Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2008, 12:54   #61
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Ik heb ook geleerd dat de Islam de meest verdraagzame godsdienst ter wereld was.
In het paralelle universum, ja.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 20:08   #62
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Wat hebben jullie Vlamingen eigenlijk moeten leren over het Verenigd koninkrijk der Nederlanden(1815-1830/1839)?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 22:05   #63
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Wat hebben jullie Vlamingen eigenlijk moeten leren over het Verenigd koninkrijk der Nederlanden(1815-1830/1839)?
*De Zuidelijke Nederlanden zouden volgens de cursus aan het Noorden geschonken zijn ter compensatie van 3 kolonies, en zouden dus vanaf het begin al een minderwaardige positie hebben gehad. ()

*Willem I was een progressief vorst die investeerde in industrie en infrastructuur, de combinatie Noord (internationale handelaars) - Zuid (Industrie) was economisch zeer sterk.

*De Hollandse rekenkunde hoe Willem zijn grondwet goed deed keuren, en enkele (neutraal geschreven) tegenstellingen tussen Noord en Zuid. (bvb. Katholiek - Protestants, Handelaars - Industrie, Nederlands - Frans, ... )

*Belgische revolutie, het verhaal van die opera van de Stomme van Portici, hoe de burgerij de macht greep. Welke landen België steunden en waarom (Frankrijk om een bufferstaat te verkrijgen, Engeland om economische vijanden te pakken, ...) Hoe de landen die tegen waren (Oostenrijk, Rusland, ...) hun handen vol hadden met Polen en dus niet in konden grijpen.

Lijken me de belangrijkste puntjes uit mijn cursus van vorig jaar. Ik kan het helaas niet nakijken omdat ik hem af heb moeten geven...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 19:15   #64
AbdulAlhazred
Vreemdeling

AbdulAlhazred's schermafbeelding

Standaard

als je het hebt over het secundair: vooral de groei van Oosterse beschavingen: het perzenrijk, de indusvallei, China.... a big shame achteraf bekeken.
AbdulAlhazred is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 02:37   #65
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat koning Willem de textielindustrie van Twente benadeelde ten voordele van Gent. Dit zou kunnen gezien worden als een bewijs dat hij het economisch zwaartepunt zag in het Zuiden.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 04:32   #66
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

* Israël, vroeger niks over gehad.
* Geschiedenis is sowieso een erg oppervlakkig vak, althans dat was mijn ervaring. Ik heb op de havo gezeten.
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 08:26   #67
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac Bekijk bericht
* Israël, vroeger niks over gehad.
* Geschiedenis is sowieso een erg oppervlakkig vak, althans dat was mijn ervaring. Ik heb op de havo gezeten.
Ik denk dat heel dat onderwijs daar bij u wat oppervlakkig is. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2008 om 08:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 12:53   #68
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk dat heel dat onderwijs daar bij u wat oppervlakkig is. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Dat klopt wel. Bij het Nederlandse ministerie van onderwijs denken ze dat leerlingen met een beperkte lesaanbod en leerstofaanbod uiteindelijk zelf wel op zoek gaan naar informatie. Informatie moet het liefst niet gebracht worden tot de leerling met reguliere lessen, maar de leerling moet daar zelf achter komen d.m.v. praktische opdrachten, het lezen van boeken, opstellen...

Een beetje Amerikaans lijkt het wel, dat onderwijssysteem leek me toch niet zo geweldig.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 08:07   #69
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

ik had best wat meer geschiedenis willen hebben en wat meer diepgang en zoals iemand schrijft: kritische geest kweken, al hoeft dat niet exclusief het terrein van de geschiedenis te zijn;

anderzijds begrijp ik wel dat er in 2 uurkes per week niet veel meer te geven valt dan een chronologisch overzicht en dan hangt het wellicht af van de leerkracht of hij zijn leerlingen weet te prikkelen tot honger naar meer kennis en inzicht.

de geschiedenisboeken die ooit eens bij Knack waren, vind ik wel interessant en goed geschreven.
Oud 26 augustus 2008, 09:07   #70
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij hadden indertijd een goede en objectieve lerares daarvoor. We leerden hoe goed de Vlamingen het hadden in het Verenigd koninkrijk der Nederlanden en hoe slecht we het daarna hadden in het belge koninkrijk. Ook over de splitsing zelf was ze zeer objectief. Het was geen "revolutie," het was een spijtige samenloop van omstandigheden.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 09:08   #71
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
*De Zuidelijke Nederlanden zouden volgens de cursus aan het Noorden geschonken zijn ter compensatie van 3 kolonies, en zouden dus vanaf het begin al een minderwaardige positie hebben gehad. ()

*Willem I was een progressief vorst die investeerde in industrie en infrastructuur, de combinatie Noord (internationale handelaars) - Zuid (Industrie) was economisch zeer sterk.

*De Hollandse rekenkunde hoe Willem zijn grondwet goed deed keuren, en enkele (neutraal geschreven) tegenstellingen tussen Noord en Zuid. (bvb. Katholiek - Protestants, Handelaars - Industrie, Nederlands - Frans, ... )

*Belgische revolutie, het verhaal van die opera van de Stomme van Portici, hoe de burgerij de macht greep. Welke landen België steunden en waarom (Frankrijk om een bufferstaat te verkrijgen, Engeland om economische vijanden te pakken, ...) Hoe de landen die tegen waren (Oostenrijk, Rusland, ...) hun handen vol hadden met Polen en dus niet in konden grijpen.

Lijken me de belangrijkste puntjes uit mijn cursus van vorig jaar. Ik kan het helaas niet nakijken omdat ik hem af heb moeten geven...

Daar vergeten ze precies "toevallig" de aanwezigheid van de Nederlandse taal in justitie en onderwijs, het onderwijs in de volkstaal voor iedereen....

De Vlamingen hebben veel voordelen moeten inleveren na de belge vergissing.
Oud 26 augustus 2008, 09:10   #72
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat klopt wel. Bij het Nederlandse ministerie van onderwijs denken ze dat leerlingen met een beperkte lesaanbod en leerstofaanbod uiteindelijk zelf wel op zoek gaan naar informatie. Informatie moet het liefst niet gebracht worden tot de leerling met reguliere lessen, maar de leerling moet daar zelf achter komen d.m.v. praktische opdrachten, het lezen van boeken, opstellen...

Een beetje Amerikaans lijkt het wel, dat onderwijssysteem leek me toch niet zo geweldig.

Lijkt me ook allesbehalve geweldig. Zo komt de leerling nooit in "aanraking" met nieuwe onderwerpen, wordt hij er niet door "aangesproken."
Oud 26 augustus 2008, 09:11   #73
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Persoonlijk ben ik blij dat ik indertijd Latijn studeerde en daar veel cultuur en geschiedenis in kreeg. De oppervlakkigheid waarmee het Romeinse rijk, toch de bakermat van onze beschaving, werd bestudeerd in de lessen geschiedenis stootte me tegen de borst.
Oud 26 augustus 2008, 09:56   #74
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Persoonlijk ben ik blij dat ik indertijd Latijn studeerde en daar veel cultuur en geschiedenis in kreeg. De oppervlakkigheid waarmee het Romeinse rijk, toch de bakermat van onze beschaving, werd bestudeerd in de lessen geschiedenis stootte me tegen de borst.
Dat klopt, het beperkte zich gewoonlijk tot Ceasar.

Bangelijke gast daar niet van, maar de lijst van bangelijke Romeinen is wel iets groter dan Ceasar alleen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 10:44   #75
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Het België waar iedere Belg fier op is, is dan geboren, verlost van de bezetter.

Zo hebben we het toch geleerd.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 10:45   #76
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Het België waar iedere Belg fier op is, is dan geboren, verlost van de bezetter.

Zo hebben we het toch geleerd.
Als het al vermeld werd ja.

Verschaeve
Oud 26 augustus 2008, 10:46   #77
Anna List
Banneling

Standaard

de borsten van Tokatlian ... die kon niemand missen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 10:51   #78
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de borsten van Tokatlian ... die kon niemand missen
En de Vader van Toet-anc-Aton.

Verschaeve
Oud 26 augustus 2008, 11:45   #79
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Dat klopt, het beperkte zich gewoonlijk tot Ceasar.

Bangelijke gast daar niet van, maar de lijst van bangelijke Romeinen is wel iets groter dan Ceasar alleen.
Ja, maar ook hier moet u wat relativeren. Wat wij te weten zijn gekomen over de Romeinen, zijn we te weten gekomen via geschriften van de upperclass, de meest begoeden. En dat was een heel kleine elite die hun volk beschreven vanuit hun maatschappelijke visie, maar die zeker niet mag worden beschouwd als representatief van het gehele Romeinse volk.

Laatst gewijzigd door system : 26 augustus 2008 om 11:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 12:09   #80
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
En de Vader van Toet-anc-Aton.
diegenen die er les van gehad hebben weten wel waar ik het over heb
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be