Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2004, 11:33   #61
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

"ga op vakantie in eigen land"
lijkt me economisch gezien veel meer steek te houden (geld blijft dan binnen eigen land)

of: "speel enkel op de Bel20"

of: "luister alleen naar nederlandstalige artiesten bij een Belgisch platenlabel"

... maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dergelijke oproepen iets minder enthousiast door de blok-boys onthaald worden
Oud 22 maart 2004, 11:36   #62
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

kweethetwelenkweethetni's schermafbeelding

Standaard

Als ik op mijn vlaamse grond zelf wat vlaamse ingridienten groenten en aardappels zet zal ik alvast niet verhongeren , en er gaat niks boven ne vlaamse patat met rode kool bloemkool spruiten of noem maar op en daar een goe stuk vlees bij van een goed vlaams beesteke.En voor degene die op een flatje wonen die kunnen misschien bij de vlaamse boeren groenten kopen en bij de vlaamse handelaars.
kweethetwelenkweethetni is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 12:02   #63
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk nog niet zo'n dwaze gedachte... Waarom kopen niet meer mensen hun etenswaren rechtstreeks bij de boer? Wij doen dat al vele jaren, maar mijn schoonouders (+ schoonbroers) zijn dan ook landbouwers. De marchandise is stukken beter en goedkoper en vooral... ge weet tenminste wat ge op uw bord krijgt.

Ooit die reportage over "plofkippen" gezien?

En uiteindelijk betaalt ge dan niet die gekke winstmarges die de supermarkten en talloze tussenpersonen er nog eens bovenop doen.

...tja, het kost natuurlijk wel een klein beetje moeite én ge moet natuurlijk bereid zijn om terug echt te koken in plaats van een synthetisch prakje op te warmen in de microgolf.
Oud 22 maart 2004, 15:36   #64
Steenuil
Lokaal Raadslid

Steenuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Eigenlijk nog niet zo'n dwaze gedachte... Waarom kopen niet meer mensen hun etenswaren rechtstreeks bij de boer? Wij doen dat al vele jaren, maar mijn schoonouders (+ schoonbroers) zijn dan ook landbouwers. De marchandise is stukken beter en goedkoper en vooral... ge weet tenminste wat ge op uw bord krijgt.

Ooit die reportage over "plofkippen" gezien?

En uiteindelijk betaalt ge dan niet die gekke winstmarges die de supermarkten en talloze tussenpersonen er nog eens bovenop doen.

...tja, het kost natuurlijk wel een klein beetje moeite én ge moet natuurlijk bereid zijn om terug echt te koken in plaats van een synthetisch prakje op te warmen in de microgolf.
Akkoord. Ik trek ook vaak naar een boer uit de buurt en onze melk halen we bij de buren want zij hebben 10 koeien. Lekkerder en verser bestaat niet! Ik denk dat ik als Groen! jongetje meer de Vlaamse economie steun dan de gemiddelde Blokker (ik ga er nu gemakkelijkshalve van uit dat de gemiddelde Blokker in de stad woont en nog niet vaak een boer van dichtbij heeft gezien)
Oud 22 maart 2004, 18:30   #65
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

Standaard

Wij woonde vroeger in hoboken en der was in de verste verte geen boer te bespeuren.Maar iedere dag kwam de jos met paard en kar door de straten met de verse groenten en onderin de schuif snoep.De kinderen stonden hem op te wachten voor de snoep en de ouders waren blij dat nadat ze beide gewerkt hadden ze niet eerst nog langs winkel moesten.De winkeliers kunnen zelf een soort kleine marktwagen gebruiken om de klanten te benaderen.Al was het degene die slecht te been zijn.Of degene die met twee uit werken gaan.Zo krijgt iedereen verse groenten op zen bord en in de wagen kun je ook andere levensmiddelen te koop aanbieden of zelfs schoonmaakproducten.De boeren kunnen desnoods zelf langskomen of een kontrakt afsluiten met bepaalde winkels.
Oud 22 maart 2004, 19:43   #66
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De discussie hieronder is afkomstig uit een discussie over abortus (waar nogal off-topic gegaan werd).
http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=393329#393329
johanvdw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Ja, zoals DEWINTER vandaag in HLN: KOOPT ENKEL BIJ VLAMEN. Walgelijk.
En wat is daar nu zo walgelijk aan? Is het volgens u foutief dat een consument Vlaamse producten en/of bij Vlaamse winkeliers of handelaars wil kopen? Dat behoort tot de vrijheid van de consument, dunkt me.
enkel bij Vlamingen suggereert dat men niét bij anderen moet kopen.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 23:48   #67
poppie
Vreemdeling

poppie's schermafbeelding

Standaard

Ik wens aan ieder van jullie een supermarkt naast je deur toe met alleen maar buitenlandse producten!!! Of nee...Ik hoop dat alle "belgische" supermarkten alleen nog maar buitenlandse produkten indoen!

Ik erger mij zo aan kiekens die hier zitten lallen over een luxe-probleem! GGGGGGGrrrrrrrrrrrrrrr...
poppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 01:02   #68
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Koop daar waar de prijs/kwaliteitsverhouding volgens u het best is!

Het Blok dat zich zo graag op gezond verstand laat voorstaan, zou beter daartoe oproepen.
't Bekt niet zo lekker als slogan, dat moet ik wel toegeven.
Oud 23 maart 2004, 08:27   #69
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

Standaard

De reaktie van degene die zoveel kritiek hebben op deze uitspraak is een teken van domheid.FD bedoeld dus niet en heeft ook niet gezegd koop enkel produkten van vlaamse makelij of koop enkel producten in een vlaamse winkel.Koop vlaams bedoeld wel , koop producten in een winkel waar men vlaamsgezind is , waar men je taal spreekt en waar je de prijzen in het vlaams hebt staan.Stel jij gaat in turkije wonen kun je ook niet verwachten dat alle winkels plots alleen vlaamse producten gaan verkopen omdat jij er gaat wonen.De handelaars kunnen ook niet ineens al hun prijzen in het vlaams gaan zetten en vlaams gaan spreken.Een vlaming zou zoiets zelfs niet verwachten.En dat is net wat hier wel gebeurd , ze openen hun winkeltje alles in het arabisch en spreken dan ook nog arabisch.Maar dat dringd waarschijnlijk bij de tegenstanders wel niet door , zal het misschien laten vertalen door een tolk en in het arabisch laten zetten dan verstaan ze het waarschijnlijk wel.
Oud 23 maart 2004, 09:46   #70
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

@ twijfelgeval:

LOL

Prijzen staan meestal in Euro's btw, niet in 't Vlaamsch
Maar als wij Phillippe De Winter verkeerd begrijpen, dan ligt dat aan hem en hoe hij zijn woorden formuleert, niet aan ons

O ja, die allochtoonse commercanten die ik ken spreken trouwens even goed Nederlands als hun Vlaamsche collega's, dus ik ben er gerust in

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 11:09   #71
kweethetwelenkweethetni
Provinciaal Statenlid

Standaard

Toch raar dat het alleen de woorden van FD zijn die jullie verkeerd begrijpen.Kwestie van onwil mss.
Oud 23 maart 2004, 11:13   #72
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
Toch raar dat het alleen de woorden van FD zijn die jullie verkeerd begrijpen.Kwestie van onwil mss.
Nou, misschien moet ie zijn zinnen eerst es voor zichzelf nalezen voor ie ze hardop uitspreekt, en dan de juiste woorden zoeken
Als ie dan bedoeld: koop niet daar waar ze geen Nederlands spreken, dan moet ie dat zo zeggen, en niet zeggen: koop alleen bij Vlamingen. Ik vind het trouwens wel goed van hem - nu ik hem begrepen zou hebben - dat ie de allochtonen ook gewoon Vlaming durft te noemen.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Citaat:
Oud 23 maart 2004, 12:39   #73
poppie
Vreemdeling

poppie's schermafbeelding

Standaard

Helemaal mee eens! en wat FD betreft: dat hij eerst naar de "lere-klapschool gaat.Want als het op zijn taal neerkomt...

En nu ga ik om een bakske Chinees!!!
poppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 14:23   #74
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Als ie dan bedoeld: koop niet daar waar ze geen Nederlands spreken, dan moet ie dat zo zeggen, en niet zeggen: koop alleen bij Vlamingen.
Maar dat gebeurt dus niet. En wat staat er op de VB-stickers? Zie deze brochure achteraan. Waarin FDW trouwens verklaart: Nee, Antwerpen is Beiroet niet, neen, Borgerhout is de Gazastrook niet...! Voor het Vlaams Blok is het duidelijk: Vlaamse buurt, veilige buurt! Vlaams Antwerpen, veilig Antwerpen!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 14:35   #75
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poppie
En nu ga ik om een bakske Chinees!!!
Ik heb zonet even aan mijn knie gekrabd.
Oud 23 maart 2004, 14:39   #76
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
"ga op vakantie in eigen land"
lijkt me economisch gezien veel meer steek te houden (geld blijft dan binnen eigen land)
Door in het buitenland op vakantie te gaan steun je onze export. Het maakt dus eigenlijk niet uit.

Ga gewoon waar je het meest plezier aan hebt voor het minste geld. Dat is economisch gezien het beste.
Oud 23 maart 2004, 14:54   #77
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

zeg mensen! als ik mij niet vergis is er reeds een campagne geweest over "koop Belgisch" en loop er momenteel een reclamespot om vlees te kopen met een erkende kwaliteitslabel! Is dat dan ook "racistisch" zoals sommige nitwits hier proberen te beweren?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2004, 17:37   #78
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Door in het buitenland op vakantie te gaan steun je onze export. Het maakt dus eigenlijk niet uit.
Alleen als je daar op de buiten Vlaamsche producten koopt, toch? Dat is nou net niet wat ik van een reisje verwacht...
Citaat:
Ga gewoon waar je het meest plezier aan hebt voor het minste geld. Dat is economisch gezien het beste.
Nou, economisch kan dat tegenvallen, maar je hebt er in alle geval de meeste lol/genot van.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Oud 23 maart 2004, 17:40   #79
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
zeg mensen! als ik mij niet vergis is er reeds een campagne geweest over "koop Belgisch" en loop er momenteel een reclamespot om vlees te kopen met een erkende kwaliteitslabel! Is dat dan ook "racistisch" zoals sommige nitwits hier proberen te beweren?
Mij steekt die reclamecampagne zo tegen dat ik er serieus over denk om geen televisie meer te kijken. Ze teisteren er zelfs de openbare omroep mee.
Aan de andere kant wil ik wel zien dat al het voedsel dat ik hier koop enigszins een gegarandeerde kwaliteit heeft. Ze mogen wel eens wat leukere reclamespots bedenken...

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Oud 23 maart 2004, 17:42   #80
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Alleen als je daar op de buiten Vlaamsche producten koopt, toch? Dat is nou net niet wat ik van een reisje verwacht...
Citaat:
Nou, economisch kan dat tegenvallen, maar je hebt er in alle geval de meeste lol/genot van.
Economisch heb ik gelijk. Nutsmaximalisatie is trouwens het doel van de economie.

Je vergeet dat export = import. Elke cent die je buiten de EU uitgeeft komt terug. Met dat verschil dat er meer meerwaarde mee gecreëerd is dan wanneer hij verplicht in eigen land uitgegeven werd.
Handel creëert welvaart. David Ricardo remember?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be