Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2012, 12:18   #761
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Maar dat klopt ook? Atoombommen doden mensen, maar de atoombom wordt gebruikt door de mens. De atoombom wilt geen mensen doden, een atoombom kan niet denken. De moordenaar is de mens, niet de atoombom.

Hetzelfde met religie, je kan religie verbieden, maar moordenaars verzinnen wel iets anders als excuus.
Je komt dus terug op je eigen woorden:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Atoombommen moet je niet aan iedereen geven, omdat de MENSEN er verschrikkelijke dingen mee gaan doen, de atoombom is uitgevonden door de mens.
Vreemd toch hoe er moet gekronkeld worden om religie toch maar te vrijwaren van de kritiek die het verdient.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 13:03   #762
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Omdat religie voor menselijk leed zorgt.
'n Veralgemenende uitspraak die iedere nuance mist en bijgevolg onwaar is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 13:32   #763
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Het geloof in God(en) is iets waar mensen al duizenden jaren over filosoferen, waar boeken over zijn volgeschreven, waar mensen zowel intuitief als intellectueel mee bezig zijn en dat miljarden mensen persoonlijk beleven. Is het niet absurd om te denken dat dit allemaal in een eenvoudige en duidelijke analogie kan bevat worden?
Een absurd concept verkrijgt geen legitimiteit omdat er heel lang door heel veel mensen werd over gefilosofeerd.
Oude onozelheden als bullshit ontmaskeren aan de hand van een analogie is dus geenszins absurd: de eeuwenoude onzin komt er als absurd uit.

Ook de macht van het getal waaraan je appeleert gaat niet op.
Ook al geloven miljarden mensen dat koeien kunnen vliegen, het blijft een nooit gezien fenomeen, en de enkeling die er niet in gelooft, heeft het ondanks zijn minderheidsstandpunt bij het rechte eind.

Citaat:
Geloof in een fantastisch wezen is fundamenteel verschillend van geloof in een God. In het eerste geval gaat het namelijk over geloof in een wezen zoals een 'schepsel',een 'dier' of een andere concrete kenbare bestaansvorm.
Waarom zou geloof in goden verschillend zijn van geloof in om het even welk imaginair concept?
Citaat:
Geloof in God is echter geloof in een wezen zoals in 'het wezen der dingen'. Een onkenbaar filosofisch concept.
Je geeft hier een hoogst persoonlijke invulling van het concept god.
Een van de zovele recente, doch niet minder mistige invullingen, die vaak gehanteerd worden omdat de oudere te absurd en te onhoudbaar bleken.
Vele godsgelovigen zullen jouw ding zelfs niet eens als god herkennen.

Citaat:
Grenzen vervagen echter in de manier hoe mensen hun geloof in God beleven. Mensen gaan uiteraard op een 'menselijke manier' hiermee om. Concreet: antropomorifsme is zeer typisch voor mensen, het is daarom ook niet verwonderlijk dat bij het beleven van het geloof mensen God gaan antropomorfiseren. In die zin kan geloof in God zich inderdaad wel degelijk manifesteren als een geloof in een fantastisch wezen, maar dat is eerder een discussie over de menselijke natuur dan over geloof zelf.
Mijn god is de Infalicambreerbare Ursiparfontor.
Hij is niet menselijk en onzichtbaar.
Hij is filosofisch, noch intellectueel kenbaar.
Ik ben er vet mee.
Tenzij ik voor mijn god met de schaal rondga...
Oud 28 april 2012, 13:33   #764
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zeg dat eens tegen de slachtoffers van de peedeepastoors.
Oud 28 april 2012, 13:36   #765
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Zeg dat eens tegen de slachtoffers van de peedeepastoors.
Wat heeft dat ermee te maken? Betekent de fout van een marginaal aantal mensen de veroordeling van de hele groep?
Oud 28 april 2012, 13:40   #766
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor mensen zoals U is dat onwaar .

Omdat de kerkelijke leer onder de knie krijgen, zoveel beperkingen aan uw denken heeft opgelegt , dat U geen enkele ruimte meer over heeft in Uw leefwereld en hersenen om nog te kunnen nuanceren .

Ge hersenspoelt . Weet je , ik denk , als je een hostie in je mond neemt , amai da plakt zeg . het lijkt wel maizena om saus te dikken . Mogelijk krijg je dan een verdikking van je bloed waardoor de hersenen trage werken , en die onzin allemaal gelooft .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 13:40   #767
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat ermee te maken? Betekent de fout van een marginaal aantal mensen de veroordeling van de hele groep?
Je vindt de bewering dat religie leed veroorzaakt fout.
Ik toon een heel recent leed, veroorzaakt door religieuzen en onder het mom van religie.
Ontken maar lustig...
Oud 28 april 2012, 13:42   #768
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Voor mensen zoals U is dat onwaar .

Omdat de kerkelijke leer onder de knie krijgen, zoveel beperkingen aan uw denken heeft opgelegt , dat U geen enkele ruimte meer over heeft in Uw leefwereld en hersenen om nog te kunnen nuanceren .

Ge hersenspoelt . Weet je , ik denk , als je een hostie in je mond neemt , amai da plakt zeg . het lijkt wel maizena om saus te dikken . Mogelijk krijg je dan een verdikking van je bloed waardoor de hersenen trage werken , en die onzin allemaal gelooft .
Op geen enkel moment is er ook maar één woord in wat u hierboven schrijft, een repliek op wat ik opmerk.
Oud 28 april 2012, 13:44   #769
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je vindt de bewering dat religie leed veroorzaakt fout.
Ik toon een heel recent leed, veroorzaakt door religieuzen en onder het mom van religie.
Ontken maar lustig...
Ja, ik ontken. Religie is niet de bron van de ellende; wel bepaalde mensen. Het christendom leert niet dat je kinderen in hun eerbaarheid mag aantasten. Als bepaalde geestelijken dat toch deden, dan was dat grondig fout. Niet alleen naar burgerlijk recht, maar ook naar de geboden Gods.

Dus, neen, het "heel recent leed" dat u aanhaalt, is geen aanduiding dat religie leed veroorzaakt.
Oud 28 april 2012, 13:44   #770
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
In het geval van de kerk wel ja . Want geen enkele heeft het opgenomen voor de slachtoffers .

Geen enkele heeft gezegt , dit moet bestraft worden of ik stap uit de gemeenschap .

En zelfs van zij die het wisten . is er niet een de bewijsstukken uit eigen morele plicht naar de gerechtelijke en bevoegde onderzoeksinstandties gaan brengen.

Ik zal ne keer voor u bidden !!!!!!!!!! Ge moest in de grond kruipen van schaamte .

Dit niet aangeven was medeplichtigheid
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 13:44   #771
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
In het geval van de kerk wel ja . Want geen enkele heeft het opgenomen voor de slachtoffers .

Geen enkele heeft gezegt , dit moet bestraft worden of ik stap uit de gemeenschap .

En zelfs van zij die het wisten . is er niet een de bewijsstukken uit eigen morele plicht naar de gerechtelijke en bevoegde onderzoeksinstandties gaan brengen.

Ik zal ne keer voor u bidden !!!!!!!!!! Ge moest in de grond kruipen van schaamte .

Dit niet aangeven was medeplichtigheid
Waarom zou ik me moeten schamen? Waarvoor? Omdat ik foute veralgemeningen verwerp?
Oud 28 april 2012, 13:48   #772
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik me moeten schamen? Waarvoor? Omdat ik foute veralgemeningen verwerp?
Omdat je een waarheid als een koe weigert te (h)erkennen.
Oud 28 april 2012, 13:49   #773
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Religie is niet de bron van de ellende; wel bepaalde mensen.
Als mensen in naam van hun religie en hun god criminele handelingen stellen, dan is de religie eveneens een oorzaak van de ellende.
Oud 28 april 2012, 13:50   #774
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat je een waarheid als een koe weigert te (h)erkennen.
De waarheid is dat er mensen zijn die religie misbruiken om hun ongeregelde driften te verbergen, goed te praten, te legitimeren, enz. Er zijn mensen die handelen uit hebzucht; mensen die machtsgeil zijn; mensen die geen blijf weten met hun seksuele driften. Niet religie maakt dat deze ongeregeldheden gelegitimeerd worden, wel het misbruik ervan.

Op geen enkele wijze praat het christendom of de katholieke Kerk dergelijke zaken goed. Wel integendeel, de christelijke moraal wijst ze uitdrukkelijk af en bestempelt ze als grote zonden.
Oud 28 april 2012, 13:51   #775
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als mensen in naam van hun religie en hun god criminele handelingen stellen, dan is de religie eveneens een oorzaak van de ellende.
Helemaal niet. Als iemand met z'n auto doelbewust op een groep wielertoeristen rijdt en er daarmee dodelijke slachtoffers vallen, is niet de auto of de autoconstructeur de schuldige. Wel diegene die de wagen heeft misbruikt.
Oud 28 april 2012, 13:53   #776
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Als iemand met z'n auto doelbewust op een groep wielertoeristen rijdt en er daarmee dodelijke slachtoffers vallen, is niet de auto of de autoconstructeur de schuldige. Wel diegene die de wagen heeft misbruikt.
Juist hoor, maar is het dan fout om te stellen dat de auto al heel veel ellende heeft veroorzaakt?
Oud 28 april 2012, 13:55   #777
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist hoor, maar is het dan fout om te stellen dat de auto al heel veel ellende heeft veroorzaakt?
Neen, want de wagen op zich veroorzaakt die niet. Slechts wanneer er een bestuurder van gebruik of misbruik van maakt.

En religie is geen gebruiksvoorwerp, maar een leidraad om het eigen leven in te richten. Niet om je ongeregeldheden te legitimeren.
Oud 28 april 2012, 13:57   #778
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De waarheid is dat er mensen zijn die religie misbruiken om hun ongeregelde driften te verbergen, goed te praten, te legitimeren, enz. Er zijn mensen die handelen uit hebzucht; mensen die machtsgeil zijn; mensen die geen blijf weten met hun seksuele driften. Niet religie maakt dat deze ongeregeldheden gelegitimeerd worden, wel het misbruik ervan.
Misbruik en religie zijn dus heel nauw verwant blijkbaar...
Citaat:
Op geen enkele wijze praat het christendom of de katholieke Kerk dergelijke zaken goed. Wel integendeel, de christelijke moraal wijst ze uitdrukkelijk af en bestempelt ze als grote zonden.
Uw RKK en haar bedienaren dekken al eeuwen mekaars gortigheden toe.
Het staat dus nogal potsierlijk wanneer je moraal en katholieke kerk in één zin gebruikt....
Oud 28 april 2012, 13:58   #779
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misbruik en religie zijn dus heel nauw verwant blijkbaar...
Dat ontwaar ik nergens, waardoor het me voorkomt als onbewezen en slechts ontspruitend aan uw vooringenomenheid.
Oud 28 april 2012, 13:58   #780
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En religie is geen gebruiksvoorwerp, maar een leidraad om het eigen leven in te richten. Niet om je ongeregeldheden te legitimeren.
ALs die leidraad desondanks gebruikt wordt om miserie te kunnen veroorzaken, legitimeren, toedekken etc., dan is mijn conclusie snel gemaakt: weg ermee.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be