Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2010, 22:24   #7821
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Op Uw bewering hieronder ...
Wees eens wat duidelijker. Welke bewering?

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 22:25.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 22:25   #7822
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En dat zegt de persoon die de Vlaamse belangen en zelfs zijn eigen Vlaamse taal ondergeschikt maakt aan de belangen van de Hollanders en aan de Noord-Hollandse taal. U bent ook niet vlug beschaamd zo te zien.
Je weet helemaal niet wat een Noord-Hollandse taal is en waar je over spreekt.
Dus zoals gewoonlijk klets je weer eens uit je nekharen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 22:28   #7823
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Je weet helemaal niet wat een Noord-Hollandse taal is en waar je over spreekt.
Dus zoals gewoonlijk klets je weer eens uit je nekharen.
Zoals de Nederlandse taalkundige Van der Sijs stelt, is het huidige Algemeen Nederlands ontstaan uit Hollandse ( in casu: noord-Nedelandse) dialecten. In feite voor ons een uitheemse taal.

Maar dat wist u blijkbaar nog niet. Dus als er iemand uit zijn nek kletst, dan bent u het voor het ogenblik wel.

___

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 22:35.
Oud 18 februari 2010, 22:35   #7824
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wees eens wat duidelijker. Welke bewering?
Dat staat nochtans duidelijk in mijn post......

Zal ik hem even in het vet aanduiden mijn beste....

Citaat:
Op Uw bewering hieronder ...

Gevolgd door mijn vraag...

Geeft U dus nu maar de nodige linken naar die authentieke documenten waarover U beweerd dat er toen al over de belgen én belgië werd gesproken voor de onafhankelijkheid....;-)
Dit is dus al de vijfde keer....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 22:43   #7825
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat staat nochtans duidelijk in mijn post......

Zal ik hem even in het vet aanduiden mijn beste....

Dit is dus al de vijfde keer....

Maar mens, daar heb het al verschillende keren over gehad. U volgt echt niet. Het woord 'Belgen' wordt gebruikt in de brieven van de diplomaten in de tijd van Willem I om de Zuid-Nederlanders aan te duiden. En die naam 'Belgen' werd al gebruikt door de Oostenrijkers ervoor. Dezen hadden het in 1750 al over 'de Belgen' waarmee zij de Zuid-Nederlanders bedoelden. Zij lieten zelfs munten slaan die alleen werden gebruikt door de bevolking in het zuiden die zij dus 'Belgen' noemden.

Nu hetzelfde geldt ook voor u: ik ga niet alles blijven herhalen omdat u niet goed of goed genoeg kunt lezen of volgen.

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 22:48.
Oud 18 februari 2010, 22:46   #7826
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zoals de Nederlandse taalkundige Van der Sijs stelt, is het huidige Algemeen Nederlands ontstaan uit Hollandse ( in casu: noord-Nedelandse) dialecten. In feite voor ons een uitheemse taal.

Maar dat wist u blijkbaar nog niet. Dus als er iemand uit zijn nek kletst, dan bent u het voor het ogenblik wel.

___
Hup Hollands hup dan maar. Ge moest eens weten hoezeer andere moderne talen opgedrongen werden. Het Nederlands wordt een macro-taal genoemd omwille van zijn kunstmatig karakter. Mevr. van der Sijs is van mening dat het geen macro-taal is, maar een gecentraliseerd Hollands dat vanuit de huidige Randstad verspreidde.
Ook het Duits is zulk een macro-taal zonder echt kerngebied. Het is een kunstmatig soort Hoog-Duits. Deze taal verspreidde en kreeg definitief vorm tijdens de Lutherse Reformatie. Ironisch is wel dat het van oorsprong Hoog-Duitse dialectgebied (katholiek en niet Reformatorisch) de regio is waar de dialectendiversiteit nog het rijkst is en het Neder-Duitse gebied Standaardduits gericht is.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 22:51.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 22:49   #7827
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Hup Hollands Hup dan maar.
Zo te zien is de onderdanigheid bij sommige Vlamingen blijkbaar nog niet erg veranderd. Eerst onderdanig aan de Franstaligen, dan weer aan de Hollanders.

Gelukkig maar dat er nog Vlamingen bestaan die -óók in onze tijd- opkomen voor hun taal.

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 22:51.
Oud 18 februari 2010, 22:52   #7828
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:

Hollandse, Vlaamse en Brabantse dialecten. En dan ook nog eens Hollandse dialecten die sterk beinvloed waren door de dialecten die vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden mee naar Holland namen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 22:53   #7829
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zo te zien is de onderdanigheid bij sommige Vlamingen blijkbaar nog niet erg veranderd. Eerst onderdanig aan de Franstaligen, dan weer aan de Hollanders.

Gelukkig maar dat er nog Vlamingen bestaan die -óók in onze tijd- opkomen voor hun taal.
Zeg Limbosser, wij hanteren hier beiden Standaardnederlands. U zit gewoon tegen muren te zagen als een autistisch kind.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 22:53.
Oud 18 februari 2010, 22:54   #7830
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar mens, daar heb het al verschillende keren over gehad. U volgt echt niet. Het woord 'Belgen' wordt gebruikt in de brieven van de diplomaten in de tijd van Willem I om de Zuid-Nederlanders aan te duiden. Zelfs de Oostenrijkser in 1750 hadden het al over 'de Belgen' waarmee zij de Zuid-Nederlanders bedoelden. Zij lieten zelfs munten slaan die alleen werden gebruikt door de bevolking in het zuiden die zij dus 'Belgen' noemden.

Linken mijn beste,boektitels ...

Dat moet ik hebben....

Tot zover is wat U zegt nog altijd niet door U ondersteund mét geldige bewijzen....

Dat van Uw munten is hier trouwens allang weerlegd en die vermelding BelgII is afgeleid van de historische naam belgica en slaat alleen op de oude naam die door de romeinen aan die provincie is gegeven.....

Dus ,komop met Uw bewijsmateriaal ...
Oud 18 februari 2010, 22:57   #7831
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Nederland, is Protestants en volkstaalgericht. België (zeker in de Oostenrijkse tijd = Ancien Regime) is Katholiek en Latijn-gericht. Later is men in de volkstaal de gebruikelijke Latijnse naam voor Nederland voor het Zuiden gaan gebruiken, in de volkstaal.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 22:58.
Oud 18 februari 2010, 23:00   #7832
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Linken mijn beste,boektitels ...

Dat moet ik hebben....

Tot zover is wat U zegt nog altijd niet door U ondersteund mét geldige bewijzen....

Dat van Uw munten is hier trouwens allang weerlegd en die vermelding BelgII is afgeleid van de historische naam belgica en slaat alleen op de oude naam die door de romeinen aan die provincie is gegeven.....

Dus ,komop met Uw bewijsmateriaal ...
Een boek dat ik u wil aanraden is het Boer van Dorine Hermans en Daniela Hoogiemstra, Ooggetuigen van de Koningen van Nederland. 2008 ISBN 978 90 351 3114 9. Begin daar al maar eens mee. Dat is niet te moeilijk voor u.

Verder raad ik u zelfstudie aan over dit onderwerp. Doe eens wat moeite om eigenhandig inlichtingen te verzamelen. Dan zult u waarschijnlijk wat minder kemels schieten. Alhoewel ik daar niet zo zeker van ben , gezien uw soms wat lamlendig -in de zin van 'traag' - begripsvermogen

Laatst gewijzigd door system : 18 februari 2010 om 23:02.
Oud 18 februari 2010, 23:03   #7833
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

___
Sijs zegt dus helemaal niets over Noord Holland en als het om uzelf gaat.
U kent Noord Holland niet ,u bent er nooit geweest en u vertelt niets hier over de Noordhollandse dialecten.
U bent dus een vreselijke kletskous.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 23:06   #7834
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Als het Standaardnederlands van het Hollands komt, dan is onze taal nu al hevig verhollandst hoor. Wat dan nog? Vandaag de dag verschillen enkel ge/gij-vorm, wat woordenschat, enkele uitdrukkingen, uitspraak, woordvolgorde van werkwoorden,... maar niet in die zin dat de meesten een 'taalstrijd' gewaarworden.
Zeker niet nu men steeds vaker aandacht schenkt aan het Zuid-Nederlands, maar taal evolueert nu eenmaal en mensen willen het niet alleen agressief op hard water zetten zoals sommigen, inclusief ik (die ook met 'gij' praat).

Het enige wat me stoort is het overdreven braaf AN-gebruik in veel literatuur en strips. Ik heb liever écht Hollands of écht Brabants of slang-taal omdat dat échter overkomt. Ook in de Engelstalige wereld gebruikt men Brits, Yankee Engels, Zuiders-Amerikaans Engels, slangs, enz... in fictie als men de indirecte rede aanhaalt.
In het Zuiden van Hispaans-Amerika gebruikt men ook in sommige landen voseo in de media en in andere weer niet. Het gebruik van het voornaamwoord vos kan je vergelijken met onze gij. Het staat tegenover het gebruik van . Nu ja, daar hoor je het minder omdat men minder voornaamwoorden gebruikt, zoals in alle niet-Franse Romaanse talen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 23:19.
Oud 18 februari 2010, 23:07   #7835
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu hetzelfde geldt ook voor u: ik ga niet alles blijven herhalen omdat u niet goed of goed genoeg kunt lezen of volgen.
Ik moet géén herhalingen hebben mijn beste,enkel linken naar bronvermeldingen of historische geschiedkundige boeken waarin deze feiten vermeld staan....

Duidelijk...

Voor de zevende keer nu...

Bronvermelding aub....
Oud 18 februari 2010, 23:20   #7836
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

___
Je slaat de plank de laatste dagen weer op allerlei gebieden mis.
1) Het oorspronkelijke Hollands bestaat niet meer sinds de 16e eeuw. Vanwege onwijze Filip de Tweede kwam er een vluchtelingenstroom van het Zuiden op gang. Het Brabants en Vlaams hebben dus absoluut bijgedragen aan de ontwikkeling van het Standaardnederlands.
2) Belg en Nederlander betekende tot 1830 praktisch hetzelfde. Belg is de latijnse en Franse benaming voor Nederlander.

Overigens is Van der Sijs is geen Neerlandica en is ironisch genoeg spreekster van een Hollands dialect in Heerlen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Heerlens_Nederlands
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 23:22   #7837
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is die foto recent. Of dacht u dat ik alleen maar met oude koeien uit de gracht zou komen. De fratsen van Olijke Bart blijven constant, maar weinig verheffend.

En de fratsen waarover ik het had, is zijn populistisch optreden in tv-spelletjes. Allemaal maar weinig ernstig voor een beroepspoliticus. Door deze goedkope shows van Olijke Bart haalt de NVA stemmen. Maar dat heeft nog maar weinig te maken met heel de communautaire kwestie. En daarom zou het wel eens kunnen dat de Dimarso-enquête juist is. De NVA bestaat eigenlijk maar uit een goede 30% overtuigde Vlaams-nationalisten. De rest is fake.
Dat is nu het verschil tussen De Wever en Peumans.
Peumans is grappig zonder dat hij het zelf doorheeft.
De Wever wil ten allen prijze en ten allen tijde grappig zijn. Kost wat kost.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2010, 23:23   #7838
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een boek dat ik u wil aanraden is het Boer van Dorine Hermans en Daniela Hoogiemstra, Ooggetuigen van de Koningen van Nederland. 2008 ISBN 978 90 351 3114 9. Begin daar al maar eens mee. Dat is niet te moeilijk voor u.
Eentje maar,niet meer.....
Mwa iets is beter dan niets....

Gaat dit boek in op de door U aangehaalde diplomatenbrieven aangezien ik van U daarvan de nodige doorverwijzingen verwacht wat betreft links én boektitels...

En over de oostenrijkse periode mijn beste,in welk standaardwerk bent U die verwijzingen tegengekomen...
Aangezien U het hebt gelezen wéét U ook wélk werk het betreft....

Citaat:
Verder raad ik u zelfstudie aan over dit onderwerp. Doe eens wat moeite om eigenhandig inlichtingen te verzamelen. Dan zult u waarschijnlijk wat minder kemels schieten. Alhoewel ik daar niet zo zeker van ben , gezien uw soms wat lamlendig -in de zin van 'traag' - begripsvermogen
Dacht U soms dat onze geschiedenis voor mij een onbekend gegeven is...
Man,man,man,ik heb U al serieus vastgereden met het onderwerp gallia belgica...

Het ligt U precies een beetje op de maag mijn beste,aangezien U hier niet alléén door mij,maar ook door het overgrote deel van de members op dit punt volledig wordt tegengesproken...
Het lijkt mij in deze dat Uw verzameling een beduidend stuk groter is dan de mijne...

In elk geval,in persoonlijke aanvallen krijgt U van mij het predikaat expert mee...

Of U daar nu nog trots op moet zijn is natuurlijk een héél ander gegeven...

Laatst gewijzigd door Svennies : 18 februari 2010 om 23:24.
Oud 18 februari 2010, 23:28   #7839
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Trouwens, ik heb eens voor de grap geopperd dat het Spaans een taal is dat bezig is uiteen te vallen. Spaans-taligen namen me ernstig en probeerden argumenten te poneren dat het niet zou gebeuren. Sommigen werden oprecht kwaad. Eentje was zelfs zo hysterisch dat hij iets zei als: "U bent een slecht mens. Wilt u soms dat uw taal uiteenvalt en uitsterft?"
Op een Frans-talig forum ben ik eens tegengekomen dat een Waal opgejut werd, omdat een Fransman enthousiast werd over les accents différents de Belgique et non seulement cel de Bruxelles, alsof het een bedreiging voor het Frans in België ware. De angstige toon(*) over de belgicismes in het Belgisch Frans liegt er evenmin om.

(*) onterechte angst trouwens, want het blijft overduidelijk Frans. Gelukkig is niet iedereen zo benepen erover. Ook betreft mijn Nederlands ben ik dat niet.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 februari 2010 om 23:37.
Oud 18 februari 2010, 23:34   #7840
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik zal het nog eens herhalen voor allen die blind of doof zijn :
Ik ben écht geen Hollander.
Ik ben vast en zeker niet antivlaams. Dicht me aub geen eigenschappen van jou mij toe.
doe geen moeite.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be