Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2008, 19:58   #61
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
er zijn ook separatisten en confederalisten die niet op vb, n-va, ldd of vp stemmen.
Dat zegt u. U zegt dat altijd zowat in die aard. U moet wel zo iets zeggen want u zit met het probleem dat 70% Vlamingen niet op een separatistische partij stemmen. Dat zijn de feiten. En over uw hypothese hebben we maar het raden naar. Overigens, u rangschikt de LDD als separatistische partij. Tja, heel duidelijk is dit niet altijd. Het volgende licht ik letterlijk uit hun partijprogramma, als hoofdstuk:

“Met Wallonië als het kan, zonder België als het moet”.

Als ik het goed begrijp, weten ze het zelf nog niet zo goed.

Laatst gewijzigd door system : 21 mei 2008 om 20:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:35   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat zegt u.
Uiteraard zeg ik dat want ik ben er zo een.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:45   #63
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard zeg ik dat want ik ben er zo een.
Maar wat u zegt hoeft nog niet waar te zijn. We moeten ons houden aan meetbare gegevens. En aan vage gegevens van mogelijke separatisten die in andere partijen zouden zitten, daar kunnen we niets mee.

Ik zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat er in het VB relatief veel mensen zijn die royalisten zijn, die dus het voor het huidig koningshuis zijn. Tenminste volgens die fameuze enquête. En dat dus niet alle mensen die op het VB stemmen, separatisten zijn. En in die redenering zouden we dan het VB moeten debiteren van enkele mandaten en dan komen we niet eens meer aan de 30% separatisten.

Maar met zo'n redeneringen komen we nergens. We moeten ons houden aan verkiezingsuitslagen en aan de mandaten van de separatistische partijen. En dan komen we ruwweg tot een 30% separatisten. Maw, aan 70% niet-separatisten volgens de cijfers.
Oud 21 mei 2008, 23:20   #64
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wat u zegt hoeft nog niet waar te zijn.
jij weet waar ik op stem? Straf ik dacht dat de stemming in dit land geheim was. Zit jij bij de staatsveiligheid?
Oud 22 mei 2008, 08:05   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
jij weet waar ik op stem? Straf ik dacht dat de stemming in dit land geheim was. Zit jij bij de staatsveiligheid?
Neen, u zegt wat andere mensen in niet-separatistische partijen politiek denken. Hoe u aan die informatie komt, mag joost weten.

Laatst gewijzigd door system : 22 mei 2008 om 08:06.
Oud 22 mei 2008, 09:35   #66
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, u zegt wat andere mensen in niet-separatistische partijen politiek denken. Hoe u aan die informatie komt, mag joost weten.
neen ik zeg dat ik er zo een ben. En ik kan met honderd procent zekerheid zeggen dat er nog zijn, want ik ken ze. En je gaat mij niet vertellen dat wij toevallig de enigen zouden zijn, want dan mag jij dat wel eens bewijzen.
Oud 22 mei 2008, 09:36   #67
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vlaams Belang, N-VA en LDD hebben samen denk ik wel meer dan 25%, maar ik kan het mis hebben.
Is LDD seperatistisch?
Oud 22 mei 2008, 09:41   #68
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

separatistisch wel, Vlaams-nationalistisch niet.
Oud 22 mei 2008, 09:45   #69
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je mag ook niet vergeten dat ondertussen meer en meer mensen separatistisch denken, door het aanhoudend geblokkeer door de Franstaligen.

als BHV niet gesplitst geraakt en er komt geen staatshervorming, zou de publieke opinie wel eens definitief kunnen kantelen. maar dat is wat de Franstaligen willen, dat is duidelijk.
Oud 22 mei 2008, 10:02   #70
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Indien men de macht dichter bij de mensen wilt brengen. Waarom denkt men dan altijd aan vlaanderen. Wat denkt men aan mee bevoegdheden voor de, steden of provincies? Waarom zou men bepaalde bevoegdheden aan vlaanderen geven die beter op het niveau van de provincies worden behandeld. Vandaag de dag worden de provincies nogal tweederangs behandeld? Dient dit niet verandert te worden in het kader van lokale autonomie?

Waarom pleit ik hier niet voor alle macht aan gemeenten?
Aangezien veel gemeentes afhankelijk zijn van de stad. Veel tewerkstelling hangt ermee te samen evenals winkels, cultuur, enz. Toch als het op sociale woningen aankomt, op belastingen, op culturele gelegenheden, enz. Dan willen gemeentes niet in de kosten delen. Ze willen hun belastingen zo laag mogelijk houden ten koste van de stad waarvan ze meeprofiteren... Provincies kunnen hier een rol in spelen waarbij gemeenten aangezet worden om niet in concurrentie te gaan met de stad enz. maar elkaar juist te ondersteunen, samen te werken en aan te moedigen. In buitenland blijkt dit soort samenwerkingserbanden vaak aangemoedigd. In Belgie verdwijnt deze problematiek maar al te vaak onder andere communautaire problemen.
Praten over stadsgewesten en autonomie hiervoor is nochtans niet onrealtisch...

Uiteraard pleit ik ook nog steeds voor overkoepelende structuren die samenwerking moeten opleggen...
1) Vlaanderen onafhankelijk
2) afschaffen provincies
3) invoeren stads en streekgewesten, ter grote van het Waasland, Vlamse kuststrook, Groot-gent, etc
4) ongedaan maken van de gemeentefusies

Laatst gewijzigd door flamingant : 22 mei 2008 om 10:04.
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 10:03   #71
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je mag ook niet vergeten dat ondertussen meer en meer mensen separatistisch denken, door het aanhoudend geblokkeer door de Franstaligen.

als BHV niet gesplitst geraakt en er komt geen staatshervorming, zou de publieke opinie wel eens definitief kunnen kantelen. maar dat is wat de Franstaligen willen, dat is duidelijk.
Zijn daar wetenschappelijke studies van?
Ik ken immers alleen maar studies waarin mensen die speratistisch denken op en rond de 10 procent zitten en blijven. Die studies zijn uiteraard niet van een momentopname maar van jarenlang onderzoek op éénzelfde datum...
Oud 22 mei 2008, 10:13   #72
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Zijn daar wetenschappelijke studies van?
Ik ken immers alleen maar studies waarin mensen die speratistisch denken op en rond de 10 procent zitten en blijven. Die studies zijn uiteraard niet van een momentopname maar van jarenlang onderzoek op éénzelfde datum...
ik dacht dat er laatst een studie zei dat er ondertussen 30% Vlamingen voor splitsing was, mede door de laatste problemen. je kan al bedenken wat het zou geven als de Franstaligen blijven eisen dat Brussel wordt uitgebreid en blijven weigeren om een staatshervorming toe te laten.

actie/reactie hé.
Oud 22 mei 2008, 11:34   #73
system
Banneling

Standaard

Citaat:
neen ik zeg dat ik er zo een ben. En ik kan met honderd procent zekerheid zeggen dat er nog zijn, want ik ken ze. En je gaat mij niet vertellen dat wij toevallig de enigen zouden zijn, want dan mag jij dat wel eens bewijzen.
En zo zullen er kiezers zijn in het VB en zeker in LDD die niet separatistisch zijn. Dat is ook een quasi-zekerheid.

Laatst gewijzigd door system : 22 mei 2008 om 11:34.
Oud 22 mei 2008, 11:41   #74
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan toch niet de mening van meer dan 75 % van de Nederlandsspekende Belgen. Maar goed, u zult een verlichte geest zijn uit het Land van Willem en Beatrix. En daar is niemand tegen opgewassen.
Kun jij ook nog een antwoord geven zonder dat een koninklijk personage uit Nederland erbij gesleept wordt? Of gaat je kennis van Nederland niet verder dan deze personen? Probeer ze..en ik weet dat ik iets heel moeilijks vraag...eventjes d'rbuiten te laten.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 11:46   #75
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
separatistisch wel, Vlaams-nationalistisch niet.
Het eerste is belangrijker dan het tweede.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 12:10   #76
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Kun jij ook nog een antwoord geven zonder dat een koninklijk personage uit Nederland erbij gesleept wordt? Of gaat je kennis van Nederland niet verder dan deze personen? Probeer ze..en ik weet dat ik iets heel moeilijks vraag...eventjes d'rbuiten te laten.
Houdt u dan niet van uw koningshuis?
Oud 22 mei 2008, 12:18   #77
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Stelt u vaak domme onnutige vragen?
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2008, 12:23   #78
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Stelt u vaak domme onnutige vragen?
Dit is toch een relevante vraag. Vele Nederlanders (lang niet allemaal meer gelukkig, want de Oranje-aanhang kalft elk jaar af) identificeren zich nog steeds met het koningshuis van Oranje.

Laatst gewijzigd door system : 22 mei 2008 om 12:31.
Oud 22 mei 2008, 12:27   #79
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Het eerste is belangrijker dan het tweede.
Noch het een noch het andere is van wezenlijk belang.
Oud 22 mei 2008, 12:30   #80
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik dacht dat er laatst een studie zei dat er ondertussen 30% Vlamingen voor splitsing was, mede door de laatste problemen. je kan al bedenken wat het zou geven als de Franstaligen blijven eisen dat Brussel wordt uitgebreid en blijven weigeren om een staatshervorming toe te laten.

actie/reactie hé.
zeker dat het geen peiling was?
Want een wetenschappelijke studie die zich niet op trend s baseert maar op de gevevns van één moment , lis niet direct betrouwbaar...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be