![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat hebben jullie Vlamingen eigenlijk moeten leren over het Verenigd koninkrijk der Nederlanden(1815-1830/1839)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() *Willem I was een progressief vorst die investeerde in industrie en infrastructuur, de combinatie Noord (internationale handelaars) - Zuid (Industrie) was economisch zeer sterk. *De Hollandse rekenkunde hoe Willem zijn grondwet goed deed keuren, en enkele (neutraal geschreven) tegenstellingen tussen Noord en Zuid. (bvb. Katholiek - Protestants, Handelaars - Industrie, Nederlands - Frans, ... ) *Belgische revolutie, het verhaal van die opera van de Stomme van Portici, hoe de burgerij de macht greep. Welke landen België steunden en waarom (Frankrijk om een bufferstaat te verkrijgen, Engeland om economische vijanden te pakken, ...) Hoe de landen die tegen waren (Oostenrijk, Rusland, ...) hun handen vol hadden met Polen en dus niet in konden grijpen. Lijken me de belangrijkste puntjes uit mijn cursus van vorig jaar. Ik kan het helaas niet nakijken omdat ik hem af heb moeten geven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Vreemdeling
|
![]() als je het hebt over het secundair: vooral de groei van Oosterse beschavingen: het perzenrijk, de indusvallei, China.... a big shame achteraf bekeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Dat koning Willem de textielindustrie van Twente benadeelde ten voordele van Gent. Dit zou kunnen gezien worden als een bewijs dat hij het economisch zwaartepunt zag in het Zuiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() * Israël, vroeger niks over gehad.
* Geschiedenis is sowieso een erg oppervlakkig vak, althans dat was mijn ervaring. Ik heb op de havo gezeten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat heel dat onderwijs daar bij u wat oppervlakkig is. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2008 om 08:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een beetje Amerikaans lijkt het wel, dat onderwijssysteem leek me toch niet zo geweldig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Gouverneur
|
![]() ik had best wat meer geschiedenis willen hebben en wat meer diepgang en zoals iemand schrijft: kritische geest kweken, al hoeft dat niet exclusief het terrein van de geschiedenis te zijn;
anderzijds begrijp ik wel dat er in 2 uurkes per week niet veel meer te geven valt dan een chronologisch overzicht en dan hangt het wellicht af van de leerkracht of hij zijn leerlingen weet te prikkelen tot honger naar meer kennis en inzicht. de geschiedenisboeken die ooit eens bij Knack waren, vind ik wel interessant en goed geschreven.
![]() |
#70 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wij hadden indertijd een goede en objectieve lerares daarvoor. We leerden hoe goed de Vlamingen het hadden in het Verenigd koninkrijk der Nederlanden en hoe slecht we het daarna hadden in het belge koninkrijk. Ook over de splitsing zelf was ze zeer objectief. Het was geen "revolutie," het was een spijtige samenloop van omstandigheden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Daar vergeten ze precies "toevallig" de aanwezigheid van de Nederlandse taal in justitie en onderwijs, het onderwijs in de volkstaal voor iedereen.... De Vlamingen hebben veel voordelen moeten inleveren na de belge vergissing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Lijkt me ook allesbehalve geweldig. Zo komt de leerling nooit in "aanraking" met nieuwe onderwerpen, wordt hij er niet door "aangesproken." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Persoonlijk ben ik blij dat ik indertijd Latijn studeerde en daar veel cultuur en geschiedenis in kreeg. De oppervlakkigheid waarmee het Romeinse rijk, toch de bakermat van onze beschaving, werd bestudeerd in de lessen geschiedenis stootte me tegen de borst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bangelijke gast daar niet van, maar de lijst van bangelijke Romeinen is wel iets groter dan Ceasar alleen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() Als het al vermeld werd ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() de borsten van Tokatlian ... die kon niemand missen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() En de Vader van Toet-anc-Aton.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() Ja, maar ook hier moet u wat relativeren. Wat wij te weten zijn gekomen over de Romeinen, zijn we te weten gekomen via geschriften van de upperclass, de meest begoeden. En dat was een heel kleine elite die hun volk beschreven vanuit hun maatschappelijke visie, maar die zeker niet mag worden beschouwd als representatief van het gehele Romeinse volk.
Laatst gewijzigd door system : 26 augustus 2008 om 11:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |