Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2008, 16:51   #61
Babylonia
Parlementslid

Standaard

PNAC rebuilding americas defenses al eens bekeken Jozef?
Is echt schokkend
het nieuwe mein kampf.
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 16:53   #62
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babylonia Bekijk bericht
PNAC rebuilding americas defenses al eens bekeken Jozef?
Is echt schokkend
het nieuwe mein kampf.
U illustreert dat u er niets van begrijpt.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2008, 00:10   #63
Babylonia
Parlementslid

Standaard

Ik zal een link voor je zetten
want het is het plan van de Bush Clan wat momenteel in uitvoering is.
http://nl.youtube.com/watch?v=oSPqto796Lc&NR=1
De gouvernementele site van de PNAC is momenteel niet toegankelijk.
Wil je mijn vraag nog beantwoorden?
heb je dat rapport gelezen?
Ik kan het je toesturen.
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2008, 15:46   #64
Nanouk
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Nee, "wereldoorlogen" zijn volgens mij enkel mogelijk in het tijdperk van de moderniteit, met zijn imperiale ambities.

We leven vandaag in de postmoderniteit, met regionale en transnationale allianties die altijd zeer topisch zijn en ad hoc worden samengesteld rond een bepaald onderwerp.

Er zijn geen imperia meer die de wereld als geheel bedreigen, er is enkel een veelheid van multipolaire krachten die voortdurend nieuwe allianties aangaan.

De toekomst van oorlog ligt in assymetrische conflicten, met een grootmacht of meerdere grootmachten (China, Rusland, Europa, de VS, Brazilië, Indië, Japan), die strijden tegen kleine, zeer goed georganiseerde groupuscules van niet-staatse actoren.

Een beetje zoals we zien in de "war on terror". Die is wel "globaal", maar dat is geen wereldoorlog.

-Het goede van deze nieuwe assymetrische conflicten met niet-staatse actoren is dat grote legers irrelevant zijn geworden. En dat de niet-staatse actoren kunnen winnen.

-Het verderfelijke ervan is dat hierdoor burgerlijke rechten in democratieën tijdelijk worden opgeschort of zelfs misbruikt door machthebbers, zoals in de VS en het VK vandaag. Die nemen dit soort conflict snel aan als uitvlucht om een nieuw soort fascisme te installeren.

Dus geen wereldoorlogen met natiestaten of imperia die elkaar bevechten. Maar wel venijnige en mogelijk globale assymetrische conflicten.
Ik ben het niet helemaal met je eens. De kans is denk ik klein op een derde wereldoorlog; maar toch is het wel mogelijk. In de koude oorlog ging het bijvoorbeeld ook om een conflict van twee grootmachten tegen elkaar. Uiteindelijk werd dit geen wereldoorlog, maar dat had wel kunnen gebeuren.

Stel nu dat Bush het ineens in zijn (gestoorde) kop haalt dat hij China (Cuba, Laos, Noord-Korea en Vietnam) wil bevrijden van het communisme, en een van deze landen gaat bombarderen. Dan heb je geheid je 3e wereldoorlog.

Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar niks is onmogelijk
Nanouk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be