Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2015, 23:09   #721
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

vervolg.... als dat zo doorgaat met die superchargers mag het volgende Model 3 (einde 2017) daar wslk ook gratis opladen wie weet ?
In elk geval zijn er geruchten dat Tesla dat gezegd heeft:

Citaat:
http://thecontrarianinvestor.com/ind...vehicle-owners

Elon Musk Confirms Free Supercharging for Tesla Gen 3 Vehicle Owners

At the January 30, 2014 reception in Munich, Elon Musk told the crowd that Tesla will offer a lease program in the German market for the Model S in partnership Sixt and Bank11. Anyone who enters a lease financing agreement with Bank11 for a Model S will get reimbursed by Tesla for any premium paid for changing domestic energy source to renewable.

JB Straubel added that the AWD system will probably be the best in the world due to dual motor, and that Tesla will might have an announcement on autopilot in the summer.

The key piece of information came from Musk when he mentioned that supercharging will remain free for Gen 3 vehicle owners as well. This is the first time, that we are aware of, for Musk to mention free supercharging when talking specifically about the next generation vehicle.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2015, 07:37   #722
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Kom, mannen, rustig nu.
Gedaan met ruziemaken.
Ieder zijn gelijk.

En nu stamp ik mijn stroompedaal in, en ben weg naar zee... Sjamayee!
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2015, 09:35   #723
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb weinig zin dat een batterij mijn leven organiseert.
Kijk, dat is het meest zinnige dat ik in deze laatste reacties gelezen heb.
Als je in een situatie zit waarbij een elektrische wagen voor problemen zorgt om uw dagdagelijkse taken (werk en/of privé) te organiseren dan laat je die beter staan.
Mijn 2de,(of 3de of 4de) wagen wordt ook wel een elektrische - zowel als mijn 3de (of 4de) motorfiets... en mijn 3de (of 4de) trapfiets.

Ik kan me niet voorstellen dat ik bij mijn buurman moet gaan vragen om zijn wagen (motorfiets/trapfiets) te lenen omdat er een onverwacht ritje moet gebeuren en één of andere batterij niet is opgeladen.

Wat ik wel als éérste zou aanschaffen is een elektrische grasmaaier.
Kwestie van de rust niet te verstoren voor de buren.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2015, 11:37   #724
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Kijk, dat is het meest zinnige dat ik in deze laatste reacties gelezen heb.
Als je aan electrofobie lijdt lijkt dat idd op iets zinnig.

Citaat:
Als je in een situatie zit waarbij een elektrische wagen voor problemen zorgt om uw dagdagelijkse taken (werk en/of privé) te organiseren dan laat je die beter staan.
Ik zou niet weten welke problemen, integendeel aangezien je een electrische wagen altijd thuis kunt opladen of bijladen (´s nachts bvb), met een conventionele wagen zie ik dat niet gebeuren dat iemand stinkende jerrycans in huis meesleept.

Citaat:
Mijn 2de,(of 3de of 4de) wagen wordt ook wel een elektrische - zowel als mijn 3de (of 4de) motorfiets... en mijn 3de (of 4de) trapfiets.
Als men alleen woont heeft men geen tweede wagen nodig tenzij men een electrofobisch angstkonijn is en niet weet hoe men een stekker in een stopcontact steekt. Er zijn ook mensen die te dwaas zijn hun batterij van een klassieke wagen bij te laden in de wintermaanden en plotseling stellen ze vast dat hun fijstofspuwer niet meer start, tja dan heb je een tweede wagen nodig (de kans verkleint dan op een batterijpanne) of neem dan best een tweede fiets waar zeker geen accu in zit.

Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat ik bij mijn buurman moet gaan vragen om zijn wagen (motorfiets/trapfiets) te lenen omdat er een onverwacht ritje moet gebeuren en één of andere batterij niet is opgeladen.
Dus jij bent ene die niet in staat is zijn accu of batterij bij te laden? Raar had ik echt niet verwacht. Jij hebt toch wel een fiets als je ontploffings-auto niet meer start ? LOL

Citaat:
Wat ik wel als éérste zou aanschaffen is een elektrische grasmaaier.
Tiens. maar stel eens voor dat je die accu´s van de grasmaaier niet durft bij te laden wat dan? Dan wordt het gras te lang, is ook geen zicht ... Ga je dan bij je buurman een klassieke lawaaierige grasmaaier lenen, eeuuh als die natuurlijk wel wil starten...
Of stel eens voor dat je de accu van je smartphone niet durft bij te laden en je hebt geen vaste tel-lijn in huis ? Oei oei... LOL

En denk eraan er vallen nog altijd relatief veel mensen in panne op de snelweg zonder brandstof, daar staan soms gepeperde boetes op. (vooral in het buitenland, in Zwitserland bvb 300 CHF). Bij langdurige files kan dit wel eens sneller gebeuren als men denkt, "naja tot de volgende pomp kom ik nog..." "Of die pomp is me te duur en daar staan er teveel aan te schuiven" " ik ga de volgende afrit afrijden en mijn gps-kaart zegt dat daar ergens een pomp ligt... maar bestaat die nog of is die wel open?"

Mensen met E-auto´s zullen daar bewuster oppassen en hebben vooral het voordeel dat hun E-auto niet meer verbruikt bij zeer druk verkeer tot langzaam-stotterend verkeer of zelfs file maar veel minder. Een E-auto rijdt namelijk altijd in hoogste versnelling en als hij stilstaat krijgt de E-motor geen stroom.

Een Tesla gaat dus quasi zijn autonomie gemiddeld verdubbelen tijdens "langzaam rijdend verkeer" en bij een conventionele auto is het minstens eerder omgekeerd.
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/File_(verkeer)
langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
De hoogste range van een Tesla 85 kWh ligt bij zowat 35 kmh (rode stippelijn), de voorzichtige range 81 kWh (blauw) ca. ook:

bron: https://steinbuch.wordpress.com/2013...rd-the-report/
tov klassieke (kleine) zuinige benzine (1,4 TSI) naargelang versnelling en snelheid, grafisch:
http://data.motor-talk.de/data/galle...6309405656.jpg

Bepaalde Tesla-eigenaars hebben er zelfs plezier aan autonomierecords te breken via superchargers - de stroom is immers gratis - aan 111 kmh gemiddeld tijdens het rijden - en zo 4000 km af te leggen in 48 uur, dwars en lang door Europa (10 landen) :

Hier een ex-Mercedes S-eigenaar die nu een Tesla S heeft en op verbruiks- en onderhoudskosten (werkingskost) liefst 90 % uitspaart tov zijn ex-Mercedes S klasse.

Met samenvattende vertaling (maar ik weet dat denials dit toch niet gaan lezen, electrofobie weet je)

https://www.impulse.de/leben/10-laen...wagen/2051580/

10 Länder in 48 Stunden: Rekordfahrt mit dem Elektro-Sportwagen

...
Was wollen Sie mit der Aktion erreichen?

Ganz einfach: Ich will zeigen, dass die Vorurteile vieler Deutscher gegen Elektromobilität falsch sind. E-Autos sind nicht nur angenehmer zu fahren und umweltfreundlich, sondern auch im Alltag und auf Langstrecken praktikabel – und wirtschaftlich sinnvoll. Die meisten Leute wissen gar nicht, wie viele Ladestationen es inzwischen gibt und wie gut das Land damit abgedeckt ist.

Ein Schnäppchen ist so ein 430-PS-Tesla mit mehr als 90.000 Euro in der Anschaffung ja nicht gerade.

Das stimmt, aber Sie müssen vor allem auf die Betriebskosten schauen. So ist das Aufladen an den Supercharger-Stationen von Tesla kostenlos. So kostet uns die gesamte Fahrt genau null Euro. Im Vergleich zur S-Klasse zum Beispiel spare ich bei den Betriebskosten 90 Prozent. Das ist dann am Ende doch ein Schnäppchen!

90 Prozent?

Ja. Die S-Klasse hat mich mit Benzin, Wartungs- und anderen Kosten etwa 20.000 Euro pro Jahr gekostet, der Tesla kommt nur auf 2000 Euro – vor allem für die Versicherung und wenn ich den Wagen zuhause an der Steckdose lade statt an einer Tesla-Ladestation, wo es nichts kostet.

Eine Werbefahrt für Tesla durch halb Europa – schenkt der Gründer Elon Musk ihnen dafür einen neuen Wagen?

Das nicht, aber sie schmeißen eine Party für uns, wenn wir am Freitag wieder zuhause ankommen.
...] ...

Kort vertalen:

Wat wil je bereiken met de campagne?
Het is simpel: ik wil laten zien dat de vooroordelen tegen elektromobiliteit van veel Duitsers vals zijn. E-auto's zijn niet alleen comfortabeler om te rijden en milieuvriendelijk, maar ook in het dagelijks leven en op de lange afstand praktisch - en rendabel - zinvol. De meeste mensen weten niet eens hoeveel oplaadpunten er nu zijn en hoe goed het land daarvan is voorzien.

Ein koopje is een 430-pk Tesla met meer dan 90.000 euro in de overname nu ook niet precies.

Dat is waar, maar je moet in de eerste plaats kijken naar de operationele kosten. Dus het opladen bij de Superchargerstations van Tesla is gratis.
Zo kostte ons de hele rit precies nul euro.
Ten opzichte van de S-Klasse, bijvoorbeeld, bespaar ik 90 procent van de operationele kosten. Dat is uiteindelijk een koopje!

90 percent?
Ja. De S-Klasse heeft me, genomen met benzine, onderhoud en andere kosten ongeveer 20.000 euro per jaar gekost, de Tesla slechts € 2000 - vooral voor de verzekering en ook als ik thuis de auto aan het stopcontact kan opladen in plaats van aan een Tesla laadstation waar het (zelfs) niets kost.

Een reclame-drive voor Tesla door half Europa - schenkt de oprichter Elon Musk je daarvoor een nieuwe auto?
Dat niet, maar ze organiseren een feestje voor ons, wanneer we vrijdag terugkomen naar huis.
- - - -

En de rit van 4000 km werd gehaald in 48 hr en 11 minuten, incl files opladen-pauzes, snelheden tot 140-150 kmh werden gereden, en als de SC wat verder lag paste men de greden snelheid aan tot max 120 kmh, vb SC Ljubljana-SC Verona is 341 km.

De 111 kmh gemiddeld is enkel tijdens het rijden, alles ingegrepen was het 4000km /48h11´ = 83,1 kmh. Het oude record lag bij 3430 km in 2 dagen.

Citaat:
http://www.impulse.de/leben/mit-111-kmh-zum-weltrekord/

20. MÄRZ 2015

Mit 111 km/h zum Weltrekord

Von Ladestation zu Ladestation: Wie der bayerische Unternehmer Michael Willberg mit seinem Elektro-Sportwagen in 48 Stunden zehn Länder durchquerte und dabei einen neuen Weltrekord aufstellte.

Michael Willberg ist Gründer und Geschäftsführer des Kopfhörer-Herstellers Ultrasone aus Tutzing in der Nähe von München. Vor einem Jahr ersetzte er seine S-Klasse mit einem Elektrofahrzeug. Seitdem ist er überzeugt, dass dieser Antriebsart die Zukunft gehört.

Herr Willberg, Sie wollten in zwei Tagen zehn Länder mit Ihrem Tesla durchfahren. Haben Sie es geschafft?

Ja, los ging es am Mittwoch in Bayern und von da im Uhrzeigersinn einmal quer durch Europa: Österreich, Slowenien, Italien, Schweiz, Frankreich, Luxemburg, Belgien, Niederlande, Deutschland, Dänemark – und wieder zurück nach Bayern, wo wir pünktlich nach genau 48 Stunden und 11 Minuten am Freitagvormittag wieder ankommen sind. Es waren exakt 4000 Kilometer – Weltrekord auf der Langstrecke mit einem Elektroauto.

Exakt 4000? Wie haben Sie das denn hinbekommen?

Um den magischen Wert zu erreichen, mussten wir kurz vor dem Ziel noch drei Runden im Kreisverkehr drehen. Den Rekord hatten wir da aber längst schon sicher: Der alte lag bei 3430 km in zwei Tagen. Das ist also ein gewaltiger Sprung.

Es heißt immer, Unternehmer hätten so wenig Zeit. Was bringt Sie dazu zwei volle Tage auf der Autobahn zu verbringen?

Mit dem Weltrekord erreichen wir viele Menschen, alleine auf Facebook haben 4000 User die Fahrt mitverfolgt. Ich will das Thema Elektromobilität in Deutschland voranbringen. In den Köpfen der Leute ist das noch gar nicht richtig angekommen oder wird für eine teure Schnapsidee gehalten. Viele Autofahrer verbinden mit Elektrofahrzeugen langsam dahin schleichende Verkehrshindernisse, bei denen man Angst haben muss, es rechtzeitig bis zur nächsten Steckdose zu schaffen. Wir wollten zeigen, dass sich Elektroautos auch für die Langstrecke eignen und längst alltagstauglich sind.

Wie schnell waren Sie unterwegs?

In der Spitze waren es zwischen 140 und 150 km/h, im Durchschnitt lagen wir bei 111 km/h, wenn man die Staus herausrechnet. Das ist also kein Unterschied zu einem Auto mit Benzinmotor. Das Entscheidende für den Rekord waren aber die kurzen Ladezeiten: Wir haben die Strecke so geplant, dass die Batterien möglichst leer waren, wenn wir eine Ladestation angesteuert haben, weil sie sich dann am schnellsten aufladen lassen. Das ist wie beim Handy: je leerer der Akku, desto schneller geht das Aufladen.

Haben Sie es immer bis zur nächsten Ladestation geschafft?

Ja, sonst wäre der Rekord auch futsch gewesen. Die längste Strecke zwischen zwei Supercharger-Ladestationen war die zwischen Ljubljana in Slowenien und Verona in Italien. Da sind wir maximal 120 km/h gefahren, um etwas Strom zu sparen und die Batterie hat durchgehalten.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 juni 2015 om 11:58.
Oud 7 juni 2015, 22:22   #725
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Michel is voor de zoveelste keer weer vertrokken met zijn reclamecampagne....
Er zijn mensen met een andere mening, je hoeft daarom niet beginnen schelden.
Mensen die schelden hebben meestal niks zinnigs te vertellen.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 7 juni 2015 om 22:25.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 06:44   #726
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik zou niet weten welke problemen, integendeel aangezien je een electrische wagen altijd thuis kunt opladen of bijladen (´s nachts bvb), met een conventionele wagen zie ik dat niet gebeuren dat iemand stinkende jerrycans in huis meesleept.

Als men alleen woont heeft men geen tweede wagen nodig tenzij men een electrofobisch angstkonijn is en niet weet hoe men een stekker in een stopcontact steekt. Er zijn ook mensen die te dwaas zijn hun batterij van een klassieke wagen bij te laden in de wintermaanden en plotseling stellen ze vast dat hun fijstofspuwer niet meer start, tja dan heb je een tweede wagen nodig (de kans verkleint dan op een batterijpanne) of neem dan best een tweede fiets waar zeker geen accu in zit.

Dus jij bent ene die niet in staat is zijn accu of batterij bij te laden? Raar had ik echt niet verwacht. Jij hebt toch wel een fiets als je ontploffings-auto niet meer start ? LOL

Tiens. maar stel eens voor dat je die accu´s van de grasmaaier niet durft bij te laden wat dan? Dan wordt het gras te lang, is ook geen zicht ... Ga je dan bij je buurman een klassieke lawaaierige grasmaaier lenen, eeuuh als die natuurlijk wel wil starten...
Of stel eens voor dat je de accu van je smartphone niet durft bij te laden en je hebt geen vaste tel-lijn in huis ? Oei oei... LOL

En denk eraan er vallen nog altijd relatief veel mensen in panne op de snelweg zonder brandstof, daar staan soms gepeperde boetes op. (vooral in het buitenland, in Zwitserland bvb 300 CHF). Bij langdurige files kan dit wel eens sneller gebeuren als men denkt, "naja tot de volgende pomp kom ik nog..." "Of die pomp is me te duur en daar staan er teveel aan te schuiven" " ik ga de volgende afrit afrijden en mijn gps-kaart zegt dat daar ergens een pomp ligt... maar bestaat die nog of is die wel open?"

Mensen met E-auto´s zullen daar bewuster oppassen en hebben vooral het voordeel dat hun E-auto niet meer verbruikt bij zeer druk verkeer tot langzaam-stotterend verkeer of zelfs file maar veel minder. Een E-auto rijdt namelijk altijd in hoogste versnelling en als hij stilstaat krijgt de E-motor geen stroom.

Een Tesla gaat dus quasi zijn autonomie gemiddeld verdubbelen tijdens "langzaam rijdend verkeer" en bij een conventionele auto is het minstens eerder omgekeerd.

De hoogste range van een Tesla 85 kWh ligt bij zowat 35 kmh (rode stippelijn), de voorzichtige range 81 kWh (blauw) ca. ook:

bron: https://steinbuch.wordpress.com/2013...rd-the-report/
tov klassieke (kleine) zuinige benzine (1,4 TSI) naargelang versnelling en snelheid, grafisch:
http://data.motor-talk.de/data/galle...6309405656.jpg

Bepaalde Tesla-eigenaars hebben er zelfs plezier aan autonomierecords te breken via superchargers - de stroom is immers gratis - aan 111 kmh gemiddeld tijdens het rijden - en zo 4000 km af te leggen in 48 uur, dwars en lang door Europa (10 landen) :

Hier een ex-Mercedes S-eigenaar die nu een Tesla S heeft en op verbruiks- en onderhoudskosten (werkingskost) liefst 90 % uitspaart tov zijn ex-Mercedes S klasse.

Met samenvattende vertaling (maar ik weet dat denials dit toch niet gaan lezen, electrofobie weet je)

https://www.impulse.de/leben/10-laen...wagen/2051580/

10 Länder in 48 Stunden: Rekordfahrt mit dem Elektro-Sportwagen

...
Was wollen Sie mit der Aktion erreichen?

Ganz einfach: Ich will zeigen, dass die Vorurteile vieler Deutscher gegen Elektromobilität falsch sind. E-Autos sind nicht nur angenehmer zu fahren und umweltfreundlich, sondern auch im Alltag und auf Langstrecken praktikabel – und wirtschaftlich sinnvoll. Die meisten Leute wissen gar nicht, wie viele Ladestationen es inzwischen gibt und wie gut das Land damit abgedeckt ist.

Ein Schnäppchen ist so ein 430-PS-Tesla mit mehr als 90.000 Euro in der Anschaffung ja nicht gerade.

Das stimmt, aber Sie müssen vor allem auf die Betriebskosten schauen. So ist das Aufladen an den Supercharger-Stationen von Tesla kostenlos. So kostet uns die gesamte Fahrt genau null Euro. Im Vergleich zur S-Klasse zum Beispiel spare ich bei den Betriebskosten 90 Prozent. Das ist dann am Ende doch ein Schnäppchen!

90 Prozent?

Ja. Die S-Klasse hat mich mit Benzin, Wartungs- und anderen Kosten etwa 20.000 Euro pro Jahr gekostet, der Tesla kommt nur auf 2000 Euro – vor allem für die Versicherung und wenn ich den Wagen zuhause an der Steckdose lade statt an einer Tesla-Ladestation, wo es nichts kostet.

Eine Werbefahrt für Tesla durch halb Europa – schenkt der Gründer Elon Musk ihnen dafür einen neuen Wagen?

Das nicht, aber sie schmeißen eine Party für uns, wenn wir am Freitag wieder zuhause ankommen.
...] ...

Kort vertalen:

Wat wil je bereiken met de campagne?
Het is simpel: ik wil laten zien dat de vooroordelen tegen elektromobiliteit van veel Duitsers vals zijn. E-auto's zijn niet alleen comfortabeler om te rijden en milieuvriendelijk, maar ook in het dagelijks leven en op de lange afstand praktisch - en rendabel - zinvol. De meeste mensen weten niet eens hoeveel oplaadpunten er nu zijn en hoe goed het land daarvan is voorzien.

Ein koopje is een 430-pk Tesla met meer dan 90.000 euro in de overname nu ook niet precies.

Dat is waar, maar je moet in de eerste plaats kijken naar de operationele kosten. Dus het opladen bij de Superchargerstations van Tesla is gratis.
Zo kostte ons de hele rit precies nul euro.
Ten opzichte van de S-Klasse, bijvoorbeeld, bespaar ik 90 procent van de operationele kosten. Dat is uiteindelijk een koopje!

90 percent?
Ja. De S-Klasse heeft me, genomen met benzine, onderhoud en andere kosten ongeveer 20.000 euro per jaar gekost, de Tesla slechts € 2000 - vooral voor de verzekering en ook als ik thuis de auto aan het stopcontact kan opladen in plaats van aan een Tesla laadstation waar het (zelfs) niets kost.

Een reclame-drive voor Tesla door half Europa - schenkt de oprichter Elon Musk je daarvoor een nieuwe auto?
Dat niet, maar ze organiseren een feestje voor ons, wanneer we vrijdag terugkomen naar huis.
- - - -

En de rit van 4000 km werd gehaald in 48 hr en 11 minuten, incl files opladen-pauzes, snelheden tot 140-150 kmh werden gereden, en als de SC wat verder lag paste men de greden snelheid aan tot max 120 kmh, vb SC Ljubljana-SC Verona is 341 km.

De 111 kmh gemiddeld is enkel tijdens het rijden, alles ingegrepen was het 4000km /48h11´ = 83,1 kmh. Het oude record lag bij 3430 km in 2 dagen.
Zo is het niet moeilijk natuurlijk. Die man heeft er serieus voorbereidingstijd aan gespend om zijn 10 landen circuit maximaal te doen matchen met beschikbare stroompalen. In realiteit is de aanwezigheid niet altijd zo maximaal. Het is zoals ik al gezegd heb, de bestuurder moet zich organiseren in functie van en de batterij beslist.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 07:07   #727
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo is het niet moeilijk natuurlijk. Die man heeft er serieus voorbereidingstijd aan gespend om zijn 10 landen circuit maximaal te doen matchen met beschikbare stroompalen. In realiteit is de aanwezigheid niet altijd zo maximaal. Het is zoals ik al gezegd heb, de bestuurder moet zich organiseren in functie van en de batterij beslist.
Je moet het ook niet altijd zo moeilijk willen maken, hee. Wij hebben genoeg aan België en de grensgebieden van de ons omringende landen, en dan volstaat een nachtelijke lading in de eigen garage ruimschoots. Zo nu en dan eens een SuperCharger meepikken (Aartselaar, Gent, Nivelles, Urmond) is dan meer uit nieuwsgierigheid en om een praatje te kunnen slaan met de mede-Tesla-eigenaars die er op dat moment eveneens aan het laden zijn.

Ik ben er zeker van dat 95% van de Belgen gelijkaardige mobiliteitsbehoeften hebben, en zich dus perfect zouden kunnen vinden in een e-auto, de dag dat die voor hen financieel haalbaar gaat worden. En wees gerust, die dag komt er! Daar zal een Amerikaanse miljardair wel voor zorgen...
Oud 9 juni 2015, 08:43   #728
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Ik ben er zeker van dat 95% van de Belgen gelijkaardige mobiliteitsbehoeften hebben, en zich dus perfect zouden kunnen vinden in een e-auto, de dag dat die voor hen financieel haalbaar gaat worden. En wees gerust, die dag komt er! Daar zal een Amerikaanse miljardair wel voor zorgen...
Daarom dat het vandaag de dag bijna allemaal bedrijfswagens zijn. Op een zotte particulier na. Omdat elektrische wagens genre tesla 100% fiscaal aftrekbaar is (120% maar dat is theorie). Geen BIV en amper VAA/VB. Doe die gunstmaatregel morgen weg en een pak tesla's zullen terug voor mercedes S-klasse/BMW 7 reeks/Porsche panamera en audi A8 ingeruild worden. En wie zegt dat dit niet waar is heeft oogkleppen aan!!!
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 11:47   #729
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Daarom dat het vandaag de dag bijna allemaal bedrijfswagens zijn. Op een zotte particulier na. Omdat elektrische wagens genre tesla 100% fiscaal aftrekbaar is (120% maar dat is theorie). Geen BIV en amper VAA/VB. Doe die gunstmaatregel morgen weg en een pak tesla's zullen terug voor mercedes S-klasse/BMW 7 reeks/Porsche panamera en audi A8 ingeruild worden. En wie zegt dat dit niet waar is heeft oogkleppen aan!!!
Zover had ik dat nog niet eens bekeken. Subsidiering is altijd ten koste van de belastingbetaler.
Oud 9 juni 2015, 12:43   #730
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Op een zotte particulier na.
Of... een rijke particulier?
Oud 9 juni 2015, 12:44   #731
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja een Tesla mag wel eens wat beloond worden voor zijn milieuvriendelijkheid, en wat jij zegt is natuurlijk serieus bij de haren getrokken. Qua gunstmaatregel -vergeleken met buurlanden- is het zeer pover gesteld met de E-wagen sensibilisering, de 30 % of max 9500 €, ingevoerd in 2008, is immers afgeschaft in 2011 #.

Eens kijken wat de totale marginale externe kost is van een E-wagen en wat de E-wagen aan transportkosten ophoest of het bruin balkje in de grafiek, tiens iets teveel of ~ 102 ? % dit in 2008 al:

http://www.milieurapport.be/nl/feite...van-transport/

Enkel de benzinewagen -zelfs 155 %-, en de E-wagens 102 % ? dekken hun marginale externe kosten aan de maatschappij volgens deze studie, cijfers 2008 # (dus incl die 30 % ecopremie voor E-auto´s ! ):
# http://www.milieurapport.be/Upload/M...RAN_O&O_05.PDF
veel leesplezier. (ik maak die studie niet hé)

# Ecopremie: http://www.clint.be/actua/economie/d...opremie-op-zak
# afgeschaft: http://drivr.be/2011/11/29/ecopremie...aft-voor-2012/

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2015 om 13:00.
Oud 9 juni 2015, 13:10   #732
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zover had ik dat nog niet eens bekeken. Subsidiering is altijd ten koste van de belastingbetaler.
Tja de vervuiler betaald nog altijd niet genoeg te zien in de grafiek hierboven.
E-wagens worden amper gesubsidieerd, als iemand - vooral de Tesla - subsidieert is het Tesla zelf door gratis stroom te leveren door superchargers.

Die 4000 km-tour/2 dagen van die Duitser zou bij een benzine-auto die 10 l/100 km verbruikt pakweg 560 € enkel aan brandstof gekost hebben.

# ADAC en andere organisaties hebben al lang aangetoond dat E-auto´s qua totaalkost bijna kunnen concurreren met dieselwagens die nog altijd te weinig betalen aan de gezondheidskost die ze veroorzaken, uitgezonderd in bepaalde landen.

#
http://www.adac.de/_mmm/pdf/autokost...icht_47085.pdf
totaalkost incl waardeverleis na 4 jaar/60.000 km
Nissan Leaf: 55,1 cent/km € 29690 nieuwprijs, dit vooral door relatief hoog waardeverlies na 4 jaar.
Toyota Prius + Hybrid: 51,8 cent/km € 31500 nieuwprijs
Opel Astra 1,6 CTDI / DI ecoflex start&stop: tussen 46,2 en 53,8 cent/km naargelang 81 kW of 125 kW nieuwprijs 25.000 �* 26.000 €

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2015 om 13:34.
Oud 9 juni 2015, 13:15   #733
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet het ook niet altijd zo moeilijk willen maken, hee. Wij hebben genoeg aan België en de grensgebieden van de ons omringende landen, en dan volstaat een nachtelijke lading in de eigen garage ruimschoots. Zo nu en dan eens een SuperCharger meepikken (Aartselaar, Gent, Nivelles, Urmond) is dan meer uit nieuwsgierigheid en om een praatje te kunnen slaan met de mede-Tesla-eigenaars die er op dat moment eveneens aan het laden zijn.

Idd als zelfs in grote landen = grotere afstanden de Tesla overtuigt begrijp ik helemaal niet dat in ons klein landje de Tesla niet van de grond zou komen.
Naja mss beter niet te rap, anders moeten ze enkele SC bijleggen, soit zonder gaat het ook, maar ik rij regelmatig naar Duitsland dus voor mij ook eigenbelang .
Oud 9 juni 2015, 13:37   #734
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Of... een rijke particulier?
Toch eentje met een hoek af. Of een ecofanaat. Wat eigenlijk hetzelfde is.

Laatst gewijzigd door maddox : 9 juni 2015 om 13:37.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 14:27   #735
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
...begrijp ik helemaal niet dat in ons klein landje de Tesla niet van de grond zou komen.
Om 'm van de grond te doen komen, moet je toch al aardig het stroompedaal intrappen, zunne! Ik spreek uit ervaring...
Oud 9 juni 2015, 14:38   #736
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Ok de vraag aan de eigenaars dan.

1/ wie heeft zijn tesla particulier aangekocht en wie is BTW plichtig? En brengt deze dus 100% fiscaal in.

2/ Als ze morgen het fiscaal voordeel naar 50% brengen en je VAA moet betalen genre een benzinewagen met die PK's (CO2 uitstoot is er niet dus we nemen als voorbeeld dus maar de PK's), dus stel enkele duizenden euro's per jaar, wie zou dan nog steeds een tesla nemen?

Antwoord op 1 = bijna allemaal op een uitzondering na.
Antwoord op 2 = niemand op een uitzondering na.

Ik heb even een tesla gehad en ik antwoord toch zoals hierboven. Neen ondanks alle gunsten moet ik geen tesla meer hebben. Ik rij liever met iets waar nog wat plezier in zit. En verbruikt dit veel benzine en is dat fiscaal onvriendelijk dan neem ik dat er maar bij. Liever dat dan als een wannabee wereldverbeteraar met een viskom zonder karakter rond te rijden.

Milieuvriendelijk rijden is 1 ding maar dankzij het supervoordelig gunstregime voor elektrische wagens is het een heel ander iets. Ik zeg het schaf morgen de voordelen af en tesla mag zijn deuren van hun showrooms sluiten en ergens in een kleine hangar gaan zitten.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 14:49   #737
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeg het schaf morgen de voordelen af en tesla mag zijn deuren van hun showrooms sluiten en ergens in een kleine hangar gaan zitten.
Ik zeg het ook: breng morgen een betaalbare Model III uit, en Tesla mag zijn aantal showrooms vertienvoudigen en ergens nog een grote bijkomende assemblagefabriek of vier in dienst gaan nemen.
Oud 9 juni 2015, 14:59   #738
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
# ADAC en andere organisaties hebben al lang aangetoond dat E-auto´s qua totaalkost bijna kunnen concurreren met dieselwagens die nog altijd te weinig betalen aan de gezondheidskost die ze veroorzaken, uitgezonderd in bepaalde landen.
#http://www.adac.de/_mmm/pdf/autokost...icht_47085.pdf
De Tesla staat er deze keer bij #

Tesla Model S versies P70D/85/85D/P85D:
tussen 124,4 en 154,9 cent/km een koopje !

De Duitse stroomprijs (iets duurder) enz... is vergelijkbaar met de Belgische, onderhoud- en brandstofkosten ook, andere vaste kosten zoals taks en verzekering wslk ook, zal globaal niet veel verschillen. De D-wegentaks/jaar is daarvoor lager als in BE enkel voor benzines, voor diesel (euro 6) is het bijna zoals hier.

Dus volgens ADAC:
Auto aankopen, totaalkost op 4 jaar/60.000 km, en dan "verkopen" geeft totale kosten in cent/km (of maandkosten x 48 m/60.000 km niet opgesomd)

Even p/c-vergelijken met de Audi A7/A8 modellen... ook 2 "sportieve" dieselversies.

Kosten per maand in euro, en laatste kolom totale kosten cent/km en zo klasseer ik ze:

Merk-type| kW |nieuwprijs|vaste kost|onderhoud|werkingskost|waardeverlies|tot. ct/km

Audi A7 TDicQ-t | 240 | € 73100 | 191 | 121 | 118 | 1098 | 122,2
Tesla mod S 70D | 246 | € 75800 | 229 | 129 | 76 | 1121 | 124,4
Tesla model S 85| 270 | € 80800 | 229 | 136 | 80 | 1167 | 129,0

Tesla mod S 85D | 315 | € 85900 | 229 | 148 | 80 | 1230 | 135,0
Audi S7 4.0 Tfsi | 331 | € 83000 | 193 | 154 | 186 | 1267 | 144,0

Tesla md S P85D| 515 | € 106100 | 229 | 148 | 83 | 1476 | 154,9
Audi A8 Q 4,2 TDi| 283 | € 100200 | 215 | 99 | 136 | 1624 | 165,9
Audi RS7 4.0 Tfsi| 412 |€ 114700 | 211 | 174 | 195 | 1650 | 178,4
Audi S8 4.0 Tfsi | 382 | € 116900 | 258 | 131 | 193 | 1863 | 195,6

Grote BMW, Mercedes, Jaguar, Lexus, enz... liggen ongeveer ook in die km-kosten van die Audi´s, soms zelfs duurder.

Aan de vaste kosten te zien voor de 4 Tesla´s idem € 229/maand, of een btere E-laadaansluiting incl, ? zal de E-wagen in D weinig of niet gesubsidieerd zijn, tenzij men het voordeel goedkope stroom tov brandstof+accijns als (milieu)subsidie aanziet, daar haalt de Tesla zijn "schade" ruimschoots weer in.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juni 2015 om 15:28.
Oud 9 juni 2015, 15:30   #739
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het plaatsen van die stroomchargers die dan gratis stroom leveren heeft dan toch mijn financiele nieuwsgierigheid opgewekt want "there's no such thing as a free lunch.

Ik had rap een antwoord op economische sites aangaande Tesla. Het bedrijf schat maar winst te maken tegen 2020. Daarin past natuurlijk de strategie om die kosteloze chargers te zetten, die moeten ze in ieder geval zetten of ze verkopen geen auto's. Genoodzaakt gezien zal men dan naar alle waarschijnlijkheid de stroom betalend maken, laat staan ook voor grof geld aan andere merken in gedeelde betaalde concessie geven.

Een beetje de historie van bedrijven zoals Amazon etc. Grote geldschieters investeren massief niet op het oog van onmiddelijke winst, integendeel jaren lange verliezen. Het doel is een leider plaats te verwerven en na x jaar als de winst er aan komt te verkopen met hoge winst zoniet de winst te maximaliseren met oa het betalen van de stroom.
Oud 9 juni 2015, 15:33   #740
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Het bedrijf schat maar winst te maken tegen 2020. Daarin past natuurlijk de strategie om die kosteloze chargers te zetten, die moeten ze in ieder geval zetten of ze verkopen geen auto's. Genoodzaakt gezien zal men dan naar alle waarschijnlijkheid de stroom betalend maken
Ter informatie: we hebben de waarborg op papier dat we minstens voor 8 jaar gratis mogen laden aan de SuperChargers. Dat is dus (in mijn geval) al tot minstens in 2022, en voor de wagens die dit jaar uitgeleverd worden, zelfs al tot in 2023. De stroom zal dus in 2020 geenszins betalend worden...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be