Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2008, 20:21   #61
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ondertussen is hij al eens in België geweest... meerdere keren zelfs...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 20:26   #62
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ondertussen is hij al eens in België geweest... meerdere keren zelfs...
Jullie kwamen er zeker achter dat prins Filip zoiezo geen vette contracten kan binnenslepen voor het Belgische bedrijfsleven?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 20:26   #63
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Eerst en vooral wil ik je verzoeken die burgerlijke U-vorm achterwege te laten. Gewone jongens als ik corresponderen in de de je-vorm. Wat betreft de oogkleppen met verblindingseffect (merkwaardige combinatie!) wil ik opmerken dat mijn postings niks te maken hebben met het "abnormaal hoge aantal Vlaams-nationalisten" op dit forum, ik ben namelijk al Vlaams-nationalist sedert mijn jeugdjaren en d�*t is zeer lang geleden.
Ik gebruik de 'U' vorm als een vorm van respect jegens mijn gesprekspartner. Vergeef me dit als het U beledigt. Net zoals U al lang vlaams-nationalist bent, zo ben ik al lang Belgicist.

Citaat:
Geloof je dat echt? Hoe verklaar je dan het grote succes van het kartel bij de laatste verkiezingen? Was het niet Leterme die een grondige staatshervorming beloofd had, spijtig genoeg gesaboteerd door de Franstaligen. Dat 60 % zijn vertrouwen verloren heeft in "de politiek" is zeer goed mogelijk, dit wil daarom niet zeggen dat ze willen terugkeren naar het unitaire België.
Het is niet omdat het Kartel een overwinning geboekt heeft, dat de meerderheid de secessie wil. Nee, men heeft gekozen voor een alternatief voor het geklungel van Paars. Moest men de secessie gewenst hebben, dan had het Vlaams Belang de score van het Kartel.

Citaat:
Indien BDW een separatistische demagoog zou zijn had hij allang het handje van zijn kartelpartner losgelaten, bij mijn weten toch een zeer gematigde, om niet te zeggen Belgicistische partij. Voor mij is hij integendeel veel te braaf, maar ik ben dan ook een overtuigde separatist.
Hij zal binnenkort het handje wel lossen, zeker wanneer hij zeker is dat hij op eigen kracht de kiesdrempel kan overschrijden. Want dat is uiteindelijk de énige reden dat hij nog in het kartel zit!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 20:29   #64
Geert C

Standaard

Citaat:
Jullie kwamen er zeker achter dat prins Filip zoiezo geen vette contracten kan binnenslepen voor het Belgische bedrijfsleven?
Neen, na het bezoek werd de Dalai Lama alsnog uitgenodigd.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2008, 23:29   #65
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Enkel een referendum kan aangeven wat de meerderheid écht wenst maar d�*t durven ze in Belgique om een of andere reden niet aan.
Toch wel ,Knuppel.
Maar dan wel op voorwaarde dat de uitslag van een referendum niet nog meer problemen schept - lees - als de uitslag is zoals ze dat wensen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 06:35   #66
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Met een zelfverzekerde rustige doch charismatische kuttekop iets doodleuk verklaren maakt het nog steeds niet dat het zo IS.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 12:09   #67
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Jups, en bovendien is België niets meer dan een overbodig geworden bufferstaatje. Nu de militaire spanningen tussen de grootmachten in West-Europa tot het verleden behoren zie ik ook niet meer het nut van bufferstaatje Belziek in.

Ik merk anno 2008 toch maar weinig Franse bemoeizucht met het Belgische probleem.
Met het "Belgisch probleem", weet ik niet. Met België wel, het bewijs nog gisteravond op TV : "Tenue de Soirée", de Franse TV-show van France 2 live vanuit.....................de Grote Markt van Brussel. Samenwerking met de RTBF, ok, maar dat blijft een Franse uitzending, de TV-presentator is Fransman, enz.................... en de muzikale programmatie was toch zeer Franstalig met artiesten meestal uit Franstalig België. Er waren ook enkele Franse artiesten. De enige link met Vlaanderen was Arno. Maar voor de rest, niets, nada...... Bovendien, als men weet dat de programma directeur van de RTBF een Fransman is en de ex-programma directeur van France 2 is, hebben we het begrepen : de verbanden tussen France Télévisions en de RTBF zijn zeer sterker dan men zou eraan kunnen denken.

Franstalig imago van België in het buitenland dus en niet alleen voor Frankrijk. Die uitzending was op France 2, RTBF maar ook binnen enkele weken zichtbaar op.................. TV5. Nog een duidelijk bewijs dat Franstalig België met Frankrijk leeft en werkt. En het is niet de eerste keer dat Franse uitzendingen vanuit Franstalig België worden uitgezonden (in een totaal andere stijl uitzendingen,"Des racines et des ailes" bijvoorbeeld).

Eerlijk gezegd, zie ik niet zo'n samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen komen.

Laatst gewijzigd door Everytime : 16 maart 2008 om 12:13.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 12:22   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
In andere landen van Europa is de onafhankelijkheid al lang tot stand gebracht.
In Nederland was het ook geen rustige tijd toen de onafhankelijkheid van Spanje werd bevochten.
Kijk naar de Baltische staten .kijk naar Tsjechie
Volgens mij is het ook een kwestie van mentaliteit van de Belgen.
Ze klagen liever over Hollanders dan dat ze zelf op de barricade gaan.
Of ze hebben gewoon meer interesse voor wat ergens anders gebeurt. Ik ben ervan overtuigd dat de Franstalige Belgen beter Sarkozy, Royal, Bayrou, enz....... kennen dan hun eigen politici.
Oud 16 maart 2008, 12:27   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Gaat u maar eens naar Belgie, dan zult u merken hoe vriendelijk de Vlamingen zijn voor Nederlanders en over de Walen zullen maar niet spreken.

Ziet u veel Belgische toeristen in Nederland?
Ze komen uit alle landen ,Italianen, Spanjaarden ,Amerikanen, Japanners enz. behalve uit Belgie.
Hoe zou dat komen denkt u?
Ja, inderdaad, "Kezen", "Kaaskoppen".................Ik zie helemaal niet zo'n "vijandigheid" tussen Franstalig België en Frankrijk. Misschien hebben sommige Vlamingen gewoon een probleem met alles wat niet Vlaams is.
Oud 16 maart 2008, 12:35   #70
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
En kunnen de jonge Vlamingen zich daar verstaanbaar maken want blijkbaar groeien ze uit elkaar:
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...n-Vlaams.dhtml
Inderdaad :

http://www.youtube.com/watch?v=85q6fTYQPjc

http://www.youtube.com/watch?v=HNC9OJxk8PU
Oud 16 maart 2008, 12:38   #71
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welk land liep ook al weer voorop om Oostenrijk te boycotten ten tijde van de opkomst van Haider? Dat was pas een schandalige vertoning.
En welk land is de risee van Europa geworden? Ja, hetzelfde.
Oud 16 maart 2008, 16:24   #72
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Meneer De Wever neemt zijn wensen voor werkelijkheid en toont nog maar eens aan hoe ver hij van de realiteit verwijderd staat...
....
Meneer De Wever zou beter eens nadenken over de vele signalen die de Belgen geven en stoppen met zijn plat separatistische demagogie.
Het feit dat we nu al negen maanden geen echte regering hebben,dat er een fenomenale breuk loopt in de politiek,maar dat er desondanks niet gevochten wordt in de straten,er water uit de kraan loopt,we allemaal verder betaald worden....ook de staatsambtenaren.....enfin.....het toont eenvoudig aan dat Dewever gelijk heeft..."Belgie" is een "supranationaal concept" geworden aan de politieke top,ondertussen liggen de echte werkings- en beslissingscentra blijkbaar elders ....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 17:00   #73
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Met het "Belgisch probleem", weet ik niet. Met België wel, het bewijs nog gisteravond op TV : "Tenue de Soirée", de Franse TV-show van France 2 live vanuit.....................de Grote Markt van Brussel. Samenwerking met de RTBF, ok, maar dat blijft een Franse uitzending, de TV-presentator is Fransman, enz.................... en de muzikale programmatie was toch zeer Franstalig met artiesten meestal uit Franstalig België. Er waren ook enkele Franse artiesten. De enige link met Vlaanderen was Arno. Maar voor de rest, niets, nada...... Bovendien, als men weet dat de programma directeur van de RTBF een Fransman is en de ex-programma directeur van France 2 is, hebben we het begrepen : de verbanden tussen France Télévisions en de RTBF zijn zeer sterker dan men zou eraan kunnen denken.

Franstalig imago van België in het buitenland dus en niet alleen voor Frankrijk. Die uitzending was op France 2, RTBF maar ook binnen enkele weken zichtbaar op.................. TV5. Nog een duidelijk bewijs dat Franstalig België met Frankrijk leeft en werkt. En het is niet de eerste keer dat Franse uitzendingen vanuit Franstalig België worden uitgezonden (in een totaal andere stijl uitzendingen,"Des racines et des ailes" bijvoorbeeld).

Eerlijk gezegd, zie ik niet zo'n samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen komen.
Ik heb er een stukje van gezien en ik dacht: ze spreken de hele tijd over Belgique; terwijl het enkel over Franstalig België ging. Blijkbaar zijn dat synoniemen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 18:49   #74
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Veel grote woorden maar tot nu toe zeer weinig daden
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 22:15   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb er een stukje van gezien en ik dacht: ze spreken de hele tijd over Belgique; terwijl het enkel over Franstalig België ging. Blijkbaar zijn dat synoniemen.
Goed gezien.
Oud 17 maart 2008, 00:56   #76
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
En hoeveel stemmen halen de separatisten?
Separatisten: NVA 5%, VB 19%, LDD 6% = 30%
Confederalisten: CD&V 25%
samen: 55%

De meerderheid wil dus confederalisme of meer.

En confederalisme betekend Vlaanderen en Walonië apart in de Federatie België die enkel nog dingen zoals Binnelandse zaken, Defencie, Justititie en Buitelandse zaken regelt.

Dat zijn taken die zullen worden overgenomen door Europa en waardoor de Federatie België overbodig wordt. En dit zal dus eidigen in Europa met twee staten Vlaanderen en Walonië.
Oud 17 maart 2008, 00:59   #77
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
In Expeditie Robinson is het toch ook België tegen Nederland zonder 1 waal.
België is een synoniem voor Vlaanderen of Wallonië maar meestal niet meer voor Vlaanderen en Wallonië.
Oud 17 maart 2008, 00:59   #78
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Separatisten: NVA 5%, VB 19%, LDD 6% = 30%
Confederalisten: CD&V 25%
samen: 55%

De meerderheid wil dus confederalisme of meer.

En confederalisme betekend Vlaanderen en Walonië apart in de Federatie België die enkel nog dingen zoals Binnelandse zaken, Defencie, Justititie en Buitelandse zaken regelt.

Dat zijn taken die zullen worden overgenomen door Europa en waardoor de Federatie België overbodig wordt. En dit zal dus eidigen in Europa met twee staten Vlaanderen en Walonië.
De VLD is toch ook voor confederalisme. De vraag is, hoe serieus moeten we dit nemen? Spirit is dacht ik ook voor confederalisme.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 01:28   #79
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Realpolitiek? Leugenachtige mosselpolitiek van een lakeistaat ja. Maar Balkenende werd nadien wel even ontvangen op het Witte Huis. En glunderen dat de man deed! Het had geen naam.

Principes verkwanselen noem ik dit.
pff, alles draait om postjes. Nederland was aan het hengelen naar een internationaal postje en had de steun nodig van de VS. Nu doet Verhostadt net hetzelfde wanneer hij extra troepen naar Afganistan stuurt.

En België was enkel tegen Irak omdat Duitsland en Frankrijk tegen waren. Als dat niet zo was geweest dan hadden wij wel meegedaan.
Oud 17 maart 2008, 01:31   #80
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
De VLD is toch ook voor confederalisme. De vraag is, hoe serieus moeten we dit nemen? Spirit is dacht ik ook voor confederalisme.
Inderdaad spirit is ook voor confederalisme maar wat stelt spirit nog voor, ze hebben geen verkozene meer. En dat is omdat ze vooral links waren en maar een heel klein beetje confederalist.
Spijtige zaak want Vlaanderen kon een linkse Vlaamsgezinde partij gebruiken. Ook al ben ik van mening dat het VB al zo'n partij is.

En ik denk niet dat de open VLD streeft naar een grote staatshervorming. Zij zien wallonië als een bondgenoot omdat daar veel liberale kiezers zijn.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 17 maart 2008 om 01:32.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be