Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2008, 18:37   #61
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
*kuch*3 miljard*kuch*
Vergeleken met het miljardengegoochel van de flaminganten verdween mijn verspreking in het niets. 2 miljard was inderdaad het cijfer dat de B.U.B. heeft berekend. Dank u mij daarop attent te maken, Geert.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 19:02   #62
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Misschien zijn ze niet dom, ze zijn wel Vlaams-nationalist en dus niet objectief. Het VBO kwam aan 2 miljard, KBC aan 5.
Zij baseren zich op objectieve studies van ABAFIM en KU Leuven.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 19:04   #63
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wat te zeggen van de kost van het federalisme: 10 miljard euro per jaar?
En wat denk je van de kosten sociale zekerheid en van het leger en van het onderhoud van de snelwegen en van ...
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 21:36   #64
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Kristof Vermassen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Pfff. Ik had mijn voetnoot over Brussel er bij gevoegd voor de volledigheid, maar de hele bestaansreden van de thread was dus zodat jij triomfantelijk "En Brussel!" kon roepen ? Niet erg sterk.

De aanklacht van de N-VA gaat trouwens in tegen het beleid van de franstalige partijen. Deze zijn dezelfden in Brussel als in Wallonie.
Wat een gekronkel allemaal. Volgens zowel N-VA als VB gaat er jaarlijks 11 resp. 12 miljard van Vlaanderen naar Wallonië.

Zo zeggen ze het.

En nu vraag ik één (één!!!) studie te citeren waaruit dit cijfer blijkt. Wel, waar blijft de studie?
Kristof Vermassen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 23:06   #65
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen Bekijk bericht
Wat een gekronkel allemaal. Volgens zowel N-VA als VB gaat er jaarlijks 11 resp. 12 miljard van Vlaanderen naar Wallonië.

Zo zeggen ze het.

En nu vraag ik één (één!!!) studie te citeren waaruit dit cijfer blijkt. Wel, waar blijft de studie?
ik zou liever eens een berekening zien van het aantal miljarden dat vanaf het ontstaan van belgie tot nu versluist zijn van vlaanderen naar wallonie.iemand een idee.
Oud 7 april 2008, 23:23   #66
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van exaerde herman Bekijk bericht
ik zou liever eens een berekening zien van het aantal miljarden dat vanaf het ontstaan van belgie tot nu versluist zijn van vlaanderen naar wallonie.iemand een idee.
Jullie zijn wel creatief in het vinden van excuses om toch maar niet op mijn zeer vervelende vraag te moeten antwoorden
Oud 8 april 2008, 08:04   #67
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zo zeggen ze het.

Maar man, ik geef nota bene de link naar de site van de N-VA zelf waar zeer expliciet staat dat men het over franstalig Belgie heeft.

Het is geen gekronkel omdat jij nalaat de tekst te lezen, he.

Het is inderdaad niet één studie die op het totaal van 11,4 miljard (in 2004) komt, het zijn er twee, uit onafhankelijke bronnen, die moeten worden samengeteld. Is dat je enige argument? Is dat überhaupt een argument?

Wat we dus als gegeven beschouwen vanaf nu voor Kristof en sinds het begin van de thread voor al de rest:
- De totale transfers hebben als ondergrens het bedrag van 11,4 miljard.
- Ze gaan naar beide gewesten die bestuurd worden door de franstalige partijen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 08:12   #68
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Ze rijden jullie vast in futiele discussies over cijfertjes, boys. Mijn advies: don't! Speel hun spel niet mee. Handhaaf de propagandawaarde van het eenvoudige beeld: België kost ons elk jaar 12 miljard euro.

http://forum.politics.be/showpost.ph...06&postcount=3
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=112
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 08:30   #69
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Ze rijden jullie vast in futiele discussies over cijfertjes, boys. Mijn advies: don't! Speel hun spel niet mee. Handhaaf de propagandawaarde van het eenvoudige beeld: België kost ons elk jaar 12 miljard euro.
Wel, wij hebben het 'propaganda'-voordeel dat het nog waar is ook. Een discussie waar de tegenstander enkel luid en schuimbekkend "Don't believe your lying eyes!" kan roepen wil ik altijd wel voeren.
Oud 8 april 2008, 08:55   #70
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Wel, wij hebben het 'propaganda'-voordeel dat het nog waar is ook.
Mathematische exactheid en propaganda zijn twee verschillende dingen. Het eerste is een zaak voor de wetenschap, het tweede voor de politiek. Vlamingen zijn doorgaans niet goed in het maken van dat onderscheid, ze hebben een soort dwangmatig plichtsgevoel om 100 pct eerlijk te zijn. Katholieke opvoeding...
Ik begrijp dat best, maar het is onefficiënt in de Belgische politieke situatie. Kijk, het heeft veel moeite gekost om het beeld van de transfers in de publieke opinie te planten. Dat was een gezamenlijke inspanning, decennia lang, van actiegroepen, politici, wetenschappers, media-mensen etc.
Het zou zonde zijn om daar nu aan te prutsen door in te gaan op cijferdiscussietjes die je toch nooit kan winnen. De Belgicisten proberen twijfel te zaaien door dit of dat cijfertje in vraag te stellen. Ze hebben gelijk, vanuit hun standpunt, maar om hun twijfel te kunnen zaaien hebben ze discussiepartners nodig die ze kunnen doen struikelen over details. Mij zal je er niet op betrappen dat ik zo'n partner wil zijn.
België kost ons 12 miljard per jaar: c'est tout.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 8 april 2008 om 08:56.
Oud 8 april 2008, 09:59   #71
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mathematische exactheid en propaganda zijn twee verschillende dingen. Het eerste is een zaak voor de wetenschap, het tweede voor de politiek.
Het zou zonde zijn om daar nu aan te prutsen door in te gaan op cijferdiscussietjes die je toch nooit kan winnen. De Belgicisten proberen twijfel te zaaien door dit of dat cijfertje in vraag te stellen. Ze hebben gelijk, vanuit hun standpunt, maar om hun twijfel te kunnen zaaien hebben ze discussiepartners nodig die ze kunnen doen struikelen over details. Mij zal je er niet op betrappen dat ik zo'n partner wil zijn.
België kost ons 12 miljard per jaar: c'est tout.
Wel, noem me ouderwets, maar ik vind het feit dat iets 100% wetenschappelijk verifiëerbaar correct is nog altijd de beste reden om het te geloven.

Ik denk ook dat je op iets te menslievende wijze uitgaat van de geinformeerdheid van het publiek. De meerderheid van de mensen die ik tegenkom heeft ooit eens iets gehoord van 12 miljard, en ooit eens iets van 4 miljard, en gaan er dus van uit dat het wel ergens in het midden zal liggen en gewoon politieke ruzie is. Franstaligen zijn er zonder uitzondering van overtuigd dat de Vlamingen liegen.

Dat is precies de tactiek van de belgicisten (en creationisten in een ander debat): niet hun eigen feitelijk en/of logisch coherent voorstel doen, maar twijfel zaaien over het argument van de tegenstander en dan zonder basis hun eigen argument als alternatief voorstellen. En het werkt, hoor, of toch bij mensen die niet de moeite doen om voor zichzelf uit te zoeken hoe de vork in de steel zit.

Wel, als je gelijk hebt, dan heb je gelijk en moet je dat verdedigen. Ook, of bij uitstek, tegen mensen die enkel op demagogie uit zijn, zoniet domineren ze het publiek debat. Dat is de fout die wetenschappers in de VS, zelfverzekerd van hun gelijk in het evolutieleer-debat ook hebben gemaakt.
Oud 8 april 2008, 11:31   #72
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Dit maakt geen verschil?!

Waarom willen jullie dan Wallonië afstoten en Brussel koste wat kost behouden?
omdat er in Wallonië geen 100 000 Vlamingen wonen.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 11:34   #73
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Je moet er eens op letten, er zijn hier een aantal Vlaams-nationalisten die beweren dat ze met de Walen geen probleem hebben en dat alles de schuld is van de "francofone, imperialistische Brusselse bourgeoisie." Het is dan waarschijnlijk om die reden dat diezelfde mensen Brussel willen houden en Wallonië afstoten.
vergelijk: 'Vlamingen zijn fascisten... leve belgië!'

Laatst gewijzigd door Rogge : 8 april 2008 om 11:40.
Oud 8 april 2008, 11:38   #74
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zelfs al was het maar 3 miljard, dan zit dat nog steeds scheef. Ook dan betalen we nog veel geld aan degenen die onze wil tot hervormingen tegenhouden, die onze gemeenten willen annexeren en die ons taalgebied verdringen. Het is gewoon incorrect, of het nu gaat om 3, 6, 12 of 15 miljard.
Oud 8 april 2008, 15:23   #75
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Maar man, ik geef nota bene de link naar de site van de N-VA zelf waar zeer expliciet staat dat men het over franstalig Belgie heeft.

Het is geen gekronkel omdat jij nalaat de tekst te lezen, he.

Het is inderdaad niet één studie die op het totaal van 11,4 miljard (in 2004) komt, het zijn er twee, uit onafhankelijke bronnen, die moeten worden samengeteld. Is dat je enige argument? Is dat überhaupt een argument?

Wat we dus als gegeven beschouwen vanaf nu voor Kristof en sinds het begin van de thread voor al de rest:
- De totale transfers hebben als ondergrens het bedrag van 11,4 miljard.
- Ze gaan naar beide gewesten die bestuurd worden door de franstalige partijen.

Los van het feit dat Brussel zowel door Nederlandstalige als door Franstalige partijen bestuurd wordt (n.b.: wat dan met de faciliteitengemeenten?), zegt de N-VA nochtans bij monde van voorzitter Bart De Wever dat er jaarlijks 11,3 miljard euro vloeit van Vlaanderen naar Wallonië

Citaat:
Ondanks de jaarlijkse miljardenstroom van Vlaanderen naar Wallonië (jaarlijks 11,3 miljard euro of 6,5 % van ons regionaal primair inkomen) is er amper economische beterschap. (12 juni 2005)
Nogmaals vraag ik: vanwaar komen die cijfers?
Oud 8 april 2008, 15:25   #76
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
zelfs al was het maar 3 miljard, dan zit dat nog steeds scheef. Ook dan betalen we nog veel geld aan degenen die onze wil tot hervormingen tegenhouden, die onze gemeenten willen annexeren en die ons taalgebied verdringen. Het is gewoon incorrect, of het nu gaat om 3, 6, 12 of 15 miljard.
Het gaat hier niet om een discussie over de exacte cijfers. Deze topic gaat over de bewering van de twee grootste Vlaams-nationale partijen, het VB en de N-VA, die beweren dat er 11 (12) miljard euro jaarlijks van Vlaanderen naar Wallonië gaat.

Nochtans kan niemand een studie citeren waaruit dit blijkt.
Oud 8 april 2008, 15:29   #77
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Mathematische exactheid en propaganda zijn twee verschillende dingen. Het eerste is een zaak voor de wetenschap, het tweede voor de politiek. Vlamingen zijn doorgaans niet goed in het maken van dat onderscheid
U geeft hier zelf toe dat de Vlaams-nationalisten manifeste onwaarheden verkopen. En gelijk hebt U, want nergens bestaat er een studie die kan aantonen dat er jaarlijks 11, laat staan 12,68 (cijfer van het VB) miljard euro van Vlaanderen naar Wallonië vloeit, terwijl de Vlaams-nationalisten net d�*t voortdurend beweren.

Laatst gewijzigd door Kristof Vermassen : 8 april 2008 om 15:30.
Oud 8 april 2008, 15:30   #78
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
U geeft hier zelf toe dat de Vlaams-nationalisten manifeste onwaarheden verkopen.
Nee, dat heb ik helemaal niet toegegeven. Dat is wat u beweert, in uw poging om mensen te provoceren.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 8 april 2008 om 15:31.
Oud 8 april 2008, 15:32   #79
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U geeft hier zelf toe dat de Vlaams-nationalisten manifeste onwaarheden verkopen. En gelijk hebt U, want nergens bestaat er een studie die kan aantonen dat er jaarlijks 11, laat staan 12,68 (cijfer van het VB) miljard euro van Vlaanderen naar Wallonië vloeit, terwijl de Vlaams-nationalisten net d�*t voortdurend beweren.
Het is algemeen geweten dat de transfers 12 miljard euro per jaar bedragen. Ik zou zeggen: Google eens op dat bedrag.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 15:33   #80
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het is algemeen geweten dat de transfers 12 miljard euro per jaar bedragen. Ik zou zeggen: Google eens op dat bedrag.

Pas op, de fun is nog niet gedaan: nu gaat Kristof beweren dat Google niets voorstelt en dat gelijk wie gelijk wat op het net kan schrijven.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 8 april 2008 om 15:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be