Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 19 september 2010, 18:09   #761
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Kan je als filoloog niet deduceren? Als Antwerpenaars als Vlamingen worden aangeduid in de geschiedenis, welke taal denken die mensen dan dat die spreken, en WAAROM zou men zo over antwerpenaars spreken? Hoewel politiek misschien iets anders ingedeeld zijn onze contreien wel degelijk dikwijls onder dezelfde noemer gevallen. Veel meer dan samen met Nederland.
Politiek aanhorigheid en taal zijn twee verschillende dingen.

Het is inderdaad een Vlaamse, van het Belgicisme overgeërfde, ziekte om taal en politieke aanhorigheid gelijk te (willen) stellen. Remember het beruchte "La Belgique sera latine ou ne sera pas".

Wat jij zegt is eigenlijk gewoon een variant daarop: "Vlaanderen zal Vlaamstalig zijn of niet zijn".

Citaat:
Als filoloog zou je meer taalbesef moeten hebben. Door de eeuwen groeien talen/dialecten naar elkaar en van elkaar weg. De oorsprong van onze taal is ergens gemeenschappelijk ùmaar door invloeden van onder meer andere talen en isolatie, krijg je andere dialecten, die dan weer door contact, naar elkaar toe groeien. Zo gaat dat met alle talen door de eeuwen heen.
Vanzelfsprekend. Alleen blijft al wat groeit en bloeit onder de koepel van het Nederlands. Een paar eigen woorden gebruiken maakt nog geen andere taal, net zoals het Amerikaans of het Beiers geen aparte talen zijn.

Citaat:
Ik heb dus net zoveel recht om mijn taal Vlaams te noemen als jij per se Nederlands wil beperken tot wat het nu is. Kan jouw hooggeleerd filologisch verstand volgen?
Natuurlijk heb je dat recht. Waar je in de fout gaat (puur wetenschappelijk gezien dan, maar imho ook politiek-tactisch) is waar je dat "Vlaams" als een aparte taal positioneerde, terwijl het gewoon een regiolect (een onderafdeling) van het Nederlands is.

Overigens kan je wat jij bedoelt best niet aanduiden met "Vlaams" (want dat is de verzameling van West- en Oost-Vlaamse dialecten), maar wel met wat men noemt "verkavelingsvlaams", het tussentaaltje uit de VTM-soaps.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 19 september 2010 om 18:16.
E. Gidius is offline  
Oud 19 september 2010, 18:25   #762
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wanneer ik praat met Nederlanders, en dat gebeurt, want mijn medestadgenoten staan de inwoners toe de stadskern te verlaten en verder te reiken dan de schaduw van de kerktorenspits, heb ik nooit problemen even spontaan over de vloer te komen als praatte ik met Vlamingen. Soms lukt het zelfs beter, gezien spontaniteit daar aangemoedigd wordt.
Sterker, ik heb nog nooit doorheen mijn gehele bestaan problemen gehad puntig mijn boodschap over te brengen, waar ik ook was in het Vlaamse Gewest of in Nederland. Straf he?

Misschien is wel zo dat vroeger armoede zo bitter was dat die mogelijkheid, die luxe zeg maar, minder vanzelfsprekend was. Mijn oprechte deelneming in dat geval.
Misschien raar voor jou, maar ook Catalanen en Spanjaarden verstaan elkaar. En we kunen zeker een lijstje aanleggen van dialecten die wél officieel als taal worden aangeduid, maar waarvan de sprekers van die talen elkaar toch verstaan. Het is gewoon een POLITIEKE beslissing om iets als taal aan te duiden of niet. Nu gij weer
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 18:28   #763
Shadowke

Standaard

Citaat:
Misschien raar voor jou, maar ook Catalanen en Spanjaarden verstaan elkaar. En we kunen zeker een lijstje aanleggen van dialecten die wél officieel als taal worden aangeduid, maar waarvan de sprekers van die talen elkaar toch verstaan. Het is gewoon een POLITIEKE beslissing om iets als taal aan te duiden of niet. Nu gij weer
lees de Belgische grondwet er is op na:
in Vlaanderen spreekt men Nederlands.
dat is ook een politieke beslissing

je bent aan het vechten tegen bierkaaien.
enkel een klein percentage (nog géén 5 %) flaminganten, de neo-flaminganten, zeggen dat in het Vlaams gewest Vlaams wordt gesproken. voor de andere flaminganten is het Nederlands.
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 18:41   #764
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Uit het bold blijkt dat je me toch wel begrepen hebt.

Vervang anders uit de zin in het bold het begrip "slecht" met het begrip "goed" als het je nog steeds niet duidelijk is.

Want daar komt het op neer.

Ik vind het goed dus is het goed.
Ik vind het slecht dus is het slecht.
Neen, opnieuw:

Ik vind het slecht dus vind ik het slecht.

Niet: is het slecht, jij of iemand anders kunnen het wel goed vinden.

Mijn smaakoordeel is niet universeel, smaakoordelen zijn dat over het algemeen niet.
De eerste die nu met Kant afkomt kom ik persoonlijk een universeel pak rammel geven.
Another Jack is offline  
Oud 19 september 2010, 18:46   #765
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Die ondertiteling komt van de VRT, de Vlaemschtalige vleugel van de Belgische staatspropagandazender. Een evolutie die jij blijkbaar best OK vindt.

Ik en niet weinig anderen blijven ons consequent verzetten tegen de misdaad van 1830, wat duidelijk niet van alle "flaminganten" kan gezegd worden.
Ondertitelen is heel handig voor doven en ondertitelen via teletekst is minder interessant voor hen. Wanneer ze het programma opnemen; dan hebben ze geen ondertitels meer.
azert is offline  
Oud 19 september 2010, 18:55   #766
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neen, opnieuw:

Ik vind het slecht dus vind ik het slecht.

Niet: is het slecht, jij of iemand anders kunnen het wel goed vinden.

Mijn smaakoordeel is niet universeel, smaakoordelen zijn dat over het algemeen niet.
De eerste die nu met Kant afkomt kom ik persoonlijk een universeel pak rammel geven.
Neeneenee!

Als ik uw mening vraag over een stuk muziek, dan gaat u zeggen dat het goed is als je denkt dat het goed is, en alvorens u denkt dat het goed is moet het ook goed zijn. Mijn mening over datzelfde stuk doet niets terzake.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 19 september 2010 om 18:56.
Xenophon is offline  
Oud 19 september 2010, 18:58   #767
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ondertitelen is heel handig voor doven en ondertitelen via teletekst is minder interessant voor hen. Wanneer ze het programma opnemen; dan hebben ze geen ondertitels meer.
Het Nederlandstalig taalgebied (m.n. het Vlaams Gewest) is dus een paradijs voor slechthorenden?
Scarabaeida is offline  
Oud 19 september 2010, 19:20   #768
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Politiek aanhorigheid en taal zijn twee verschillende dingen.
Taal is een POLITIEKE beslissing
Citaat:

Het is inderdaad een Vlaamse, van het Belgicisme overgeërfde, ziekte om taal en politieke aanhorigheid gelijk te (willen) stellen. Remember het beruchte "La Belgique sera latine ou ne sera pas".

Wat jij zegt is eigenlijk gewoon een variant daarop: "Vlaanderen zal Vlaamstalig zijn of niet zijn".
Gelieve géén woorden in mijn mond te leggen. Dit bewijst nogmaals dat je niet WENST te begrijpen. Raar voor een filoloog.
Citaat:

Vanzelfsprekend. Alleen blijft al wat groeit en bloeit onder de koepel van het Nederlands. Een paar eigen woorden gebruiken maakt nog geen andere taal, net zoals het Amerikaans of het Beiers geen aparte talen zijn.
Daar is niks vanzelfsprekends aan. Dat is gewoon jouw wens. Jij probeert het gewoon, net als de Nederlanders, het in die richting te duwen, maar jij kan niet weten hoe een dialect zich in de toekomst zal ontwikkelen.
Citaat:
Natuurlijk heb je dat recht. Waar je in de fout gaat (puur wetenschappelijk gezien dan, maar imho ook politiek-tactisch) is waar je dat "Vlaams" als een aparte taal positioneerde, terwijl het gewoon een regiolect (een onderafdeling) van het Nederlands is.
Een Spanjaard en een Portugees verstaan elkaar beter dan iemand van de westhoek en een Nederlands Limburger... Taal is een politieke beslissing.
Citaat:
Overigens kan je wat jij bedoelt best niet aanduiden met "Vlaams" (want dat is de verzameling van West- en Oost-Vlaamse dialecten), maar wel met wat men noemt "verkavelingsvlaams", het tussentaaltje uit de VTM-soaps.
Nee, ik noem Vlaams de gemeenschap van dialecten die in Vlaanderen gesproken worden. Het is niet omdat ik flipke aanhaal dat je dat hoeft te denken. Ik ben Antwerpenaar
Wat jij "verkavelingsvlaams" noemt, kan een start zijn van een eigen standaard, maar dat bevalt je niet natuurlijk. Daarom dat je je weert als een duivel in een wijwatervat, maar eigenlijk geen gelijk kan halen, gezien taal in de wereld helemaal anders omschreven wordt dan jij graag laat uitschijnen, met je filologisch diploma. Nogmaals: Taal is een POLITIEKE beslissing!

NB: Natuurlijk ben ik best bereid om het standaard Nederlands als gemeenschappelijke taal te gebruiken. Maar Vlaamse woorden vinden niet genoeg hun weg naar die standaard, hoewel ze hier bij ons veelvuldig gebruikt worden. Het kan alleen maar een verrijking zijn van onze gemeenschappelijke taal. Wil men dat in NL niet, tja, dan zal ik blijven strijden voor onze eigen variant, onze eigen taal (aangezien NIET erkend door het Nederlandse woordenboek), Vlaams dus.

Veel plezier nog
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 19:23   #769
Shadowke

Standaard

Citaat:
NB: Natuurlijk ben ik best bereid om het standaard Nederlands als gemeenschappelijke taal te gebruiken. Maar Vlaamse woorden vinden niet genoeg hun weg naar die standaard, hoewel ze hier bij ons veelvuldig gebruikt worden. Het kan alleen maar een verrijking zijn van onze gemeenschappelijke taal. Wil men dat in NL niet, tja, dan zal ik blijven strijden voor onze eigen variant, onze eigen taal (aangezien NIET erkend door het Nederlandse woordenboek), Vlaams dus.

Veel plezier nog
en waarop is dat Nederlands gebaseerd? op het Hollands, het Brabants en het ... VLAAMS.
dus waarom zouden er geen Vlaamse woorden in het Nederlands zitten?
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 19:24   #770
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
lees de Belgische grondwet er is op na:
in Vlaanderen spreekt men Nederlands.
dat is ook een politieke beslissing

je bent aan het vechten tegen bierkaaien.
enkel een klein percentage (nog géén 5 %) flaminganten, de neo-flaminganten, zeggen dat in het Vlaams gewest Vlaams wordt gesproken. voor de andere flaminganten is het Nederlands.
Er zijn in de geschiedenis grote figuren geweest, die alleen maar groot zijn geworden juist door tegen de bierkaai te vechten. Nu wil ik mezelf zeker niet vergelijken, maar vechten tegen de bierkaai kan soms wel wat opleveren. Niets is hopeloos.
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 19:25   #771
EddyBal

Standaard

Citaat:
en waarop is dat Nederlands gebaseerd? op het Hollands, het Brabants en het ... VLAAMS.
dus waarom zouden er geen Vlaamse woorden in het Nederlands zitten?
Waow, wat zijn jullie toch slechte lezers.

ER ZITTEN ER TE WEINIG IN !!!!

SNAP JE HET NU???
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 19:26   #772
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zijn in de geschiedenis grote figuren geweest, die alleen maar groot zijn geworden juist door tegen de bierkaai te vechten. Nu wil ik mezelf zeker niet vergelijken, maar vechten tegen de bierkaai kan soms wel wat opleveren. Niets is hopeloos.
Zo is ook een minderheid voor een irredentisme van Vlaanderen met Nederland, maar om daarom onze teut te houden? Hierin volg ik u dus.
Scarabaeida is offline  
Oud 19 september 2010, 19:28   #773
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

SNAP JE HET NU???
wat zit waar te weinig in? Sorry dat ik zo laat op de avond kom binnenvallen...
Hollander is offline  
Oud 19 september 2010, 19:29   #774
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wat zit waar te weinig in? Sorry dat ik zo laat op de avond kom binnenvallen...
Vlaamse woorden in het standaardnederlands.
EddyBal is de Vlaamsgezinde System in persoon
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 19:30   #775
Shadowke

Standaard

Citaat:

SNAP JE HET NU???
schrijf dan een brief naar de Taalunie.
zij beslissen daarover.
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 19:30   #776
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zo is ook een minderheid voor een irredentisme van Vlaanderen met Nederland, maar om daarom onze teut te houden? Hierin volg ik u dus.
Eigenlijk zijn daar nooit echt serieuze peilingen over gehouden, wegens niet echt politiek mogelijk tot nu toe. De enkele steekproeven geven telkens een ander beeld. Ik heb mijn keuze gemaakt
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 19:31   #777
EddyBal

Standaard

Citaat:
schrijf dan een brief naar de Taalunie.
zij beslissen daarover.
Inderdaad: zij beslissen daarover. Vind je dat CORRECT???
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 19:32   #778
Shadowke

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zijn daar nooit echt serieuze peilingen over gehouden, wegens niet echt politiek mogelijk tot nu toe. De enkele steekproeven geven telkens een ander beeld. Ik heb mijn keuze gemaakt
en als een fusie tussen NL en VL er toch zou komen? wat ga je dan doen?
je neerleggen bij de meerderheid of naar het buitenland trekken?
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 19:32   #779
Shadowke

Standaard

Citaat:
Inderdaad: zij beslissen daarover. Vind je dat CORRECT???
ja. daar zitten trouwens politici in en de voorzitter is een Vlaming.
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 19:35   #780
EddyBal

Standaard

Citaat:
en als een fusie tussen NL en VL er toch zou komen? wat ga je dan doen?
je neerleggen bij de meerderheid of naar het buitenland trekken?
ALS dit door de meerderheid van de bevolking zo wordt gewenst, ja, dan leg ik me erbij neer. Of dat nog zal gebeuren voor ik voorgoed naar het buitenland trek, dat is zeer de vraag.

Maar: als duidelijk blijkt dat een meerderheid Vlamingen TEGEN is, ga jij je er dan bij neerleggen? Of ga je dan elders wonen?
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be