![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De naam Vlaanderen is zeer ongelukkig gekozen en dat is iets wat jullie niet kunnen ontkennen. Men had veel beter een andere naam gekozen, een onbestaande eigenlijk. Geef mij buiten de taal een degelijke overeenkomst tussen een West-Vlaming en een Limburger?
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#63 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
#64 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#65 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ja inderdaad maar daarom moeten we ook nog niet bij Nederland gaan of de Walen bij Frankrijk en daarom moeten we helemaal ook nog niet scheiden.
#66 |
Banneling
|
![]() de namen '(Heel-)Nederland' en 'Frankrijk' zeggen reeds veel over wie de boventoon zou voeren in een (r)attachistisch scenario.
|
![]() |
![]() |
#67 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Waarom men dat gebied Vlaanderen noemt? Historische redenen vermoed ik, aangezien Vlaanderen-Brabant-Limburg niet echt lekker bekt. Bovendien is "Rusland" ook maar een historisch gebied langs de Wolga en niet het ganse Rusland van vandaag. |
||
![]() |
![]() |
#68 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik ben geen een liefhebber van de BUB, noch ben ik verknocht aan de Belgische staat. Toch vind ik dat er veel zinnig in deze tekst staat. De rattachistische sentimenten van Collignon zijn mij dan ook al langer bekend. Nu, het rattachisme (hoe marginaal ook bij de brede bevolking, maar met redelijk wat steun in academische middens) is niet alleen een gevaar voor België, maar ook voor Vlaanderen. De Vlaamse Beweging zou zich daar ten zeerste tegen moeten verzetten. Frankrijk is niet zozeer in Wallonië geïnteresseerd, maar des te meer in Brussel. Gaan we Brussel in Franse handen steken? Bovendien, als Wallonië Frans wordt, dan wordt Vlaanderen een bufferstaatje, geprangd tussen Nederland en Frankrijk. De Franse druk zal nog sterk toenemen op onze gewesten, zij zullen hun invloed zeker laten gelden, ook op Antwerpen en zij zullen er alles aan doen om Vlaanderen uit Nederlands vaarwater te krijgen. Niet alleen Wallonië, mar geheel België (zeke ook het rijkere noorden) behoort tot de Franse interessesfeer. In den Haag zei men destijds: "Gallia amica, sed non vicina" (we willen Frankrijk wel als vriend, maar niet als gebuur). Voorwaar een wijze les. De talrijke, historische voorbeelden van de Franse expansiedrang naar het nooden zouden dat ook moeten zijn. |
|
![]() |
![]() |
#69 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
#70 |
Europees Commissaris
|
![]()
#71 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#72 |
Vreemdeling
|
![]() Natuurlijk, ze strookt volledig met uw mening
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() Bijlange niet want hij spreekt over de situatie dat "Vlaanderen" onafhankelijk zou worden. Dit is een hypothese waar ik me niet mee bezig houd.
|
![]() |
![]() |
#74 |
Europees Commissaris
|
![]() Vlaanderen moet onafhankelijk worden ! Maar als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan zou Wallonië wel eens bij Frankrijk willen horen
& dat mag dan weer niet ... Wel laten we dan het Nederlandssprekende deel van België bij Nederland voegen, het franssprekende bij Frankrijk, het Duitssprekende bij Duitsland, het Luxemburgssprekende bij Luxemburg : Brussel wordt een Europees district zoals Washington een DC is en Brasilia ook zoiets.. Ottawa, Canberra... enfin : een europees district. Maar dan moet ge ook niet verschieten dat de "nieuwe" Nederlandse staat om van dit District een leefbaar iets te maken er wat gebied aan afstaat (zoals de "nieuwe" Franse staat overigens ook) Ik dacht aan minimaal de Zaventemse Luchthaven en een paar villagemeentes in Waals Brabant & de faciliteitengemeenten (we moeten diene zever in groot-Nederland niet). Overigens zal het taalstatuut van dit Europese Brussel helemaal iets anders zijn in vergelijking met de toestand nu... Als "de taal het gansche volk" is - is dit toch de meest elegante oplossing ? Of is een volk nog iets anders dan de taal alleen ? (& horen wij : de belgen dan toch meer bijeen dan dat we denken ?)