![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zag het nu pas, de tekst is van jezelf. Prachtig, Steben.
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 12 maart 2008 om 23:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Parlementslid
|
![]() Mooie tekst, ik ga 'm zeker bewaren!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister-President
|
![]() Gooi het even op het net. Dan kunnen we het allemaal evt. downloaden en en er van genieten.
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb het wel over Van Vliet.
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik dacht je op jouw tekst een bijpassend stukje muziek had gecomponeerd.... Verkeerd begrepen...
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Laten we het bij de kracht en schoonheid van het woord houden.
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat konden de Vlamingen anders dan 'zich laten afkeren'? De Nederlandse vorst liet ze immers nogal gemakkelijk aan de 'vijand' over? Niet dan? Jij 'ziet' enkel de Vlamingen die zich, noodgedwongen, hebben laten verbelzieken. Het zou een wonder zijn mocht dat na 177 belgicistisch beleid niet gelukt zijn. Met al die anderen, die Nederland trouw bleven en die zich inzetten voor een samenwerking/terugkeer naar het moederland, veeg je echter de vloer aan. Dit terwijl je goed weet dat ze wel willen terugkeren maar dat (voorlopig) enkel kunnen met achterlating van hun territorium.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 13 maart 2008 om 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De blauwhelmen zullen het graag horen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik denk dat u teveel de huidige tijdsgeest projecteert op het verleden. De Nederlandse opstand was geen conflict tussen 2 nationaliteiten, waarbij de ene de bezetter was (in casu Spanje) en de andere de bezette eenheid. Het was een religieus conflict dat uiteindelijk uitmonde in een afscheuring, die eigenlijk niet betracht was, maar noodzakelijk geworden door de gebeurde feiten. Er bestond toen niet zoiets als de Nederlandse identiteit en het Nederlandse onafhankelijkheidsgevoel, dat is pas later gekomen na de onafhankelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
Ze waren tegen de beeldenstorm nota bene en eigenlijk trouw aan de Spaanse kroon. Vrij simpel: ze wouden politieke autonomie en steunden de Noord-Nederlanders in hun afkeer tegen de Spaanse aanwezigheid.
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik sluit af met een lied van Paul van Vliet: En als ik weg wil zijn, ga ik naar Vlaanderen Even weg van Holland en Vlaanderen is dichtbij En als ik vrij wil zijn, ga ik naar Vlaanderen Ik voel me zoveel lichter als ik Vlaanderen binnenrij. Even weg van alle dingen, die ik thuis vaak moet verdringen Nieuwe dagen, nieuwe nachten, open voor het onverwachte Ik voel mij in Vlaanderen zorgeloos, ik voel me in Vlaanderen vrij. En als ik lachen wil, ga ik naar Vlaanderen Want ze lachen niet zo gauw, maar als ze lachen is het echt. En als ik praten wil, ga ik naar Vlaanderen Waar het laatste woord voorlopig nog door niemand is gezegd. Waar gesprekken altijd duren Tot de eerste morgenuren Waar ze eindloos kunnen drammen Waar de ruzie op kan vlammen Waar de redetwist uiteindelijk bij het bier weer wordt beslecht En als ik droevig voel Wil ik naar Vlaanderen Omdat in Vlaanderen mijn droefheid niet of nauwelijks telt En als ik heimwee heb Wil ik naar Vlaanderen Omdat in Vlaanderen mijn heimwee ongemerkt versmelt Mijn eeuwenoud verlangen Dat in Vlaanderen is blijven hangen In de dorpen, in de steden Met een rijk, maar zwaar verleden Dat Brussel in zijn logboek niet of liever niet vermeldt Ik verlang naar jou, dus kom naar Vlaanderen Ik kan hier nog niet weg, want ik heb hier nog te doen Als je naar mij verlangt, kom dan naar Vlaanderen Dan laat ik het je zien: Vlaanderen van nu en dat van toen De mensen en de dingen waar ze in Vlaanderen van zingen Ik blijf hier nog wat spelen, maar we kunnen Vlaanderen delen Want Vlaanderen komt dichterbij met ieder nieuw seizoen
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De katholieke graven Egmont en Horne werden onthoofd omdat ze tolerantie tegenover de protestanten wilden. Toen dat niet mogelijk bleek, dan pas kwam de vraag om autonomie. 1568 (onthoofding Egmont en Horne) kwam voor 1576 (Gent), 1579 (Utrecht) of 1581 (Verlatinghe). De zaken niet omdraaien aub... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zal er eens over nadenken, hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() Dat begrijp ik niet. Bleek het niet mogelijk om hen te onthoofden?
![]() |
#76 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Denkt u dat de Acte uit de lucht kwam vallen? Lees dit unieke document nog eens na: er blijkt uit dat men in onze gewesten altijd bewust was van zijn (zelfs juridische) recht op zelfbestuur, en - in zijn tijdskader - zelfs van een Nederlandse identiteit. De tekst begint zelfs met de woorden "De leden van de Staten-Generaal van de Verenigde Nederlanden groeten allen, die dit zullen zien of horen voorlezen, en laten weten". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() Er worden in Belgie zo vaak sprookjes verteld.
Zo ook over het onderwijs. In de Wall Street Journal van een paar weken terug stonden de resultaten van een werelwijde test. Kinderen zijn getest op leesvaardigheid, wiskunde en wetenschap. Nederland kwam op de negende plaats. De top 3 is Finland, Hong Kong en Canada. UK, Duitsland, Belgie, Frankrijk, VS, allemaal komen ze (ver) onder Nederland. Het Nederlandse onderwijs staat in de top 10 van de wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister-President