Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke staatshervorming streeft u na?
Federaal Belgie 8 12,70%
Confederaal Belgie 6 9,52%
Unitair Belgie 5 7,94%
Onafhankelijk Vlaanderen 23 36,51%
Groot-Nederland 17 26,98%
Anders nl. 4 6,35%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2009, 22:45   #61
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ok, je hebt gelijk. de meeste VB'ers zijn voor een republiek.

maar Jan, als de meerderheid van de Vlaamse bevolking aansluiting wilt bij Nederland (waar ik ook voorstander van ben) eerst als een confederale staat en later als een unitaire staat.
wat zou het VB dan doen?
Alsof er nu al in het VB geen mensen zitten die de Groot-Nederlandse gedachte genegen zijn. Ze beseffen echter ook wel dat je slechts in stappen kunt werken en eerst de Belgische constructie moet opruimen vooraleer je kunt beginnen denken aan nauwere samenwerking met Nederland. Vandaar dat dit nu nog geen relevant programmapunt is.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 9 januari 2009 om 22:46.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 22:47   #62
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
ik zou me niet mogen inbeelden dat we een groot Nederland krijgen
Ik kan niet leven met de politiek van Nederland en al helemaal niet met het drugs of migratiebeleid.
Wie heeft dit idee eigenlijk op tafel gegooid?
Is er een Vlaamse partij die dit gedachtengoed ondersteunt?
hoe het drugs en migratiebeleid is in nl, laat ik aan de nl-kenners.

de politiek in nl is wel volwassener dan hier.
daar luistert de meerderheid naar de oppositie.
daar hangen ze niet zo aan hun postje zoals hier (en ja idd dezelfde Belgische ziekte van postjesgraaierij zit ook goed ingebed in de Vlaamse politici).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 22:47   #63
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Een totale staatshervorming naar een Diets Keizerrijk die een combinatie vormt van nationaal solidarisme en katholieke theocratie.

En ja, dat Diets Keizerrijk omvat het best de volledige Benelux.

Vriendelijke groet

Max
Mijn beste, vind je de term ''Keizerrijk'' niet een beetje overdreven? elfs de hele Benelux is een speldenknop op de wereldbol...en betreffende het inwonertal kun je ook neit spreken van een keizerrijk. Keizerrijk klinkt ook meteen erg imperialistisch en vol van eigendunk en grootheidswaanzin. Laten we vooral in het oog houden dat we -zelfs samen- geen groot wereldrijk zijn.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 22:48   #64
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Alsof er nu al in het VB geen mensen zitten die de Groot-Nederlandse gedachte genegen zijn. Ze beseffen echter ook wel dat je slechts in stappen kunt werken en eerst de Belgische constructie moet opruimen vooraleer je kunt beginnen denken aan nauwere samenwerking met Nederland. Vandaar dat dit nu nog geen relevant programmapunt is.
het was maar een vraag Zwartengeel
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 22:50   #65
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Mijn beste, vind je de term ''Keizerrijk'' niet een beetje overdreven? elfs de hele Benelux is een speldenknop op de wereldbol...en betreffende het inwonertal kun je ook neit spreken van een keizerrijk. Keizerrijk klinkt ook meteen erg imperialistisch en vol van eigendunk en grootheidswaanzin. Laten we vooral in het oog houden dat we -zelfs samen- geen groot wereldrijk zijn.
het Keizerrijk Wallonië is meer van toepassing gezien het imperialistisch gedrag van vele Waalse politici.
ze moeten ma uitvechten wie de echte keizer wordt: Blaaskaak (Reynders) of Strikje (Di Rupo).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 22:53   #66
bentje
Parlementsvoorzitter
 
bentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
hoe het drugs en migratiebeleid is in nl, laat ik aan de nl-kenners.

de politiek in nl is wel volwassener dan hier.
daar luistert de meerderheid naar de oppositie.
daar hangen ze niet zo aan hun postje zoals hier (en ja idd dezelfde Belgische ziekte van postjesgraaierij zit ook goed ingebed in de Vlaamse politici).
Ik snap wel wat je bedoeld, en de kans is heel erg groot dat je ook gelijk hebt, maar ik bekijk dit in kleine kring, wat zou dit voor mij, en mijn directe leefomgeving veranderen?
Nóg meer allochtonen?
Allochtone burgemeesters?
Junkies liggend op straat?
Coffeeshops in mijn buurt?
Irritante oranje vlaggetjes op "koninginnendag", terwijl we eindelijk van ons koningshuis zouden af zijn?
etc.

Ik vind Nederlanders leuke mensen, laat dit duidelijk zijn, maar ik kan niet akkoord gaan met al hun overdreven progressieve dingen.
Neen, sorry, groot Nederland als partijpunt bij eender welke partij?
Mijn stem zal je nooit (meer) krijgen, noch een partijlidkaart of steun.
__________________
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 22:54   #67
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
ik zou me niet mogen inbeelden dat we een groot Nederland krijgen
Ik kan niet leven met de politiek van Nederland en al helemaal niet met het drugs of migratiebeleid.
Wie heeft dit idee eigenlijk op tafel gegooid?
Is er een Vlaamse partij die dit gedachtengoed ondersteunt?
Van welke politiek ben jij dan een fan? Van de Franse? Van de Duitse? De Belgische politiek is een lachtertje. Een triest lachtertje vol met politici die veel beloven, maar weinig geven en dat doet de gekken in vreugde leven!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 22:57   #68
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Ik snap wel wat je bedoeld, en de kans is heel erg groot dat je ook gelijk hebt, maar ik bekijk dit in kleine kring, wat zou dit voor mij, en mijn directe leefomgeving veranderen?
Nóg meer allochtonen?
Allochtone burgemeesters?
Junkies liggend op straat?
Coffeeshops in mijn buurt?
Irritante oranje vlaggetjes op "koninginnendag", terwijl we eindelijk van ons koningshuis zouden af zijn?
etc.

Ik vind Nederlanders leuke mensen, laat dit duidelijk zijn, maar ik kan niet akkoord gaan met al hun overdreven progressieve dingen.
Neen, sorry, groot Nederland als partijpunt bij eender welke partij?
Mijn stem zal je nooit (meer) krijgen, noch een partijlidkaart of steun.

Hoe bedoel je conservatief en bekrompen. 1000x liever een allochtone burgemeester als Aboutaleb, dan een volksverlakkerij die we op dit moment in België zien. Die Vlaamse partijen die zogenaamd een paar minuten politieke moed bij elkaar schrapen...nou die mag je hebben
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 22:58   #69
bentje
Parlementsvoorzitter
 
bentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Van welke politiek ben jij dan een fan? Van de Franse? Van de Duitse? De Belgische politiek is een lachtertje. Een triest lachtertje vol met politici die veel beloven, maar weinig geven en dat doet de gekken in vreugde leven!

Uhum...
Fan?
Ik ben helemaal geen fan van wat wij hier hebben en brengen.
Maar ik vind wel dat we moeten uitkijken naar een onafhankelijk Vlaanderen met een betere werking en meer democratie voor (het dan land) Vlaanderen en volk.
Maar samen met Nederland?? Dat zou dan net starten zijn waar we gestopt hadden. Compleet idioot.
__________________
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 22:58   #70
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

leefomgeving = cultuur: die zal niet veranderen
meer allochtonen? hun migratiebeleid is strenger dan het onze denk ik.
allochtone burgemeesters? dat zal niet voor direct zijn hier, alhoewel we al allochtone schepenen hebben in sommige steden maar dat zijn dan echte genaturaliseerde Vlamingen (kunnen perfect Nederlands, zijn volledig geintegreerd).
junkies zijn hier nu al ook in Vlaanderen dus wat is het verschil.
Nederland wilt op termijn af van de coffeeshops wegens te grote overlast.
degenen die die irritante vlaggetjes ni willen uithangen, zullen dat ook ni doen
zie jij veel Belgische of Vlaamse vlaggen in het Vlaamse straatbeeld bij de Belgische of de Vlaamse feestdag? neen dus. dat zal ook zo zijn op Koninginnedag

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 januari 2009 om 23:00.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 23:00   #71
Gorkum
Burger
 
Geregistreerd: 30 november 2008
Locatie: Vierlandenpunt
Berichten: 127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
De belangrijkste opgave blijkt in mijn ogen echter niet alleen het zelfstandig worden van Vlaanderen, maar als Vlaanderen ooit met Nederland samen verder wil als staat zal het moeten accepteren dat het Nederlandse volk zich in grote mate verbonden weeroot met het Huis van Oranje. Zij die menen dat Nederlanders onder het zogenaamde juk van hun vorstenhuis weg willen hebben een wereldvreemde visie zich eigen gemaakt. ORANJE blijft, met of zonder Vlaanderen! Zou ik moeten kiezen, dan liever een Nederland zoals het nu is met Beatrix of Willem aan het hoofd, dan een Nederlanden met een president.
Beatrix ? Alsjeblieft niet. Mevrouw heeft een dubbele nationaliteit. Niet alleen de Nederlandse maar ook die van het perfide Albion Haar voorvader Stadhouder Willem V - de grootste minkukel onder de Oranjes - en haar grootmoeder Wilhelmina zijn daar heen kunnen vluchten met achterlating van het geprangde Dietse volk http://www.jacobgeltdekker.com/news/Beatrix_brits.html

Als jullie het mij vraagt zeg ik: geef mij het Zwitserse model maar : geen Zwitser die weet wie zijn staatshoofd is.

Laatst gewijzigd door Gorkum : 9 januari 2009 om 23:02.
Gorkum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 23:00   #72
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Uhum...
Fan?
Ik ben helemaal geen fan van wat wij hier hebben en brengen.
Maar ik vind wel dat we moeten uitkijken naar een onafhankelijk Vlaanderen met een betere werking en meer democratie voor (het dan land) Vlaanderen en volk.
Maar samen met Nederland?? Dat zou dan net starten zijn waar we gestopt hadden. Compleet idioot.
Wat een merkwaardig wereldbeeld heeft U. Dus politiek in Nederland wordt gelijk bedreven zoals in Wallonië?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 23:02   #73
bentje
Parlementsvoorzitter
 
bentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Hoe bedoel je conservatief en bekrompen. 1000x liever een allochtone burgemeester als Aboutaleb, dan een volksverlakkerij die we op dit moment in België zien. Die Vlaamse partijen die zogenaamd een paar minuten politieke moed bij elkaar schrapen...nou die mag je hebben
Ik hou het liever conservatief, dat zou je uit m'n post moeten begrepen hebben.
Ik heb geen zin in een allochtoon die burgemeester is, ik heb geen zin in multicul en begrip voor de ander zijn of haar cultuur (lees: onderdaning zijn aan)
Ik heb geen zin in oranje vlaggetjes
Ik heb geen zin in koningshuizen
Ik heb geen zin in een pilootproject op te starten om te zien of de rest van Europa het kan.
Ik heb geen zin in homo's die adopties doen.
Ik heb er gewoon geen zin in.
__________________

Laatst gewijzigd door bentje : 9 januari 2009 om 23:03.
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 23:03   #74
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.015
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Mijn beste, vind je de term ''Keizerrijk'' niet een beetje overdreven? elfs de hele Benelux is een speldenknop op de wereldbol...en betreffende het inwonertal kun je ook neit spreken van een keizerrijk. Keizerrijk klinkt ook meteen erg imperialistisch en vol van eigendunk en grootheidswaanzin. Laten we vooral in het oog houden dat we -zelfs samen- geen groot wereldrijk zijn.
Je kan perfect een politieke, militaire en economische grootmacht zijn met 26 miljoen inwoners hoor. Bovendien is de centrale ligging in Europa samen met verschillende grote wereldhavens een groot voordeel.
__________________
VAN DE MAAS TOT DE NOORDZEE - VLAANDEREN ONAFHANKELIJK

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 23:04   #75
bentje
Parlementsvoorzitter
 
bentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Wat een merkwaardig wereldbeeld heeft U. Dus politiek in Nederland wordt gelijk bedreven zoals in Wallonië?

wilt u nu eindelijk eens lezen wat ik schrijf of wil je me op m'n paard jagen?
__________________
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 23:06   #76
bentje
Parlementsvoorzitter
 
bentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.061
Standaard

Mocht je vertellen dat het een nauwe samenwerking met Nederland zou worden, dan zou ik nog akkoord gaan, maar een opslorping door Nederland?
no way, niet met mij
__________________

Laatst gewijzigd door bentje : 9 januari 2009 om 23:06.
bentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 23:08   #77
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
Beatrix ? Alsjeblieft niet. Mevrouw heeft een dubbele nationaliteit. Niet alleen de Nederlandse maar ook die van het perfide Albion Haar voorvader Stadhouder Willem V - de grootste minkukel onder de Oranjes - en haar grootmoeder Wilhelmina zijn daar heen kunnen vluchten met achterlating van het geprangde Dietse volk http://www.jacobgeltdekker.com/news/Beatrix_brits.html

Als jullie het mij vraagt zeg ik: geef mij het Zwitserse model maar : geen Zwitser die weet wie zijn staatshoofd is.
Beatrix heeft naar mijn weten maar 1 nationaliteit in haar paspoort staan en dat is Nederlandse, maar als iemand een kopie van dat paspoort kan laten zien waarop staat dat zij Brits is, dan feliciteer ik ze van harte.
Vlaanderen kan wat mij betreft een onafhankelijk Nieuw-Zwitserland worden. Ik denk niet dat het gaat werken. Proberen blijft altijd vrij en als dat is wat jullie willen, dan wens ik de Vlamingen veel succes.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2009, 23:11   #78
Unie der Provinciën
Parlementslid
 
Unie der Provinciën's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2008
Locatie: Klein Stadje Aan Groot Water
Berichten: 1.837
Standaard

Heilige Maria! De een wil een keizerrijk, de ander wil terug naar 1925... Ben ik in de malle molen belandt?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 00:36   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ok, je hebt gelijk. de meeste VB'ers zijn voor een republiek.

maar Jan, als de meerderheid van de Vlaamse bevolking aansluiting wilt bij Nederland (waar ik ook voorstander van ben) eerst als een confederale staat en later als een unitaire staat.
wat zou het VB dan doen?
Wordt er nu aan mij gevraagd dat ik een of andere glazen bol van madame Soleil bovenhaal?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 00:41   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 176.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Ik vind Nederlanders leuke mensen, laat dit duidelijk zijn, maar ik kan niet akkoord gaan met al hun overdreven progressieve dingen.
In tegenstelling tot wat u denkt, bestaat er in Nederland een veel grotere en bredere conservatieve stroming dan in Vlaanderen. Daarnaast is er een veel uitgesprokener behoudsgezinds religieus besef, daar waar dat in Vlaanderen zo goed als verdwenen is (als kerkend in een traditionele parochie met Latijnse mis merk ik maar al te goed het verschil met Nederland). De Vlaming is grotendeels onverschillig geworden: hij heeft weinig problemen met abortus, euthanasie, voorhuwelijkse betrekkingen en zelfs soft drugs. De mensen die zich openlijk hiertegen uiten in Vlaanderen en ook op de barrikaden willen kruipen, moet je vaak met een vergrootglas gaan zoeken. In Nederland is dat heel anders: in zowel protestantse als katholieke kringen vind je mensen die onbeschroomd voor waarden op straat durven komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be