Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2008, 11:14   #61
Luddo
Minister

Standaard

- Ik heb nog prei in de serre staan.
- Frieten snij ik altijd zelf.
- Mayonaise maak ik altijd zelf.
- Ik winkel meestal in de Aldi, soms in de Lidl, soms in de Delhaize.
- In de Carrefour kom ik vooral om eens goed rond te neuzen.
- Eergisteren kocht ik een bloemkool en kippenworsten (snelverkoop) in de Delhaize. Een deel van de bloemkool maakte ik klaar met witte saus, had nog een portie bloemkool en worst over voor binnen enkele dagen en met de rest van de bloemkool (en een deel van de witte bladeren) maakte ik lekkere soep, waarvan ik nog 8 porties in de vriezer stak. (Ik ben alleenstaande!).
- Brood bak ik zelf met een broodmachien. De kant-en-klare bloem koop ik in de Aldi.

Met 100 € per maand voor voeding (drank inbegrepen) kom ik ruimschoots toe.
Oud 14 maart 2008, 11:15   #62
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Groenten en aardappelen kan je nog goedkoper vinden bij de landbouwers zelf.
Die verkopen vaak tegen veilingprijzen plus een paar cent.
Of ga tegen sluitingstijd naar de markt, dan worden de prijzen vaak -50% op bederfelijke voedingswaren.

Of kweek zelf wat je zelf kan kweken, veel groenten kunnen namelijk zelfs in een bloempot gekweek worden.
Hier was het vroeger (toen de meerderheid van onze familie nog uit grote vleeseters bestond) de gewoonte om met de ganse familie één rund / varken / ... te kopen op een boerderij, dit te laten slachen en in stukken te laten verdelen.
We haalden ons vlees toen nooit ergens anders. Ik denk dat dat wel goedkoper was, maar je wist vooral van waar je vlees kwam.
Oud 14 maart 2008, 11:23   #63
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Omdat nog niemand eraan begonnen is hier een hopelijk handig en langverwacht topic waarin armen en/of luien (ik verkies ook snel klaar-gerechten) tips kunnen delen voor gezond maar toch betaalbaar voedsel in een tijd waarin de prijs ervan dramatisch stijgt.

Tips over wat te eten, waar het te kopen, algemene tips, prijsvergelijkingen tussen winkels, promoties in winkels, recepten, ... zijn hier welkom.
Je zou, zoals wij, zelf een lapje grond kunnen bewerken en uw patatjes, groenten en fruit voor een groot deel zelf telen....(vlees eten we niet)....maar aangezien je iedereen liever in een duiventil hebt zal dat voor u geen oplossing zijn, jammer want zelf gekweekt is best lekker....
http://forum.politics.be/showpost.ph...39&postcount=1

Patatten in een bloempot aan uw balkon, dat zal niet voldoende zijn....

Laatst gewijzigd door lantjes : 14 maart 2008 om 11:24.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 11:23   #64
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

smorgens coffie een pak kost 1€ en een klets filterzakjes smijten ze ook al naar je kop. Melk is ook niet direct meer het duurste dat er is... Daarbij kan je dan zo diepvrieskoeken (vb. aveve heeft er supergoeie en vanalles) nemen of een eitje... Voor eitjes raad ik je aan ze direct bij de boer te gaan halen. Het verschil in prijs is deftig maar het verschil in kwaliteit is dat nog meer. Sinaasappelsap van in de aldi is zeer lekker!

broodjes die je zo in de oven moet steken in de colruyt is dat 0,35€ voor twee denk ik en in de aldi weet ik de prijs niet meer maar toch raad ik je die aan die zijn nog beter...
Daarop smijt je dan wat je wilt he currysalade, vleessalade, gewoon kaas,... En als je dan nog wat gezonder erbvij wil steken koop een kropsla (prijs vergeten) dat blijft SUPER lang goed (steek het in plastiekje). En je hebt dagelijks een broodje van rond de 1€.

het vier uurtje raad ik zo wat alle koeken aan uit de aldi maar probeer ze wel niet allemaal in één keer op te eten .

's avonds zijn er veel goedkope gerechten... de bolognese is uiteraard nog altijd koploper. Maar ook kip curry of appelmoes met worst. Allemaal zeer gemakkelijke gerechten... Wat wel zeer kostenbesparend werkt is gaan eten. Ale je vormt een groepje en maakt één keer om de zoveel weken voor hen klaar en vice versa. Voor grote groepen koken is altijd veel goedkoper. Vlees in de colruyt is ok!

Als je nog vet wilt besparen raad ik je eens aan een uitstap te doen bij een boer die kolen en dergelijke plant (die doen vaak; uien, bloemkolen, spruitjes, princessebonen,erwtjes,...). Ook aardappelen moet je eens informeren naar de echte prijzen; je zal verschieten. En jah... seizoengebonden gaan eten is ook goedkoper uiteraard.

Ik denk dat je met een budget van 7-8€ (1+1+1+4-5) per dag héél deftig kan eten en drinken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 11:24   #65
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Je zou, zoals wij, zelf een lapje grond kunnen bewerken en uw patatjes, groenten en fruit voor een groot deel zelf telen..maar aangezien je iedereen liever in een duiventil hebt zal dat voor u geen oplossing zijn, jammer want zelf gekweekt is best lekker....
http://forum.politics.be/showpost.ph...39&postcount=1

Patatten in een bloempot aan uw balkon, dat zal niet voldoende zijn....
Héla, achter die duiventil moet een park zijn en als het kan ook nog een privétuintje zei ik wel.
Oud 14 maart 2008, 11:25   #66
largo_w

Standaard

Citaat:
Je zou, zoals wij, zelf een lapje grond kunnen bewerken en uw patatjes, groenten en fruit voor een groot deel zelf telen..
Dit klopt niet denk ik... Het zelf telen kost meer dan het bij de boer te gaan kopen denk ik. Jij kan nooit uw aardappelen rentabiliseren aan 4 frank de kilo; jawel?
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 14 maart 2008, 11:28   #67
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo Bekijk bericht
Brood bak ik zelf met een broodmachien. De kant-en-klare bloem koop ik in de Aldi.
Met de hand is een pak goedkoper, en je kan er veel meer insteken (noten, rozijnen, zonnebloempitten e.v.a.).

En die k&k Aldi-bloem zou ik echt niet betrouwen. Als je zelf brood bakt, is dat toch ook voor de gezondheid? Dan kan je toch even goed biobloem (tarwe, spelt, rogge etc.) en verse gist gebruiken?
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 11:35   #68
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Dit klopt niet denk ik... Het zelf telen kost meer dan het bij de boer te gaan kopen denk ik. Jij kan nooit uw aardappelen rentabiliseren aan 4 frank de kilo; jawel?
Bij de boer betaal je vandaag, uit ervaring want ik zet er maar voor een half jaar, +10 bfr de kg.....deze week nog een zakje meegebracht voor mijn ouders.
Even rekenen. De kleine patatjes hou je voor het volgende seizoen : 0€ , Spitten, planten en (daar kan je niet onderuit) 2x met Cu spuiten tegen "de plaag" (den boer spuit ELKE week). kost: 2€(?). 'k Zet drie tot 4 kg plantsoen, aan 40 planten per kg geeft dat 160 struiken die op zich +/- 1kg aardappelen per struik opbrengen.....we zijn rond, "werk" reken ik uiteraard niet. 2€ voor +/-150Kg patatjes.....
Oud 14 maart 2008, 11:36   #69
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Met de hand is een pak goedkoper, en je kan er veel meer insteken (noten, rozijnen, zonnebloempitten e.v.a.).

En die k&k Aldi-bloem zou ik echt niet betrouwen. Als je zelf brood bakt, is dat toch ook voor de gezondheid? Dan kan je toch even goed biobloem (tarwe, spelt, rogge etc.) en verse gist gebruiken?

Dat heb ik allemaal al geprobeerd maar ... als alleenstaande bak ik elke twee dagen een brood en om om al die soorten in huis te halen wordt dat wat te veel. Ik voeg wel af en toe die ingrediënten toe.
Oud 14 maart 2008, 11:39   #70
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Bij de boer betaal je vandaag, uit ervaring want ik zet er maar voor een half jaar, +10 bfr de kg.....deze week nog een zakje meegebracht voor mijn ouders.
Even rekenen. De kleine patatjes hou je voor het volgende seizoen : 0€ , Spitten, planten en (daar kan je niet onderuit) 2x met Cu spuiten tegen "de plaag" (den boer spuit ELKE week). kost: 2€(?). 'k Zet drie tot 4 kg plantsoen, aan 40 planten per kg geeft dat 160 struiken die op zich +/- 1kg aardappelen per struik opbrengen.....we zijn rond, "werk" reken ik uiteraard niet. 2€ voor +/-150Kg patatjes.....

Mijn dochter koopt bij een boer een zak van 25 kg patatten voor 2.5 €. Er zijn wel van die kanjers bij, goed voor 1 grote portie friet. En er hangt ook nog zand aan. Je moet ze dus wel eerst wassen. Maar 't zijn goeie, zonder van die blauwe plekken gelijk in die van de winkel...
Oud 14 maart 2008, 11:43   #71
largo_w

Standaard

Citaat:
zakje? 25kg zakken?
10fr(0,25€)? ZOT! Da betalen wij niet hoor.... Dienen boer heeft u bij u.... de prijs is 100€/ton ongeveer! Voor particulieren kan hij mss wat meer vragen maar meer dan verdubbelen?
Citaat:
2€ klinkt wa weinig maar tsjah... Ik geloof er niet veel van maar het kan uiteraard zijn...
ps: 160 struiken voor een half jaar eten?
Citaat:
Oud 14 maart 2008, 11:45   #72
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo Bekijk bericht
Mijn dochter koopt bij een boer een zak van 25 kg patatten voor 2.5 €. Er zijn wel van die kanjers bij, goed voor 1 grote portie friet. En er hangt ook nog zand aan. Je moet ze dus wel eerst wassen. Maar 't zijn goeie, zonder van die blauwe plekken gelijk in die van de winkel...
Wij betalen hetzelfde bij de buur... Inderdaad tis voor frieten en puré en mss es nen gratin of zo maar voor gewoon te eten kan je mss best wat anders zoeken soms...
Citaat:
Oud 14 maart 2008, 11:56   #73
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Wij betalen hetzelfde bij de buur... Inderdaad tis voor frieten en puré en mss es nen gratin of zo maar voor gewoon te eten kan je mss best wat anders zoeken soms...
Voor gewoon te eten zijn ze niet slechter dan die zakken van 5 kg die je in de warenhuizen koopt voor 2 tot 4 maal die prijs.
Oud 14 maart 2008, 12:03   #74
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Om de 2 dagen eten bespaart u ook wel wat uit
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 12:43   #75
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
zakje? 25kg zakken?
10fr(0,25€)? ZOT! Da betalen wij niet hoor.... Dienen boer heeft u bij u.... de prijs is 100€/ton ongeveer! Voor particulieren kan hij mss wat meer vragen maar meer dan verdubbelen?

2€ klinkt wa weinig maar tsjah... Ik geloof er niet veel van maar het kan uiteraard zijn...
ps: 160 struiken voor een half jaar eten?
Ze moesten maar 10kg hebben en hier in de buurt vragen ze, bij den boer, daar 2.75€ voor.....'t zal wel een dure geweest zijn. 8€ zie ik alle dagen onderweg bij een boer op een bordje staan voor 25kg...."biologische" staat er bij.
Persoonlijk zorg ik dat we zo'n 100 �* 150 kg opbrengst hebben en dat is zo tot rond Nieuwjaar....Hier, ten huize Lantjes, worden, behalve als het pasta of rijst is, wel alle dagen, zonder uitzondering, patatjes gemaakt hé.
Nu mag je nog uw "plantsoen" kopen, aan 1.5€ de kg => 40 struiken => (we gaan niet ruim denken aan 1kg/struik) 30kg => 2bfr de kg zonder extra kosten.

Laatst gewijzigd door lantjes : 14 maart 2008 om 12:47.
Oud 14 maart 2008, 12:55   #76
largo_w

Standaard

Citaat:
Ze moesten maar 10kg hebben en hier in de buurt vragen ze, bij den boer, daar 2.75€ voor.....'t zal wel een dure geweest zijn. 8€ zie ik alle dagen onderweg bij een boer op een bordje staan voor 25kg...."biologische" staat er bij.
Persoonlijk zorg ik dat we zo'n 100 �* 150 kg opbrengst hebben en dat is zo tot rond Nieuwjaar....Hier, ten huize Lantjes, worden, behalve als het pasta of rijst is, wel alle dagen, zonder uitzondering, patatjes gemaakt hé.
zijn ze dat niet allemaal Nee nee echt...biologische aardappelen who cares?
hehe

Wij halen trouwens ook altijd nen emmer aardappelen bij den buur da's zo rond de 10 kilo da's dan één euro (ma kwoon eigenlijk tussen de velden... ma da's een andere vraag. Zou je ze op het veld gaan "stelen"?)... Ma wij hebben ook aardappelen in de moestuin hoor (niet zoveel hoor) ma van die goeie (geen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bintje)... jah ten huize largo_w zijn ze een beetje moeilijk alst gaat over eten.
Citaat:
Oud 14 maart 2008, 12:58   #77
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu mag je nog uw "plantsoen" kopen, aan 1.5€ de kg => 40 struiken => (we gaan niet ruim denken aan 1kg/struik) 30kg => 2bfr de kg zonder extra kosten.
Hoe kan da nu, de grond en lucht zitten vol vuiligheid, hoe kan je hier dan iets proper kweken??????
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 13:23   #78
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hoe kan da nu, de grond en lucht zitten vol vuiligheid, hoe kan je hier dan iets proper kweken??????
Niet, maar je kan gaan denken wat in die gekochte vuiligheid allemaal zit. Uw gekochte patatjes worden WEKELIJKS gespoten. Groenten en fruit idem. Een vriend zet aardbeien voor de veiling en die worden NET VOOR DE PLUK gespoten tegen vruchtrot, smakelijk hé, een paar uur later op uw bord. Behalve voor de aardappelen (Gloria's Largo...)en tomaten, die ik een keer of drie behandel met een Cu oplossing gebruik ik verder totaal niets aan pesticiden of sproeistoffen. Maar je hebt het uiteraard niet allemaal in de hand.
Oud 14 maart 2008, 14:03   #79
Groentje-18

Standaard

Ook al zijn de Belgische normen inzake bestrijdingsmiddelen ontzettend hoog, toch kan er nog een enorm veel legaal gesproeid worden. Dat geeft al een indicatie over hoe het zit met fruit en groenten die van elders komen.
Maar bv. asperges worden het eerste jaar dat ze op nieuwe grond staan iedere dag(!) besproeid... Je zal er dan maar zo op je bord krijgen.

Toch heb ik ook enkele bedenkingen bij al dat biologisch eten: zoals Jantje zegt, tenslotte gaat het nog om dezelfde lucht, grond, water enzovoort en daarin zitten nu eenmaal al veel verontreinigende stoffen.
Ik moet wel zeggen: als ik een pak gewone groenten opendoe, ruik ik een chemisch geurtje. Als ik biologische groenten koop, ruik ik de groente zelf...

Nog enkele tips:

Laat je niet bedotten in de supermarkt.
De nieuwe vissoorten met exotisch klinkende namen kunnen onmogelijk vers zijn gezien ze bv. in Viëtnam gekweekt worden. De zogenaamde verse vis die je in de supermarkt kan kopen is vis die in de supermarkt werd ontdooid en dus niet meer dan volksverlakkerij. En 2 euro / kilo extra voor vis omdat je 'm niet meer hoeft te ontdooien die je bovendien niet meer mag invriezen lijkt me wat overdreven.
Oud 14 maart 2008, 14:05   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet, maar je kan gaan denken wat in die gekochte vuiligheid allemaal zit. Uw gekochte patatjes worden WEKELIJKS gespoten. Groenten en fruit idem. Een vriend zet aardbeien voor de veiling en die worden NET VOOR DE PLUK gespoten tegen vruchtrot, smakelijk hé, een paar uur later op uw bord. Behalve voor de aardappelen (Gloria's Largo...)en tomaten, die ik een keer of drie behandel met een Cu oplossing gebruik ik verder totaal niets aan pesticiden of sproeistoffen. Maar je hebt het uiteraard niet allemaal in de hand.
Vriend ik woon in de pampas en koop dus geen pataten en groenen, haal die gewoon van het veld.

En tegen ongedierte bestaan er natuurlijke milieuvriendelijk middelen, zoals netelgif.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be