Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2008, 14:15   #61
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Ik heb er een hekel aan

[quote=lombas;3351474]Ik doe filosofie er momenteel bij --- de richting is vooral populair bij avondstudenten; dagstudenten mijmeren over een job in de 'sociale sector' of als politie-inspecteur.

Wat filosofie juist kan betekenen, is een begrip waar filosofen onderling ook erg verschillen. Bij Hegel is het de top, bij Nietzsche wordt die plaats door de kunst benomen.

Ik heb een Hegel aan filosofie: daarom maak ik mij van Kant met mijn Nietzschesmaschien.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 14:19   #62
Luddo
Minister

Standaard

[quote=Boduo;3351909]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik doe filosofie er momenteel bij --- de richting is vooral populair bij avondstudenten; dagstudenten mijmeren over een job in de 'sociale sector' of als politie-inspecteur.

Wat filosofie juist kan betekenen, is een begrip waar filosofen onderling ook erg verschillen. Bij Hegel is het de top, bij Nietzsche wordt die plaats door de kunst benomen.

Ik heb een Hegel aan filosofie: daarom maak ik mij van Kant met mijn Nietzschesmaschien.
Mooi gezegd!
Oud 8 april 2008, 14:26   #63
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo Bekijk bericht
Filosofen en psychologen... veel geblaat maar weinig wol. Alhoewel. Als schoolmeester heb ik wel af en toe met psychologen te maken gehad! Dat zijn echt wel kleppers hoor! Net zoals een onderwijsinspecteur over de geïnspecteerde leerkracht weten ze na 10 minuten méér over de leerling dan de onderwijzer in één jaar! Maar dat mag wel want ze worden er beter voor betaald!
Oww, de psychologen zou ik niet onderschatten. Die krijgen echt wel een heel serieuze opleiding, met veel hardwetenschappelijke vakken.

Maar de filosofen... ik bewonder die kunstvorm of die manier van boeken lezen en schrijven wel, maar ik vraag mij alleen af waar die effectief werken. En hoeveel er daarvan echt als 'filosoof' werken.

Het onderwijs zal wel een flinke hoop opvangen. Maar de rest? Waar zitten die zoal?
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 14:38   #64
DaS
Provinciaal Statenlid

DaS's schermafbeelding

Standaard

C2C,

2 vragen:

- versta je onder filosofen diegenen die al effectief een diploma wijsbegeerte behaald hebben of ook studenten filosofie en mensen die zich op niet-academische basis bezig houden met filosofie?

- wat verwacht je dan van filosofen?
Dat ze meer in het publieke debat betrokken worden, zoals in Frankrijk wel meer gebeurd? Dat ze het quasi-monopolie van de heer Vermeersch doorbreken op de nationale omroep en zo andere opinies kenbaar maken?

Opmerking in de marge: als er niet zoveel filosofen zouden geweest zijn, buiten Belgische context aan het kijken nu, zouden er heeeeeeeeeel wat minder discussies kunnen zijn op dit forum.
Oud 8 april 2008, 14:45   #65
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Oww, de psychologen zou ik niet onderschatten. Die krijgen echt wel een heel serieuze opleiding, met veel hardwetenschappelijke vakken.

Maar de filosofen... ik bewonder die kunstvorm of die manier van boeken lezen en schrijven wel, maar ik vraag mij alleen af waar die effectief werken. En hoeveel er daarvan echt als 'filosoof' werken.

Het onderwijs zal wel een flinke hoop opvangen. Maar de rest? Waar zitten die zoal?
Mijn reactie over die psychologen was er één op basis van slechts 33 jaar praktijk. Dat kan natuurlijk niet opwegen tegenover de intense ervaring van de afgestudeerde universitairen. Mijn excuses voor mijn overantwoorde tussenkomst in deze discussie...
Oud 8 april 2008, 14:48   #66
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaS Bekijk bericht
C2C,

2 vragen:

- versta je onder filosofen diegenen die al effectief een diploma wijsbegeerte behaald hebben of ook studenten filosofie en mensen die zich op niet-academische basis bezig houden met filosofie?
De cijfers gingen inderdaad over academisch opgeleide mensen - zij die een diploma wijsbegeerte hebben behaald dus.

Citaat:
- wat verwacht je dan van filosofen?
Dat ze meer in het publieke debat betrokken worden, zoals in Frankrijk wel meer gebeurd? Dat ze het quasi-monopolie van de heer Vermeersch doorbreken op de nationale omroep en zo andere opinies kenbaar maken?
Ik weet niet wat filosofen zelf vinden van de rol die ze zouden moeten spelen, maar het lijkt me niet bij de haren gegrepen om ze in het publiek debat te willen zien.

Dat is vandaag nooit het geval.

In Frankrijk hebben ze inderdaad een traditie van publieke intellectuelen die hun zeg doen, en die dikwijls ook filosoof zijn. Dit is de laatste jaren wel minder uitgesproken, omdat ook daar de veramerikanisering toeslaat.

Maar ik vind op France 3 rond 23.30u soms toch debatten over maatschappelijke themas waar filosofen meepraten.

Zelfs in Duitsland heeft Peter Sloterdijk een eigen programma, op prime time dan nog wel. En dat werkt heel goed en lokt veel kijkers.

In Vlaanderen is dat totaal onbestaande.

Citaat:
Opmerking in de marge: als er niet zoveel filosofen zouden geweest zijn, buiten Belgische context aan het kijken nu, zouden er heeeeeeeeeel wat minder discussies kunnen zijn op dit forum.
Oh maar ik heb een mateloze bewondering voor (hedendaagse) filosofen en hun invloed op ons denken is inderdaad zéér groot, zij het wellicht op lange termijn.

Maar ik weet wel dat vele van die filosofen zeer expliciet een publieke rol hebben opgenomen en erop staan dat dit een deel van hun métier is.

Alleen vinden onze Vlaamse filosofen dat blijkbaar de moeite niet. Terwijl er nu net één regio op deze aardbol is waar wat meer intellectuele diepgang welkom zou zijn, en dat is uiteraard de Vlaamse klei.

Ik ben die Vermeersch zo beu. Die kerel is een fossiel. En vanzelfsprekendheden dat die man mag verkopen.

Volgens mij is de permanente opvoering van Vermeersch in de media een bewuste strategie van het VBO/de politiek/de Staatsveiligheid/het Hof om de Vlamingen dom te houden.

Voor mijn part mag de VRT wel eens iemand anders opvoeren. Keuze uit 9000 echte filosofen.

Laatst gewijzigd door C2C : 8 april 2008 om 14:49.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 14:56   #67
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

studeren om filosoof te worden, gaat dat eigenlijk niet in tegen de filosofie zelf?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 15:30   #68
DaS
Provinciaal Statenlid

DaS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
In Frankrijk hebben ze inderdaad een traditie van publieke intellectuelen die hun zeg doen, en die dikwijls ook filosoof zijn. Dit is de laatste jaren wel minder uitgesproken, omdat ook daar de veramerikanisering toeslaat.

Maar ik vind op France 3 rond 23.30u soms toch debatten over maatschappelijke themas waar filosofen meepraten.

Zelfs in Duitsland heeft Peter Sloterdijk een eigen programma, op prime time dan nog wel. En dat werkt heel goed en lokt veel kijkers.

In Vlaanderen is dat totaal onbestaande.
Hier geef ik u overschot van gelijk.
Probeer maar eens een filosofisch onderbouwde mening te verkondigen via de gangbare mediakanalen. De zeer zeldzame gevallen dat dit dan toch gebeurd, gaat het meestal over 1 spreken en niet over een geteleviseerde discussie met verschillende protagonisten.

Bovendien vind ik het ook jammer dat er in het onderwijs (lager en secundair) amper tot geen aandacht is voor filosofie. Filosofie is niet iets wat je kan leren, het is een middel dat je aangereikt wordt en dat, zo zie ik het toch, zou moeten leiden tot zelfstandig nadenken.

Meer filosofie op jongere leeftijd zou jongeren misschien tot meer (zelf)reflectie unnen aanzetten. Maar dat is een andere discussie, niet waar?
Oud 8 april 2008, 16:43   #69
Gargamel
Banneling

Standaard

Mijn hond,de grootste filosoof van aller tijden...Ik moet dat dier buitenlaten om te schijten..En dan nog ! ! Het krotje moet gereed zijn,anders schijt mijn filosoof in huis,sterker,pissen omdat zijn filosofische waarden niet op het bord komen..

Neen,mijn hond is niet zot,het is maar een dier....Maar menselijke filosofen horen in het ..huis van mensen die mindere bekwaamheden hebben ! ! !
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 15:55   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
studeren om filosoof te worden, gaat dat eigenlijk niet in tegen de filosofie zelf?
"Zonder kennis van de wiskunde komt gij niet binnen," legde Plato op.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 16:01   #71
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik doe filosofie er momenteel bij --- de richting is vooral populair bij avondstudenten; dagstudenten mijmeren over een job in de 'sociale sector' of als politie-inspecteur.

Mijmeren op een kritisch onderlegde manier. Het is best fijn - hoeveel er ook geluld wordt.
Of als een job als eerste president van Vlaanderen en beyond.

In ieder geval: zover ik het zie, zit ik samen met toekomstige policiti, onderwijzers, en doctarondici.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be