Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2007, 22:09   #761
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

[quote=luc broes;2850063]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Labyrinth demonstreert weer haar vooroordelen, haar vooringenomenheid tov de Vlamingen, haar miskenning van de geschiedkundige feiten:
1) De Fr in Vlaanderen werden verplicht door de belgische wetten die goedgekeurd werden op nadrukkelijke vraag van de franstaligen. (dit weet ze niet of wil ze niet weten)
Dat alle vlamingen in alle scholen voordien niet in hun taal maar in het frans moesten studeren is voor haar bijzaak en niet vermeldenswaard.
2) En hier een waarheid als een koe: de tweetaligen spreken beter beide landstalen dan de eentaligen. labyrinth, de meest verstokte flamingant zal je hier moeten gelijkgeven
'Eéntalige Vlamingen hebben minachting voor het Frans'. Daar mag natuurlijk niet aan getwijfeld worden, evenmin als aan de diepe eerbied die de franstaligen koesteren voor le flamand;
3) wij zijn ze dus eeuwige dankbaarheid verschuldigd.
Veel vlamingen zijn meertalig, zeer veel franstaligen kennen enkel Frans. Maar ook dat is naast de kwestie en moet niet vermeld worden.
Persoonlijk vind ik het even erg dat men Nederlandstaligen verplicht heeft in het Frans te studeren. Ik hoopte dat die taalstrijd eens zou verdwijnen, dat mensen anderen niet zouden aandoen wat ze zelf in het verleden als een onrecht hebben ervaren. Maar de mens leert blijkbaar niets, het aloude oog om oog tand om tand heerst in het land.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2007, 22:20   #762
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
De Fr vrezen dat ze die 12 miljard euro per jaar zullen kwijtspelen, en dat ze verdorie zelf moeten werken.
Als dat geen beangstigende toekomst is: moeten werken!!
Die Vlamingen zijn echt voor niets beschaamd.
Bent u uw refreintje nog niet beu ?

Geld, geld, geld ....... de onderhandelaars hadden beter in de Muntschouwburg afgesproken. Théâtre Royal de la Monnaie........
Oud 13 augustus 2007, 22:22   #763
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

[quote=labyrinth;2850091]
Citaat:

1) Persoonlijk vind ik het even erg dat men Nederlandstaligen verplicht heeft in het Frans te studeren.
2) Ik hoopte dat die taalstrijd eens zou verdwijnen, dat mensen anderen niet zouden aandoen wat ze zelf in het verleden als een onrecht hebben ervaren.
3) Maar de mens leert blijkbaar niets, het aloude oog om oog tand om tand heerst in het land.
1) alleen jammer dat je vergat dit te vermelden.
2) dat hoopte ik ook. En het is heel eenvoudig om in vrede en zonder taalstrijd met mekaar te leven:
Respect voor mekaars grondgebied en taal.
3) dat moet jij nogal zeggen;
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 10:23   #764
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u uw refreintje nog niet beu ?

Geld, geld, geld ....... de onderhandelaars hadden beter in de Muntschouwburg afgesproken. Théâtre Royal de la Monnaie........
geld is inderdaad de drijfveer voor de franstaligen, zolang ze maar geld krijgen van de vlamingen
Oud 14 augustus 2007, 12:14   #765
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

[quote=labyrinth;2849965][quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Het is geen contradictie. De franstaligen in de grote Vlaamse steden werden de laatste decennia verplicht in het Nederlands te studeren. Hierdoor werden ze voor het merendeel behoorlijk tweetalig. In elk geval beheersen ze beter de beide landstalen dan de meeste ééntalige Vlamingen want die hebben toch maar minachting voor het Frans. In die zin dragen ze dus meer dan hun steentje bij in de meertaligheid van de Vlamingen. En natuurlijk spreken ze ook een woordje Engels.
Wat een leugens!!!

De franstaligen konden makkelijk naar franstalige universiteiten gaan ( ULB LLN )

WIE heeft hen VERPLICHT in het nederlands te studeren? Als ze zich verplicht VOELDEN, was dat enkel maar een klein open oog voor de realiteit waar ze zich in bevonden : Vlaanderen is Nederlandstalig, en als franskiljon kan je het hier niet maken...
En de Vlamiongen hebben hun "bijdrage" tot de meertaligheid echt niet nodig. Wij kénnen onze talen, en jammer voor jullie, maar Frans is NIET mijn 2de taal. Dat is engels, het frans komt erachter, dan duits en spaans... (hoewel spaans veld aan het winnen is gezien mijn situatie )

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 13:51   #766
luc broes

Standaard

Citaat:
Bent u uw refreintje nog niet beu ? ......
Dat refreintje zal even lang duren als de transfers.
Oud 16 augustus 2007, 10:07   #767
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
[quote=labyrinth;2849965][quote]
Citaat:
Het is geen contradictie. De franstaligen in de grote Vlaamse steden werden de laatste decennia verplicht in het Nederlands te studeren.
Wat nog veel erger en gevaarlijker is is het feit dat sommige Chinese studenten hetzelfde lot hebben moeten ondergaan...dat dit niet heeft geleid tot intercontinentale spanningen is mij een kompleet raadsel...tjonge tjonge toch

Citaat:
Hierdoor werden ze voor het merendeel behoorlijk tweetalig.
Krijgt dat voor...een waal die behoorlijk tweetalig wordt....een aanfluiting...zo zie je maar hoe imperialistisch die xenofobe vlamingen toch wel zijn...tjonge tjonge toch...

Citaat:
In elk geval beheersen ze beter de beide landstalen dan de meeste ééntalige Vlamingen want die hebben toch maar minachting voor het Frans.
Een tweetalige die meer talen kent dan een ééntalige...inderdaad...dit is het onomstotelijke bewijs dat die ééntalige toch wel minachting moet hebben voor de taal van die tweetalige...ik veronderstel dat jij ook de graad van minachting bent gaan peilen bij de eentalige franstaligen?...tjonge tjonge toch...

Citaat:

In die zin dragen ze dus meer dan hun steentje bij in de meertaligheid van de Vlamingen.
Het is dus omdat er een paar studenten in Vlaanderen zijn komen studeren dat zij tot de tweetaligheid van de Vlamingen hebben bijgedragen...tjonge tjonge toch...

Citaat:
En natuurlijk spreken ze ook een woordje Engels.
Wat een opluchting...zo hebben ze dus, volledig volgens uw logika( ) ook bijgedragen tot de tweetaligheid van Het Verenigd Koninkrijk en de Unaaitet Steets......

tjonge tjonge toch....
Oud 16 augustus 2007, 21:27   #768
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Fieseler;2854224][quote]
[quote=labyrinth;2849965]
Citaat:

Wat nog veel erger en gevaarlijker is is het feit dat sommige Chinese studenten hetzelfde lot hebben moeten ondergaan...dat dit niet heeft geleid tot intercontinentale spanningen is mij een kompleet raadsel...tjonge tjonge toch

Krijgt dat voor...een waal die behoorlijk tweetalig wordt....een aanfluiting...zo zie je maar hoe imperialistisch die xenofobe vlamingen toch wel zijn...tjonge tjonge toch...

Een tweetalige die meer talen kent dan een ééntalige...inderdaad...dit is het onomstotelijke bewijs dat die ééntalige toch wel minachting moet hebben voor de taal van die tweetalige...ik veronderstel dat jij ook de graad van minachting bent gaan peilen bij de eentalige franstaligen?...tjonge tjonge toch...

Het is dus omdat er een paar studenten in Vlaanderen zijn komen studeren dat zij tot de tweetaligheid van de Vlamingen hebben bijgedragen...tjonge tjonge toch...

Wat een opluchting...zo hebben ze dus, volledig volgens uw logika( ) ook bijgedragen tot de tweetaligheid van Het Verenigd Koninkrijk en de Unaaitet Steets......

tjonge tjonge toch....
Ik bedoelde wel de Belgische Franstalige Vlamingen die in het Nederlands moesten studeerden en niet de Chinese studenten die naar hier kwamen om te studeren. De enen werden gedwongen in hun geboorteland van moedertaal te veranderen de anderen bezochten het land als studerende passanten.
Oud 16 augustus 2007, 21:40   #769
luc broes

Standaard

[quote=labyrinth;2855686][quote=Fieseler;2854224][quote]
Citaat:

Ik bedoelde wel de Belgische Franstalige Vlamingen die in het Nederlands moesten studeerden en niet de Chinese studenten die naar hier kwamen om te studeren. De enen werden gedwongen in hun geboorteland van moedertaal te veranderen de anderen bezochten het land als studerende passanten.
Die asociale kaste scheidde die zich hautain af van het plebs en nam de taal van de heersers aan, dwong generaties lang het plebs om in een vreemde taal te studeren, werken, soldaat te spelen, belastingen te betalen, aan politiek te doen, de manipulaties van de hogere geestelijkheid en het hof te aanhoren en te ondergaan enz.
Dat goedje wordt nu verdedigd door de juist persoon: labyrinth.
Oud 17 augustus 2007, 13:16   #770
system
Banneling

Standaard

[quote=luc broes;2855748][quote=labyrinth;2855686][quote=Fieseler;2854224]
Citaat:

Die asociale kaste scheidde die zich hautain af van het plebs en nam de taal van de heersers aan, dwong generaties lang het plebs om in een vreemde taal te studeren, werken, soldaat te spelen, belastingen te betalen, aan politiek te doen, de manipulaties van de hogere geestelijkheid en het hof te aanhoren en te ondergaan enz.
Dat goedje wordt nu verdedigd door de juist persoon: labyrinth.
Dat is juist. Maar de geschiedenis herhaalt zich blijkbaar. Ik ken er nog die de taal van de overheerser, het Duits, hebben aangenomen tijdens de bezettingsjaren. En die hun Vlaamse volk verloochend hebben door mee te werken met de bezetters. En ze hebben meegewerkt: tot in de steppen van Rusland toe.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 13:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 18:43   #771
luc broes

Standaard

[quote=system;2857009][quote=luc broes;2855748][quote=labyrinth;2855686]
Citaat:

Dat is juist. Maar de geschiedenis herhaalt zich blijkbaar. Ik ken er nog die de taal van de overheerser, het Duits, hebben aangenomen tijdens de bezettingsjaren. En die hun Vlaamse volk verloochend hebben door mee te werken met de bezetters. En ze hebben meegewerkt: tot in de steppen van Rusland toe.
Ik heb nog nooit gehoord dat sommigen hier de taal van de duitse bezetter hadden overgenomen. Maar ja het is al meer dan een halve eeuw geleden, en intussentijd hebben ze dat zeker al vergeten.
Oud 17 augustus 2007, 18:48   #772
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit gehoord dat sommigen hier de taal van de duitse bezetter hadden overgenomen. Maar ja het is al meer dan een halve eeuw geleden, en intussentijd hebben ze dat zeker al vergeten.
Dan zou ik daar maar eens een voorbeeld aan nemen. Die 'hautaine klasse' waar u het over hebt, is eveneens meer dan een halve eeuw geleden. En intussen hebt u deze nog steeds niet vergeten. De collaboratie blijkbaar wel. Blijkbaar beschikt u over een sterk selectief geheugen.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 18:51.
Oud 17 augustus 2007, 21:20   #773
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan zou ik daar maar eens een voorbeeld aan nemen. Die 'hautaine klasse' waar u het over hebt, is eveneens meer dan een halve eeuw geleden. En intussen hebt u deze nog steeds niet vergeten. De collaboratie blijkbaar wel. Blijkbaar beschikt u over een sterk selectief geheugen.
Die hautaine klasse is, uitgstorven in bv Brugge, maar bestaan nog wel in Gent en Antwerpen maar we moeten ons daar niet meer druk over maken. Of ze nu echt bescherming nodig hebben, dat denk ik niet. Vergeven en vergeten is beter.
Oud 17 augustus 2007, 21:25   #774
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Die hautaine klasse is, uitgstorven in bv Brugge, maar bestaan nog wel in Gent en Antwerpen maar we moeten ons daar niet meer druk over maken. Of ze nu echt bescherming nodig hebben, dat denk ik niet. Vergeven en vergeten is beter.
Dat moet u dan wel doen. Maar u haalt het wel aan. Dus echt vergeten bent u het niet.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 21:26.
Oud 17 augustus 2007, 21:36   #775
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Dat moet u dan wel doen. Maar u haalt het wel aan. Dus echt vergeten bent u het niet.
Natuurlijk niet, maar ze worden minder en minder belangrijk. En deemsteren helemaal weg in een Onafhankelijk Vlaanderen. Moet je niks speciaals voor doen..

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 21:45   #776
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Natuurlijk niet, maar ze worden minder en minder belangrijk. En deemsteren helemaal weg in een Onafhankelijk Vlaanderen. Moet je niks speciaals voor doen..
Wat een evolutie.... de ene dwang die vervangen wordt door een nieuwe dwang.
Oud 17 augustus 2007, 22:06   #777
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Met een schild worden ze allicht uw vriend.......
Oud 17 augustus 2007, 22:12   #778
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb niet de indruk dat die (en haar mentaliteit) uitgestorven is in Anderlecht, Beersel, Brussel, Drogenbos, Elsene, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Grimbergen, Hoeilaart, Jette, Kraainem, Leeuw, Molenbeek, Oudergem, Overijse, Rode, Schaarbeek, Sint-Agatha-Berchem, Tervuren, Ukkel, Vilvoorde, Vorst, Watermaal-Bosvoorde, Wemmel, Wezembeek, beide (wel, de drie) Woluwes, Zaventem...
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 14:34   #779
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Ik heb niet de indruk dat die (en haar mentaliteit) uitgestorven is in Anderlecht, Beersel, Brussel, Drogenbos, Elsene, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Grimbergen, Hoeilaart, Jette, Kraainem, Leeuw, Molenbeek, Oudergem, Overijse, Rode, Schaarbeek, Sint-Agatha-Berchem, Tervuren, Ukkel, Vilvoorde, Vorst, Watermaal-Bosvoorde, Wemmel, Wezembeek, beide (wel, de drie) Woluwes, Zaventem...
Dat is ook zo, maar in verglijking met vroeger zijn dat de exemplaren van een uitstervend ras. Natuurlijk in die gemeenten die u opsomt zijn het vaak echte francofonen. Het ging hier over een verfransde (ook vlaamse) hoge bourgeoisie. Deze is zeer snel aan het uitsterven. Nu maar afwachten of dezelfde bourgeoisie het Frans niet gaat vervangen door het Engels. En dan nog verder afwachten, moest dit zo zijn, of men dan ook zo hevig d�*�*rtegen gaat protesteren uit een bepaalde hoek.

Als ik zie hoe onze taal 'verengelst' wordt, dan hoor ik toch niet veel protest van de verdedigers van de belangen van de Vlaamse Taal en het Vlaamse Volk.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2007 om 14:38.
Oud 18 augustus 2007, 16:22   #780
luc broes

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo, maar in verglijking met vroeger zijn dat de exemplaren van een uitstervend ras. Natuurlijk in die gemeenten die u opsomt zijn het vaak echte francofonen. Het ging hier over een verfransde (ook vlaamse) hoge bourgeoisie. Deze is zeer snel aan het uitsterven. Nu maar afwachten of dezelfde bourgeoisie het Frans niet gaat vervangen door het Engels. En dan nog verder afwachten, moest dit zo zijn, of men dan ook zo hevig d�*�*rtegen gaat protesteren uit een bepaalde hoek.

Als ik zie hoe onze taal 'verengelst' wordt, dan hoor ik toch niet veel protest van de verdedigers van de belangen van de Vlaamse Taal en het Vlaamse Volk.
Er is een groot verschil tussen Fr en Eng in Vlaanderen
Frans was een instrument van het regime om ons eronder te krijgen. Wie le zei in plaats van la maakte zich belachelijk. De franstaligen beschouwden Frans als het summum van cultuur en beschaving. Wie niet perfect Frans sprak had geen opvoeding.
In de jaren 50 in Vlaanderen was een goede school een school waar men goed frans leerde. Al de rest was bijzaak. In de beste scholen gaf men daarom 's avonds na de verplichte lesuren nog extra Franse les.
Dat is gelukkig allemaal verleden tijd.
Met Engels is dat dus helemaal anders. Zeer veel mensen wereldwijd spreken engels, zeer veel met fouten en slechte uitspraak. De Engelstaligen vinden het fantastisch dat we zo goed Engels praten en kijken daarom op naar ons, laat staan dat ze ons minderwaardig vinden als we een fout maken. Niemand kijkt ervan op, allemaal bijzaak: we verstaan mekaar.

Wat zullen mensen uit een bepaalde hoek hiervan denken?

Laatst gewijzigd door luc broes : 18 augustus 2007 om 16:27.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be