Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2008, 20:33   #61
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Het verzet tegen euthanasie op verzoek is een uiting van onverdraagzaamheid.
Oud 12 augustus 2008, 20:50   #62
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Laten we beginnen met het kind de juiste namen te geven nl moord en zelfmoord want dat is het eigenlijk.
neen, dat is het niet. Moord impliceert een dader en een onwillig (ik wil niet vermoord worden) slachtoffer. In die zin is het woord "zelfmoord" al een contradictie.
Je kan spreken over toegestemde doding of zelfdoding.

Citaat:
Moord is onwettelijk (en voor mij ook onbijbels) en zelfmoord is onwettelijk (en ook onbijbels).
moord impliceert dat het slachtoffer niet akkoord is.
zelfmoord schijnt inderdaad onwettelijk te zijn, zou het kunnen dat ze er de doodstraf op gezet hebben?

Citaat:
Maw het mag dus niet ... . (ja ik weet wel dat men door naamsverandering en wat hocus pocus het toestaat onder bepaalde voorwaarden )
Maar zowel moord als zelfmoord zijn zonde ! Dus voor mensen die zichzelf christen willen noemen zou deze zaak heel duidelijk moeten zijn. Nooit !
er is geen verplichting tot euthanasie, dus voor mijn part mag jij tientallen jaren liggen creperen van de pijn als je dat liever hebt.

Citaat:
Als er sprake is van moord (dus er is hulp van een 2de of zelfs 3de persoon ) dan zouden deze mensen wat mij betreft moeten vervolgd worden voor moord.
kijk, zulke foute redeneringen krijg je dus als je een fout beginstandpunt inneemt: het is geen moord, vermits het "slachtoffer" ingestemd heeft (of eerder zelfs verzocht heeft om gedood te worden).

Citaat:
Gaat het echter om zelfmoord dan vind ik dat ook dit niet kan maar goed u hebt keuzevrijheid en als u dit doet en de gevolgen accepteert wie ben ik dan om u dat te verhinderen.
niemand, inderdaad.

Citaat:
Ik ben absoluut tegen, maar ik denk niet dat we als het om zelfmoord gaat onze wil mogen opleggen aan anderen. Maar we moeten er wel alles aan doen om dit te vermijden en uit hun hoofd te praten, maar uiteindelijk als iemand dit echt wil doen gaan ze het ook wel doen vrees ik.
ik vermoed dat het uw recht is indien u daarom verzocht wordt. Anders zie ik het eerder als een vorm van marteling dat er daar zo'n newborn christian aan mijn bed komt zitten leuteren dat ik zou moeten blijven lijden tot de dood vanzelf komt. Ik vrees dat ge nogal eens een post zult pakken (als ik dan hopelijk nog die kracht heb, anders is het zoals ik stelde zuivere marteling van uwentwege).

Citaat:
Ik zie al de reacties met voorbeelden van mensen die heel erg lijden en zo ... en ja dat is vreselijk, maar het maakt ook deel uit van het leven. Ik zou zeggen bekeer u en wordt christen als u het nog niet bent en dan wordt dat lijden een stuk draaglijker. En bid tot God en vraag hem om zijn wil uit te voeren
en ja, als je dood bent krijg je dan eeuwig en eeuwig en eeuwig en alle dagen en eeuwig rijstpap te eten! ben je mal ?
Maar nogmaals: indien JIJ dat wenst mag JIJ van mij tientallen jaren liggen kermen van de pijn hoor.
Ik ben niet iemand die dan aan je bed komt zitten om je te overhalen om toch maar euthanasie te laten uitvoeren. Zo'n goed karakter heb ik niet.
Die 'menselijkheid' reserveer ik voor mijn kat, die zal het nooit hoeven mee te maken. (ze lust dan ook geen rijstpap).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 12 augustus 2008 om 20:50.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 21:00   #63
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Het moet altijd kunnen indien men er om vraagt,of omdat het lijden te groot wordt door artsen vast te stellen
Je zegt het goed: "indien men er om vraagt." Maar ik krijg de indruk dat met name de verpleegkundige te emotioneel betrokken raakt bij de situatie van de patient. Ik ben geen psycholoog, maar ik denk dat de eenzaamheid of het permanente alleen zijn van de patient de druk op de pijn verhoogt. En dan nog komt de vraag; "in hoeverre kan de familie de situatie van hun familielid emotioneel nog aan." Terminale begeleiding moet samengaan met artsen, verpleegkundigen, pastoraal werkers en palliatieve vrijwilligers. Dat alles verlicht de pijn. Er bestaat een kans dat de patient over zijn dieptepunt raakt en een teken van genezing toont. Anderzijds, wanneer deze in coma raakt, zijn juist simpele dingen zoals zijn hand vasthouden een voldoening van inslapen. Een voorwaarde van een palliatieve medewerker is, dat hij een groot incasseringsvemogen van geduld moet hebben En daar mag noch overheid noch de medische staf een limiet aan stellen.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 12 augustus 2008 om 21:03.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 21:17   #64
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Ik zou zeggen bekeer u en wordt christen als u het nog niet bent en dan wordt dat lijden een stuk draaglijker. En bid tot God en vraag hem om zijn wil uit te voeren.
Jij doet mij denken aan de pro life activisten van Terri Schiavo.
Oud 13 augustus 2008, 00:33   #65
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

dat doet me aan iets 'grappigs' denken....
in de middeleeuwen martelde men ketters (niet-gelovigen of anders-gelovigen ) tot deze ongelukkige bekenden en hun ketterij afzworen...
veelal was een kortere en minder pijnlijke dood het enige motief om dan uiteindelijk maar hun ketterij te bekennen

'k vraag me soms af of bij het uitzicht naar euthanasie dat ook bij dirk001 zou kunnen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 00:49   #66
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Het beste is, hoe oud of jong je ook bent, om je wens op papier te zetten. Mijn vrouw weet dat ik geen dag als plant wil 'leven'.

Wat bij mij moeilijker ligt, en in Europa overwogen wordt, is het euthanaseren van zwaar gehandicapte babies. Waar leg je de grens?
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 09:13   #67
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Het beste is, hoe oud of jong je ook bent, om je wens op papier te zetten. Mijn vrouw weet dat ik geen dag als plant wil 'leven'.

Wat bij mij moeilijker ligt, en in Europa overwogen wordt, is het euthanaseren van zwaar gehandicapte babies. Waar leg je de grens?
Voor alles wat kinderen betreft legt men de beslissing bij de ouders.
Het is een grijze zone, inderdaad, maar het zijn de ouders die het kind "gemaakt" hebben, en het zijn de ouders die er de verantwoordelijkheid voor moeten dragen, dus lijkt het me evident dat ht ook de ouders zijn die kunnen beslissen of hun kind dat pijnlijke leventje moet voortzetten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 13 augustus 2008, 09:52   #68
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht

Inderdaad, "Waar leg je de grens m.b.t. zwaar gehandicapte babies enz enz." Die grens mag niemand bepalen. Dat Hitler zich geen moer intersseerde in een mensenleven, wil nog niet zeggen dat na WOII zomaar een euthanasiebeleid mag worden uitgestippeld en worden vastgelegd. Dat de zorgverzekeraars willen inspelen op winstbejag, wijs ik direct van de hand. De kosten van een verpleegkliniek of zorgtehuis mogen niet opgeschroefd worden ten koste van de patient. In de Torah staat duidelijk dat ieder mens recht op existentie heeft. Zelfs de melaatsen in de tijd van de tempel en daarvoor leidden een bestaan. De Torah schrijft voor dat wanneer iemand lijdt aan melaatsheid og aan andere besmettelijke ziekte moet in quarantaine worden geplaatst. Bovendien vervolgt de Torah heeft ieder mens recht heeft op alle soorten medische hulp, verzorging en een vorm van een WAO als onderpand. En als hij overleden is, heeft hij recht op een waardige begrafenis. Helaas door het verwateren van het woord "Naastenliefde" komen medische hulp en voorzieningen in opspraak. Op eigen houtje en klakkeloos euthanasie toepassen, hoort en past niet in het rijtje van "het intstand houden van een gezond volk of ras." Naast het verstand bezit de mens over een behoorlijke wijsheid. En zijn gewetenis verbonden aan beiden.

Laatst gewijzigd door wauwelaer : 13 augustus 2008 om 10:05.
Oud 13 augustus 2008, 10:30   #69
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Euthanasie zonder actieve wens tot levensbeëindiging van de persoon in kwestie zelf, is geen euthanasie. Ik ben voorstander van zelfbeschikkingsrecht. Euthanasie valt daar ook onder. En ook euthanasie van zwaar gehandicapte mensen, áls zij zelf bewust die beslissing nemen. Voor zwaar gehandicapte baby's gaat dat vanzelfsprekend niet op.
Oud 13 augustus 2008, 12:57   #70
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Euthanasie zonder actieve wens tot levensbeëindiging van de persoon in kwestie zelf, is geen euthanasie. Ik ben voorstander van zelfbeschikkingsrecht. Euthanasie valt daar ook onder. En ook euthanasie van zwaar gehandicapte mensen, áls zij zelf bewust die beslissing nemen. Voor zwaar gehandicapte baby's gaat dat vanzelfsprekend niet op.
Het zelfbeschikkingsrecht is betrekkelijk omdat de ondertekende op elk moment tot inzicht kan komen. Wat mij aangaat, is het eisenpakket dat de zorgverzekering straks op tafel legt nog toelatend voor gezinnen met een minimum inkomen. Welk recht hebben ouders cq echtparen als zij geen andere keus hebben en gedwongen worden een keus te maken.
Een andere probleem is abortus; als uit een pre-nataal onderzoek blijkt dat een moeder een zwaar gehandicapt kind in haar buik draagt: mag de zorgverzekering haar voor de keuze stellen voor of abortus of weigering opname. De zorgverzekering stelt steeds meer eisen aan de gezondheidstoestand bij het afsluiten van een polis.
Oud 13 augustus 2008, 13:37   #71
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wauwelaer Bekijk bericht
Het zelfbeschikkingsrecht is betrekkelijk omdat de ondertekende op elk moment tot inzicht kan komen. Wat mij aangaat, is het eisenpakket dat de zorgverzekering straks op tafel legt nog toelatend voor gezinnen met een minimum inkomen. Welk recht hebben ouders cq echtparen als zij geen andere keus hebben en gedwongen worden een keus te maken.
Een andere probleem is abortus; als uit een pre-nataal onderzoek blijkt dat een moeder een zwaar gehandicapt kind in haar buik draagt: mag de zorgverzekering haar voor de keuze stellen voor of abortus of weigering opname. De zorgverzekering stelt steeds meer eisen aan de gezondheidstoestand bij het afsluiten van een polis.
Vanzelfsprekend moet een keuze zonder druk gemaakt kunnen worden; geen druk van zorgverzekeraars, atheïsten of behandelgrage artsen. Dat geldt voor alle medische ingrepen. Ook authanasie of abortus.
Oud 13 augustus 2008, 14:06   #72
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf het maar uitroepen ,je moet maar eens een persoon zijn die geen 30 kg weegt,die op zij beenderen moet slapen omdat zijn doorligwonden hem letterlijk gevelt hebben,je kermt van de pijn ,je kan nergens meer op slapen
Zou Uw met deze pijnen waar ze niets kunnen aan doen willen leven,aan jullie de keuzen,en geloven helpt ook al niet tegen deze pijnen
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 14:30   #73
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie al de reacties met voorbeelden van mensen die heel erg lijden en zo ... en ja dat is vreselijk, maar het maakt ook deel uit van het leven. Ik zou zeggen bekeer u en wordt christen als u het nog niet bent en dan wordt dat lijden een stuk draaglijker. En bid tot God en vraag hem om zijn wil uit te voeren.
Dat christen zijn, werkt dat even goed als morfine? Mijn beste Dirk, ik zie u al naar een bed gaan van een terminale patiënt die vergaat van de pijn. Als die er fysiek toe in staat is vrees ik dat die met alle macht dat bijbelboekje naar uw hoofd zal slingeren.

Nog eens even aan iemand zijn stervensbed gaan staan en proberen een zieltje te winnen met als bonus dat de pijn wel draaglijker zal worden. Wat een plat opportunisme. Als uw God bestaat en die stuurt een sukkelaar naar de hel omdat die niet meer kon van de pijn, dan kan ik enkel maar zeggen dat die God van jouw een meedogenloze autoritaire zak is. Genre "Hoe durfde gij dat zelf te beslissen! Ik beslis zo'n dingen, gesnopen!?"
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 14:35   #74
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat christen zijn, werkt dat even goed als morfine? Mijn beste Dirk, ik zie u al naar een bed gaan van een terminale patiënt die vergaat van de pijn. Als die er fysiek toe in staat is vrees ik dat die met alle macht dat bijbelboekje naar uw hoofd zal slingeren.

Nog eens even aan iemand zijn stervensbed gaan staan en proberen een zieltje te winnen met als bonus dat de pijn wel draaglijker zal worden. Wat een plat opportunisme. Als uw God bestaat en die stuurt een sukkelaar naar de hel omdat die niet meer kon van de pijn, dan kan ik enkel maar zeggen dat die God van jouw een meedogenloze autoritaire zak is. Genre "Hoe durfde gij dat zelf te beslissen! Ik beslis zo'n dingen, gesnopen!?"
en morfine werkt ook niet bij de ergste pijnen,laat de gelovige dit maar eens snappen

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 13 augustus 2008 om 14:36.
Oud 13 augustus 2008, 14:39   #75
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zelfbeschikkingsrecht is betrekkelijk omdat de ondertekende op elk moment tot inzicht kan komen.

Dat is uiteraard mogelijk maar zo minimalistisch zou ik er ook niet over doen. Het lijkt me evident dat iemand er wel meer dan één keer zal over nagedacht hebben om zijn leven te beëindigen. Je kunt toch ook niet telkens een wilsuitdrukking blijven uitstellen onder het argument van "we nemen er nota van dat jij dit wil maar laat ons nog eens wachten tot volgend jaar en zien of je nog hetzelfde denkt".
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 14:47   #76
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het vrouwtje dat ik om 20 voor 10 mee gekist heb beroepsmatig,RIEP op euthanasie

Dit was niet zomaar hoor,echt onmenselijk,als god dit wil is hij slecht
Oud 13 augustus 2008, 16:29   #77
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Dat is uiteraard mogelijk maar zo minimalistisch zou ik er ook niet over doen. Het lijkt me evident dat iemand er wel meer dan één keer zal over nagedacht hebben om zijn leven te beëindigen. Je kunt toch ook niet telkens een wilsuitdrukking blijven uitstellen onder het argument van "we nemen er nota van dat jij dit wil maar laat ons nog eens wachten tot volgend jaar en zien of je nog hetzelfde denkt".
Ik denk dat dat je "dat jij dit wil maar laat ons nog eens wachten tot volgend jaar en zien of je nog hetzelfde denkt" niet al te letterlijk mag en kan interpreteren of zeggen. Je moet de persoon in welke situatie hij ook is het gevoel geven dat er nog hoop is en dat hij een deel van de gemeenschap is. Niemand gaat graag dood ook al ziet de persoon de dood als een enige uitweg. Hoe vaak zegt een mens vlak voor zijn dood: "mijn G-d...!" Wanneer de mens een coma raakt of is, kunnen wij zijn gedachtengang niet meer registreren maar zijn hersenen zijn nog stand by. En dat is dat stukje ziel waarin G-d met hem spreekt en daar is geen buitenstaander getuige van. Ik zou zeggen verdiep je eens in de boeken van wijlen Elisabeth Kubler-Ross over bijna doodservaringen.
Oud 13 augustus 2008, 16:55   #78
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zelfbeschikkingsrecht is betrekkelijk omdat de ondertekende op elk moment tot inzicht kan komen.
Het gegeven dat iemand op een beschikking kan terugkomen of zijn beschikking kan wijzigen, doet geen enkele afbreuk aan het zelfbeschikkingsrecht. Dat staat er helemaal los van.
Oud 13 augustus 2008, 17:01   #79
wauwelaer
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Het gegeven dat iemand op een beschikking kan terugkomen of zijn beschikking kan wijzigen, doet geen enkele afbreuk aan het zelfbeschikkingsrecht. Dat staat er helemaal los van.
Papier is geduldig. Daarom moet een verzoek tot op het laatste moment worden afgewogen.
Oud 13 augustus 2008, 17:03   #80
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Papier is geduldig. Daarom moet een verzoek tot op het laatste moment worden afgewogen.
wat bedoel je daarmee.

Indien iemand de wens te kennen geeft om in bepaalde gevallen te worden geeuthanaseerd en het moment is daar waarop de patient om effectieve uitvoering vraagt, waarom wil jij dat dan nog eens gaan afwegen? Denk je nu werkelijk dat de personen zelf daar lichtjes overgaan?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be