Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2008, 00:02   #61
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht

1. Is de slechte kwaliteit van het onderwijs niet de eerste verantwoordelijke voor de relatief lage talenkennis van de Franstalige? In ons land lijkt mij dat toch het geval te zijn.

2. Een andere schuldige lijkt mij dan de Franstalige media die alles zo graag binnen de Francosphère houden. Is het waar dat Engelstalige films nog vaak een voice-over krijgen op Franse TV-zenders?
1. Dat is zo, slechte kwaliteit gecombineerd met een anti-school (of eerder nog een anti-inspanning) mentaliteit bij nogal wat leerlingen. Er zijn gelukkig ook nog uitzonderingen! Maar dat zijn dan weer 'sale flamands'; dat is hèt scheldwoord bij uitstek voor de vlijtige en oplettende leerlingen, die altijd de meeste punten krijgen. Ik vind dat trouwens heel veelzeggend !

2. Vaak? Zeg maar zo goed als altijd. Maar zoals moser al opmerkte, het gaat eigenlijk eerder om 'dubben'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 20 mei 2008 om 00:20.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 00:09   #62
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door d24e Bekijk bericht
Schaf gewoon dubben af op tv, in cinemas en games. Dan leren alle Europeanen binnen de kortste keren goed Engels en kunnen we allemaal makkelijk met elkaar communiceren.
Gelukkig zijn er ook heel mooie Duitse, Chinese, Finse, Spaanse, Japanse, Hongaarse, Indische, Portugese, Koreaanse, ... films!

Altijd maar dat Engels, dat steekt ook ferm tegen.

En de Engelse taalimperialisten moeten het ook niet té gemakkelijk krijgen, hé!

Oud 20 mei 2008, 00:10   #63
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Eén van de redenen, ja, en dan nog niet eens de belangrijkste !

Hier volgen er nog een paar :

- Nederlands, dat stelt op wereldvlak niks voor (en het helpt niet hen er op te wijzen dat het wel de taal is van de meerderheid: 'oui, mais eux (= les Flappies) ils parlent quand-même tous français, alors pourquoi nous, on devrait apprendre le néerlandais ?')

- Nederlands is niet mooi: 'c'est moche, monsieur, c'est comme si on entend des chiens, qhaf qhaf qhaf'

- Nederlands is te moeilijk, 'onlogisch' (alsof Frans gemakkelijker of 'logischer' zou zijn)

- Nederlands is niet echt een taal: 'mais monsieur, quand je parle avec mes copains flamands, ils parlent leur patois, et je ne comprends rien'

- Nederlands is voor mij niet interessant, want ik ga later toch verhuizen naar ... (Paris, Londres, les Etats-Unis, ...)

- Nederlands is niet nuttig, want binnen een paar jaar loopt Vlaanderen toch onder water, en dan moeten al die Vlamingen in Wallonië komen wonen, en dan zullen zij zich moeten aanpassen, zij zullen dus Frans moeten leren

...

Wat u daar over het 'imago' van Vlaanderen schrijft, klopt al evenzeer.

Je zou je soms al eens durven afvragen wat de verantwoordelijkheid van 'les médias' in dit alles is, nee?
Belachelijk. Ik zal ook op lange termijn België definitief verlaten maar dat betekent niet dat ik mijn Nederlands niet meer nodig zal hebben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 00:12   #64
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Bekijk bericht
De Walen die respect opbrengen voor de Vlamingen? De kans is niet bijster groot.
Oh, er zijn wel Walen die vol bewondering opkijken naar de Vlamingen, hoor!

Zij zouden willen dat er wat meer Walen blijk gaven van hetzelfde dynamisme en dezelfde koppige volharding als dat waarover de Vlamingen blijken te beschikken. Ik vind dat we die mensen moeten steunen!

Laatst gewijzigd door djimi : 20 mei 2008 om 00:13.
Oud 20 mei 2008, 00:18   #65
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Zou het kunnen dat ooit, lang geleden, de flaminganten degenen waren in Vlaanderen die gestudeerd hadden, een minimum aan cultuur hadden en de wereld kenden? Dat werkt nog steeds een beetje door, denk ik.
Dat zou inderdaad een goede verklaring kunnen zijn. Interessant thema voor een sociaal-historische studie, alleszins!

Oud 20 mei 2008, 00:22   #66
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Belachelijk. Ik zal ook op lange termijn België definitief verlaten maar dat betekent niet dat ik mijn Nederlands niet meer nodig zal hebben.
Ik vind al die argumenten belachelijk, hoor.

En ik hoop dat je goed terechtkomt in je nieuwe 'vaderland'.

Maar wel goed integreren, hé!

Oud 20 mei 2008, 00:27   #67
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, er zijn wel Walen die vol bewondering opkijken naar de Vlamingen, hoor!

Zij zouden willen dat er wat meer Walen blijk gaven van hetzelfde dynamisme en dezelfde koppige volharding als dat waarover de Vlamingen blijken te beschikken. Ik vind dat we die mensen moeten steunen!
Het probleem op de Franstalige kant is dat ze geen trotsheid hebben tegenover hun eigen regio. Ik kom altijd met hetzelfde onderwerp daarover : de charts in België. Op de Vlaamse kant zullen we veel producties van eigen bodem zien : van Deus tot Milk Inc. of Laura Lynn, in alle stijlen vindt men een zekere interesse van de Vlamingen tegenover hun eigen artiesten. Op de Franstalige kant is bijna alles, wat Franstalige muziek betreft, gericht op Franse (uit Frankrijk dus) artiesten behalve misschien een Adamo of een Maurane maar dat blijven uitzonderingen. In Vlaanderen spreekt men van "Bekende Vlamingen". Niemand spreekt van "Wallons Connus" of "Wallons Célèbres" in Wallonië, zo'n begrip bestaat helemaal niet. Alsof ze geen echte identiteit hadden.

Laatst gewijzigd door Everytime : 20 mei 2008 om 00:28.
Oud 20 mei 2008, 00:29   #68
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het enige belachelijke is hoe jij je gat in de haag steekt nu je met je eigen uitspraken geconfronteerd wordt.

Ik zal nooit vergeten hoe jij Dorian, een van je fameuze soortgenoten, hier de raad gaf zoveel mogelijk in een Franstalige wereld te leven. Hoe ze de Vlamingen moest mijden om geen problemen te krijgen.
Ook jij zit zo vol met meerderwaardigheidsgevoelens dat je niet eens meer merkt dat je zélf het probleem bent.

Je hebt hier vandaag die lastige Vlamingen gepolst om te weten hoe goed of slecht ze met Franstaligen overweg kunnen. Je weet het nu. Veel reden om je soortgenoten je goede raad te verkopen had je dus niet.

Ga dus zo rap mogelijk naar je geliefde Frankrijk en hou je complimenten. Frankrijk is eentalig frans. Je hebt er dus geen nederlands nodig en de Vlamingen die je zult tegenkomen spreken zeker ook Frans.
Leef nog lang en gelukkig in je Franstalige wereld, met je Franstalige artiesten en het volk dat veel beter bij je past dan de Vlamingen.

Je kan nu maar beter maken dat je onder mijn ogen uitkomt want voor vandaag komt jullie laffe hypocrisie mij de strot uit.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 20 mei 2008 om 00:54.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 00:30   #69
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind al die argumenten belachelijk, hoor.

En ik hoop dat je goed terechtkomt in je nieuwe 'vaderland'.

Maar wel goed integreren, hé!
Ik vind ze ook belachelijk maar ze verbazen me jammer genoeg niet.
Oud 20 mei 2008, 00:35   #70
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind ze ook belachelijk maar ze verbazen me jammer genoeg niet.
Nederlands verstaan volstaat zo te zien niet om ook begrijpen wat er bedoeld werd.
Oud 20 mei 2008, 07:22   #71
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand spreekt van "Wallons Connus" of "Wallons Célèbres" in Wallonië, zo'n begrip bestaat helemaal niet. Alsof ze geen echte identiteit hadden.
Hun identiteit is "België". Vandaar de verbijstering, de ontreddering en de existentiële angst die zich van hen meester maakt nu dat België aan het verdwijnen is.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 07:54   #72
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hun identiteit is "België". Vandaar de verbijstering, de ontreddering en de existentiële angst die zich van hen meester maakt nu dat België aan het verdwijnen is.
Het is een non-identiteit, maar die heeft wel een strategie, Vlamingen zijn een identiteit, zonder strategie.
Voil�* , om ook eens L. Claes aan te halen.
Oud 20 mei 2008, 10:28   #73
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat kan, maar dat zal er zeker niet vanzelf komen, er zal zeer actief, democratisch burgerschap moeten aan te pas komen. En de koloniale machtsverhoudingen die in 1830 ingesteld zijn, zullen gebroken zijn, zoniet komt er helemaal geen Belgiê meer.
gaan vlaams-nationalisten daaraan meehelpen aan dat democratisch burgerschap ? bvb o.a. de federale kieskring...
of gaan ze blijven dreigen met splitsing ?
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 10:33   #74
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
gaan vlaams-nationalisten daaraan meehelpen aan dat democratisch burgerschap ?
Ik kan niet voor de Vlaamsnationalisten spreken, maar mijn antwoord is volmondig ja. Ik ben daar trouwens al mee bezig.

Citaat:
bvb o.a. de federale kieskring...
Nee, aan een truuk om de racistische Franstalige politieke klasse nog meer macht te geven in Vlaanderen werkt een democratisch burger vanzelfsprekend niet mee. Hij bestrijdt dat.

Citaat:
of gaan ze blijven dreigen met splitsing ?
België zal een volwaardige confederatie van twee volwaardige landen worden of verdwijnen. De Brusselaars zullen zo'n confederatie niet graag zien, maar de Walen zijn imho in die richting aan het evolueren.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 20 mei 2008 om 10:34.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 11:43   #75
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wat de Francofonen teveel hebben hebben de Nederlandstaligen te weinig. Ons hedendaags cultureel patrimonium bestaat voornamelijk uit Engelstalige muziek. Zet de radio op en negen op tien van de liedjes is Engels (of iets dat er op moet lijken).
Zelfs ons hoger onderwijs wil men nu verengelsen, waarmee de taalstrijd opnieuw kan beginnen.
We zouden wat meer een voorbeeld aan de francofonen moeten nemen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 12:28   #76
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wat de Francofonen teveel hebben hebben de Nederlandstaligen te weinig. Ons hedendaags cultureel patrimonium bestaat voornamelijk uit Engelstalige muziek. Zet de radio op en negen op tien van de liedjes is Engels (of iets dat er op moet lijken).
Zelfs ons hoger onderwijs wil men nu verengelsen, waarmee de taalstrijd opnieuw kan beginnen.
Het is natuurlijk wel zo dat in onze Nederlandstalige gebieden, wij voornamelijk gericht zijn op handel met het buitenland. Het grootste deel van dat buitenland opereert in het engels. Ik heb trouwens begrepen dat ze nu in Nederland het leren van Chinees willen bevorderen. Dit puur en alleen omdat er een enorme economische wereldmacht aan het ontstaan is waar men Chinees spreekt. Is die ontwikkeling er ook in Vlaanderen?

En dan nog even mijn persoonlijke mening: frans is mooi, maar nederlands is duizend maal schoner dan het frans.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 13:29   #77
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

en dat is allemaal een reden om honderd jaar taalstrijd ongedaan te maken?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 13:37   #78
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig zijn er ook heel mooie Duitse, Chinese, Finse, Spaanse, Japanse, Hongaarse, Indische, Portugese, Koreaanse, ... films!

Altijd maar dat Engels, dat steekt ook ferm tegen.

En de Engelse taalimperialisten moeten het ook niet té gemakkelijk krijgen, hé!
Inderdaad, en wanneer ik die bekijk doe ik dat ook in de originele taal met nederlandse of engelse subtitles.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 15:39   #79
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat vind ik eerlijk gezegd, goed meevallen hoor. De laatste tijd is er terug wat meer kwalitatieve Nederlandstalige muziek op de radio. En daarmee bedoel ik niet de top 20 Schlagerfestival...
Oud 24 mei 2008, 20:21   #80
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik kan niet voor de Vlaamsnationalisten spreken, maar mijn antwoord is volmondig ja. Ik ben daar trouwens al mee bezig.

Nee, aan een truuk om de racistische Franstalige politieke klasse nog meer macht te geven in Vlaanderen werkt een democratisch burger vanzelfsprekend niet mee. Hij bestrijdt dat.

België zal een volwaardige confederatie van twee volwaardige landen worden of verdwijnen. De Brusselaars zullen zo'n confederatie niet graag zien, maar de Walen zijn imho in die richting aan het evolueren.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be