Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2008, 23:39   #61
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Overigens, destijds heeft Tine Vanderstraeten zich onthouden bij de stemming omdat ze daar moest zitten als vertegenwoordiger van de hele groene fractie, dwz groen! en ecolo. De afspraak was toen naar verluid dat de ecologisten zich uit die discussie zouden houden. Vanuit hun standpunt gezien een redelijke argumentatie.
En toen ging Ecolo enthousiast mee aan de alarmbel trekken.
De Vlaamse ecologisten hielden zich aan de afspraak, de Franstaligen schenen zich daar zo niet veel van aan te trekken...
Bart Staes had daar scherpe kritiek op.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2008, 23:42   #62
piet_snot
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN Bekijk bericht
naar ik horen zeggen heb zou er in't pajottenland een comitee of genootschap opgericht zijn die naar t'schijnt harde acties plannen als de splitsing van BHV er niet komt, ze zouden zitten wachten op de afloop van de historie van de drie franstalige burgemeesterbenoemingen in de rand om die benoemingen (als ze er mochten komen) als startschot voor de vergeldingsactie te nemen........... ze zouden zich naar t'schijnt het "VVF" noemen, het Vlaams Verzet Front.....
Een soort Vlaamse versie van de Meibion Glyndŵr misschien? Dat kan nog leuk worden .
piet_snot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 00:37   #63
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
En wat is daar verkeerd aan?
Links zou steeds moeten de verdediging opnemen ven de zwakkere. In dit geval is Het Nederlands de zwakkere tov van de Franse taal.
Moesten Duitsers ons hun taal opdringen dan moet een linkse ook de verdediging opnemen van het Nederlands tov van het Duits.
De taal behoort tot de cultuur en de eigenheid van een volk. Dat behoort zowel voor links als voor nationalisten een te verdedigen waarde zijn.

Je kunt toch niet menen dat taal cultuur voor links een negatieve zaak is!
Of gaat links enkel over geld en biefstukken.

Al het voorgaande terzijde gelaten:
Wie in dit land in vrede verder wil leven moet de taal en het grondgebied van de andere respecteren.
Als ik naar Wallonië ga maak ik er een erezaak van om daar Frans te spreken.

Ik zie het verband niet tussen bovenstaande opmerkingen en BHV. Ik zie niet direct wat de splitsing van BHV met dit alles te maken heeft.

In bepaalde wijken in Vlaanderen (en dan spreken we niet over een paar straten maar quasi volledige stadsdelen) is de voertaal Arabisch of Turks en daar wonen mensen die al decennia in Vlaanderen wonen, die nog steeds geen woorld Nederlands spreken en die zich geen reet aantrekken van de rest van Vlaanderen. Die stadsdelen worden steeds groter en autochtonen trekken weg uit die wijken. Als men daar een opmerking over maakt is men een racist en wordt men (deels terecht) door quasi heel Vlaanderen met de nek gekeken. Als men echter geen probleem maakt van hetzelfde fenomeen in de Brusselse rand dan wordt je ook met de nek aangeken. Een partij als SP.a voert in Gent zowaar campagne in het Turks en diezelfde partij gaat dan een beetje stoere taal verkopen over de Franstaligen in de rand. Kom nou. Laat ons ernstig wezen. Nu extreem-rechts kan je niet verwijten dat ze niet consequent zijn maar dat verwijt ik wel de rest van de Vlaamse politiek kaste en dan vooral SP.a (en de zogenaamd VlaamsProgressieven). Perfect hetzelfde met het Engels in het hoger onderwijs. Als het Frans is beginnen ze te flippen maar Engels no problemo. In die zin heeft het volgens mij weinig te maken met de actuele verdediging van de taalrechten van de Nederlandstaligen maar een zeer late tegenreactie op de misbruiken uit het verleden.

En bon. over die zwakken. Een. Moesten die "zwakken" niet voor veel poen hun woning en grond aan de eerste de beste Franstalige verkopen dan was er uberhaupt van sociale verdringing en verfransing geen sprake. Enfin ik neem hen dat as such niet kwalijk. Ik wil alleen zeggen dat er twee kanten aan dit verhaal zijn. Twee. Bij mijn weten nergens ter wereld heb je wellicht een land waarin een rijke meerderheid zich bedreigd voelt (of beter die indruk in het leven wil houden) door een arme minderheid.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 08:05   #64
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik lees hier verschillende keren vermeldingen naar die "Franstalige burgemeesters die niet benoemd raken".Dit is ook de impressie die vanuit Franstalige kringen,en met enig succes,naar het Buitenland geprojekteerd wordt...

Moesten betreffende figuren gewoon aan hun Vlaams voogdijminister,Marino keulen,een schrijven richten dat ze zinnens zijn iedere en elke richtlijn na te volgen,zoals al de andere burgemeesters in Vlaanderen,dan staan ze binnen de twee weken voor de Brabantse gouverneur om ingezworen te worden...

Zo eenvoudig kan het zijn......

om maar te zeggen,ook de "benoeming van die burgemeesters" KAN geen onderhandelingspunt zijn,het moet van henzelf komen!

Laatst gewijzigd door kelt : 27 april 2008 om 08:06.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 08:16   #65
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil graag dat raadsel voor je oplossen!
Moesten de Franstaligen die bij ons komen wonen de streektaal gebruiken in hun contacten met de overheid en liefst ook bij de buren en de bakker, dan zou BHV nooit een probleem geworden zijn.
De talloze Vlamigen hebben dat wel gedaan toen ze in Wallonië gingen werken.
Jaja, maar dat is mijn vraag niet. Uiteraard begrijp ik de problematiek van de verfransing in de rand en deel ik jouw analyse: de onwil om Nederlands te leren is inderdaad het probleem.

De vraag is wat de splitsing van het kiesarrondissement BHV aan die verfransing zal doen, en wat de impact erop zal zijn voor de band tussen Brussel en Vlaanderen.

Citaat:
Je zet de zaken wel op hun kop door te beweren dat het probleem ligt bij de lokalen die 'oproepen tot haat'.
Hola, hola, ik heb gezegd dat het VB een partij is die oproept tot haat tegen al wie anders is (op de eerste plaats al wie iets met links en vakbonden te maken heeft). Dat heeft niets te maken met BHV. Ik begrijp niet waarom je mij het omgekeerde van wat ik gezegd heb in de mond probeert te leggen!
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 08:25   #66
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat oude Vlaamse volkslied was een reactie op franse bezetting.
Dergelijke liederen over vreemde bezetters komen in alle landen van de wereld voor.
Vreemde bezetters zijn nergens welkom. Denk jij er anders over?
Wat was ook al weer het standpunt van het VB over Palestina en Iraq?
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 08:29   #67
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Als een Waal probeert Nederlands te spreken, getuigt het misschien van meer respect om in het Nederlands verder te gaan.
Bedoel je nu dat een Vlaming die naar Brussel gaat er met de Franstaligen (die het toch zo moeilijk hebben met onze taal) Frans moet praten om echt respectvol te zijn?
En wat moet een Franstalige doen om respectvol te zijn tov de Vlamingen?
Of geldt voorgaande niet voor superieure culturen?

Kallikles, geef nu maar toe dat je onmogelijke stellingen verdedigt.
Neem de eenvoudige waarheid als leiddraad:
respecteer de taal en het grondgebied van je buur.
Oud 27 april 2008, 08:45   #68
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Uiteraard begrijp ik de problematiek van de verfransing in de rand en deel ik jouw analyse: de onwil om Nederlands te leren is inderdaad het probleem.

2) De vraag is wat de splitsing van het kiesarrondissement BHV aan die verfransing zal doen, en wat de impact erop zal zijn voor de band tussen Brussel en Vlaanderen.

3) Hola, hola, ik heb gezegd dat het VB een partij is die oproept tot haat tegen al wie anders is (op de eerste plaats al wie iets met links en vakbonden te maken heeft).

4) Dat heeft niets te maken met BHV. Ik begrijp niet waarom je mij het omgekeerde van wat ik gezegd heb in de mond probeert te leggen!
1) blij om te horen dat we wat dit betreft bondgenoten zijn.

2) De splitsing BHV zal de Franstaligen hopelijk doen inzien dat ze zich moeten aanpassen. Erkenning van de grens en de taal is nodig voor een vredelievende samenleving.

3) Ook daarmee ben ik niet akkoord. Wij willen dat wie bij ons komt wonen zich aanpast , en zeker onze taal te leren (noodzakelijk voor een job). Dat heeft niets te zien met 'oproepen tot haat'.
Wij hebben zeker niets tegen vakbonden waaraan onze samenleving zoveel aan te danken heeft.
Wij zijn wel tegen vakbonden die het Belgisch statusquo verdedigen tegen de belangen in van de Vlaamse arbeiders.
Wij zijn zeker ook niet tegen solidariteit. Wel tegen 'solidariteit' die de onzalige transfers door dik en dun verdedigt en voorbijgaat aan de corruptie en misbruik in de PS-staat Wallonië.
4) Dat is dan een misverstand van mijnentwege, waarvoor mijn verontschuldiging;
Het is niet mijn bedoeling je woorden te verdraaien.
Maar iik ben wel van mening dat niet alleen franstalige landgenoten, maar zeker ook nieuwkomers zich moeten aanpassen in ruil voor al de voordelen waarvan ze hier kunnen genieten die ze in eigen land niet hebben.

Laatst gewijzigd door luc broes : 27 april 2008 om 08:57.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 08:49   #69
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
kalm,kalm..dat de regering Leterme I dit probleem op het bord zou krijgen wist iedereen.
En of de Franstaligen weten dat ze daarmee Leterme een pad in de korf leggen....

Citaat:
B-H-V: Herhaalt de Geschiedenis Zich?

From the desk of Filip van Laenen on Sat, 2008-04-26 12:16

Na de beslissing van de voorzitters van de Franstalige partijen om geen nieuw belangenconflict meer in te roepen, lijkt het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde in een stroomversnelling beland te zijn. Maar wie heeft er het grootste belang bij een uitstel van de stemming in de Kamer?

Maandenlang was men er aan «Vlaamse» zijde eigenlijk redelijk gerust in: de Franstaligen zouden een splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde zo lang mogelijk tegenhouden door een nieuw belangenconflict in te roepen telkens wanneer de termijn van het vorige zou aflopen. Op die manier zou een stemming in de Kamer met meer dan een jaar uitgesteld kunnen worden, voldoende tijd om tot een onderhandelde oplossing te komen. Aan die hoop kwam deze week echter abrupt een einde toen de voorzitters van de Franstalige partijen beslisten geen nieuw belangenconflict in te roepen, waardoor het splitsingsvoorstel op 8 mei al in de Kamer zou gestemd kunnen worden. Een ferme streep door de rekening van de «Vlamingen».

Wie zijn de Vlamingen tussen aanhalingstekens die belang hebben bij een zo lang mogelijk uitstel van een stemming in de Kamer over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde? In de eerste plaats CD&V en Eerste Minister Yves Leterme, die door deze zet van de Franstaligen gedwongen worden op korte termijn te kiezen tussen het kartel met de N-VA of de federale regering en het Belgische staatsbelang. Dit is een keuze die ze graag zo lang mogelijk uitgesteld hadden, ook al zegt CD&V-fractieleider Servais Verherstraeten dat een uitstel sine die voor hem niet kan. Ook bij de Open Vld zijn ze niet happig op een stemming, maar hun fractieleider Bart Tommelein verklaarde onmiddellijk dat ze hun wagentje aan dat van de CD&V zouden koppelen. Uit die hoek hoeft de CD&V dus geen hulp te verwachten, integendeel zelfs. En tot slot is er nog het heir «Noord-Belgen», dat in november luid (en met enige voldoening) verkondigde dat door de stemming in de commissie een splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde nu verder weg dan ooit was, en dat vandaag ongelijk krijgt over de hele lijn. Wees er zeker van dat ze de komende dagen klaar zullen staan met hun analyses en commentaren die moeten aantonen waarom de Vlamingen er alle belang bij hebben op 8 mei de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde niet te stemmen.

Maar welk belang hebben de Franstaligen erbij om zo snel al een stemming over de splitsing uit te lokken? Het valt op dat de Franstalige tactiek van vandaag enkele gelijkenissen vertoond met de tactiek die gevolgd werd vlak voor de beruchte stemming op 7 november. Eerst waren er de vertragingsmanoeuvres, om die op een onverwacht ogenblik plotsklaps stop te zetten en het vertragingsinitiatief aan de Vlamingen, en dan in het bijzonder de CD&V, over te laten. In oktober ontlokte het de beruchte woorden «Miserie, miserie» van Pieter de Crem, die later door Gerolf Annemans zelfs Pieter de Rem zou genoemd worden. De rol die Pieter de Crem toen had, ligt vandaag voor Yves Leterme en in zekere zin ook Kamervoorzitter Herman van Rompuy weggelegd. Die laatste zal overigens de komende dagen een moeilijke keuze moeten maken tussen zijn rancune tegenover Yves Leterme (stemming laten doorgaan) enerzijds en zijn loyaliteit aan België (stemming uit- of afstellen) anderzijds. De vraag blijft echter waarom de Franstaligen precies nu het geweer van schouder veranderen.

Waarschijnlijk zijn de Franstaligen tot het inzicht gekomen dat er geen politieke winst meer te halen valt uit een nieuw belangenconflict, net zoals er in de herfst van verleden jaar op een bepaald ogenblik geen winst meer te halen viel uit een verderzetting van hun gefilibuster. Net zoals toen heeft de CD&V vandaag een veel groter belang bij een uitstel van een stemming over de splitsing dan de Franstaligen, en dan is het voor hen ook veel voordeliger om diezelfde CD&V zélf de kastanjes uit het communautaire vuur te laten halen. Volgend citaat uit het bericht van La Libre Belgique illustreert dit prima, maar over de correctheid ervan durf ik me niet uit te spreken:

Ce samedi, Yves Leterme rencontrera les présidents de trois partis francophones de la majorité (MR, PS, cdH) avec pour objectif de faire diminuer le voltage de la ligne �* haute tension BHV. Yves Leterme, qui «a pris acte» de la décision des quatre partis francophones (ajoutez Ecolo aux trois précités) de ne pas activer de nouvelle procédure en «conflit d'intérêt», aimerait les faire revenir sur cette décision.

Betekent de «aimerait» alleen maar dat La Libre Belgique meent dat het in het voordeel van Yves Leterme is dat de Franstaligen op hun beslissing terugkomen, of heeft de krant reden om aan te nemen dat Yves Leterme later vandaag de Franstaligen zelf zal proberen te overtuigen om terug te komen op hun beslissing? Als dat geen kwakkel van de krant is, zou een openhartig gesprek tussen N-VA en CD&V op het karteloverleg komende maandag toch wel zeer op zijn plaats zijn.
Het lijkt er op dat we in mei definitief zullen weten of tjeef Leterme Verhofstadt de belgicistische loef zal afsteken.
Oud 27 april 2008, 08:50   #70
luc broes

Standaard

Citaat:
Wat was ook al weer het standpunt van het VB over Palestina en Iraq?
Zeer veel kan ik daar niet over zeggen, maar wel dit:
het VB verdedigt het recht van de Palestijnen op een eigen staat.
Oud 27 april 2008, 08:53   #71
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag is wat de splitsing van het kiesarrondissement BHV aan die verfransing zal doen, en wat de impact erop zal zijn voor de band tussen Brussel en Vlaanderen.
Dat is dezelfde vraag als wat de impact zou zijn op de band tussen Israel en Palestina de dag dat ze elkaars grondgebied erkennen én respecteren.
Oud 27 april 2008, 08:58   #72
luc broes

Standaard

Goed knuppel!
Oud 27 april 2008, 09:13   #73
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En of de Franstaligen weten dat ze daarmee Leterme een pad in de korf leggen....

Het lijkt er op dat we in mei definitief zullen weten of tjeef Leterme Verhofstadt de belgicistische loef zal afsteken.
De pad ligt in de korf,niet van Leterme,die WEET dat hij geen enkele optie heeft dan een zeer geloofwaardig akkoord er uit te slepen op straffe van electorale vernietiging...Als hij NEEN zegt wordt hij de "held van Vlaanderen!",een Vlaanderen bovendien dat in niet al te slechte staat "goodbye" kan zeggen aan Belgie...(mocht het zo ver komen!)

De pad ligt in de korf van Franstalige politici,die niet alleen rekening te houden hebben met hun eigen communautaire stoerdoenerij,maar ook met FINANCIELE gevolgen van een "explosie" !

De pad ligt ook in de korf van de Brusselse politici,de stad waar de bevolking inmiddels in meerderheid bestaat uit mensen die geen belastingen KUNNEN betalen,mensen die geen belastingen HOEVEN te betalen,en mensen die men geen belasting DURFT te vragen....dat snijdt die politici direct op de juiste grootte!

Laatst gewijzigd door kelt : 27 april 2008 om 09:16.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 09:17   #74
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Bart Staes had daar scherpe kritiek op.
maar werd daarin niet gesteund door voorzitter Mieke vogels. Die zei zelfs dat Bart Staes niet het partijstandpunt verkondigde.
Oud 27 april 2008, 09:19   #75
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik zie het verband niet tussen bovenstaande opmerkingen en BHV. Ik zie niet direct wat de splitsing van BHV met dit alles te maken heeft.

In bepaalde wijken in Vlaanderen (en dan spreken we niet over een paar straten maar quasi volledige stadsdelen) is de voertaal Arabisch of Turks en daar wonen mensen die al decennia in Vlaanderen wonen, die nog steeds geen woorld Nederlands spreken en die zich geen reet aantrekken van de rest van Vlaanderen. Die stadsdelen worden steeds groter en autochtonen trekken weg uit die wijken. Als men daar een opmerking over maakt is men een racist en wordt men (deels terecht) door quasi heel Vlaanderen met de nek gekeken.
hoezo deels terecht? Dat fenomeen moet net hard bestreden worden, zulke gettovorming is in wezen asociaal en links zou zich tegen dat soort van multikul moeten verzetten, net omwille van antiracistische bekommernissen.

Citaat:
Als men echter geen probleem maakt van hetzelfde fenomeen in de Brusselse rand dan wordt je ook met de nek aangeken. Een partij als SP.a voert in Gent zowaar campagne in het Turks en diezelfde partij gaat dan een beetje stoere taal verkopen over de Franstaligen in de rand. Kom nou. Laat ons ernstig wezen. Nu extreem-rechts kan je niet verwijten dat ze niet consequent zijn maar dat verwijt ik wel de rest van de Vlaamse politiek kaste en dan vooral SP.a (en de zogenaamd VlaamsProgressieven).
De sp.a is dan ook een pure machtspartij die nu eens aan de oppositie zit. Je kan niet anders verwachten. Het veebee heeft nog niet in een regering gezeten dus op dat vlak zijn ze nog euh... maagdelijk. Het feit dat het om 'extreem rechts' gaat neemt echter niet weg dat de problemen die veebee (en nu ook sp.a) aankaarten wel reëel zijn, er is een actieve verfransingspolitiek aangestuurd door MR en FDF.

Citaat:
Perfect hetzelfde met het Engels in het hoger onderwijs. Als het Frans is beginnen ze te flippen maar Engels no problemo.
je vergist je als je denkt dat er vanuit de Vlaamse beweging geen reactie komt op de verengelsing. Aan de rechterzijde voerde veebee onlangs een actie tegen de verengelsing en aan de linkerzijde is ook heel veel verweer tegen die verengelsing: hier en hier en in de nieuwste Meervoud zal ook aandacht aan het probleem gegeven worden.

Citaat:
Bij mijn weten nergens ter wereld heb je wellicht een land waarin een rijke meerderheid zich bedreigd voelt (of beter die indruk in het leven wil houden) door een arme minderheid.
Welke rijke meerderheid? Je gelooft die fabels toch niet over Vlaanderen als rijkste land ter wereld? Als socialist zou je beter moeten weten, de kloof tussen rijk en arm is ook hier groter aan het worden en dat geeft een vertekend beeld in de statistieken.
Trouwens welke arme minderheid? De Franstaligen die naar de Rand verhuizen zijn doorgaans welstellende Brusselse FDF bourgeois. Lui waar ik dus niet de minste begrip voor kan opbrengen. Er komt in Wallonië trouwens ook meer en meer kritiek op de arrogantie van de Brusselse francofonie.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 09:24   #76
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat is dezelfde vraag als wat de impact zou zijn op de band tussen Israel en Palestina de dag dat ze elkaars grondgebied erkennen én respecteren.
niet helemaal. Zolang de motor achter die verfransing, namelijk het Brusselse Gewest, buiten Vlaamse controle valt zal de verfransing gewoon doorgaan, zelfs zonder faciliteiten. De splitsing van BHV is slechts een eerste stap om de invloed van Brussel aan banden te leggen op korte termijn, maar op lange termijn zal die splitsing zelfs schadelijk kunnen zijn als het Brussels Gewest zelf niet aan banden wordt gelegd.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 09:43   #77
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Dit soort discussies zijn compleet zinloos , over de partijgrenzen heen zie je duidelijke dat er tegengestelde meningen zijn naar gelang welk "kamp" men toe behoort: de Vlamingen denken zus ,de Walen denken zo. De enige reden waarom men zo denkt is het perspectief. Als Vlaming ziet men enkel de dingen die men wil zien , als Waal idem ditto. Voor Vlamingen zijn de Franstaligen de boeman , maar als ge eens naar de RTBF of den RTL kijkt dan zul je zien dat voor Walen , van links tot rechts , de Nederlandstaligen de boeman zijn.

Taal is geen trofee. Het dient om te communiceren. Om een boodschap van de ene persoon naar de andere persoon over te brengen. In mijn buurt wonen Franstaligen , die kennen Nederlands , maar ik spreek daar geen Nederlands mee , maar Frans. Ik maak daar geen erezaak. Taal dient voor mij om te begrijpen wat de ander wil overbrengen. En aangezien mijn Frans beter is dan hun Nederlands , spreken wij Frans. Voor de meeste van jullie klinkt dat allicht surrealistisch of als cultuurrelativisme. Als iemand Nederlands kan des te beter , voor zijn eigen kansen. En als ie vertikt om Nederlands te leren , dan zal ie vroeg of laat wel te maken krijgen met mensen die hem niet zullen willen te woord staan , maar daardoor gaat ie echt niet sneller Nederlands spreken , integendeel. Sommige Walen kennen wel degelijk Nederlands , maar willen het simpelweg niet meer spreken. Als je afgedreigd wordt met het argument van : "hij gaat ier nu een keer doen , wat da wij zeggen da ge gaat doen", dan krijg je al snel een tegengestelde reactie. Verwijten maken , mensen ridicule eisen stellen , overal complottheorieen achter zien , dat is echt niet de oplossing tot een harmonieus samenleven. Inleving in de ander zijn situatie , daarentegen , zal een pak meer resultaten opleveren.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 09:46   #78
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht

1) In bepaalde wijken in Vlaanderen (en dan spreken we niet over een paar straten maar quasi volledige stadsdelen) is de voertaal Arabisch of Turks en daar wonen mensen die al decennia in Vlaanderen wonen, die nog steeds geen woorld Nederlands spreken en die zich geen reet aantrekken van de rest van Vlaanderen. Die stadsdelen worden steeds groter en autochtonen trekken weg uit die wijken. Als men daar een opmerking over maakt is men een racist en wordt men (deels terecht) door quasi heel Vlaanderen met de nek gekeken. Als men echter geen probleem maakt van hetzelfde fenomeen in de Brusselse rand dan wordt je ook met de nek aangeken. Een partij als SP.a voert in Gent zowaar campagne in het Turks en diezelfde partij gaat dan een beetje stoere taal verkopen over de Franstaligen in de rand. Kom nou. Laat ons ernstig wezen. Nu extreem-rechts kan je niet verwijten dat ze niet consequent zijn maar dat verwijt ik wel de rest van de Vlaamse politiek kaste en dan vooral SP.a (en de zogenaamd VlaamsProgressieven). Perfect hetzelfde met het Engels in het hoger onderwijs. Als het Frans is beginnen ze te flippen maar Engels no problemo. In die zin heeft het volgens mij weinig te maken met de actuele verdediging van de taalrechten van de Nederlandstaligen maar een zeer late tegenreactie op de misbruiken uit het verleden.

2) En bon. over die zwakken. Een. Moesten die "zwakken" niet voor veel poen hun woning en grond aan de eerste de beste Franstalige verkopen dan was er uberhaupt van sociale verdringing en verfransing geen sprake. Enfin ik neem hen dat as such niet kwalijk. Ik wil alleen zeggen dat er twee kanten aan dit verhaal zijn. Twee.

3) Bij mijn weten nergens ter wereld heb je wellicht een land waarin een rijke meerderheid zich bedreigd voelt (of beter die indruk in het leven wil houden) door een arme minderheid.
Solidarnosc, neem me niet kwalijk maar je betoog is mank.

1) Vreemdelingen getto's zijn een kwalijke zaak. Omdat die mensen de taal niet kennen en moeilijk een job vinden. Aldus moeten werkenden die onderhouden en dat veroorzaakt problemen.
Dus iedereen (franstaligen èn vreemdelingen) moet zich aanpassen aan de streek waar hij zich vestigt. En wees maar zeker dat de meeste mensen zo er over denken, wat de officiële 'mode' ook moge beslissen.

2) Met zwakkere bedoel ik de Vlamingen die zich moeten verweren tegen de dominante Frans cultuur. Je weet toch dat Brussel vroeger Vlaams was.
Zoals overal ter wereld bezwijken ook de Vlamingen voor de macht van het geld. Eigenaardig hé?

3) Wel, dan moet je België eens gaan bezoeken.
Vlaanderen onderhoudt dit land, en wel bepaald met transfers van meer dan 10 miljard euro per jaar.
Toch slagen de Franstaligen erin de taalgrens opte schuiven. Brussel 'moet' groter worden! En de Vlamingen in de Rand voelen zich bedreigd.
Oud 27 april 2008, 09:53   #79
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
Dit soort discussies zijn compleet zinloos , over de partijgrenzen heen zie je duidelijke dat er tegengestelde meningen zijn naar gelang welk "kamp" men toe behoort: de Vlamingen denken zus ,de Walen denken zo. De enige reden waarom men zo denkt is het perspectief. Als Vlaming ziet men enkel de dingen die men wil zien , als Waal idem ditto. Voor Vlamingen zijn de Franstaligen de boeman , maar als ge eens naar de RTBF of den RTL kijkt dan zul je zien dat voor Walen , van links tot rechts , de Nederlandstaligen de boeman zijn.

Taal is geen trofee. Het dient om te communiceren. Om een boodschap van de ene persoon naar de andere persoon over te brengen. In mijn buurt wonen Franstaligen , die kennen Nederlands , maar ik spreek daar geen Nederlands mee , maar Frans. Ik maak daar geen erezaak. Taal dient voor mij om te begrijpen wat de ander wil overbrengen. En aangezien mijn Frans beter is dan hun Nederlands , spreken wij Frans. Voor de meeste van jullie klinkt dat allicht surrealistisch of als cultuurrelativisme. Als iemand Nederlands kan des te beter , voor zijn eigen kansen. En als ie vertikt om Nederlands te leren , dan zal ie vroeg of laat wel te maken krijgen met mensen die hem niet zullen willen te woord staan , maar daardoor gaat ie echt niet sneller Nederlands spreken , integendeel. Sommige Walen kennen wel degelijk Nederlands , maar willen het simpelweg niet meer spreken. Als je afgedreigd wordt met het argument van : "hij gaat ier nu een keer doen , wat da wij zeggen da ge gaat doen", dan krijg je al snel een tegengestelde reactie. Verwijten maken , mensen ridicule eisen stellen , overal complottheorieen achter zien , dat is echt niet de oplossing tot een harmonieus samenleven. Inleving in de ander zijn situatie , daarentegen , zal een pak meer resultaten opleveren.
Alle Franstaligen zul je tot voorbeeld stellen voor de oplossing van het Belgisch probleem.
Laten we allemaal frans spreken en de problemen zijn opgelost!?

Echt jammer dat vele Vlamingen er niet zo over denken.

Nu nog trachten de Franstaligen ervan te overtuigen dat we met zijn allen beter Engels spreken, dan wordt het nòg eenvoudiger .
Want taal taal is geen trofee . Het dient om te communiceren, en met Engels communiceren we met heel de wereld!

Laatst gewijzigd door luc broes : 27 april 2008 om 09:56.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2008, 09:59   #80
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle Franstaligen zul je tot voorbeeld stellen voor de oplossing van het Belgisch probleem. Laten we allemaal frans spreken en de problemen zijn opgelost?

Echt jammer dat vele Vlamingen er niet zo over denken.

Nu nog trachten de Franstaligen ervan te overtuigen dat we met zijn allen beter Engels spreken, dan wordt het nòg eenvoudiger .
Want taal taal is geen trofee . Het dient om te communiceren, en met Engels communiceren we met heel de wereld!
Als gij geen Engels kunt , zult ge straks inderdaad niet meer mee kunnen , alleen om te reageren op jouw bericht , moet ik al Engels kunnen , want er staat hier in dat balkske "new reply" ...
moser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be