Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2008, 23:01   #61
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
terwijl er voor ons een meute (pre)-bejaarde Voorposters staat.
Allee, blij dat ik in de categorie pre-bejaard val

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 04:38   #62
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

je refereert naar dit artikel

Het flamingantisme voorbij

De Vlaamse Volksbeweging (VVB) moet de 21e eeuw instappen en het oudbakken flamingantisme achter zich laten, vindt VVB-voorzitter Eric Defoort. Dit weekend organiseert hij met de top van de Vlaamse Volksbeweging een studiedag onder de werktitel 'het flamingantisme voorbij'. Dat wordt slikken voor sommigen, voorspelt Defoort.

Wat bedoelt u met het flamingantisme voorbij?

ERIC DEFOORT: Het flamingantisme als strijdmethode past nog bij een aantal onopgeloste taalconflicten uit de vorige eeuw: Brussel-Halle-Vilvoorde, de wrijvingen in de faciliteitengemeenten - wat mijn politiek secretaris Peter Deroover in een van zijn columns het resterende zwerfvuil heeft genoemd.

Maar afgezien daarvan is de fase van het flamingantisme voorbij. We moeten beginnen na te denken over een Vlaams staatsburgerschap in een nieuw confederaal verband en in Europa. Wie nog naar een betoging of naar het zangfeest wil, die doet maar. Iedereen heeft recht op zijn familiefeest. Maar ken daar alsjeblieft geen politieke relevantie aan toe.

U bent uitgekeken op de klassieke taalstrijd en de oude actiemiddelen van de Vlaamse Beweging. Maar zal de VVB, toch niet de meest vooruitstrevende loot van de Vlaams-nationalistische stam, u daarin volgen?

DEFOORT: Ook de VVB zal moeten inzien dat we al een groot stuk van de weg hebben afgelegd. En niet uit nostalgie en atavisme blijven vasthangen aan bepaalde gedragspatronen en redeneringen die eigenlijk tot het verleden behoren. Als B-H-V straks gesplitst is, waar gaan Voorpost en die ouderwetse taalflaminganten dan nog staan roepen? Die zullen in bezigheidstherapie kunnen gaan.

Geldt dat niet voor de hele VVB? Is dat niet een clubje bejaarde rechtse flaminganten, zonder enige maatschappelijke relevantie?

DEFOORT: Wat u daar zegt, kan inderdaad niet meer. In de VVB is de band met rechts en extreemrechts haast een tweede natuur geworden. Zowel inhoudelijk als strategisch is dat ongelooflijk dom. De VVB moet zich omturnen tot een heuse lobbygroep en aanwezig zijn in het maatschappelijke weefsel. Ik heb linkse Vlaams-nationalisten als Bernard Daelemans opgenomen in mijn politiek bestuur, om duidelijk te maken dat Vlaamsgezindheid en rechts geen synoniemen hoeven te zijn.

Hoe wordt er binnen de VVB aangekeken tegen de Forza Flandria waar Vlaams Belangvoorzitter Bruno Valkeniers van droomt?

DEFOORT: Hij heeft me kwaad gemaakt, Bruno Valkeniers, toen hij daar weer mee op de proppen kwam. Als ik nu zou zeggen dat ik ijver voor de bundeling van alle homoseksuele krachten voor Vlaanderen - dan denkt u toch dat ik aan de drank zit? Maar Valkeniers redeneert zo.

Bron
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 08:49   #63
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Allee, blij dat ik in de categorie pre-bejaard val
Ja kijk, als ge daar met uw NSV-outfit staat, beschouw ik u als NSV'er en niet als Voorposter.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 10:19   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
door het feit dat ze zich laten horen voelen sommige belgisch gezinden zich bedreigd !!!!!!! en sommige onder de linkse vleugel van het Vlaams nationalisme zijn vergeten wat zij bereikt hebben in de tijd van Voeren ............ en het was niet alleen Voorpost en TAK , maar evengoed de VMO !!!!!!!
De VMO was al dertig jaar ontbonden toen Voerbelangen de meerderheid haalde.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 10:28   #65
Metternich

Standaard

Ondertussen is het verwachte gebeurd, vele VVB-afdelingen worden overspoeld met kwade reacties. 't Zal morgen stormen tijdens dat weekend.

Laatst gewijzigd door Metternich : 13 juni 2008 om 10:28.
Oud 13 juni 2008, 10:40   #66
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ondertussen is het verwachte gebeurd, vele VVB-afdelingen worden overspoeld met kwade reacties. 't Zal morgen stormen tijdens dat weekend.
Wat willen ze daarmee zeggen? Dat we wél moeten blijven steken in het stadium van het taalflamingantisme en dat we de Vlaamse natieopbouw moeten laten voor wat het is??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 13 juni 2008, 10:51   #67
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wat willen ze daarmee zeggen? Dat we wél moeten blijven steken in het stadium van het taalflamingantisme en dat we de Vlaamse natieopbouw moeten laten voor wat het is??
Als de meerderheid der leden dat wilt, ga jij ze tegenhouden? Democratie en al... Defoort heeft op sommige punten gelijk, maar begraaft die compleet onder zijn ronduit laag-bij-de-grondse beweringen. Daarbij, ik heb de man nog nooit op een Vlaams-nationalistische actie gezien. Zijn kritiek is er één uit de ivoren toren.

Laatst gewijzigd door Metternich : 13 juni 2008 om 10:52.
Oud 13 juni 2008, 11:13   #68
FDM
Banneling

Standaard

let niet op zn woorden
maar wacht op zyn daden
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 11:14   #69
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
let niet op zn woorden
maar wacht op zyn daden
Defoort en daden? Ik heb hem nog nooit tussen de militanten gezien.

Oud 13 juni 2008, 11:54   #70
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is ook niet hetgeen Defoort zegt. Hij zegt dat zij nog een rol te spelen hebben binnen thema's zoals BHV en de faciliteiten, maar dat hun strijd (het taalflamingantisme) niet meer de strijd van de 21e eeuwse Vlaamse beweging zal zijn.

Laat even duidelijk zijn dat ik veel respect heb voor de mensen van TAK omwille van hun radicaliteit en actiebereidheid. Maar als ze zich blijven focussen op het taalflamingantisme, dan zal hun rol verdwijnen in de toekomst.

Over Voorpost zal ik mij hier niet uitspreken om de lieve vrede te bewaren...
Ik moet dat volledig tegenspreken. Het is vooral de verdienste van strijdverenigingen binnen de 'brede' Vlaamse Beweging zoals TAK en Voorpost dat de druk op de ketel gehouden wordt in de Vlaamse rand én Brussel. Door zich alleen te focussen op dat wat in het parlement gebeurt, zal Vlaanderen nooit ver komen. De 'Vlaamse' parlementariërs/ministers bewijzen iedere dag weer hoe onbetrouwbaar zij zijn als het om de verdediging van de Vlaamse belangen gaat! Voor de verkiezingen wordt altijd de Vlaamse trom gespeeld om de dag erna uit volle borst de Brabaçonne te staan meezingen! Iets wat Defoort ook zou moeten weten. Om over zijn kruiperigheid ten aanzien van het zogenaamde 'Vlaams kartel' nog maar te zwijgen. Een voorzitter van een strijdbeweging zoals de VVB zou het als zijn plicht moeten zien om Vlaamsgezinden van links over het centrum tot rechts rond zich te verenigen. Na dit interview vrees ik dat héél wat 'rechtsen' zullen afhaken, als ze dat al niet zouden gedaan hebben!!!
KVE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 11:59   #71
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de meerderheid der leden dat wilt, ga jij ze tegenhouden? Democratie en al...
Dan nog. Of de meerderheid van de leden nu al dan niet Defoort volgen, staat los van mijn mening dat Vlaamse natieopbouw moet voorrang krijgen op taalflamingantisme. Ik pas mijn mening niet aan aan die van de meerdheid, maar probeer de meerderheid te overtuigen van mijn mening. Ik dacht dat dat zo ging in een democratie.

Citaat:
Defoort heeft op sommige punten gelijk, maar begraaft die compleet onder zijn ronduit laag-bij-de-grondse beweringen. Daarbij, ik heb de man nog nooit op een Vlaams-nationalistische actie gezien. Zijn kritiek is er één uit de ivoren toren.
Wat is het belangrijkste:
-Wat hij zegt?
-Wie het zegt?
-Of hoe hij het zegt?
Ik denk het eerste. Ik vind ook dat het fout was dat hij TAK bij naam noemde (wat betreft Voorpost heb ik daar geen probleem mee).
Soms moet je straffe taal spreken om een debat aan te zwengelen, en ik vermoed dat dat zijn bedoeling geweest is. Soms gaat die straffe taal de discussie overschaduwen, en ik vrees dat dit stilaan aan het gebeuren is.

Als Vlaanderen willen verdergaan in haar strijd, en vollop gaat voor de uitbouw van een Vlaamse staat, dan zal zij zich moeten focussen op het probleem Brussel. En of je het nu graag hebt of niet, de helft van de Brusselaars is Franstalig. Zowel de Vlaamse beweging als de Brusselaars zullen moeten leren wennen aan het idee van "des Flamands d'expression française". De Nederlandse taal zal onvermijdelijk de dominante taal zijn in de Vlaamse staat, maar Nederlands als moedertaal is voor mij geen vereiste om Vlaming te zijn. Wanneer je dat idee niet aanvaardt, zal Brussel verder uit Vlaanderen losscheuren, en zal automatisch ook de Vlaamse natie verbrokkelen. De Ieren zijn trots op hun Gaelic, maar gaan geen Engelstalige Ieren bekampen om hun moedertaal. De Bretoenen zijn trots op hun Bretoens, maar gaan geen Franstalige Bretoenen bekampen om hun moedertaal. De Basken zijn trots op hun Baskisch, maar gaan geen Kastiliaanstalige of Franstalige Basken bekampen om hun moedertaal. Waarom dan in Vlaanderen steeds die slogans "Franse ratten, rol uw matten"?
Oud 13 juni 2008, 12:11   #72
Metternich

Standaard

Citaat:
Dan nog. Of de meerderheid van de leden nu al dan niet Defoort volgen, staat los van mijn mening dat Vlaamse natieopbouw moet voorrang krijgen op taalflamingantisme. Ik pas mijn mening niet aan aan die van de meerdheid, maar probeer de meerderheid te overtuigen van mijn mening. Ik dacht dat dat zo ging in een democratie.
Uiteraard, maar de democratie houdt ook in dat de meerderheid uiteindelijk zal beslissen. Als de meerderheid der leden zegt: "Defoort, den boom in!", dan zal hij zich daar naar moeten schikken. En de meerderheid van de VVB-kaderleden vallen onder de categorie "Griezels" en de categorie "Sympathisanten en vrienden van griezels".
Citaat:
Wat is het belangrijkste:
-Wat hij zegt?
-Wie het zegt?
-Of hoe hij het zegt?
Alledrie zijn even belangrijk. Jij weet even goed als ik dat vorm en inhoud allebei even belangrijk zijn. Als hij dit uit persoonlijke naam had gezegd, dan had ik er veel minder problemen mee gehad. Maar hij zei dit duidelijk als voorzitter van de VVB.
Citaat:
Ik denk het eerste. Ik vind ook dat het fout was dat hij TAK bij naam noemde (wat betreft Voorpost heb ik daar geen probleem mee).
Want? Ik heb TAK en Voorpost al meerdere keren weten samenwerken (onlangs nog aan het FDF-congres). En het is niet dat TAK acties houdt die veel minder radikaal en/of provocerend zijn dan Voorpost.
Citaat:
Soms moet je straffe taal spreken om een debat aan te zwengelen, en ik vermoed dat dat zijn bedoeling geweest is. Soms gaat die straffe taal de discussie overschaduwen, en ik vrees dat dit stilaan aan het gebeuren is.
Je bewijst dus nogmaals dat "hoe men iets zegt" vaak belangrijker is dan "wat men zegt."
Citaat:
Zowel de Vlaamse beweging als de Brusselaars zullen moeten leren wennen aan het idee van "des Flamands d'expression française". De Nederlandse taal zal onvermijdelijk de dominante taal zijn in de Vlaamse staat, maar Nederlands als moedertaal is voor mij geen vereiste om Vlaming te zijn. Wanneer je dat idee niet aanvaardt, zal Brussel verder uit Vlaanderen losscheuren, en zal automatisch ook de Vlaamse natie verbrokkelen.
Wanneer heb ik ooit gesteld dat ik alleen de Nederlandstaligen als Vlamingen beschouw? In Zuid-Vlaanderen spreekt de overgrote meerderheid Frans, toch werk ik samen met de (Franstalige) Vlaams-nationalisten van daar.
Citaat:
Waarom dan in Vlaanderen steeds die slogans "Franse ratten, rol uw matten"?
Zoals je zelf zegt, is Vlaming zijn meer dan enkel Nederlands spreken. Het houdt o.a. ook in dat men het Vlaamse karakter van de Vlaamse gebieden respecteert, wat de FDF'ers in Vlaanderen allesbehalve willen. Het houdt ook in dat men zich conformeert aan de Vlaamse cultuur. Dat men nu geen Nederland spreekt, tot daartoe. Maar uiteindelijk zullen zij zich wel moeten assimileren in de Vlaamse staat.

Oud 13 juni 2008, 12:21   #73
Ambiorix

Standaard

Domme uitspraken; khad Defoort hoger ingeschat moet ik zeggen!

Leve TAK!
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 12:50   #74
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

[quote=Metternich;3496272]Wanneer heb ik ooit gesteld dat ik alleen de Nederlandstaligen als Vlamingen beschouw? In Zuid-Vlaanderen spreekt de overgrote meerderheid Frans, toch werk ik samen met de (Franstalige) Vlaams-nationalisten van daar.
QUOTE]
Versta jij het gehele huidige 'departement du Nord' onder Zuid-Vlaanderen of enkel het arrondissement Duinkerken?
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 13:15   #75
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Erg constructief die Defoort ...
Net wat de Vlaamse beweging nodig heeft ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 13:20   #76
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard voorposters, TAK en aanverwanten agressief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Dat vele voorposters, TAKers en aanverwanten wel eens agressief uit de hoek durven komen is allang geweten. Nu komt de kritiek echter ook van de voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging.

Hij noemt de Voorposters griezels. Het flamigantisme een methode die je het best vergelijkt met zwerfvuil. En hoopt dat ze na de splitsing van BHV eindelijk zich laten opnemen voor wat bezigheidstherapie.

Die uitspraken doet hij in Knack, waar hij ook nog verder uithaalt naar de agressieve kant van het vlaams nationalisme. Meer nog hij haalt ook uit naar Valkeniers die hij ervan beschuldigt de gedachten en redenering van een zatlap te volgen.

Meer nog, Eric Defort gelooft in een democratische oplossing,
en noemt de 'zoontjes van oostfronters' marginale gevallen die hij liever kwijt dan rijk is. Waarschinlijk reden genoeg voor sommigen om hem voor reformist uit te schelden. Want de democratische of niet agressieve oplossing, daar zijn ze het onder de vlaams nationalisten blijkbaar nog niet over eens...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Erg constructief die Defoort ...
Net wat de Vlaamse beweging nodig heeft ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Domme uitspraken; khad Defoort hoger ingeschat moet ik zeggen!

Leve TAK!

Ik zeg al jaren dat TAK, Voorpost en de 'zoontjes van oostfronters' aggressief zijn. Nu horen jullie 't eens uit eigen rangen.
(Ik hoop dat die mens niet op een verdere carriere of werkzekerheid rekent-hoe oud is hij?)

http://en.wikisource.org/wiki/The_my...yed_Fascism%22
Citaat:
Does Verhofstadt and De Gucht have Marinetti in mind? Or do they perhaps mean Mussolini? But would that be the Benito from before or after the Lateran Treaty? Could it be that they see in Dewinter a kind of d’Annunzio, where Fiumefraternizes with Antwerp?
Als 't een Italiaan zou zijn denk ik eerder aan Dino Grandi, hoofd van de zwarthemden en royalist die na de oorlog voor een tijd naar Z-Amerika verdween en 20 of 30 jaar later terug naar Italië kwam, zich zelf in een boek vrijpleitte van alle schuld uiteraard en einde jaren '80 stierf

Laatst gewijzigd door filosoof : 13 juni 2008 om 13:39.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 14:28   #77
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ja kijk, als ge daar met uw NSV-outfit staat, beschouw ik u als NSV'er en niet als Voorposter.
Ook nen echte polletieker hé.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2008, 14:29   #78
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De VMO was al dertig jaar ontbonden toen Voerbelangen de meerderheid haalde.
Kwestie zou er nog iets als 'Voerbelangen' bestaan hebben zonder de VMO en TAK om de zaak Voeren op de agenda te houden. Niet vergeten dat de Vlaamse kern het was die de VMO vroeg om te komen.
Oud 13 juni 2008, 14:32   #79
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

[quote=LiberaalNL;3496375]
Citaat:
Wanneer heb ik ooit gesteld dat ik alleen de Nederlandstaligen als Vlamingen beschouw? In Zuid-Vlaanderen spreekt de overgrote meerderheid Frans, toch werk ik samen met de (Franstalige) Vlaams-nationalisten van daar.
QUOTE]
Versta jij het gehele huidige 'departement du Nord' onder Zuid-Vlaanderen of enkel het arrondissement Duinkerken?
tot aan de Seine is Vlaanderen.
Oud 13 juni 2008, 14:40   #80
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Want? Ik heb TAK en Voorpost al meerdere keren weten samenwerken (onlangs nog aan het FDF-congres). En het is niet dat TAK acties houdt die veel minder radikaal en/of provocerend zijn dan Voorpost.
Dat men provocerend of radicaal actievoert, heb ik op zich geen probleem mee. In een bepaalde context (niet de huidige) kan ik zelfs geweld aanvaarden als actiemiddel (bijvoorbeeld het verzet tegen de nazibezetter). Maar je moet weten wanneer het strategisch verstandig is om welke middelen te gebruiken. Eenzelfde methode kan in de ene context constructief zijn, en in een andere context contraproductief. En in een tijd waarin het Belgisch establishment er alles aan doet om het Brussels Gewest uit te bouwen als reddingsboei, is het een slecht idee om slogans als "Franse ratten" te gebruiken.

Citaat:
Je bewijst dus nogmaals dat "hoe men iets zegt" vaak belangrijker is dan "wat men zegt."
"Hoe men iets zegt" heeft zeker een impact. Maar ik verwacht van een verstandig mens dat hij ook voorbij de vorm geraakt en ook naar de inhoud kijkt. En de hele discussie blijkt nu over de vorm te gaan ipv over de inhoud.
Ik denk dat jij zelf al honderd maal geschreven hebt dat je geen flamingant bent, maar een Vlaams-nationalist. Waarom dan nu zo fulmineren wanneer iemand zegt dat we het stadium van het taalflamingantisme moeten ontgroeien?

Citaat:
Zoals je zelf zegt, is Vlaming zijn meer dan enkel Nederlands spreken. Het houdt o.a. ook in dat men het Vlaamse karakter van de Vlaamse gebieden respecteert, wat de FDF'ers in Vlaanderen allesbehalve willen. Het houdt ook in dat men zich conformeert aan de Vlaamse cultuur. Dat men nu geen Nederland spreekt, tot daartoe. Maar uiteindelijk zullen zij zich wel moeten assimileren in de Vlaamse staat.
Conformatie aan de Vlaamse cultuur zal er pas komen door de politeke macht van België te breken. Door slogans �* la "Franse ratten" jaag je alle Franstaligen in de handen van het FDF.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be