![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() De definitie van leven is natuurlijk nogal arbitrair en deels subjectief. Maar als je wil beweren da het pas begint vanaf de geboorte sla je m.i. veel over. Als je geen enkele vorm van leven wil ontzien zeg je m.i. het beste dat het leven begint vanaf de conceptie zoals AndrédeHollander in die andere thread al voorstelde. Je hebt dan 46 chromosomen die beginnen aan een lange weg die uiteindelijk zal (tenzij er iets misloopt) leiden tot de ontwikkeling van een volgroeid mens. Als je zegt 'een hoopje cellen' is voor mij geen vorm van leven, maar enkel de potentie tot en leven begint voor mij pas wanneer er gesproken kan worden van een minimum aan bewustzijn, dan moet je kijken naar het zenuwstelsel. En dat begint zich te ontwikkelen tussen de vijfde en zevende week... Dit is nog in de embryonale fase. Wanneer een kind een foetus is, zijn alle organen er dus al, ze moeten alleen nog groeien tot in de normale proporties van een baby ... Een foetus heeft dus wel zeker al bewustzijn in de baarmoeder. Er zijn tal van onderzoeken die dat bewijzen. Om te zeggen dat dat geen vorm van leven is, sluit je m.i. erg veel uit en pleit je voor een wetgeving die abortus geen enkel probleem vindt tot op een dag voor de bevalling. Edit: nog een aanvulling: er worden veel prematuurtjes geboren hé ... dat zijn dus foetussen ... tegenwoordig kan een baby al vanaf zesentwintig weken ofzoiets overleven (maar die kans is heel klein) dus ...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 juni 2008 om 13:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
²
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() Aah oei, dan moet de grens voor abortus daar gelegd worden, m.i.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Best is dat de moeder en de vader tot een vergelijk kunnen komen. Als dat niet mogelijk blijkt is er uiteraard één vd twee die het laatste woord moet hebben. En in dat geval gaat mijn keuze hiervoor naar de moeder, voor de reden(en) die Kim hierboven gegeven heeft.
![]() |
#66 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Je ondertussen verwijderde tekst was ook niet bepaald een teken van gristelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Het lijkt mij de definitie van leven (begin van bewustzijn) waar de meeste mensen zich wel in kunnen vinden. Maar, ik denk dat abortus later nog toegestaan is omdat de wethouder er misschien vanuitgaat dat een vrouw na vijf of zelfs zeven weken nog niet beseft dat ze zwanger is. (Enfin, 't is maar een hersenspinsel wat die hiaat misschien zou kunnen verklaren. Want moest daar niet de één of andere heel grondige reden voor zijn, zou het eigenlijk nogal erg zijn. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 juni 2008 om 13:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel van die "vake's" zijn ook niet te mooi om menig moeder na de bevalling te laten zitten met het kind.
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kans dat jij en ik ooit samen moeten beslissen over zoiets is onbestaande, dus spel me de les niet.
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Bon, dat is dus een van de redenen waarom ik nooit geneeskunde zou studeren! ![]()
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vervang "foetus" door "embryo" en je hebt mijn visie, ik heb me gisteren vergist in woordkeuze, met dank aan Steven om dat even op te merken! ![]()
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar ging het niet om. Volgens u heeft de (toekomstige) moeder meer beslissingsrecht dan de vader, met als argument dat ze kind driekwart jaar heeft te dragen. Trek de lijn door en we zijn terug bij af, en worden kinderen bij echtscheiding terug toegewezen aan de moeder en is vader terug enkel goed om te betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |