Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2010, 21:50   #761
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik snap trouwens niet dat Nederlandstaligen hun taal kunstmatig laten verarmen. In plaats van leentjebuur te spelen.

Misschien kunnen we ook van de Afrikaanssprekenden leren.
Ik geloof dat er in onze geschiedenis nog nooit zo'n periode na de Gouden Eeuw is geweest waarin onze taal zo veelvuldig wordt verrijkt.

Wat we al van de afrikaanssprekenden hebben geleerd bijvoorbeeld is om Engelse woorden niet altijd één op één over te nemen maar te vernederlandsen (te verafrikaansen).
Mooi voorbeeld is het woord FOK. Een tegenwoordig drukgebruikt woord in de Nederlanden en Zuid Afrika/Namibie. Daar waar het origineel FUCK langzamerhand verdwijnt uit ons taalgebied.

Voorbeelden:
1)Een van de best bezochte nl sites: http://forum.fok.nl/

En de onvermijdelijke rapper:
2) http://www.youtube.com/watch?v=5lRNdhEkEJo
Hef - Fok Met Me (910.000 hits)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 juni 2010 om 21:51.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 21:56   #762
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet je wat ons probleem is? Ons probleem is dat we geen leescultuur meer hebben en dat er te veel klootjesvolk aanklampt aan slechte VTM-programma's.
Buiten dat de programma's op de VTM kwalitatief hetzelfde zijn als die op andere Vlaamsche zenders (90 % Engels), stel ik droog vast dat het de Vlaamse overheid zelf is , tot hilariteit van onze anderstalige landgenoten, die zelf heeft besloten de beeld- en luistercultuur van anderstaligen (lees Engels) massaal te subsidieren. En de toegang van de grootste media uit het taalgebied te weigeren.

Dat is gewoonweg een politieke keuze.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 juni 2010 om 21:57.
Oud 22 juni 2010, 21:58   #763
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens is het ook zo traditie bij ons om neer te kijken op de eigen moedertaal. In Nederland is dat zo, in Vlaanderen is dat zo, maar ook in Zuid-Afrika (en staat aan de bron van het feit dat kleurlingen er Engels praten met blanken, ook al spreken beiden onderling Afrikaans).
Terechte observatie.
Oud 22 juni 2010, 22:03   #764
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet je wat ons probleem is? Ons probleem is dat we geen leescultuur meer hebben ...
Ik ben iets minder negatief.

Het lezen is vooral aan het verschuiven naar internet en naar SMS berichten.

Mede vandaar ook dat in vooral Nederland de straattaal onder de jeugd zo'n razendsnelle opmars doormaakt.

Voordeel lijkt te gaan worden dat de bevolkingsgroepen zich vooral gaan organiseren rond hun eigen taal. Zie dit Forum.
De banden tussen Noord en Zuid Nederlanders worden veel intenser en veelvuldiger dan dat veel politici zouden willen. Meegenomen lijkt me.
Oud 22 juni 2010, 22:09   #765
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De banden tussen Noord en Zuid Nederlanders worden veel intenser en veelvuldiger dan dat veel politici zouden willen. Meegenomen lijkt me.
De banden tussen binnen en buitenland in het algemeen worden intenser en veelvuldiger, niet alleen met Nederlanders.
Naast contacten met Nederlanders hier heb ik ook contacten met Duitsers, Kroaten, Oostenrijkers, Amerikanen, Canadezen, Peruvianen, ...

Is inderdaad mooi meegenomen.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 22 juni 2010 om 22:09.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 09:29   #766
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Toespijs is wat je op je brood doet, geen dessert.
http://www.encyclo.nl/begrip/toespijs

Nagerecht dus. Wat u bedoelt, wordt '(brood-)beleg' genoemd.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 09:45   #767
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
http://www.encyclo.nl/begrip/toespijs

Nagerecht dus. Wat u bedoelt, wordt '(brood-)beleg' genoemd.
Bij ons maakt men toch onderscheid tussen 'toespijs', 'broodbeleg' en 'nagerecht'/'dessert'.
Ze hebben alle drie een verschillende betekenis.

Toespijs is een zoete smeerbare materie op de boterham. (bvb confituur)
Broodbeleg is een in plakken/schijfjes gesneden harde materie die je op je boterham legt. (bvb charcuterie, kaas)
En een dessert is dus een nagerecht. Bvb een pudding, of een ijsje.
Oud 24 juni 2010, 09:47   #768
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik bestelde gisteren in Holland een sudderans in een brasserie waar op de toonbank een bordje stond 'gepast geld svp'
U bestelde een wat? Bedoelde u wellicht 'jus d'orange' ? Dat wordt inderdaad nogal eens in Nederland gebezigd als men sinaasappelsap bedoeld, ja, doch meestal heeft men het dan over een "jus'tje" (sjuutje) of glaasje jus. In mijn studententijd had ik overigens een bijbaantje in de horeca en toen er iemand een 'sjuutje' bestelde, bekwam hij dan ook een glas warm, dampend vleesvocht.

Citaat:
Talen in Europa zijn in de loop van de tijd met elkaar vermengd geraakt.
Je moet niet overal een communautair probleem van maken, sus.
Talen zijn in Europa helemaal niet met elkaar vermengd geraakt, hoe komt u daar nu bij? De enige mogelijke uitzondering, met heel veel goede wil, zou het Engels kunnen zijn, dat nogal wat Oud-Franse/Normannische woorden heeft overgenomen. De grammatica van het Engels echter, is nog altijd even germaans.

Maar u bedoelt waarschijnlijk dat talen woorden van elkaar overnemen voor uitdrukkingen en begrippen wanneer de eigen taal daar niet of niet genoeg in voorziet. Dat is wel iets anders dan talen mengen.

Tot slot ben ik niet degene die 'overal een communitair probleem van maakt', maar ben ik juist iemand van buitenaf die met groeiende verbijstering gadeslaat wat voor achterlijkheid zich op 50 kilometer van mijn woonplaats afspeelt op het communitaire vlak.
Oud 24 juni 2010, 09:59   #769
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot slot ben ik niet degene die 'overal een communitair probleem van maakt', maar ben ik juist iemand van buitenaf die met groeiende verbijstering gadeslaat wat voor achterlijkheid zich op 50 kilometer van mijn woonplaats afspeelt op het communitaire vlak.
voor mij is dat een kilometer of 150, maar de groeiende verbijstering is er niet minder om.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 10:13   #770
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Bij ons maakt men toch onderscheid tussen 'toespijs', 'broodbeleg' en 'nagerecht'/'dessert'.
Ze hebben alle drie een verschillende betekenis.

Toespijs is een zoete smeerbare materie op de boterham. (bvb confituur)
Broodbeleg is een in plakken/schijfjes gesneden harde materie die je op je boterham legt. (bvb charcuterie, kaas)
En een dessert is dus een nagerecht. Bvb een pudding, of een ijsje.
Interessant. Bij ons (in Noord-Brabant) is (brood-)beleg gewoon alles wat je op brood smeert en legt, dus zowel confituur/jam, een saladeachtig iets, als kaas of vlees.

Toespijs kennen we enkel als archaisch woord voor nagerecht.

Hoe wordt bij u overigens een 'kaasplankje' na het hoofdgerecht genoemd? Valt dat onder de nagerechten of tussengerechten? Dit omdat het kaasplankje de ene keer wel en de andere keer niet de afsluiting van de maaltijd vormt. Vaak, maar niet altijd wordt het kaasplankje namelijk nog gevolgd door een zoet nagerecht (ijs, pudding, vruchten o.i.d.). (Daarna uiteraard nog koffie met cognac of andere vloeibare, alcoholhoudende digestief vergezeld van minstens een gevulde koek, doch meestal een stuk taart of vlaai.)

Dit is dus wat wij in Nederland (Noord-Brabant) 'toetje' noemen, hetgeen system schraperig noemt.
Oud 24 juni 2010, 10:18   #771
Hollander

Standaard

Citaat:
Dit is dus wat wij in Nederland (Noord-Brabant) 'toetje' noemen, hetgeen system schraperig noemt.
Jullie zijn dan ook onder dwang verollandst. Onze marcherende laars heeft jullie grondig onder de generaliteitsknoet.
Oud 24 juni 2010, 10:45   #772
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Jullie zijn dan ook onder dwang verollandst. Onze marcherende laars heeft jullie grondig onder de generaliteitsknoet.
Oei oei oei, dat is het dus. Ik neem aan dat uw 'Ollandse generaliteitsknoet nog veel minder goeds in petto heeft voor de laatste vaste bewoners van Bokrijk? (U weet wie u bent)

Moge hun copieuze desserts verpletterd worden onder die van zwaar ijzerbeslag voorziene marcherende 'Ollandse imperialistische laarzen en moge zij tot in den eeuwigheid gedoemd zijn tot het nuttigen van slappe thee met enkel op zon- en feestdagen een droog kaakje -en dat verplicht toetje noemen uiteraard.
Oud 24 juni 2010, 11:01   #773
Hollander

Standaard

Citaat:
Moge hun copieuze desserts verpletterd worden onder die van zwaar ijzerbeslag voorziene marcherende 'Ollandse imperialistische laarzen en moge zij tot in den eeuwigheid gedoemd zijn tot het nuttigen van slappe thee met enkel op zon- en feestdagen een droog kaakje -en dat verplicht toetje noemen uiteraard.

we gaan overal bordjes plaatsen met de tekst 'alleen voor toetjes'

Oud 24 juni 2010, 14:06   #774
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Interessant. Bij ons (in Noord-Brabant) is (brood-)beleg gewoon alles wat je op brood smeert en legt, dus zowel confituur/jam, een saladeachtig iets, als kaas of vlees.

Toespijs kennen we enkel als archaisch woord voor nagerecht.

Hoe wordt bij u overigens een 'kaasplankje' na het hoofdgerecht genoemd? Valt dat onder de nagerechten of tussengerechten? Dit omdat het kaasplankje de ene keer wel en de andere keer niet de afsluiting van de maaltijd vormt. Vaak, maar niet altijd wordt het kaasplankje namelijk nog gevolgd door een zoet nagerecht (ijs, pudding, vruchten o.i.d.). (Daarna uiteraard nog koffie met cognac of andere vloeibare, alcoholhoudende digestief vergezeld van minstens een gevulde koek, doch meestal een stuk taart of vlaai.)

Wij hebben geen 'kaasplankje. Wij hebben een kaasplank.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 14:19   #775
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij hebben geen 'kaasplankje. Wij hebben een kaasplank.
Kunt u bij benadering aangeven uit hoeveel strekkende meter die kaasplank van u bestaat? 2? 3? Meer?
Oud 24 juni 2010, 14:26   #776
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kunt u bij benadering aangeven uit hoeveel strekkende meter die kaasplank van u bestaat? 2? 3? Meer?
Zwak. Zéér zwak.
Oud 24 juni 2010, 14:33   #777
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Zwak. Zéér zwak.
Wat is daar zwak aan?

En vindt u uw eigen post #774, waar dit een reactie op was, eigenlijk ook niet een beetje zwakjes?
Oud 24 juni 2010, 14:44   #778
system
Banneling

Standaard

Uw antwoorden worden er wel niet beter op.

Laatst gewijzigd door system : 24 juni 2010 om 14:49.
Oud 24 juni 2010, 15:02   #779
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw antwoorden worden er wel niet beter op.
Worden ze er nu wel, of niet beter op?

En wat vindt u van uw eigen antwoorden hieromtrent? Doorstaan die de toets der kritiek, of schort er wellicht wat aan? Splinters en balken enzo...
Oud 24 juni 2010, 16:08   #780
Hollander

Standaard

Citaat:
Worden ze er nu wel, of niet beter op?

En wat vindt u van uw eigen antwoorden hieromtrent? Doorstaan die de toets der kritiek, of schort er wellicht wat aan? Splinters en balken enzo...
wellicht in zijn geval dan toch een balkje? Of zijn die óók royaal en gul en zuiders, en dus een balk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be