Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Zonder Brussel?
Ja 37 45,12%
Nee 45 54,88%
Aantal stemmers: 82. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 28 september 2010, 00:15   #721
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht

..., de rest van het personeel wordt ingevoerd uit Vlaanderen want daar vind je hoogopgeleide talenwonders waar je iets mee kan aanvangen.
In de verkaveling? Hoogopgeleide talenwonders?

Talenwonders vinden we vooral in Brussel, en het zijn zelden Vlamingen.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 28 september 2010, 00:19   #722
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... En de paar hoog-opgeleiden gaan uit racistische motieven binnen de kortste keren lopen uit Brussel, te vuil, te veel vreemdelingen, te veel criminaliteit weet je wel.
Brussel bulkt van de goed opgeleiden en goed verdienenden.
Zij moeten immers die huizen betalen, die de Vlaming niet kon betalen.
Oud 28 september 2010, 00:21   #723
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
In de verkaveling? Hoogopgeleide talenwonders?

Eh, ik ben bereid je te geloven op je reputatie, maar waarom denk je dat? We zitten in Vlaanderen met een pak tolken en vertalers die hun hand niet omdraaien voor 7 a 8 talen, sommigen dubbel...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 28 september 2010, 00:21   #724
EddyBal

Standaard

Citaat:
Brussel bulkt van de goed opgeleiden en goed verdienenden.
Zij moeten immers die huizen betalen, die de Vlaming niet kon betalen.
Of niet wenste te betalen wegens elders werk?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 28 september 2010, 00:23   #725
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... Dan kom je snel tot de conclusie dat een onafhankelijk Brussel niet overleefbaar is. Zeker niet als je dat ook nog koppelt aan de dramatische demografische evoluties.
De meest dramatische demografische evolutie vinden we in Vlaanderen. De uitdovende bejaardenstaat.

Daar waar het klootjesvolk nog steeds denkt dat er pensioenen zullen zijn, en dat een mini Vlaanderen levensvatbaar is met een fertiliteit van anderhalf kind per vrouw en een minimum aan immigratie.

Ik verheug me er nu al op.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 september 2010 om 00:24.
Oud 28 september 2010, 00:31   #726
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Eh, ik ben bereid je te geloven op je reputatie, maar waarom denk je dat? We zitten in Vlaanderen met een pak tolken en vertalers die hun hand niet omdraaien voor 7 a 8 talen, sommigen dubbel...
Gewoon omdat Brussel en stad is met 70+ % vreemdelingen uit de gehele wereld die thuis al vaak meerdere talen verwierven. En dan op school nog Frans en/of Nederlands. Bijna alles met moedertaal-automatisme.

En daar zou een doorsnee Vlaming uit Likmijnkaatje mee kunnen concurreren? Dacht het even niet.

Die meertaligheid van de gemiddelde Vlaming is vooral een illusie.
De helft van de bevolking moet ondertiteld worden door de eigen tv, het Engels is basaal, en een snelle conversatie in standaard Frans is voor velen teveel gevraagd.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 28 september 2010 om 00:47.
Oud 28 september 2010, 00:37   #727
EddyBal

Standaard

Citaat:
Gewoon omdat Brussel en stad is met 70+ % vreemdelingen uit de gehele wereld die thuis al vaak meerder talen verwierven. En dan op school nog Frans en/of Nederlands. Bijna alles met moedertaal-automatisme.

En daar zou een doorsnee Vlaming uit Likmijnkaatje mee kunnen concurreren? Dacht het even niet.

De helft van de bevolking moet ondertiteld worden door de eigen tv, het Engels is basaal, en een snelle conversatie in standaard Frans is voor velen teveel gevraagd.
Allee, ik mag me bij de uitzonderingen rekenen dan Maar of je dat dan talenwonders zou willen noemen...
EddyBal is offline  
Oud 28 september 2010, 00:40   #728
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn ex was een vertaalster. Op haar school (toch een van de meer gerenommeerde scholen voor vertalers/tolken) zat niemand die 7 �* 8 talen beheerste. Standaard was twee talen, plus nog een derde taal de laatste twee jaar. Het moge duidelijk zijn dat de kennis van die derde taal (denk aan Chinees of Arabisch enz.) al heel wat beperkter was. De meeste vertalers werken in twee talen naast hun moedertaal. De meest gekozen combinatie was Spaans/Engels en dat is tegenwoordig aan de universiteiten, sinds de afschaffing van de Germaanse en Romaanse, ook de tendens.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 28 september 2010 om 00:40.
Steve_M is offline  
Oud 28 september 2010, 08:02   #729
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Mijn ex was een vertaalster. Op haar school (toch een van de meer gerenommeerde scholen voor vertalers/tolken) zat niemand die 7 �* 8 talen beheerste. Standaard was twee talen, plus nog een derde taal de laatste twee jaar. Het moge duidelijk zijn dat de kennis van die derde taal (denk aan Chinees of Arabisch enz.) al heel wat beperkter was. De meeste vertalers werken in twee talen naast hun moedertaal. De meest gekozen combinatie was Spaans/Engels en dat is tegenwoordig aan de universiteiten, sinds de afschaffing van de Germaanse en Romaanse, ook de tendens.
Raar dat ik persoonlijk twee zo extra veel-taligen ken. De ene doet naast de basis die we allemaal kennen, slavische talen, de andere doet naast de talen die ik zelf ken, ook nog eens Zweeds en Deens. Beëdigde vertalers.

Maar Leclerc heeft natuurlijk gelijk wanneer hij stelt dat we met de talenkennis van de Vlamingen niet te hoog moeten oplopen. We hebben veel mensen die veel talen kennen, maar met de massa is het natuurlijk anders gesteld.
VB: enige weken geleden kwam ik op het gemeentehuis met een "declaration of spinsterhood" en ze bekeken die en zeiden me dat het géén verklaring van ongehuwd zijn was. Ik heb dan maar even uitgelegd wat spinster en bachelor betekent... iedereen denkt dat hij engels kent he

Laatst gewijzigd door EddyBal : 28 september 2010 om 08:06.
EddyBal is offline  
Oud 28 september 2010, 08:08   #730
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gewoon omdat Brussel en stad is met 70+ % vreemdelingen uit de gehele wereld die thuis al vaak meerdere talen verwierven. En dan op school nog Frans en/of Nederlands. Bijna alles met moedertaal-automatisme.

Die zogenaamde goede kennis van het Engels die verworven is door er constant mee in contact te komen via de media reikt in vele gevallen vaak ook niet verder dan dat men de refreintjes van de liedjes kan meezingen die men op de radio hoort.
SDG is offline  
Oud 28 september 2010, 08:09   #731
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Dat klopt, maar mijn collega's en leerlingen zijn het er wel roerend over eens dat ik het er - voor een flamand - toch niet slecht van af breng

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 28 september 2010, 08:26   #732
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat gebeurt wel vanzelf als door geldtekort de veiligheid in de stad niet meer wordt gegarandeerd en/of als Brussel om te veel geld gaat bedelen bij de EU om zijn rol als Europese hoofdstad te vervullen. Vergeet niet dat Brussel vandaag tientallen miljoenen Euros cadeau krijgt van het federale niveau voor veiligheid van de EU-top en voor de "dode hand". Dat valt weg bij een onafhankelijk Brussel, en in een Wallobrux gaat Wallonië dat niet betalen, want die hebben ook geen centen. In totaal krijgt Brussel vandaag al bijna één miljard Euro cadeau bovenop de eigen fiscale ontvangsten om zogezegd zijn rol als hoofdstad van Vlaanderen, Belgie en Europa te vervullen. En ze willen nog 500 miljoen bij. 1,5 miljard gaan ze zeker niet recupereren door belasting op de pendelaars, tenzij ze Wallonie volledig leegzuigen. Die leveren ook nogal wat pendelaars weet je.
Weer eens vertrekken vanuit de huidige situatie waar de belastingen en sociale lasten federaal worden geïnt. Gemakkelijk uiteraard om tot de kern van de zaak NIET te moeten gaan, zijnde, hoe leefbaar is Brussel zonder Vlaanderen?
Dat word ik stilaan gewoon...

Citaat:
Ik heb nog nergens een ernstige economische studie gezien die dat aantoont. Rekening houdend met alle mogelijke verschuivingen na de onafhankelijkheid. Hoeveel ambtenaren blijven er nog over na het opheffen van België? En hoeveel daarvan in Brussel/Wallonië die nog altijd sterk oververtegenwoordigd zijn in het ambtenarencorps.
Trouwens, waar moet zo een studie van vertrekken als het gaat om bv. de verdeling van de staatsschuld.
Door "ernstige economische studie", bedoel je dan, ééntje die in uw kraam past? Ik neem alle nodige voorzorgen en nuanceringen, maar ben niet bang om ook eens te kijken naar wat Franstalige economisten vertellen, ook binnen het P4U3-groep.
Ja, ik weet het, zij zijn bevooroordeeld, onbekwaam, Belgicist, pattati, pattata, maar bon, zij zijn niet anders dan Vlaamse economisten, hé.

Citaat:
Als Brussel pocht met zijn 18% aandeel in het Belgisch BBP, is het dan ook bereid 18% van die staatsschuld mee te nemen?
Dat mag voor mij, hoor... Vlaanderen zal dan nog meer verliezen...

Citaat:
Ik zou toch maar het forum blijven lezen om te weten wat er echt op komst is.
Oei, ja, dit forum is de kristallen bol van de politiek!

Citaat:
Een groot deel van die werknemers zal plots in Vlaanderen blijken te werken. Naarmate Belgische bedrijven gesplitst worden in een Vlaamse en een Waalse vleugel, of België vanuit Parijs en Amsterdam gaan bedienen. Denk eraan: 90% van de tewerkstelling in Brussel is gebaseerd op diensten die perfect delocaliseerbaar zijn! En in de huidige internet-maatschappij is delocalisatie van diensten een kwestie van dagen. De afgeleide tewerkstelling in horeca, ICT-diensten, kantoorinrichting, ... volgt dan wel vanzelf. En dat zijn net die sectoren waar de laaggeschoolde Brusselse bevolking tewerkgesteld is.
En waarom zou men, in de EU, gaan delokaliseren? Vertel mij dat eens... O ja, de bedrijven gaan weg omdat Brussel onveilig gaat worden, en Brussel gaat onveilig worden omdat de bedrijven weggaan. Van circulair redeneren gesproken.

Citaat:
Daarnaast kan Brussel wel belastingen en sociale bijdragen gaan heffen op tewerkstelling, maar daar staan ook verplichtingen tegenover voor het uitbetalen van sociale tegemoetkomingen. In Brussel leeft men blijkbaar in de droom dat men willekeurig belastingen kan heffen zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat.
Mijn tussenkomsten negeren dit gegeven niet, verre van zelfs...
Oud 28 september 2010, 08:37   #733
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
7 �* 8 talen beheersen??? Zo vindt je er in Vlaanderen geen 5 hoor.
Dit neemt niet weg dat de "frequentie" van het Nederlands heel wat breder is dan de meeste andere talen waardoor het voor Vlamingen gemakkelijker is om andere talen aan te leren. De frequentie van het Engels en het Frans zijn erg beperkt daarentegen is de frequentie van het Arabisch nog heel wat breder dan deze van het Nederlands.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2010, 08:43   #734
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of niet wenste te betalen wegens elders werk?
De verfransingspolitiek in de rand zou nooit zo'n proporties hebben aangenomen indien de Vlamingen niet zo'n klokkentoren mentaliteit zouden hebben. Ik ken Vlamingen die al 30 jaar 170 km per dag afleggen om in Brussel te komen werken. Die mensen zitten gemiddeld 3 �* 4 uur per dag in de wagen. Erg pragmatisch kan je dit toch niet noemen.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2010, 08:55   #735
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat gebeurt wel vanzelf als door geldtekort de veiligheid in de stad niet meer wordt gegarandeerd en/of als Brussel om te veel geld gaat bedelen bij de EU om zijn rol als Europese hoofdstad te vervullen. Vergeet niet dat Brussel vandaag tientallen miljoenen Euros cadeau krijgt van het federale niveau voor veiligheid van de EU-top en voor de "dode hand". Dat valt weg bij een onafhankelijk Brussel, en in een Wallobrux gaat Wallonië dat niet betalen, want die hebben ook geen centen. In totaal krijgt Brussel vandaag al bijna één miljard Euro cadeau bovenop de eigen fiscale ontvangsten om zogezegd zijn rol als hoofdstad van Vlaanderen, Belgie en Europa te vervullen. En ze willen nog 500 miljoen bij. 1,5 miljard gaan ze zeker niet recupereren door belasting op de pendelaars, tenzij ze Wallonie volledig leegzuigen. Die leveren ook nogal wat pendelaars weet je.

.
Een maand geleden stond in "De Tijd", toch geen prutskrantje dacht ik, dat Brussel de helft terugkreeg van wat het genereerde. Dus zoals gewoonlijk ben je weer aan het zeveren.
speurneus is offline  
Oud 28 september 2010, 09:21   #736
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Een maand geleden stond in "De Tijd", toch geen prutskrantje dacht ik, dat Brussel de helft terugkreeg van wat het genereerde. Dus zoals gewoonlijk ben je weer aan het zeveren.
Speurneus, je moet eens nadenken: Brussel genereert dat ook niet écht, maar "profiteert" van het feit dat ook Vlaamse bedrijven er hun hoofdzetel hebben. Dat wordt mee in hun cijfers gerekend, maar voor de bedrijven speelt het geen rol, want de belastingen gaan toch integraal naar de schatkist van België.
Als ze dus éérlijk gaan rekenen, is het niet noodzakelijk in Brussel waar de omzet gegenereerd wordt, maar wél waar die wordt aangegeven. Bij een andere politieke situatie valt dat allemaal weg. Brussel "genereert" dus een pak minder dan ze nu kunnen "claimen"
EddyBal is offline  
Oud 28 september 2010, 09:23   #737
EddyBal

Standaard

Citaat:
Dit neemt niet weg dat de "frequentie" van het Nederlands heel wat breder is dan de meeste andere talen waardoor het voor Vlamingen gemakkelijker is om andere talen aan te leren. De frequentie van het Engels en het Frans zijn erg beperkt daarentegen is de frequentie van het Arabisch nog heel wat breder dan deze van het Nederlands.
Nogmaals: raar dat ik er al twee persoonlijk ken...
EddyBal is offline  
Oud 28 september 2010, 14:00   #738
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De verfransingspolitiek in de rand zou nooit zo'n proporties hebben aangenomen indien de Vlamingen niet zo'n klokkentoren mentaliteit zouden hebben. Ik ken Vlamingen die al 30 jaar 170 km per dag afleggen om in Brussel te komen werken. Die mensen zitten gemiddeld 3 �* 4 uur per dag in de wagen. Erg pragmatisch kan je dit toch niet noemen.
Ik ken FRANSEN die elke dag van Rijsel naar Parijs treinen met de TGV. (de afstand is 2 X 290 km).
Dat is nog een stuk erger...

Laatst gewijzigd door Boduo : 28 september 2010 om 14:01.
Boduo is offline  
Oud 28 september 2010, 14:03   #739
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toevallig ken ik er ook 1 die 6 talen écht beheerst...
In de UNO is ongeveer de HELFT v.d. tolken Vlamingen !!!
Boduo is offline  
Oud 28 september 2010, 17:33   #740
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Brussel" genereert niets. Vlamingen genereren rijkdom, voor een deel in bedrijven die toevallig in Brussel hun postadres hebben. Ik heb het al gezegd en blijf het herhalen tot het doordringt: 90% van de Brusselse economie is perfect delocaliseerbaar of daarvan afgeleid. Een onafhankelijk Brussel verliest het grootste deel van zijn locatie-aantrekkingskracht en zal de bedrijven nog sneller zien wegtrekken dan ze vandaag al doen. Sinds 1989 is 20% van de arbeidsplaatsen uit Brussel verplaaatst naar elders en dat proces gaat nog altijd door.
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be