![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#761 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#762 |
Minister
|
![]() @ Ozymandias
Nog een beetje en je zal beginnen snappen dat je je tijd hier gewoon aan het verspillen bent, net als ik... gewoon laten stoven in zijn eigen vet... het moet erg zijn voor hem in de wereld te moeten leven die hij in zijn waanbeelden ziet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#763 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een wolf in schaapsvacht dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#764 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#765 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Toch wel. Het lezen van de Koran kan mensen heil brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#766 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#767 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het eigenaardige is dat ze best op niveau zouden kúnnen discussieren, moesten ze willen. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 25 januari 2007 om 21:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#768 |
Banneling
|
![]() Uiteraard. We discussieren dan ook op niveau.
Er is hier maar 1 partij die volledig buiten het nieuws moet denken. Maar 1 standpunt dat "argumenten" als "moslims volgen de koran niet" moet inroepen om toch nog iets te kunnen betekenen. Maar 1 partij die de ganse islamwereld volledig moet negeren. Maar ik verwacht niet dat iemand zo snel zijn ongelijk toegeeft. Daar gaan wat weekjes over. Tot er nog es goed over geslapen is. Tot de thread waarin ze zichzelf zien idiotigheden oproepen wat gezakt is, en ze terug kunnen claimen van geen apen te zijn. Maar het inzicht komt. Twijfels zijn gezaaid, zelfs bij Uh-Huh en lincoln, over wat wel en niet waar is, en ook zelfs bij mezelf. En dat is geen probleem. De waarheid is immers het enige standpunt dat consistent is met de wereld rondom ons. Met de moslims in de buurt en met de terroristen in Irak. Met het afschieten van vrouwen, het opknopen van holebi's, en het beoefenen van slavenhandel in de wereld van de islam. De waarheid kan het verband tussen de taliban en de "god heeft de moslims de opdracht gegeven geweld te gebruiken" moslima van het forum leggen. Mits wat hulp van God, en wat goede wil, kan de waarheid ook haar misschien waarschuwen voor wie, en wat, ze steunt. Er is een tekst van de koran, en er is een tekst van de hadith. En die laten geen twijfel bestaan. Maar dat neemt tijd. Zo werkt het nu eenmaal. Elke mens heeft trots, koppigheid, genade, intelligentie en idiotie meer dan voldoende in voorraad. Twijfel en denken heeft tijd en dromen (en soms "plausible denial") nodig. Maar zonder twijfel, geen inzicht. Zonder inzicht, wacht er duisternis. Laatst gewijzigd door tomcpp : 25 januari 2007 om 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#769 | ||||||
Gouverneur
|
![]() -Herdefinieren van begrippen
-Persoonlijke aanvallen -Verkeerd citeren (herhaaldelijk) -Ontkrachte argumenten opnieuw gebruiken -Veld van de discussie verschuiven -Kringredeneringen -Fouten tegen de logica -Eigen stelling telkens aanpassen -Retorische overdrijvingen Moet ik nog verdergaan ? Citaat:
Moslims volgen de Koran wel, maar niet in zijn meest letterlijke vorm. Eigenlijk een beetje zoals christenen de Heilige Schrift volgen, maar dat is een absurde vergelijking, hè ? Je komt weer met hetzelfde ontkrachte argument, en je doet alsof het nooit ontkracht is geweest. Citaat:
Citaat:
(trouwens, weer persoonlijke aanvallen) Citaat:
De Koran gebruiken in je leven staat niet gelijk aan de Taliban steunen. Hetgeen je in het nieuws ziet, is de waarheid, maar vaak niet de enige waarheid. Ik denk dat hem daar het probleem zit... Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#770 |
Banneling
|
![]() Inderdaad. Jouw argument is gebaseerd op de "grote" (maar nooit geziene) groep gematigde moslims. Het monster van loch ness heeft alvast dat gemeenschappelijk met gematigde islam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#771 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Jij gebruikt het nieuws over fundamentalistische landen als bewijs dat de islam slecht is. En dat klopt niet. Dat is al vaak aangetoond. En over de rest van mijn tekst heb je niks te zeggen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#772 |
Banneling
|
![]() Noem 1 niet-"fundamentalistisch" moslimland dan ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#773 |
Gouverneur
|
![]() Maar daar ga je de mist in, zoals ik je al zovaak heb gezegd. Als de Koran wordt gebruikt om tot de letter na te leven, om wetten te dicteren en als er geen duidelijke afbakening bestaat tussen geloof en wetten, dan spreek je over fundamentalisme. Als je spreekt over "moslimland" spreek je precies daarover. Je kan dus geen niet-fundamentalistisch moslimland aanduiden, omdat jouw "moslimlanden" landen zijn waar de islam de wet dicteert. En dat is een fundamentalistische visie. Er zijn genoeg landen waar er moslims zijn, en zelfs veel moslims, waar zij de christenen niet vervolgen, waar ze geen holebi's opknopen, waar ze niet aan slavenhandel doen... Zie hierboven.
Maar een politieke macht die de Koran aangrijpt hangt sowieso een fundamentalistische interpretatie aan. Daarom ben ik ook geen voorstander van religieuze leiders die ook politieke leiders zijn, of voorstander van "moslimlanden", net zomin als voorstander van "christenlanden". Waar wereldse en hemelse ideeën elkaar ontmoeten, overheerst het wereldse. En we hebben het hier over het hemelse. En je negeert opnieuw mijn vraag. En je negeert opnieuw mijn argumenten. Je boomt gewoon door met je neus naar de grond en kop vooruit. Zo ga je nog eens onzacht ergens tegen lopen. Laatst gewijzigd door Ozymandias : 26 januari 2007 om 09:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#774 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, het onderscheid tussen "wet" en "geloof" bestaat gewoonweg niet in de islamitische wereld. Het is een notie die eigen is aan het westers denken. Islam is veel meer dan een religie, vandaar dat de islam nooit een onderscheid heeft gemaakt tussen het geestelijke en wereldlijke. Alles vloeit bij de islam in elkaar en vormt een onverbrekelijk geheel. De staat hoort islamitisch te zijn en het staatshoofd tegelijkertijd ook de geestelijke leider. Zo was de invulling van de verschillende kalifaten en tijdens het Ottomaanse rijk. Zo wordt nog steeds gedacht in de islamitische landen die het westers denken daarover niet hebben toegelaten. De islam zelf is dus in se fundamentalistisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#775 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is een groot verschil tussen bijbel en koran: de moslims geloven allemaal (van welke strekking ook) dat de koran de nederdaling is van Allah's woord, het woord dat van in alle eeuwigheid bestond. Daarom hoort men het te lezen zoals het er staat. Herdefiniëren of herinterpreteren kan niet, want, in de ogen van de moslims, zou dat betekenen dat Allah's woord onecht is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#776 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook blijft het allemaal zeer vaag wat nu eigenlijk de vermeende drijfveer is van al die niet-moslims die het zomaar onvoorwaardelijk opnemen voor de Islam.Ik kan je daarbij wel even op weg helpen, aangezien ik zelf bij deze groep ben ingedeeld. Persoonlijk vind ik de Islam een interessante ideologie met een onontkenbaar impact op de loop van de geschiedenis. Mijn interesse beperkt zich niet tot dat historisch aspect, maar ook de basisstellingen van de ideologie vind ik interessant. Als religie trekt de Islam me echter maar evenveel aan als het Christendom (ttz niet), en ik voel ook geen speciale vriendschap of aantrekking tot moslims in de algemene zin. Waarom ik (en wellicht ook anderen) hier dan zo hardnekkig de zaak van de Islam verdedigen? Wel dat heeft in feite niets met de Islam op zich te maken, maar wel met het verdedigen van de vrijheid. Dat klinkt misschien nogal pretentieus, maar daar komt het wel op neer. Vooroordelen en veralgemeningen zijn namelijk de kiemen van racisme en geweld. Ik ben er 100% zeker van dat een aantal van de tegenstanders van de Islam hier op dit forum eigenlijk niet racistisch is maar gewoon met een aantal onrealistische ideeën in zijn hoofd zit. Het is vooral aan die mensen dat ik wil vragen om die ideeën te toetsen aan betrouwbare bronnen van informatie, en vooral aan de dagdagelijkse realiteit. Iedereen die om zich heen kijkt ziet vooral Moslims die gewoon in stilte hun leven leiden en de dingen doen die wij zelf ook doen. Dat is ook logisch, want het zijn ook gewoon mensen zoals wij. Door haatstokerij dreigt een soort ontmenselijking, waarbij Moslims alleen nog maar als "Moslims" bekeken worden, en niet meer als mensen, en waarbij het woord "Moslim" dan natuurlijk synoniem staat voor al het kwaad van de wereld, en niet langer voor een volgeling van Mohammed. Het is niet overdreven te stellen dat die ontmenselijking een bijzonder gevaarlijke evolutie is, want als een mens geen mens meer is, maar een "Moslim", of een "Jood", of een "Zwarte", of een "Makak", of een "Flikker", dan kan je alles met die persoon aanvangen wat je met een object kunt doen, zonder het minste schuldgevoel. De gevolgen daarvan zijn genoegzaam bekend, en de startpost van deze thread is één van de uitingen van die ontmenselijking. Het zou dus wel eens kunnen dat een groot deel van de vermeende "dhimmies" waartegen islamofoben zo graag tekeer gaan helemaal niet de beschermheiligen van de Islam zijn waarvoor ze worden versleten, maar een dringende boodschap hebben voor degenen die oprecht denken de vrijheid te kunnen verdedigen door het verspreiden van haat en leugens. Over Koranverzen kan de discussie eindeloos doorgaan, en die discussie is vrij steriel. Typisch aan elke religieuze grondtekst is dat iedereen erin vindt wat hij wil, omdat er noodzakelijkerwijs altijd een interpretatie of "lezing" van moet gebeuren. Zelfs de meest extreme fundamentalisten slagen er niet in om de Koran "as is" na te leven, gewoon omdat het boek daarvoor eerst en vooral te weinig concrete duiding geeft en omdat het ten tweede een kleine 1500 jaar geleden is geschreven in een maatschappelijke context die compleet verschillend is van de huidige. Zo kan een fundamentalist niet leren uit de Koran hoe hij moet staan tegenover kernenergie of euthanasie, want dat bestond toen nog niet. Zoals hierboven al ergens wordt vermeld, de Koran wordt (net als andere teksten) misbruikt om daden van geweld goed te praten. Het omgekeerde (de Koran inspireert automatisch tot geweld) is onzin en compleet onbewezen. Laatst gewijzigd door Doki : 26 januari 2007 om 10:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#777 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dat kunnen ze zeer goed. Enkel, in sommige landen (de "moslimlanden" van tomcpp), �*s de islam de wet. En zoals ik al zei is dat alleen maar een probleem omdat wetten tot de letter moeten nageleefd worden, en als men zoiets toepast op een religieuze tekst (gelijk welke), komt met tot op z'n zachtst gezegd onrustwekkende taferelen. In de zinnen die ik vetjes heb gezet, is de tweede zin de verklaring van de eerste. Dat is zo, omdat het ooit zo gedaan is. Maar je gaat aan het feit voorbij, net als tomcpp, dat het ook anders kan, en gedaan word. Het is niet omdat ik de islam verdedig als geloof dat ik ook de islamstaten verdedig. Zeker niet. En dat onderscheid kan zeker gemaakt worden. Of die fundamentalistische leiders in die landen dat willen, dat is maar zeer de vraag, maar het bewijs daarvan is geleverd in onze samenleving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#778 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Doki : 26 januari 2007 om 10:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#779 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#780 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook in het westen zijn er genoeg moslims die holebi's aanvallen, en dat rechtvaardigen uit de koran. Kijk misschien eens naar het nieuws vanavond. Ik weet niet wat het bericht gaat zijn, maar dat er moslims zullen gemoord hebben, is een zekerheid. |
|
![]() |
![]() |