Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2004, 14:58   #61
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

100% eens met Boer Bavo

Volgens de "tegenstanders" zouden er dan blijkbaar ook geen nachtwinkels moeten bestaan, want ah ja, wie wil er nu 's nachts werken en de nachtrust is toch "heilig". Dikke zever dus. En ja, die nachtwinkels ZIJN gewoonweg duurder. Is dat dan zo'n probleem?

Verplichte zondagsrust is quatsch. Aan de kust bestaat dat al LANG niet meer. En toch lijkt het me alsof ons kustgebied niet echt bekend staat als een sociale rampzone. Rara...
Oud 11 maart 2004, 15:28   #62
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Niet alleen aan de kust. In elk toeristisch gebied mag het. Daarom dat sommige gemeenten hun winkelterreinen ook als toeristisch gebied betitelen. Ik weet niet of het nog zo is, maar het gouden kruispunt was vroeger zo een toeristisch gebeid.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 18:33   #63
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Weet ge wat? Schaf weekends meteen af, én feestdagen en betaalde vakantie (ge kunt dat altijd verrekenen in het loon); laat de werkgever beslissen of en wanneer ge eens een dagske (onbetaald uiteraard) vrij moogt nemen. D�*n legt ge de lat pas gelijk tussen zelfstandigen en werknemers.

Alleen... ik vrees dat na een tijdje er helemaal niet zoveel volk meer zal lopen shoppen op zondag, én ook niet op zaterdag. En wat dan met die onozelaars (zoals ikzelf, dôh!) die kinderen hebben? Want momenteel zijn die weekends en schaarse verlofdagen zowat de enige momenten van écht gezinsleven geworden...

Neenee, ik denk dat ge toch nog eens zeer goed moet nadenken vooraleer zomaar aan de zondagsrust te willen raken... 't Is een ideetje dat ingegeven is door verwoede shoppers of opportuniteitenruikende ondernemers (die vaak zelf niet in hunne winkel staan, maar daar wel "iemand voor hebben"). Zondag is rustdag, altijd zo geweest en moet ook zo blijven!
Oud 11 maart 2004, 20:20   #64
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Zondag is rustdag, altijd zo geweest en moet ook zo blijven!
Helemaal niet altijd zo geweest en hopelijk ook niet voor eeuwig en altijd. Ik vraag mij af waarom iemand mij hoeft te verplichten om op zondag te rusten als ik daar helemaal geen zin in heb.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Dat daar belastingen op dienen betaald te worden. winst is ook een vorm van inkomen, dus dient ook belast te worden.
En waarom dient inkomen per definitie belast te worden? Ik neem trouwens aan dat u mij dan ook geld gaat terugbetalen wanneer mijn investeringen niet rendabel blijken te zijn en wanneer ik enorme verliezen boek op de beurs?

Citaat:
bedrijven als MediaMarkt en Biggs etc maken onze economie kapot, ik denk dat ik u niet moet uitleggen waarom etc.
Dat mag u mij eigenlijk toch wel eens proberen uit te leggen. Waarom zouden zulke bedrijven slecht zijn voor onze economie?

Citaat:
MediaMarkt: 90 EUR, Vandenborre: 100 EUR en Photo Hall: 120 EUR.
En wat is dan het probleem vraag ik mij af? U hebt dankzij MediaMarkt uw discman goedkoper kunnen kopen dan u had kunnen doen wanneer MediaMarkt niet zou bestaan. Ik vind dat geen probleem dat die producten goedkoop worden aangeboden, u blijkbaar wel?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
vraag is in ieder geval of er meer geconsumeerd zou worden
In de meeste gevallen niet. Eigenlijk is het dan ook maar een stomme (symbolische) discussie. De meeste winkels zullen helemaal niet beslissen om 7 dagen op 7 open te zijn, de kosten zullen namelijk groter zijn dan de winsten. Het probleem lost zich na een tijdje vanzelf op; de afschaffing van de zondagsrust is eigenlijk een schoolvoorbeeldje van een zelfondergravend motief, de voordelen die verbonden zijn aan het open zijn op zondag verdwijnen na een tijdje en na een tijdje is het dan ook helemaal niet langer zinvol om op zondag open te zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mag de middenstander ook nog een sociaal leven hebben?
Vanzelfsprekend en er is dan ook niemand die het wenst te verplichten om winkels 7/7 open te laten zijn. Sterker nog, die middenstander zou gewoon zelf moeten kunnen kiezen wanneer hij een sociaal leven wenst te hebben en het is dan ook onzin om hem te verplichten op een bij wet vastgelegd tijdstip zijn winkel op te doen of te sluiten.

Citaat:
Waarom moet er meer geconsumeerd worden?
Zonder consumptie geen groei. Meer consumptie leidt tot meer productie, meer winst, meer tewerkstelling en meer welvaart.

Citaat:
Ik heb dezelfde mening als Jan Van den Berghe! Twee extremen ontmoeten elkaar, hoe ontroerend
Bwa, zo merkwaardig is dat niet. Het economische programma van het Vlaams Blok is bijna even communistisch geïnspireerd als dat van Groen! zodus.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 20:51   #65
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dies
Zonder consumptie geen groei. Meer consumptie leidt tot meer productie, meer winst, meer tewerkstelling en meer welvaart.
en meer milieuvervuiling, meer verloedering, minder welzijn. U kiest voor geld, ik kies voor levenskwaliteit.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 20:53   #66
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dies
en meer milieuvervuiling, meer verloedering, minder welzijn. U kiest voor geld, ik kies voor levenskwaliteit.
Waarom moet consumptie slecht zijn voor het milieu?

Een brood bij een bakker kopen is energetisch efficiënter dan het te bakken. En toch consumeer je meer door het te kopen.
Oud 11 maart 2004, 21:01   #67
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Dat daar belastingen op dienen betaald te worden. winst is ook een vorm van inkomen, dus dient ook belast te worden.
En waarom dient inkomen per definitie belast te worden? Ik neem trouwens aan dat u mij dan ook geld gaat terugbetalen wanneer mijn investeringen niet rendabel blijken te zijn en wanneer ik enorme verliezen boek op de beurs?
We hebben het uiteraard op de winsten. Ik vind dat winsten die gemaakt worden op de beurs, belast moeten zijn.

Citaat:
Citaat:
bedrijven als MediaMarkt en Biggs etc maken onze economie kapot, ik denk dat ik u niet moet uitleggen waarom etc.
Dat mag u mij eigenlijk toch wel eens proberen uit te leggen. Waarom zouden zulke bedrijven slecht zijn voor onze economie?
Wel, kijk. Men hebbe 20 KMO's die in 1 gemeente zitten. Slagers, bakkers, groente-en fruitwinkels, fotografen, cd-winkel, electronicazaak, computerwinkels.... Allemaal redelijk duur, maar dat zijn tussen de 20 en 50 arbeidsplaatsen. Nu komt er in die gemeente 1 enkele Biggs. Spotgoedkoop omdat die in grote hoeveelheden aankopen en een relatief lage personeelskost hebben. Hoe komt dit? Daar is maar een bezetting van 16 man. 5 aan de kassa, 6 aan de vlees-, kaas- en broodtoog en nog eens 4 voor de rekken in te tasten en 1 gerant die de dikke winsten optrekt. Conclusie: door die grote winkel zijn er 4 tot 34 arbeidsplaatsen naar de sylifistijnen. Meer werkloosheid, minder economie, enz.

Citaat:
Citaat:
MediaMarkt: 90 EUR, Vandenborre: 100 EUR en Photo Hall: 120 EUR.
En wat is dan het probleem vraag ik mij af? U hebt dankzij MediaMarkt uw discman goedkoper kunnen kopen dan u had kunnen doen wanneer MediaMarkt niet zou bestaan. Ik vind dat geen probleem dat die producten goedkoop worden aangeboden, u blijkbaar wel?
Zoals ik al zei, heeft mijn vriendin hem bij Vandenborre gekocht.

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mag de middenstander ook nog een sociaal leven hebben?
Vanzelfsprekend en er is dan ook niemand die het wenst te verplichten om winkels 7/7 open te laten zijn. Sterker nog, die middenstander zou gewoon zelf moeten kunnen kiezen wanneer hij een sociaal leven wenst te hebben en het is dan ook onzin om hem te verplichten op een bij wet vastgelegd tijdstip zijn winkel op te doen of te sluiten.
Als u de topic een beetje gelezen zou hebben, zou u ook gelezen hebben dat het afschaffen van deze zondagsrust de facto betekent dat iedereen zijn winkel 7/7 moet openhouden wil hij blijven leven. En zeker met al die supergrootwarenhuizen in de buurt.
Oud 11 maart 2004, 21:01   #68
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het wordt maar eens tijd dat men het onderscheid tussen welvaart en welzijn duidelijk begint in te zien... Ge kunt u kapot werken voor die tweede (of derde) auto op uw oprit; of voor dat flatje in die blokkendoos aan zee; of voor de laatste nieuwe DVD-speler. Maar hebt ge nog tijd om daar allemaal van te genieten? Hoeveel échte quality time hebt ge nog? Hoeveel tijd brengt ge door met uw gezin? (of misschien ook geen tijd meer om aan een gezin te beginnen...?) Zonder het goed te beseffen zijn we stilletjesaan ratten in een tredmolen geworden: werken, slapen en consumeren en dan weer werken...

Zou het kunnen dat er nogal wat (jonge) mensen voor kiezen om eruit te stappen? We zijn één van de meest gestresseerde regio's in Europa, én één van de meest depressieve en suicidinale.

Is maar een vraag hoor...
Oud 11 maart 2004, 21:03   #69
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:

Een brood bij een bakker kopen is energetisch efficiënter dan het te bakken. En toch consumeer je meer door het te kopen.
Ik heb ook niet gezegd dat alle consumptie slecht is voor het milieu.

Ik weet wel dat overconsumptie slecht is voor het milieu. Ik had het ook daarop.

Bent u voor een bakker? Door uw vrijheid-blijheid ideologie zullen er niet veel bakkers meer overblijven door de ketens �* la Biggs en consoorten.
Oud 11 maart 2004, 21:09   #70
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik weet wel dat overconsumptie slecht is voor het milieu. Ik had het ook daarop.

Bent u voor een bakker? Door uw vrijheid-blijheid ideologie zullen er niet veel bakkers meer overblijven door de ketens �* la Biggs en consoorten.
In Oostenrijk zijn er geen wetten die bakkers meer beschermen dan andere beroepen, en er zijn nog steeds bakkers.
Ik zie trouwens niet in waarom een keten als Biggs in mijn buurt een winkel zou openen. Maar ik ken er véél bakkers.
Oud 11 maart 2004, 21:10   #71
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat is overconsumptie?
Oud 11 maart 2004, 21:12   #72
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Ik ben het ook eens met boer Bavo, mijn vrouw verveelt zich altijd op zondag...
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 21:37   #73
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het een sluit het ander niet uit en het heeft zelfs eigenlijk niets meer te maken met uw oorspronkelijke vraag. U vroeg waarom consumptie nodig is en ik antwoorde daarop.
Open er even een nieuwe topic over als je hier absoluut dieper wenst op in te gaan.

Citaat:
We hebben het uiteraard op de winsten. Ik vind dat winsten die gemaakt worden op de beurs, belast moeten zijn.
Akkoord, maar dan worden verliezen die gemaakt worden op de beurs, ook terugbetaald?

Citaat:
Meer werkloosheid, minder economie, enz.
Uw conclusie is compleet foutief. Dergelijke winkels zijn net bijzonder goed voor de economie. Het is overduidelijk dat die 50mensen die voorheen nodig waren om dezelfde arbeid te verrichten als nu het geval is (en die dan bovendien nog duurder waren ook) hun tijd beter ergens anders kunnen aan spenderen. Dit is volkomen analoog met het 'probleem' van de delocalisatie van bedrijven.
Er is ook niemand slechter van geworden van de opkomst van de 'warenhuizen'.

Citaat:
Zoals ik al zei, heeft mijn vriendin hem bij Vandenborre gekocht.
Haar goed recht, maar dan begrijp ik nog steeds het probleem niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dablacky
Als u de topic een beetje gelezen zou hebben, zou u ook gelezen hebben dat het afschaffen van deze zondagsrust de facto betekent dat iedereen zijn winkel 7/7 moet openhouden wil hij blijven leven. En zeker met al die supergrootwarenhuizen in de buurt.
Ik heb de topic een beetje gelezen en het is ook al de 3000ste keer dat deze discussie wordt gevoerd. Ik ben het helemaal niet eens met die stelling. In het ergste geval maakt iemand die geen 7/7 open is minder winst dan iemand die wel 7/7 open is, maar zelfs dat betwijfel ik. En die grootwarenhuizen vormen al wel helemaal geen probleem, want daar werkt men in shiften en zal men dus sowieso geen 7/7 hoeven te werken.

Citaat:
Zolang er (voldoende) mensen bereid zijn om meer geld uit te geven om bij die bakker te kopen in plaats van bij zo'n keten zal die bakker blijven bestaan. Van zodra iedereen liever bij zo'n keten koopt (om welke reden dan ook) zullen die bakkers verdwijnen, maar ik zou niet weten waarom dat slecht zou zijn.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2004, 22:17   #74
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat is overconsumptie?
klein voorbeeldje:
Citaat:
Het wordt maar eens tijd dat men het onderscheid tussen welvaart en welzijn duidelijk begint in te zien... Ge kunt u kapot werken voor die tweede (of derde) auto op uw oprit; of voor dat flatje in die blokkendoos aan zee; of voor de laatste nieuwe DVD-speler. Maar hebt ge nog tijd om daar allemaal van te genieten? Hoeveel échte quality time hebt ge nog? Hoeveel tijd brengt ge door met uw gezin? (of misschien ook geen tijd meer om aan een gezin te beginnen...?) Zonder het goed te beseffen zijn we stilletjesaan ratten in een tredmolen geworden: werken, slapen en consumeren en dan weer werken...

Zou het kunnen dat er nogal wat (jonge) mensen voor kiezen om eruit te stappen? We zijn één van de meest gestresseerde regio's in Europa, én één van de meest depressieve en suicidinale.

Is maar een vraag hoor...
Oud 11 maart 2004, 22:27   #75
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat is overconsumptie?
klein voorbeeldje:
Citaat:
Hoewel ik geenszins zou willen leven zoals de persoon die hier beschreven wordt (anders had ik trouwens wel een studierichting met meer toekomst gekozen), vind ik dat het zijn goed recht is om te werken tot hij erbij neervalt. Mij niet gelaten. Ik zie niet in hoe je dat kan verbieden. Net zoals ik vind dat je hem niet kan verbieden om dan dingen te kopen met het geld dat hij verdient.

Meer zelfs: het hem verbieden zou ik pas supervreed vinden.
Neem nu iemand die zijn leven geeft voor de derde wereld: vanalles organiseren, dingen van hier naar ginder transporteren, ...
Bijna al zijn tijd gaat eraan op. Maar wie zegt dat hij er geen genot van heeft?
Misschien vindt die man met zijn 4 auto's met elk een dvd-speler in het dash-board dat ook zalig.
Ik vind dat ik daarover niet in zijn plaats kan oordelen. Maar ik zal daarom ook niet zelf op zo'n manier gaan leven.
Oud 11 maart 2004, 22:57   #76
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Zie het dan als een klein, een heel klein stukske geestelijke gezondheid. Een rustpuntje, een onderbreking in die eindeloze vicieuze cirkel waar we met z'n allen inzitten. Want die maakt zo ontzettend veel kapot. In het algemeen is het rijke verenigingsleven stilletjesaan naar de duvel gegaan omdat mensen "geen tijd" meer hebben om zich nog te engageren. We sluiten ons op in die bakstenen grafzerken mét breedbeeldtelevisie en de nieuwste designer-chips en -ditto frisdrank en trekken ons geen ene moer aan van wat daarbuiten gebeurt.

Ik moet hier niet preken hoor... want ik betaal mijn bakstenen "grafzerk" zelf ook nog voor vele jaren af en ja, d'r wordt hier met z'n tweeën gewerkt... lange dagen. En ja, elk weekend trekken we de stad in. Maar sinds we d'r ook een kindje bij hebben, zijn de schellen van m'n ogen gevallen. Het is zo verdomde moeilijk om die kleintjes nog te geven wat ik destijds van m'n ouders heb gekregen. Herkent zich iemand in de situatie dat ge zo rond zes uur 's avonds naar huis belt om te zeggen dat ge nog wat moet overwerken om dan de kleine aan de telefoon te krijgen die haar pa zo hartstochtelijk smeekt om toch niet te laat naar huis te komen? Kijk, dat zijn dingen die me heel diep raken... En ik ben er van overtuigd dat zo'n zaken sporen nalaten. Dat die helse tredmolen ook veel mensen echt ziek maakt tot in het extreme.

Ik kan de economische logica perfect volgen hoor en d'r is geen speld tussen te krijgen. Maar in die "logica" wordt geen rekening gehouden met de "menselijke" factor...
Oud 12 maart 2004, 01:05   #77
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag aan TomB hoeveel winkels ginder open zijn 7/7.
De meesten werken met een rollensysteem. Er zijn er ook die sluiten, zoals bvb de beenhouwer waar ik naartoe ga.

Het is de vrije keuze van iedereen te werken wanneer hij wilt, en daar heeft niemand zich mee te moeien.
Oud 12 maart 2004, 11:17   #78
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed idee. En uiteraard moeten de verliezen dan ook fiscaal aftrekbaar worden. 8)
Oud 12 maart 2004, 14:54   #79
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Weet ge wat? Schaf weekends meteen af, én feestdagen en betaalde vakantie (ge kunt dat altijd verrekenen in het loon);
Afschaffen? Verlofdagen in de plaats: ja. En waarom niet?

Citaat:
laat de werkgever beslissen of en wanneer ge eens een dagske (onbetaald uiteraard) vrij moogt nemen. D�*n legt ge de lat pas gelijk tussen zelfstandigen en werknemers.
En wat heeft die "lat gelijk leggen" te maken met "de zondagsrust"? Trouwens, werknemer én werkgever beslissen (beh. bij collectieve sluitingen) meestal samen over de opportuniteit om verlof op te nemen, of niet soms?

Citaat:
Alleen... ik vrees dat na een tijdje er helemaal niet zoveel volk meer zal lopen shoppen op zondag, én ook niet op zaterdag.
Ik hoop het, dan hebben de winkeliers tijdens de periode dat ze nu toch al open zijn, tenminste iets te doen

Citaat:
En wat dan met die onozelaars (zoals ikzelf, dôh!) die kinderen hebben? Want momenteel zijn die weekends en schaarse verlofdagen zowat de enige momenten van écht gezinsleven geworden...
Met kinderen ben je natuurlijk gebonden aan de schooluren (kwestie van al die verlofdagen wat te plannen). En wat iemand maakt van zijn gezinsleven, is eerder een kwestie van de keuzes die die persoon zélf maakt.

Citaat:
Neenee, ik denk dat ge toch nog eens zeer goed moet nadenken vooraleer zomaar aan de zondagsrust te willen raken... 't Is een ideetje dat ingegeven is door verwoede shoppers of opportuniteitenruikende ondernemers (die vaak zelf niet in hunne winkel staan, maar daar wel "iemand voor hebben").
Ik ben noch het een noch het ander, maar aangezien ik maar twee dagen héb om te "shoppen", zou ik liefst van allebei gebruik maken (wat ik ook zou kunnen, moest ik aan de kust leven trouwens).

Citaat:
Zondag is rustdag, altijd zo geweest en moet ook zo blijven!
Vrouwen aan de haard, altijd zo geweest, moet ook altijd zo blijven?
Oud 12 maart 2004, 15:05   #80
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, maar u hebt wel gezegd dat "meer consumptie leidt tot meer milieuvervuiling". En dat is ook niet waar.

Citaat:
Alle consumptie zal tot in de eeuwen der eeuwen een impact blijven hebben op het milieu. De enige manier om die impact tot nul te reduceren, is alle consumptie afschaffen.

Citaat:
Ah ja? MIjn bakker is 's zondags open, mijn supermarkt niet. Volgens uw redenering zou mijn bakker dus mijn supermarkt weg moeten concurreren of zo?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be