![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#7821 |
Banneling
|
![]() Wees eens wat duidelijker. Welke bewering?
Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 22:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7822 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus zoals gewoonlijk klets je weer eens uit je nekharen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7823 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar dat wist u blijkbaar nog niet. Dus als er iemand uit zijn nek kletst, dan bent u het voor het ogenblik wel. ___ Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7824 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat staat nochtans duidelijk in mijn post......
Zal ik hem even in het vet aanduiden mijn beste.... ![]() Dit is dus al de vijfde keer.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7825 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar mens, daar heb het al verschillende keren over gehad. U volgt echt niet. Het woord 'Belgen' wordt gebruikt in de brieven van de diplomaten in de tijd van Willem I om de Zuid-Nederlanders aan te duiden. En die naam 'Belgen' werd al gebruikt door de Oostenrijkers ervoor. Dezen hadden het in 1750 al over 'de Belgen' waarmee zij de Zuid-Nederlanders bedoelden. Zij lieten zelfs munten slaan die alleen werden gebruikt door de bevolking in het zuiden die zij dus 'Belgen' noemden. ![]() Nu hetzelfde geldt ook voor u: ik ga niet alles blijven herhalen omdat u niet goed of goed genoeg kunt lezen of volgen. Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7826 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook het Duits is zulk een macro-taal zonder echt kerngebied. Het is een kunstmatig soort Hoog-Duits. Deze taal verspreidde en kreeg definitief vorm tijdens de Lutherse Reformatie. Ironisch is wel dat het van oorsprong Hoog-Duitse dialectgebied (katholiek en niet Reformatorisch) de regio is waar de dialectendiversiteit nog het rijkst is en het Neder-Duitse gebied Standaardduits gericht is.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 22:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7827 |
Banneling
|
![]() Zo te zien is de onderdanigheid bij sommige Vlamingen blijkbaar nog niet erg veranderd. Eerst onderdanig aan de Franstaligen, dan weer aan de Hollanders.
Gelukkig maar dat er nog Vlamingen bestaan die -óók in onze tijd- opkomen voor hun taal. Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 22:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7828 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7829 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeg Limbosser, wij hanteren hier beiden Standaardnederlands. U zit gewoon tegen muren te zagen als een autistisch kind.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 22:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7830 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat moet ik hebben.... Tot zover is wat U zegt nog altijd niet door U ondersteund mét geldige bewijzen.... Dat van Uw munten is hier trouwens allang weerlegd en die vermelding BelgII is afgeleid van de historische naam belgica en slaat alleen op de oude naam die door de romeinen aan die provincie is gegeven..... Dus ,komop met Uw bewijsmateriaal ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7831 |
Europees Commissaris
|
![]() Nederland, is Protestants en volkstaalgericht. België (zeker in de Oostenrijkse tijd = Ancien Regime) is Katholiek en Latijn-gericht. Later is men in de volkstaal de gebruikelijke Latijnse naam voor Nederland voor het Zuiden gaan gebruiken, in de volkstaal.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 22:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7832 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verder raad ik u zelfstudie aan over dit onderwerp. Doe eens wat moeite om eigenhandig inlichtingen te verzamelen. Dan zult u waarschijnlijk wat minder kemels schieten. Alhoewel ik daar niet zo zeker van ben , gezien uw soms wat lamlendig -in de zin van 'traag' - begripsvermogen Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7833 | |
Minister
|
![]() Citaat:
U kent Noord Holland niet ,u bent er nooit geweest en u vertelt niets hier over de Noordhollandse dialecten. U bent dus een vreselijke kletskous. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7834 |
Europees Commissaris
|
![]() Als het Standaardnederlands van het Hollands komt, dan is onze taal nu al hevig verhollandst hoor. Wat dan nog? Vandaag de dag verschillen enkel ge/gij-vorm, wat woordenschat, enkele uitdrukkingen, uitspraak, woordvolgorde van werkwoorden,... maar niet in die zin dat de meesten een 'taalstrijd' gewaarworden.
Zeker niet nu men steeds vaker aandacht schenkt aan het Zuid-Nederlands, maar taal evolueert nu eenmaal en mensen willen het niet alleen agressief op hard water zetten zoals sommigen, inclusief ik (die ook met 'gij' praat). Het enige wat me stoort is het overdreven braaf AN-gebruik in veel literatuur en strips. Ik heb liever écht Hollands of écht Brabants of slang-taal omdat dat échter overkomt. Ook in de Engelstalige wereld gebruikt men Brits, Yankee Engels, Zuiders-Amerikaans Engels, slangs, enz... in fictie als men de indirecte rede aanhaalt. In het Zuiden van Hispaans-Amerika gebruikt men ook in sommige landen voseo in de media en in andere weer niet. Het gebruik van het voornaamwoord vos kan je vergelijken met onze gij. Het staat tegenover het gebruik van tú. Nu ja, daar hoor je het minder omdat men minder voornaamwoorden gebruikt, zoals in alle niet-Franse Romaanse talen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 23:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7835 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Duidelijk... Voor de zevende keer nu... Bronvermelding aub.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7836 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1) Het oorspronkelijke Hollands bestaat niet meer sinds de 16e eeuw. Vanwege onwijze Filip de Tweede kwam er een vluchtelingenstroom van het Zuiden op gang. Het Brabants en Vlaams hebben dus absoluut bijgedragen aan de ontwikkeling van het Standaardnederlands. 2) Belg en Nederlander betekende tot 1830 praktisch hetzelfde. Belg is de latijnse en Franse benaming voor Nederlander. Overigens is Van der Sijs is geen Neerlandica en is ironisch genoeg spreekster van een Hollands dialect in Heerlen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Heerlens_Nederlands |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7837 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Peumans is grappig zonder dat hij het zelf doorheeft. De Wever wil ten allen prijze en ten allen tijde grappig zijn. Kost wat kost. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7838 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mwa iets is beter dan niets.... Gaat dit boek in op de door U aangehaalde diplomatenbrieven aangezien ik van U daarvan de nodige doorverwijzingen verwacht wat betreft links én boektitels... En over de oostenrijkse periode mijn beste,in welk standaardwerk bent U die verwijzingen tegengekomen... Aangezien U het hebt gelezen wéét U ook wélk werk het betreft.... Citaat:
Man,man,man,ik heb U al serieus vastgereden met het onderwerp gallia belgica... Het ligt U precies een beetje op de maag mijn beste,aangezien U hier niet alléén door mij,maar ook door het overgrote deel van de members op dit punt volledig wordt tegengesproken... Het lijkt mij in deze dat Uw verzameling een beduidend stuk groter is dan de mijne... In elk geval,in persoonlijke aanvallen krijgt U van mij het predikaat expert mee... Of U daar nu nog trots op moet zijn is natuurlijk een héél ander gegeven... Laatst gewijzigd door Svennies : 18 februari 2010 om 23:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7839 |
Europees Commissaris
|
![]() Trouwens, ik heb eens voor de grap geopperd dat het Spaans een taal is dat bezig is uiteen te vallen. Spaans-taligen namen me ernstig en probeerden argumenten te poneren dat het niet zou gebeuren. Sommigen werden oprecht kwaad. Eentje was zelfs zo hysterisch dat hij iets zei als: "U bent een slecht mens. Wilt u soms dat uw taal uiteenvalt en uitsterft?"
Op een Frans-talig forum ben ik eens tegengekomen dat een Waal opgejut werd, omdat een Fransman enthousiast werd over les accents différents de Belgique et non seulement cel de Bruxelles, alsof het een bedreiging voor het Frans in België ware. De angstige toon(*) over de belgicismes in het Belgisch Frans liegt er evenmin om. (*) onterechte angst trouwens, want het blijft overduidelijk Frans. Gelukkig is niet iedereen zo benepen erover. Ook betreft mijn Nederlands ben ik dat niet.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 23:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7840 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() doe geen moeite.