Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2020, 00:12   #721
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Limburg of gelijk welke gemeente die in Vlaanderen ligt behoren staatkundig tot onze gemeenschap. Daaruit vloeit voort dat zij onmogelijk zelf kunnen beslissen over hun staatsvorm, ook als wens je het anders.
Dus wat volgens jou voor Vlaanderen tov. België geldt, geldt niet voor Limburg tov. Vlaanderen?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 00:56   #722
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
zeg dat wel euheum
Ge kleurt iets in het blauw geeft vervolgens een epistel van hier tot in Tokyo waaruit enkel blijkt wat er stond dat het niet zomaar effe spontaan was ontstaan.
Waar staat er nu iets van de Walen versus Vlamingen ?
dat lees ik dus nergens

Allez, nu help ik u eens, en 't staat u niet aan

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 05:29   #723
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

TIP:

In Zwitserland kan het met prachtig economisch resultaat en echte democratie waar de mensen in hun kanton zelfs via referendum kiezen wat ze willen.

En de politiek dan uitvoert wat de mensen bij meerderheid gekozen hebben!!!

In Zwitserland is de politiek er voor de mensen >>> hier is de particratie voor de partijen....terwijl de mensen moeten gaan kiezen om nadien door de partijen jaren gemanipuleer, belogen en uitgebuit te worden!

Hoeveel ministers voor de aankoop van mondmaskers????
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 3 mei 2020 om 05:30.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 07:09   #724
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik definieerde democratie zoals de woordenboeken al enkele duizenden jaren doen. Voor de rest voeg je hier niks toe, en iets herhalen maakt het niet "waarder".
awel dan moet ge ook de consequenties ervan aanvaarden hé
En dat doe je dus niet als ze niet in je kraampje passen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 07:13   #725
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Allez, nu help ik u eens, en 't staat u niet aan
Bah jawel ...het staat me zeker aan...daar het netjes de zaken aanvult die ik in die post citeerde

Ik begrijp gewoon je punt niet, djimi
Oud 3 mei 2020, 07:22   #726
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
TIP:

In Zwitserland kan het met prachtig economisch resultaat en echte democratie waar de mensen in hun kanton zelfs via referendum kiezen wat ze willen.

En de politiek dan uitvoert wat de mensen bij meerderheid gekozen hebben!!!

In Zwitserland is de politiek er voor de mensen >>> hier is de particratie voor de partijen....terwijl de mensen moeten gaan kiezen om nadien door de partijen jaren gemanipuleer, belogen en uitgebuit te worden!

Hoeveel ministers voor de aankoop van mondmaskers????
't Is vooral potsierlijk te moeten aanhoren dat het hier in België zo slecht gesteld zou zijn met de democratie en om dat kracht bij te zetten verwijst men dan naar het zeer unieke geval Zwitserland.
Da's zowat van dezelfde orde als zeggen dat ons corona-beleid op geen kloten zou trekken verwijzende naar het hoog aantal doden vergeleken met Australië of zo
Oud 3 mei 2020, 07:27   #727
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Limburg of gelijk welke gemeente die in Vlaanderen ligt behoren staatkundig tot onze gemeenschap. Daaruit vloeit voort dat zij onmogelijk zelf kunnen beslissen over hun staatsvorm, ook als wens je het anders.
Vlaanderen behoort staatkundig tot België. Daaruit vloeit voort dat zij onmogelijk zelf kunnen beslissen over hun staatsvorm, ook al(s) wens je het anders.

Logisch geredeneerd toch?
Oud 3 mei 2020, 07:42   #728
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Vlaanderen behoort staatkundig tot België. Daaruit vloeit voort dat zij onmogelijk zelf kunnen beslissen over hun staatsvorm, ook al(s) wens je het anders.

...en dan te bedenken dat de notie Vlaanderen/Vlamingen veel artificiëler en jonger is dan 'België' als natie

Geweldig die vendeliers toch : eigen soevereiniteit eerst en de rest mag stikken
Oud 3 mei 2020, 07:50   #729
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hoe bewonderenswaardig het Zwitsers systeem ook moge zijn, Vlaanderen zowel als de rest van dit “België” hebben een andere politieke ordening. Het is primordiaal parlementair, zoals overigens in de rest van Europa. Nu zou jij mordicus willen dat we bliksemsnel overstappen op het systeem van de Zwitsers omdat jij hoopt daarmee de door jou zo gehate Vlaamsgezinden terug in de belgicistische dwangbuis te krijgen. Dat gebeurt lekker niet. Vlaanderen gaat onherroepelijk verder in de evolutie van een uittreden uit België en naar een zeer nauwe samenwerking met Nederland. Misschien in de vorm van een confederatie of iets gelijkaardigs.

Echt ?

Welk politiek initiatief is daar al toe genomen in parlement of regering ? Of staat dat ook nog te wachten zoals de 5 overlopers van CD&V in Kaproen zijn verhaal ?

En voor Nederland : zelfde vraag. Hoe ver staat de politiek daar met de confederatie der Nederlanden ?

Het moet een goed bewaard geheim zijn, aangezien er geen woord van terug te vinden is in de pers...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 08:02   #730
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bah jawel ...het staat me zeker aan...daar het netjes de zaken aanvult die ik in die post citeerde

Ik begrijp gewoon je punt niet, djimi

'Mijn' punt is dat er al bij al niet véél Vlamingen, noch véél Walen waren die die 'Belgische' 'revolutie' enthousiast onthaalden, en dat het resultaat ervan, te weten het Heilig Land der Vaad'ren, eerder een 'erreur' van de 'histoire' was dan de 'grande finale' van een 'eeuwenlang' teleologisch project. Het was alleen wél zo dat de klassieke opportunisten van altijd ('lokale machthebbers') mooi van de situatie hebben weten te profiteren, door het stemrecht betreffende de zaak te beperken tot amper 1% (!) van de bevolking van het gebied dat hen in de schoot geworpen werd.

Het heeft volgens mij weinig zin véél energie te steken in het mordicus in stand willen houden van een al bij al tamelijk artificieel en oorspronkelijk niet eens gewild 'land' waarvan ondermeer ook de heer Jonathan Holslag (VUB) zegt:

<

Maar de huidige staatsstructuur is een bedreiging voor onze welvaart en veiligheid.
Of het nu gaat om gezondheid, onderwijs, diplomatie of energie: rien ne va plus.

>

De heer Jonathan Holslag (VUB) spreekt wat dat betreft nogal tamelijk ondubbelzinnige taal:

< ... we hebben een staatshervorming nodig. >

< ... Ofwel splitsen we het land op, ofwel versterken we de nationale overheid en blijven de gemeenschappen bevoegd voor alles wat met taal, onderwijs en cultuur te maken heeft... >

< ... Splitsen of opnieuw nationaliseren? Als we die vraag willen beantwoorden, kunnen we ons buikgevoel beter even overstijgen. Belgicisten, laat uw sentimentaliteit varen. De oude Belgische elite, die ooit wereldwijd gehoord werd, is ei zo na uitgestorven. Ze heeft de voorbij decennia belangrijke economische hefbomen losgelaten - niet zelden ten voordele van Parijs. Cruciale instellingen zijn in verval geraakt en kapotgepolitiseerd. De taalkloof gaapt als nooit tevoren - wie nu en dan de taalgrens oversteekt, herkent twee werelden... >

Nagels met koppen.
Vandaar wellicht dat er zo weinig ernstige reacties op komen.

In beide hieronder vermelde bijdragen samen vindt u zowat de héle opinietekst van de heer Jonathan Holslag (VUB).

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=580

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=660

Indien de tekst niet enkel voor abonnees toegankelijk was, zou een eenvoudige verwijzing naar de webstek van het weekblad volstaan hebben. Nu heb ik wat moeten knippen en plakken.

Laatst gewijzigd door djimi : 3 mei 2020 om 08:06.
Oud 3 mei 2020, 08:03   #731
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

maar...
maar...

wat dan met het zelfbeschikkingsrecht van het Oost-Vlaamse volk ? Wij willen af van de keizer-koster van 't schoon verdiep en willen niet langer de financiële miljarden transfers richting zijn Oosterweel saga betalen. Het Oost-Vlaamse volk pikt het niet langer !
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 08:04   #732
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Flaminganten en logica, dat gaat niet samen.

Ze komen af met Zwitserland als goede voorbeeld nna echte democratie. Maar als ge hen met de neus op de feiten duwt hoe België er dan zou uitzien, dan gaan ze lopen. Of ze zijn plots vergeten dat zij zelf te pas en te onpas met Zwitserland als het grote voorbeeld voor hun onafhankelijkheidsstreven aangedraafd komen.

Besluit: dat hele Vlaamse ideaal is terug te brengen naar het verlangen naar macht voor een bepaalde groep. Al die verhaaltjes daarrond is om de bevolking in dat verhaal mee te trekken. Een bevolking die hen normaal gezien nooit zou volgen. Eigenlijk is dat te vergelijken met moslimextremisten. Zonder dat door machtsgeilen gemanipuleerd verhaaltje over Allah zou niemand het in zijn hoofd halen om zich zelf zo maar op te blazen.

'Vlaams volk' en 'Vlaamse onafhankelijkheid' is evengoed gewoon een verhaaltje dat een bepaalde belangengroep dient.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 08:12   #733
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Is vooral potsierlijk te moeten aanhoren dat het hier in België zo slecht gesteld zou zijn met de democratie en om dat kracht bij te zetten verwijst men dan naar het zeer unieke geval Zwitserland.
Da's zowat van dezelfde orde als zeggen dat ons corona-beleid op geen kloten zou trekken verwijzende naar het hoog aantal doden vergeleken met Australië of zo
Hier: https://nos.nl/op3/artikel/2200901-h...re-landen.html vindt u méér informatie omtrent dat 'zeer unieke geval Zwitserland'.

Volgens mij gegarandeerd boeiende lectuur voor voorvechters van de democratie (ongeacht of die nu staats- dan wel volksnationalisme, of desgewenst nog een ander -isme aanhangen).

Oud 3 mei 2020, 08:13   #734
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Mijn' punt is dat er al bij al niet véél Vlamingen, noch véél Walen waren die die 'Belgische' 'revolutie' enthousiast onthaalden,
ah datte

Citaat:
Het heeft dus volgens mij weinig zin véél energie te steken in het mordicus in stand willen houden van een al bij al tamelijk artificieel en oorspronkelijk niet eens gewild 'land' waarvan ondermeer ook de heer Jonathan Holslag (VUB)
En de rest negeer je ?

De issue is net dat 1830 enkel een concretisering is/was van een reeds langere bestaande situatie die véél minder artificieel is/was dan het streven _ dat pas vooral na de 1ste wereldoorlog een issue werd _ naar een Vlaanderen als homogene volksnatie

Citaat:
en dat het resultaat ervan, te weten het Heilig Land der Vaad'ren, eerder een 'erreur' van de 'histoire' was dan de 'grande finale' van een 'eeuwenlang' teleologisch project.
Neen niet mee eens
Het zijn net de vendeliers die dat zo zijn beginnen voorstellen

Dat natuurlijk compleet naast de zaak dat we nu eenmaal in dit bootje zitten en daar best mag aan gesleuteld worden.

Ik heb gewoon iets tegen het motief/drogreden dat door Vlaams-natiolisten steeds naar voren wordt geschoven.
Als ware dat we ons zouden moeten bevrijden van het juk van de Walen dat ons willens-nillens werd opgedrongen.
Dat beeld klopt dus niet hé
Oud 3 mei 2020, 08:15   #735
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

maar...
maar...

wat dan met het zelfbeschikkingsrecht van het Oost-Vlaamse volk ? Wij willen af van de keizer-koster van 't schoon verdiep en willen niet langer de financiële miljarden transfers richting zijn Oosterweel saga betalen. Het Oost-Vlaamse volk pikt het niet langer !
Leg U daar gewoon bij neer
Oost-Vlaanderen is gewoon de parking rond het 't schoon verdiep
Oud 3 mei 2020, 08:20   #736
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Panda mijn antwoord aan Pajoske was cru omdat hij zelf ook erg bruin bakte. Ik weet ook wel dat als in het Vl.P. een meerderheid zich uitspreek pro Vlexit uit België het een evidentie is dat dit aan de andere deelstaten en het federaal niveau formeel wordt genotifieerd door een delegatie uit het Vl. P. Wees gerust het zal er beleefd aan toegaan. Ik ben er overigens zeker van dat die andere deelstaten dit als een voldongen feit zullen aanvaarden. Waarna besprekingen kunnen beginnen over de boedelscheiding.
We gaan het debacle in Catalonie nog eens overdoen.
Eerst onze onafhankelijkheid éénzijdig uitroepen, zowat iedereen voor het voldongen feit stellen en dan hopen op de redelijkheid van anderen om te gaan praten.

Er zijn er die nooit (willen) leren
Oud 3 mei 2020, 08:38   #737
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah datte

En de rest negeer je ?

1) De issue is net dat 1830 enkel een concretisering is/was van een reeds langere bestaande situatie die véél minder artificieel is/was dan het streven _ dat pas vooral na de 1ste wereldoorlog een issue werd _ naar een Vlaanderen als homogene volksnatie

Neen niet mee eens
Het zijn net de vendeliers die dat zo zijn beginnen voorstellen

2) Dat natuurlijk compleet naast de zaak dat we nu eenmaal in dit bootje zitten en daar best mag aan gesleuteld worden.

Ik heb gewoon iets tegen het motief/drogreden dat door Vlaams-natiolisten steeds naar voren wordt geschoven.
Als ware dat we ons zouden moeten bevrijden van het juk van de Walen dat ons willens-nillens werd opgedrongen.
Dat beeld klopt dus niet hé
1) Indien geschiedenis u écht interesseert, nodig ik u hierbij vriendelijk uit samen méér en grondiger onderzoek te verrichten omtrent de kwestie van "De Tachtigjarige Oorlog" (als dié geen 'erreur' van de 'histoire' is!), de eeuwen die eraan voorafgingen, en de eeuwen die erop volgden.

2) We zitten - voorlopig toch nog - inderdaad en voor niet weinigen onder ons tegen heug en meug nu eenmaal samen in een bootje, dat evenwel nogal tamelijk stuurloos blijkt (en bleek) te zijn.

Het valt niet gehéél en al uit te sluiten dat zulks onder meer te maken heeft met een schrijnend gebrek aan een competente bemanning, alsmede de batterij alarmtoeters en -bellen en de diverse grendels waarmee het - blijkbaar tevergeefs - opgekalefaterd werd.

Indien 'we' een 'mutiny on the bounty' willen vermijden, kunnen 'we' maar beter wakker worden. Er is hoe dan ook storm op komst.

Oud 3 mei 2020, 08:39   #738
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier: https://nos.nl/op3/artikel/2200901-h...re-landen.html vindt u méér informatie omtrent dat 'zeer unieke geval Zwitserland'.

Volgens mij gegarandeerd boeiende lectuur voor voorvechters van de democratie (ongeacht of die nu staats- dan wel volksnationalisme, of desgewenst nog een ander -isme aanhangen).
Maar ik zeg nergens dat Zwitserland niet zou werken of niet fijn is om naar toe te streven of wat dan ook.

Ik krijg gewoon iets van het argument : België is geen democratie..want kijk eens naar Zwitserland
Dat is gewoonweg selectief negeren dat dan nergens ter wereld _ exclusief Zwitserland _ een echte democratie zou zijn.

Kijk dan gewoon verder dan uwen neus lang is.
België is niet perfect en redelijk complex maar staat er nog steeds beter voor dan 90% in de wereld
Waar ik dan ook weer niet mee wil zeggen dat ge U zomaar moet neerleggen en het aanvaarden als 'goed genoeg' hé

Trouwens bedankt voor de link ..hou ik alvast bij
die is inderdaad interessant en vernieuwend

Wat ik daar vooral van opsteek is dat Zwitserland wel degelijk ergens uniek is hé zowel in frequentie, ambitie als bindendheid
...en dat wij dan weer uniek (of bijna uniek zijn)( althans op Europees vlak ) in die mogelijkheid gewoon niet te voorzien

Nu ik heb daar toch zo meteen mijn bedenkingen over hoor
Ik zie daar vooral de tendens dat de Oost-Europese naties ( de nieuwe naties ) referenda mogelijk maken vanuit burgerinitiatief die bindend zouden zijn en de West-Europese eerder neigen naar referenda uitgeschreven door de politiek
(btw Zwitserland ook ...terwijl ik je eerder kwam te stellen dat bij 100000 burgers het wel zou kunnen )
Oud 3 mei 2020, 08:40   #739
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Doe geen moeite, om de vijf jaar carte blanche geven aan een partij, om vervolgens vijf jaar uw klep te houden, vindt hij het toppunt van democratie.
Welnee, Dadeemelee is een door de Commies gesponsorde die blaat zoals bevolen door zijn herders. Kijk naar https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=714 - het antwoord beperkte zich tot zijn "etymologie".

In een democratie geven meerderheden geen carte blanches, maar BEFEHLEN. Aan minderheden incluis een kliekje partijbesturen.

Diegenen die zulke BEFEHLEN zelfs aan minderheden nog steeds te lomp vinden, resteert de optie om overheid als dusdanig af te schaffen en het personeel vrij te maken voor taken in de economie.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 08:41   #740
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

maar...
maar...

wat dan met het zelfbeschikkingsrecht van het Oost-Vlaamse volk? Wij willen af van de keizer-koster van 't schoon verdiep en willen niet langer de financiële miljarden transfers richting zijn Oosterweel saga betalen. Het Oost-Vlaamse volk pikt het niet langer!

U kan & mag - toch tot nu toe nog - altijd een 'Oost-Vlaamse Beweging' opstarten en daar een 'draagvlak' voor creëren, hé.

Laat de Hendrik Conscience in u maar eens goed gaan.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be