![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() de accijns? U bedoeld de artificiële markt op bieten? Ja exact en dat bedoel ik ook...
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Accijns http://fr.wikipedia.org/wiki/Droit_d%27accise http://en.wikipedia.org/wiki/Excise http://de.wikipedia.org/wiki/Verbrau...Deutschland%29
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 28 december 2007 om 18:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
|
![]() Citaat:
Mijn vader heeft een quotum, onze buur ook,... Wij moesten in Moerbeke leveren, guess that's over now ![]() grondbezitters zijn België/vlaanderen duidelijk wel wat anders dan u denkt.
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Punt is wel dat de suiker nog goedkoper kan... indien men dat quotumsysteem stopt bvb.
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() Gelezen dat veel boeren klagen over bieten (die ze niet verbouwen omdat granen momenteel veel meer opbrengen).
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vraag aan je vader dus maar eens waarom moerbeke hem kon dwingen suikerbiet te verbouwen en aan hen te verkopen. De grond die nodig is voor suikerbiet is immers ook bruikbaar voor andere gewassen, gewassen die meer opbrnegen dan suikerbiet voor de landbouwer opbrengt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Da's niet moeilijk. Zelfs al zouden we de Europese markt openzetten voor alle boeren over de wereld, dan nog zouden die boeren hun producten zodanig moeten verbouwen dat ze voldoen aan de Europese normen. Om een "niet zo derde wereld voorbeeld" aan te halen, al het gezeik met Chinese producten zo in het recente verleden. Of het Noord en Zuid Amerikaans "Hormonenvlees", mag hier ook niet binnen. In Europa mag een boer niet "goedkoop insecticide X" gebruiken, want da's misschien, ooit eens potentieel kankerverwerkend. Of de Groene invalshoek "jamaar dat product dood ook de onschadelijk blauwgespikkelde voorhuidgarnaal". Terwijl in de derde wereld het bij een "rijke" boer normaal is om zulke, hier verboden producten, per ton over zijn gronden te kappen. En arme boeren, de zogenaamde leveranciers voor Oxfam winkels, die hun opbrengsten zijn: A) zo miniem dat het een overlevingsmethode is. b) van zo'n belabberde kwaliteit dat het hier zelfs niet in dierenvoer mag c) transport te duur.
![]() |
![]() |
#70 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dan kan ik dit in mijn cursus aardrijkskunde aanpassen. Wij geven onze pupillen nog mee dat tarwe en suikerbieten de rijkere oogsten zijn en daarom massaal in de Leemstreek worden verbouwen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() trouwens de mededinging is een zeer mooi instrument één jaar winnen ze massas veel geld maar het andere komen ze amper rond in de kosten...(op lange termijn is de winst doenbaar).
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Landbouw is iets ingewikkeld hoor... Iedere overheid zou zich daar -met drang- zo rap moeten uit onttrekken. Vooral Europa dat zich voordoet als een liberaal project!
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik weet dat de qouta van de EU kwam, maar die is opgeheven voor de landbouwers die voor de energiewinning verbouwen. En dat van de braakliggende grond is mij helemaal niet onbekend, ik heb een vriend die in het begin van die maatregel een landbouwbedrijfje heeft gekocht met 20ha grond, hij heeft ze volledig afbetaald door niet te doen en alles gewoon te laten verwilderen. Zijn landbouw grond is nu praktich een bos en ja, ik weet ook dat die subsidie word afgeschaft. Hij heeft het hout van zijn bos verkocht als snelhout en het word begin 2008 gekapt. En hij wist nog niet wat hij er dan ging laten op verbouwen, maar waarschijnlijk energiegewassen, want die brengen het meeste op en moeten aan de minste eisen voldoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar gelukkig komt daar nu verandering in, want als de oogsten mislukken gaan ze toch winst kunnen maken door de bio-energiën, want die zullen bij een laag aanbod, de prijzen enorm opjagen, doen ze nu al met granen en olie gewassen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want van 1985 tot 2007 was het zelfs veel rendabeler om niets te verbouwen, de vergoedingen die Europa betaalden om grond braak te laten liggen waren vaak hoger dan wat een landbouwer kon winnen met ze zijn grond wel te bewerken. De boer ploegde hier nog enkel verder omdat hij wilde ploegen en werken, en niet voor het geld. En Largo W zal mij hier wel gelijk in geven, maar de laatste 30 jaar verbouwden de landbouwers meer de gewassen die hen door hogerhand werden opgelegd, dan dat ze gewassen verbouwden die hen de meeste winst opleverden. Vandaag zijn het de energiegewassen die het meest rendabel zijn, zij worden massaal opgekocht door de bio-energiesector. Voor die sector zijn granen, bieten, snelhout, fruit en oliehoudende gewassen nodig en dus rendabel voor de landbouwer. Gewassen met een lage gisting en/of een laag oliegehalte zijn in prijs gedaald( bv. tomaten en bloemkool), alle andere zijn zelfs met 200% gestegen. Zelfs rottende groenten en fruit met hoog gistings en/of olie gehalte word door deze sector nog opgekocht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=&mi=&cs=UTF-8
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 29 december 2007 om 16:08. |
|
![]() |
![]() |