Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2011, 18:36   #761
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Daarnet een reportage gezien over het toenemend aantal Walen dat de Luxemburgse nationaliteit aanvraagt.

Triest volk is het toch eigenlijk. Ipv allemaal samen te werken aan een (toekomstig) sterk Wallonië, pleit de ene voor aanhechting aan Frankrijk, de andere kijkt richting Luxemburg. Zo lang ze het zelf maar niet moeten doen...

In-triest.
De enige reden dat het in Luxemburg nog een beetje goed gaat is dat veel mensen uit het Arelerland in Luxemburg gaan werken. Het is niet meer dan logisch dat ze bij een eventuele splitsing terug naar hun wortels willen terugkeren: het Groot-Hertogdom Luxemburg waar ze in 1839 uit ontrukt zijn.

Laatst gewijzigd door fonne : 6 februari 2011 om 19:00.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 18:43   #762
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als België de dames en heren Franstaligen niet meer zint, dan verruilen zij het voor Frankrijk. Goed, vertrekt dan maar!

[IMG ]http://www.nordeclair.fr/stories/thumb285/mediastore/VDN/A2008/M11/492d69c5.jpg.jpg[/IMG]
Zouden ze de vele schoolmeesters in de beweging al verteld hebben dat een beginnende leerkracht die in Wallonië 26.000€ per jaar raapt, het in Frankrijk moet stellen met 20.000€ per jaar? Of aan de werklozen die ze het Franse paradijs beloven, hoe de werkloosheidsreglementering in Frankrijk er precies uitziet? Ik vrees dat ze wel eens zouden kunnen weigeren te vertrekken van zodra ze de waarheid vernemen
Oud 6 februari 2011, 18:48   #763
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heer, bevrijd het arme Wallonie van dat boze Vlaanderen!

Dat is de voorpagina van een Brusselse krant ("La Capitale" deeuh) en sinds wanneer ligt Brussel in Wallonië?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 6 februari 2011 om 18:48.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 22:11   #764
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als België de dames en heren Franstaligen niet meer zint, dan verruilen zij het voor Frankrijk. Goed, vertrekt dan maar!

Als België de dames en heren Nederlandstaligen niet meer zint, dan verruilen zij het voor Nederland. Goed, vertrekt dan maar.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 09:11   #765
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat is de voorpagina van een Brusselse krant ("La Capitale" deeuh) en sinds wanneer ligt Brussel in Wallonië?
Het is nog straffer. In het artikel roept die krant de 'enige twee Waalse 1ste klassers, Standard en Charleroi' op om zich te verzetten tegen de eisen van de G4. M.a.w. 'La Capitale' roept de Walen op om zich te verzetten tegen Anderlecht?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 09:16   #766
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens Maingain zijn Brussel en Wallonië toch één.

maar jij vindt zo'n voorpagina constructief?
Oud 7 februari 2011, 09:22   #767
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Zouden ze de vele schoolmeesters in de beweging al verteld hebben dat een beginnende leerkracht die in Wallonië 26.000€ per jaar raapt, het in Frankrijk moet stellen met 20.000€ per jaar? Of aan de werklozen die ze het Franse paradijs beloven, hoe de werkloosheidsreglementering in Frankrijk er precies uitziet? Ik vrees dat ze wel eens zouden kunnen weigeren te vertrekken van zodra ze de waarheid vernemen
en hoeveel vangt een vlaamse beginnende leerkracht? weet je dat? Minder dan een Waalse heb ik me laten vertellen.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 10:18   #768
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
en hoeveel vangt een vlaamse beginnende leerkracht? weet je dat? Minder dan een Waalse heb ik me laten vertellen.
Nee, tegenwoordig zelfs een ietsiepietsie meer (27.000€). De scheeftrekking in de kostprijs van het onderwijs is er vooral nog door de hogere anciënniteit en hoger aantal vaste benoemingen in het Waalse onderwijs.
Oud 7 februari 2011, 11:23   #769
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lees de titel (kop) nog eens. Traag.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 12:29   #770
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Lachwekkende kop natuurlijk. Dat ze er zelfs niet bij stil staan dat de profliga vooral de corruptie en haantjesgedrag van de clans D'onofrio en Bayat grondig beu zijn spreekt boekdoelen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 13:20   #771
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
Dat klopt niet. Een beginnende Vlaamse leerkracht verdient ongeveer 10% méér dan een beginnende Waalse leerkracht. Ik heb de link naar de bron hier een aantal weken geleden ergens geplaatst. Ik vindt dat nu wel niet direct terug.
Dat een Vlaamse leerkracht met een vaste benoeming in het Waalse onderwijs, deze benoeming hier in Vlaanderen ziet verdwijnen kan ik nog begrijpen. Maar dat er voor diezelfde leerkracht bij de verloning in Vlaanderen geen rekening wordt gehouden met de jarenlange ervaring in het Waalse onderwijs is dan weer wraakroepend. Omdat dit vele jonge leerkrachten tegenhoudt om indien ze hier geen werk vinden voorlopig in het Waalse onderwijs te gaan werken.

Laatst gewijzigd door pajoske : 7 februari 2011 om 13:20.
Oud 7 februari 2011, 13:24   #772
pajoske

Standaard

Hier een interessante bron die wel niet de exacte cijfers weergeeft, maar een herberekening van de lonen volgens de koopkracht per land.
http://www.vacature.com/blog/verdien...-de-priv%C3%A9
Oud 7 februari 2011, 14:10   #773
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Volgens Maingain zijn Brussel en Wallonië toch één.

maar jij vindt zo'n voorpagina constructief?
Maingain en zijn partij zijn niet eens welkom in Wallonië. Tuurlijk is zo'n voorpagine niet constructief. Ik vind het zelfs idioot.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2011, 08:48   #774
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Niet enkel het onderwijzend personeel en de werklozen zouden klappen krijgen.

In Frankrijk verdienen alle ambtenaren minder dan hier en is heel de sociale zekerheid totaal anders.

Vele Walen en Brusselaars zouden er ook zeer snel hun auto mogen laten staan, want in Frankrijk werken ze met een rijbewijs met punten en is er een zeer zware controle op het rijgedrag. Die controle word uitgevoerd door de Gendarmerie en vooral op wegen waar men geen controle verwacht.

Maar ook de Franstalige politici zelf zouden zwaar moeten inleveren als Wallonië en Brussel bij Frankrijk gaan.
En dan in de eerste plaats in macht en geld voor het gewest.

Ik denk niet dat Parijs het zou dulden dat Brussel even meer dan 40.000.000€ per jaar opeist, gewoon omdat de Brusselse politici aan grootheidswaanzin leiden.

Brussel zou bij een dergelijk scenario trouwens snel veranderen in een onbelangrijke gemeente.

In dat scenario verdwijnen immers de Vlaamse en Belgische instellingen in Brussel en dus ook de 200.000 pendeljobs.

Europa zit dan met 2 hoofdsteden in Frankrijk, iets dat geen enkele andere grote lidstaat van Europa zal aanvaarden. Dus ook de EU zal dan uit Brussel verdwijnen.

En de Nato komt dan ook terug op Frans grondgebied, iets dat de USA en het VK niet zullen aanvaarden en het Natohoofdkwartier zal dus ook verdwijnen, samen met de VN.

Brussel en de Franstalige vergeten namelijk steeds opnieuw dat al die instellingen juist in Brussel en België gevestigd zijn, omdat Brussel en België zo klein en onbelangrijk zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 01:53   #775
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik heb zeer recent in Duitsland een aantal Walen ontmoet. Geen van hen kon zich verstaanbaar maken in een andere, moderne, Europese taal dan alleen het Frans. Voorwaar, échte 'Belgen', behept met een sociaal gebrek en met een onbegrepen, aandoenlijke idee dat de hele wereld Frans spreekt.

Dat voelt alles behalve 'eigener'.
toevallig walen?
Ik heb zeer recent in griekenland een aantal spanjaarden ontmoet, geen van hen kon zich verstaanbaar maken, in een andere taal dan het spaans,
Wat denken ze wel ,dat de hele wereld alleen maar spaans spreekt?
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 18:53   #776
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ondertussen gaan luchtmachtkolonel Gennart verder met zijn kruistocht tegen de "boze Vlamingen". Hij was te gast in het RTBF-journaal om er z'n boek voor te stellen. De titel zegt genoeg:

Oud 18 april 2011, 19:53   #777
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ondertussen gaan luchtmachtkolonel Gennart verder met zijn kruistocht tegen de "boze Vlamingen". Hij was te gast in het RTBF-journaal om er z'n boek voor te stellen. De titel zegt genoeg:

We hebben een Belgisch leger.

Wat betekent A.B.L. voor u ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2011, 22:26   #778
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
We hebben een Belgisch leger.

Wat betekent A.B.L. voor u ?
Jij weet echt niet waarover het gaat, hé?
Oud 19 april 2011, 00:02   #779
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Samenzweringstheorieën zijn nu eenmaal populair bij bepaalde types.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 09:03   #780
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

lol moest hem maar nederlands geleerd hebben. de tijd van 1914-18 zou allang voorbij moeten zijn.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be