Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2009, 15:07   #721
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
In Nederland zijn Nederlands en Engels verplicht. Daarnaast kan afhankelijk van de school en richting een derde moderne taal verplicht zijn.

Toen ik op de HAVO zat was Frans én Duits voor mij een verplicht vak. Ik kan me in alle redelijkheid niet bedenken waarom in België niet Nederlands en Frans overal verplicht zou zijn.

Echt niet.
Dan heb je de filosofie achter het concept 'België' nog steeds niet weten te doorgronden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 15:11   #722
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dan heb je de filosofie achter het concept 'België' nog steeds niet weten te doorgronden.
Daarom ben ik ook hier. Als ik het had doorgrond was ik nu elders de uitdaging aangegaan
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 15:11   #723
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Noot: Na 180 jaar is de grootste taal van Belgie nog immer geen verplicht vak in Wallonie.
De Franse Gemeenschap, bedoelt u. Een reden te meer om het departement onderwijs te herfederaliseren.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 15:14   #724
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom ben ik ook hier. Als ik het had doorgrond was ik nu elders de uitdaging aangegaan
U hebt zich vastgebeten in een levenswerk.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 15:28   #725
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U hebt zich vastgebeten in een levenswerk.
Dat blijkt.
Oud 17 oktober 2009, 15:39   #726
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Wat mij opvalt is dat het voornamelijk de hoger geschoolde Franstaligen zijn in Wallonië en Brussel die (eerder een half woordje) Nederlands praten. De modale Franstalige spreekt geen Nederlands, terwijl de modale Vlaming enigszins ergens tweetalig is (te wijten aan de basiskennis Frans die wij genoten hebben tijdens onze schooljaren).

Ongetwijfeld zijn er Franstaligen die niet twijfelen aan het nut van tweetaligheid, maar in realiteit blijkt dat deze groep van mensen nog serieus moet aangroeien om toch ergens potten te kunnen breken.
De hoger geschoolden geven altijd eerst het voorbeeld en dan volgt de rest.
Maar intussen volgt die rest ook; maar het duurt wel even voor je daar de resultaten van zult merken.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 15:40   #727
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland zijn Nederlands en Engels verplicht. Daarnaast kan afhankelijk van de school en richting een derde moderne taal verplicht zijn.

Toen ik op de HAVO zat was Frans én Duits voor mij een verplicht vak. Ik kan me in alle redelijkheid niet bedenken waarom in België niet Nederlands en Frans overal verplicht zou zijn.

Echt niet.
De Vlamingen hebben het onderwijs willen splitsen.
Oud 17 oktober 2009, 15:40   #728
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Er is geen filosofie nog visie verbonden aan het concept 'België', daarmede dat het waarschijnlijk ook niet kan blijven bestaan. Hooguit kan men zeggen dat het een bourgeois concept is maar wie wilt dat nu verdedigen buiten les Bruxcellois? Maar aan het concept 'Vlaanderen' is er evenmin veel mens visie aan verbonden, buiten een zwarte of bruine en voor sommige een blauwe visie!
Oud 17 oktober 2009, 15:47   #729
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Wilt U daarmede zeggen dat de Franstalige nooit uit eigen initiatief het Nederlands als verplicht leervak zullen maken zoals het Nederlandstalig onderwijs dat wel doet voor het Frans?
Oud 17 oktober 2009, 16:13   #730
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De Franse Gemeenschap, bedoelt u. Een reden te meer om het departement onderwijs te herfederaliseren.
Wat, zodat het onderwijs in Vlaanderen in niveau zakt?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 16:42   #731
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Gelukwensen om uw duizendste post, Nyquist, temeer daar het zowat allemaal zinnige stellingen of antwoorden waren : proficiat !
Bedankt voor het compliment. Als ik nog enkele duizenden posts uw eigen helderheid en welbespraakdheid nastreef kan ik het misschien ooit ook verdienen
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 16:47   #732
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Wat een bijzondere dag. De Belgicisten die ervoor pleiten dat de Vlamingen hun meerderheid gebruiken om de Franstaligen te verplichten zich te plooien.

Jullie klinken niet erg oprecht, hoor.
Oud 17 oktober 2009, 17:19   #733
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Gelukwensen om uw duizendste post, Nyquist, temeer daar het zowat allemaal zinnige stellingen of antwoorden waren : proficiat !

Tja, op mijn vraag

Sorry, maar ik vroeg niet waar en wanneer wat dan ook begon ; ik had graag geweten door wie de taalgrens werd uitgevonden, of met andere woorden, door wie of wat werd de invoering van een taalgrens beslist. Dank bij voorbaat

dacht ik, nu gaat grossetiesse een halve seconde zijn haat voor zijn Vlaamse medeburgers opzij zetten, al zijn moed bijeenrapen, en uiteindelijk eens een objectief antwoord geven.

Neen, dus.

Zonder wie dan ook persoonlijk te viseren : ik merk al sinds de eerste dag dat ik per toeval op dit forum terechtkwam, zijnde geruime tijd vooraleer ik er zelf zo nu en dan een woordje in meesprak, dat er kennelijk een (gelukkig zeer minoritair) soort Belgen bestaat dat nog nooit blijkt gehoord te hebben van eerlijkheid, ernst, betrouwbaarheid, eergevoel, wellevendheid, verstand, kortom van alle eigenschappen die een mens ver boven de aard van minables, petits, of zelfs ploucs doen uitstijgen, en er een dame of een heer van maken waarvoor men respect kan opbrengen.

Platte boeren zijn er overal, natuurlijk, maar in België zijn het voornamelijk mensen die, onder het mom van belgicist of zelfs unitaristen onder andere hier schijnheilig voor de dag komen met allerhande zever over één volk één natie, over eendracht en samenwerking, over democratie en dies meer, maar die in werkelijkheid hun haat voor de Vlaamse medemens en de Vlaamse natie willen uitdragen, en die er niet voor terugdeinzen om hun eigen landgenoten, waarmee zo O zo eendrachtig beweren te zijn, collaborateurs, verraders en nazi’s te noemen.

Met andere woorden : zij die zich in België het liefst voordoen als degenen die de democratie en de rede in pacht hebben, zijn in werkelijkheid de meest verwerpelijke extremisten en verraders van het eigen volk.

Ik heb dus al lang begrepen dat je aan dergelijke sujetten geen concrete vragen mag stellen, of er in elk geval geen objectief, ernstig of ter zake doend antwoord kunt van verwachten.

En toch blijf ik het zo nu en dan proberen, tenzij het om al te laag gevallen karikaturen gaat, die zelfs geen twee woorden aan elkaar kunnen rijgen zonder in hun eigen drek uit te glijden.

Gelukkig weet ik dat die enkelingen absoluut niet representatief zijn voor België of de Belgen, het weze Vlamingen, Walen of zelfs verfranste Vlamingen die zich nu Bruxellois laten noemen.

Anderzijds vergroot het zo mogelijk nog méér mijn respect voor de Vlamingen, die reeds bijna twee eeuwen met een olifantengeduld wachten op de uiteindelijke bevrijding van het juk dat anderen, waaronder het voornoemd soort landgenoten, hen hebben opgelegd.

Veel andere volkeren, waaronder dat van dit madammeke, zouden – zeker in een meerderheidssituatie – al geruime tijd hun beslissend overwicht hebben laten spreken, desnoods met wat ellebogengeduw en zelfs een kopstoot, als dat moest.

Derhalve niet enkel een proficiat aan u, Nyquist, maar tevens een hart onder de riem voor alle Vlamingen : niet versagen mannen, uw tijd komt.
Nadat ik dat allemaal zo gelezen heb, daalt u razendsnel in mijn achting. Niet dat u zo hoog stond, maar toch. Zinnige dingen kwamen er bij u soms wel af en toe uit. Waar ik mij wel in vergist heb is dat u nogal sterk bent om met een aprioristische visie mensen af te breken wiens opvattingen u niet deelt. Als er één 'minable' is in zijn woordenschat, dan bent u het hier toch zeker.

Voor de rest doet u zich voor als een niet-Vlaming, ergens in Frankrijk, en u wekt de schijn vanop een afstand de dingen te willen bekijken. Terwijl u eigenlijk helemaal niets vanop afstand bekijkt, laat staan objectief. Maar u kunt ons niets wijsmaken. We hebben u door. U bent gewoon niet subiel genoeg, 'te boers', om uw woordenschat te gebruiken. U dacht dus een slim spelletje te spelen, maar in feite speelt u een zeer ostentatief dubieus spelletje.

Laatst gewijzigd door system : 17 oktober 2009 om 17:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 17:28   #734
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nadat ik dat allemaal zo gelezen heb, daalt u razendsnel in mijn achting. Niet dat u zo hoog stond, maar toch. Zinnige dingen kwamen er bij u soms wel af en toe uit. Waar ik mij wel in vergist heb is dat u nogal sterk bent om met een aprioristische visie mensen af te breken wiens opvattingen u niet deelt. Als er één 'minable' is in zijn woordenschat, dan bent u het hier toch zeker.

Voor de rest doet u zich voor als een niet-Vlaming, ergens in Frankrijk, en u wekt de schijn vanop een afstand de dingen te willen bekijken. Terwijl u eigenlijk helemaal niets vanop afstand bekijkt, laat staan objectief. Maar u kunt ons niets wijsmaken. We hebben u door. U bent gewoon niet subiel genoeg, 'te boers', om uw woordenschat te gebruiken. U dacht dus een slim spelletje te spelen, maar in feite speelt u een zeer ostentatief dubieus spelletje.
Dit is een verschijnsel wat we al eerder aantroffen. U hebt wel het lef mensen die het niet met u eens zijn aan te vallen op onbenulligheden, maar niet het lef uw eigen vrienden af en toe de waarheid te zeggen. U hebt nogal pretentie als u zegt dat er op de woordenschat van Hallebarde ook maar iets is aan te merken. Laat staan dat die 'minable' is.

Laatst gewijzigd door Hollander : 17 oktober 2009 om 17:32.
Oud 17 oktober 2009, 17:41   #735
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ach system, als je het forum niet hebt gevolgd, lees dan gewoon de laatste paar paginas van deze thread. Degenen die hier aandringen op een unitaire staat gutsen over van minachting voor de Vlamingen.

Franstaligen willen grond annexeren? Schuld van de Vlamingen.
Franstaligen willen geen nederlands leren? Schuld van de Vlamingen.
Franstaligen willen taalgrens? Schuld van de Vlamingen.
Franstaligen willen federalisme? Schuld van de Vlamingen.

Dit zijn niet de standpunten van echte unitaristen, die uit liefde voor hun vaderland een betere verstandhouding tussen de gemeenschappen willen. Dit zijn mensen die partij hebben gekozen, uit nijd en misprijzen, en elk argument verdraaien tot het een aanval op de andere is. Dit is geen haar beter dan het 'blut und boden' nationalisme dat je soms aan de andere kant vindt.

Er zijn oprechte unitaristen, zeker, maar ze zijn bitter dun vertegenwoordigd hier, of in de Belgicistische beweging.
Oud 17 oktober 2009, 17:59   #736
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is een verschijnsel wat we al eerder aantroffen. U hebt wel het lef mensen die het niet met u eens zijn aan te vallen op onbenulligheden, maar niet het lef uw eigen vrienden af en toe de waarheid te zeggen. U hebt nogal pretentie als u zegt dat er op de woordenschat van Hallebarde ook maar iets is aan te merken. Laat staan dat die 'minable' is.
Als u denkt dat alle mensen die het behoud van België willen het met mekaar eens zijn, dan bent u naïef. Als u denkt dat alle mensen die niet het behoud van België willen het met mekaar eens zijn bent u tevens lichtgelovig. En wat de woordenschat betreft: iedereen moet een poging doen hoffelijk te blijven. En soms reageer ik op mensen die echt over de schreef gaan, wie ze ook zijn. Maar dat is niet de essentie van dit forum.

Laatst gewijzigd door system : 17 oktober 2009 om 17:59.
Oud 17 oktober 2009, 18:10   #737
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hoger geschoolden geven altijd eerst het voorbeeld en dan volgt de rest.
Na 180 jaar is de grootste taal van Belgie nog immer geen verplicht vak in Wallonie.

Of zijn de Franstalige politici niet hoger geschoold?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2009, 18:25   #738
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Na 180 jaar is de grootste taal van Belgie nog immer geen verplicht vak in Wallonie.

Of zijn de Franstalige politici niet hoger geschoold?
Verplichting werkt niet goed.
Frans is verplicht in Vlaanderen maar de kennis ervan zakt zienderogen.

Anderzijds zoeken de Franstaligen om op vrijwillige basis NL te leren. Meer en meer jongeren studeren een jaar (of meer) in Vlaanderen/Nederland.
Vlamingen gaan nog maar zelden in Wallonië studeren.
Oud 17 oktober 2009, 18:28   #739
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Verplichting werkt niet goed.
Frans is verplicht in Vlaanderen maar de kennis ervan zakt zienderogen.

Anderzijds zoeken de Franstaligen om op vrijwillige basis NL te leren. Meer en meer jongeren studeren een jaar (of meer) in Vlaanderen/Nederland.
Vlamingen gaan nog maar zelden in Wallonië studeren.
Neen, maar hij heeft wel een punt. Ik begrijp niet dat Wallonië de belangrijkste taal in België niet progammeert in haar onderwijs als verplicht vak. Dat lijkt me toch de evidentie zelf. Dat moet u toch ook inzien.

Laatst gewijzigd door system : 17 oktober 2009 om 18:31.
Oud 17 oktober 2009, 18:35   #740
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Wat een bijzondere dag. De Belgicisten die ervoor pleiten dat de Vlamingen hun meerderheid gebruiken om de Franstaligen te verplichten zich te plooien.

Jullie klinken niet erg oprecht, hoor.
Voor mijn part mogen "de Vlamingen" altijd hun meerderheid gebruiken, wie zegt trouwens dat "de Franstaligen" met dit voorstel het niet eens zijn?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be