Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2008, 16:31   #61
Larissa
Banneling

Standaard

Het voorstel voor een Brabants Gewest lijkt me goed doordacht en evenwichtig: het probleem BHV wordt opgelost, geen uitbreiding van Brussel, faciliteitengemeenten voor Nederlandstaligen. Zijn hier ernstige tegenargumenten op te geven?
Larissa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 16:36   #62
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Telt het feit dat het een uitbreiding van brussel is in alles buiten naam?

PS: is er op dit forum geen regel tegen doubelnicks? Doet me verdacht veel denken aan eerdere posts die ik al gelezen heb.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 17 juni 2008 om 16:37.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 16:36   #63
Insano
Burger

Insano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik kan er ook niet aan doen dat je niet veel mensen kent en/of naar de radio luistert.
Ik ben redelijk zeker dat ik meer BSO studenten ken als jij en wat jij daar zegt, is niet waar. De gemiddelde kennis van het Engels ligt inderdaad hoger, maar niet zo dat men vloeiend een gesprek kan voeren wanneer het nodig zou zijn. Het beperkt zich tot de algemene woordenschat die in de media aan bod komt. Ik zal maar niet beginnen over de grammatica (tijden, ...).

Bovendien maakt het nog eens duidelijk waarom Engels te verkiezen valt boven het Frans. In het dagelijks leven komt Engels veel meer voor dan het Frans, je kan die evolutie niet kunstmatig proberen tegen te houden door het Frans op te dringen in de klas.

Persoonlijk kom ik nooit in aanraking met Frans en meerdere malen per dag met Engels. Ik heb Engelse handboeken, ik lees allerlei Engelse sites, ik zit ook op Engelstalige fora, ...

Dit in tegenstelling tot mijn Frans dat zich tot nu toe beperkt heeft in heel mijn leven om op vakantie in Frankrijk aan de receptie van een camping een sleutel te gaan afhalen (wat dan ook niet bijzonder vlot ging). Ik heb ASO gedaan, haalde altijd meer dan 80% op het vak gedurende heel mijn middelbaar en toch ben ik nu na een jaar alles vergeten wat ik geleerd heb. Omdat ik het nooit gebruik.
Insano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 16:40   #64
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Insano Bekijk bericht
Ik ben redelijk zeker dat ik meer BSO studenten ken als jij en wat jij daar zegt, is niet waar. De gemiddelde kennis van het Engels ligt inderdaad hoger, maar niet zo dat men vloeiend een gesprek kan voeren wanneer het nodig zou zijn. Het beperkt zich tot de algemene woordenschat die in de media aan bod komt. Ik zal maar niet beginnen over de grammatica (tijden, ...).

Bovendien maakt het nog eens duidelijk waarom Engels te verkiezen valt boven het Frans. In het dagelijks leven komt Engels veel meer voor dan het Frans, je kan die evolutie niet kunstmatig proberen tegen te houden door het Frans op te dringen in de klas.

Persoonlijk kom ik nooit in aanraking met Frans en meerdere malen per dag met Engels. Ik heb Engelse handboeken, ik lees allerlei Engelse sites, ik zit ook op Engelstalige fora, ...

Dit in tegenstelling tot mijn Frans dat zich tot nu toe beperkt heeft in heel mijn leven om op vakantie in Frankrijk aan de receptie van een camping een sleutel te gaan afhalen (wat dan ook niet bijzonder vlot ging). Ik heb ASO gedaan, haalde altijd meer dan 80% op het vak gedurende heel mijn middelbaar en toch ben ik nu na een jaar alles vergeten wat ik geleerd heb. Omdat ik het nooit gebruik.
Met steenkolenengels zoals ook de oost-europeanen vaak spreken, kom je overal. Tijden en grammatica heb je daarvoor niet nodig.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 16:42   #65
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Telt het feit dat het een uitbreiding van brussel is in alles buiten naam?

PS: is er op dit forum geen regel tegen doubelnicks? Doet me verdacht veel denken aan eerdere posts die ik al gelezen heb.
Ah nee, want de ééntaligheid blijft gewaarborgd... Zo heb ik het toch begrepen uit het B.U.B.-voorstel.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 16:43   #66
Insano
Burger

Standaard

Citaat:
Met steenkolenengels zoals ook de oost-europeanen vaak spreken, kom je overal. Tijden en grammatica heb je daarvoor niet nodig.
Je gaat vlot mijn conclusie voorbij dat het Frans gewoon nauwelijks tot niet voorkomt in het dagelijks leven ten opzichte van het Engels. Daarom is het beter om het "steenkolenengels" te verbeteren tot een aanvaardbaar niveau in plaats van die tijd te investeren in een taal die je snel weer vergeet. Een bodemloze put dus.

Van heel mijn jaar in de humaniora heeft niemand zijn kennis van Frans nog nodig (buiten een enkeling die voor leerkracht studeert).
Oud 17 juni 2008, 16:44   #67
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je gaat vlot mijn conclusie voorbij dat het Frans gewoon nauwelijks tot niet voorkomt in het dagelijks leven ten opzichte van het Engels. Daarom is het beter om het "steenkolenengels" te verbeteren tot een aanvaardbaar niveau in plaats van die tijd te investeren in een taal die je snel weer vergeet. Een bodemloze put dus.

Van heel mijn jaar in de humaniora heeft niemand zijn kennis van Frans nog nodig (buiten een enkeling die voor leerkracht studeert).
Jij beseft niet hoeveel Vlamingen handel drijven met Franstalige Belgen en Frankrijk.
Oud 17 juni 2008, 16:46   #68
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Larissa Bekijk bericht
Het voorstel voor een Brabants Gewest lijkt me goed doordacht en evenwichtig: het probleem BHV wordt opgelost, geen uitbreiding van Brussel, faciliteitengemeenten voor Nederlandstaligen. Zijn hier ernstige tegenargumenten op te geven?
Doedelzak, Larissa en nog iemand wiens naam met een C begint ... 3 nieuwe leden die binnen een tijdsspanne van 3 dagen geregistreerd zijn en heimelijk exact dezelfde sympathieën koesteren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 16:48   #69
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jij beseft niet hoeveel Vlamingen handel drijven met Franstalige Belgen en Frankrijk.
En jij beseft zeker niet hoeveel mensen Engels gebruiken om handel te drijven met de rest van de wereld. Kijk eens rond Azert, het frans is niet meer de economische taal.
Oud 17 juni 2008, 16:48   #70
Insano
Burger

Standaard

Citaat:
Dat besef ik wel degelijk. Maar aan de andere kant, hoeveel wordt er handel gedreven met Duitsland? Met Engeland? Met China?

Die contacten verlopen meestal allemaal in het Engels. Het Engels is de lingua franca, niet het Frans. Ik pleit ook niet voor het totaal afschaffen van het Frans. Het moet enkel een optie worden, net zoals het Duits.
Oud 17 juni 2008, 16:49   #71
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat besef ik wel degelijk. Maar aan de andere kant, hoeveel wordt er handel gedreven met Duitsland? Met Engeland? Met China?

Die contacten verlopen meestal allemaal in het Engels. Het Engels is de lingua franca, niet het Frans. Ik pleit ook niet voor het totaal afschaffen van het Frans. Het moet enkel een optie worden, net zoals het Duits.
Daar kan ik me dus helemaal in vinden.
Oud 17 juni 2008, 16:51   #72
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De klant is koning en zeker bij de Franstaligen kun je heel goede zaken doen als je maar hun taal spreekt. Een kleine moeite voor een groot resultaat; zeker omdat je die taal ook kunt gebruiken als je dan later een sleutel nodig hebt op een camping.
Oud 17 juni 2008, 16:53   #73
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dom: ook de handel met Duitsland zou nog kunnen verbeteren mochten meer Vlamingen Duits leren.

Handel moeten drijven met een tussentaal, het Engels, is minder handig.

Maar ja, Frans is verwerpelijk; maar Engels spreken dat is het symbool van beschaving.
Oud 17 juni 2008, 16:53   #74
Insano
Burger

Standaard

Citaat:
De klant is koning en zeker bij de Franstaligen kun je heel goede zaken doen als je maar hun taal spreekt. Een kleine moeite voor een groot resultaat; zeker omdat je die taal ook kunt gebruiken als je dan later een sleutel nodig hebt op een camping.
Maar ik zeg toch niet om Frans volledig af te schaffen in het onderwijs? Degenen die later het Frans zullen nodig hebben om de Franstaligen zich koning te laten voelen zullen Frans leren. De meerderheid heeft echter meer aan Engels, dus is het niet meer dan normaal dat ze dan ook Engels onderwezen krijgen. Het onderwijs moet in functie staan van het dagelijks leven later, het moet niet proberen de werkelijkheid tegen te werken.

Laatst gewijzigd door Insano : 17 juni 2008 om 16:53.
Oud 17 juni 2008, 16:54   #75
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Amaai, is DAT je fameuze argument? STOP DE DRUKPERS: "We moeten Frans leren om later de sleutels van de campings te halen in Frankrijk (veel campigns in Wallonië worden uitgebaat door Nederlanders)", een kleine moeite? Ze steken er minstens 2 lesuren per week in gedurende 6 jaar (middelbaar, lager is afhankelijk per school) voor een taal die de meeste zeer zelden gebruiken tegenover 5 jaar aan 2 uur voor het Engels, een veel belangrijkere taal.
Oud 17 juni 2008, 16:55   #76
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ik zeg toch niet om Frans volledig af te schaffen in het onderwijs? Degenen die later het Frans zullen nodig hebben om de Franstaligen zich koning te laten voelen zullen Frans leren. De meerderheid heeft echter meer aan Engels, dus is het niet meer dan normaal dat ze dan ook Engels onderwezen krijgen. Het onderwijs moet in functie staan van het dagelijks leven later, het moet niet proberen de werkelijkheid tegen te werken.
Engels leren is een fluitje van een cent; Frans verloopt moeizamer; dus meer tijd nodig.
Oud 17 juni 2008, 16:56   #77
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Amaai, is DAT je fameuze argument? STOP DE DRUKPERS: "We moeten Frans leren om later de sleutels van de campings te halen in Frankrijk (veel campigns in Wallonië worden uitgebaat door Nederlanders)", een kleine moeite? Ze steken er minstens 2 lesuren per week in gedurende 6 jaar (middelbaar, lager is afhankelijk per school) voor een taal die de meeste zeer zelden gebruiken tegenover 5 jaar aan 2 uur voor het Engels, een veel belangrijkere taal.
Indien je alles had gelezen dan had je gezien waarom ik iets zeg over die sleutel.
Oud 17 juni 2008, 16:57   #78
Insano
Burger

Standaard

Citaat:
Dom: ook de handel met Duitsland zou nog kunnen verbeteren mochten meer Vlamingen Duits leren.
Daar ga ik mee akkoord. Maar er is een beperkt aantal lesuren in de week, dus moeten keuzes gemaakt worden. Op dit moment is het zo dat wie Duits wilt leren, het kan.
Citaat:
Handel moeten drijven met een tussentaal, het Engels, is minder handig.
Weer: je hebt maar een beperkt aantal uren ter beschikking in de week voor talen. Je moet dus keuzes maken. Het beste is om de studenten de keuze te laten maken zodat ze zelf kunnen kiezen wat het beste voor hun is.
Citaat:
Maar ja, Frans is verwerpelijk; maar Engels spreken dat is het symbool van beschaving.
Dat is de conclusie die jij daaruit trekt. Ik heb enkel gezegd dat Engels veel meer voorkomt in het dagelijks leven.
Citaat:
Engels leren is een fluitje van een cent; Frans verloopt moeizamer; dus meer tijd nodig.
Ik heb eerder al gereageerd op dit argument dat de reden waarom we Engels zo makkelijk leren, is omdat Engels veel meer voorkomt.
Oud 17 juni 2008, 17:00   #79
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Zou het niet eerder zo zijn, dat Frans weinig wordt gebruikt omdat de opleiding zo gebrekkig is?

Dat leerlingen met goede scores toch erbarmelijk slecht Frans kennen, kan toch alleen maar liggen aan het feit dat zoveel jaren van twee uur Frans per week slecht worden aangewend?

Hoor ik daar toch weer iemand van de inrichtende macht gillen dat het ASO er niet is om praktische kennis door te geven?
Maar daar staan ze dan later in het eerste jaar bachelor met allemaal buitenlandse cursusboeken en ze begrijpen geen woord van al dat Frans, Engels en Duits...
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2008, 17:01   #80
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Insano niet proberen, Azert kijkt alleen zwart en wit, voor hem is het of het Frans primeert of je wilt het Frans bannen. Azert een tussentaal is idnerdaad niet ideaal maar het Engels is wel de tussentaal voor een zeer grote hoeveelheid mensen. Ik heb je post gelezen, of ik de inhoud zinnig vind is wat anders.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 17 juni 2008 om 17:01.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be