![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben een belg en moet niets weten van 1 making met nederland. En als we Belgie opgeven is er geen enkele reden om ons weer in de minderheid te brengen door met een stelletje politieke klojo's samen te gaan uit nederland. Laat staan van ons een nieuwe monarchie te laten opdringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 9 juli 2008 om 17:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Duitsland: dat zou een goeie optie zijn, want je wilt geen minderheid in de Nederlanden zijn met 6 miljoen tegen 16 miljoen, maar 6 miljoen vlamingen is evenveel als 80 miljoen duitsers, daar heb je helemaal gelijk in. Luxemburg heeft geld, fijn om te weten dat ze alleen voor het geld door je gekoloniseerd willen worden en ook omdat ze een absolute minderheid zullen zijn in jullie tesaampjeslandje en gewoon helemaal geen ene bal te vertellen hebben, zolang ze de eurootjes maar rijkelijk richting Vlaanderen laten vloeien. Terwijl je wel met het communistisch embleem wappert ben je wel op zoek naar het land met het meeste geld. Frankrijk wil jullie graag hebben. Ik hoop van harte dat het er voor jou dan van mag komen dat Frankrijk en Vlaanderen verenigd zullen worden. Wat voor positie had je eigenlijk voor het nederlandstalig gebied in Frankrijk in gedachten? Oh nee, wacht...er zijn Vlamingen die zowiezo het Frans verheven vinden boven het Nederlands, dus die taal moet je zeker automatisch spreken. En de Luxemburgers zullen je ook nog uitlachen. De franstaligen in Wallonië moet je niet, want daar zijn geen pegels, en dan zouden zij wel goed genoeg zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Unie der Provinciën
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ideaal is het zeker niet, Belgen zullen dan gewoon tweederangsfransen worden, maar zowiezo beter dan bij de Holanders ingelijfd te worden. (want dan worden de Vlamingen tweederangshollanders ![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementslid
|
![]() Voor mij mag het in elk geval, zoveel te sneller zoveel te beter.
Economisch zouden we er ook ongelofelijk goed bij varen. Een nieuwe gouden eeuw voor de nederlanden ?
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Lokaal Raadslid
|
![]() eigenlijk is het simpel, wij, Vlamingen, hebben die klote-Nederlanders niet nodig.
Je leest het hier in hun reacties toch ook, dat ze zich veel beter voelen en dat we, als we met hen samen gaan, nog slechter af zijn dan nu. Laat ze aub aan hun kant van de grens blijven. Wie dicht tegen de grens woont, in regio's waar veel van die arrogante Nederlanders komen wonen zijn, weten wat ik bedoel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederlanders zijn niet arrogant, maar door hun directe aanpak komen ze in Vlaanderen arrogant over, het is gewoon een verschil in cultuur. Vlamingen, en Belgen in het algemeen, gaan meer omzichtig te werk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Heel af en toe een (Brusselse) taal-eigenaardigheid waarover ff moest worden nagedacht, bijvoorbeeld: "klopfout" ..... ![]() Hoe dan ook, intensievere samengang/samenwerking zie ik best zitten en zoals ik in andere draden al stelde: ideaal lijkt mij om te beginnen een Zelfstandig Vlaanderen met daarna groeiende kans dat op succesvolle termijn Nederland netjes vraagt, zich daarbij te mogen aansluiten. ![]()
![]() |
![]() |
#71 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch blijft er een groot verschil, zoals ook naar boven kwam in de artikels van de standaard over de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Alle Vlamingen die ik ken die in Nederland wonen, en Nederlanders die in België wonen, getuigen over een groot verschil. De directheid van de Nederlanders is maar een aspect. Nederlanders gaan ook losser om met gezagsstructuren en hiërarchie. De familiebanden en vriendenkringen zijn iets losser dan in België, en Vlamingen zijn dikwijls hun hele leven gehecht aan hun dorp, jeugdvrienden, etc. Het is ook moeilijker in Vlaanderen om je als buitenstaander te integreren dan in Nederland. Enerzijds zijn Vlamingen warmere mensen dan Nederlanders, inderdaad meer "Bourgondisch", maar liefst in besloten kring, met familie of een vaste vriendenkring, als buitenstaander kom je daar niet zo gemakkelijk in. In Vlaanderen is het ook ondenkbaar dat businesslunchen verlopen met een sandwich in de hand en een fruitsap. Dat getuigt ook die Nederlandse correspondent in België in een van z'n commentaarstukken in De Morgen. Daarnaast zijn er nog tal van andere verschillen. Ik denk niet dat zo'n unie kans op slagen maakt. Dan worden de Vlamingen een minderheid en hebben ze veel minder in de pap te brokken dan nu in België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een klare kijk op "de grens" is noodzakelijk :
Hoe is die er gekomen ? Was er een "belgisch volk" en een "nederlands volk" & zijn die dan maar even oivereengekomen een grens te trekken ? Vanzelfsprekend niet. Het proces liep precies tegengesteld : adellijke heren moesten een afgrenzing hebben van de domeinen van hun geburen & daarbij was geen enkele "volkskundige of etnische overweging" van tel. Vanzelfsprekend hebben enkele eeuwen onveranderlijke grenzen hun invloed gehad op de mensen - waar vroeger de ganse Nederlanden zich op antwerpen en Brussel richtte, doet het Noorden dat sinds eeuwen op Amsterdam (bevolkt door "weggelopen"Antwerpenaars, Spaansje Joden, Franschmans en meer van dat fraais). De voortdurend aangehaalde "verschillen" zijn een zuivere vorm van "lekker bullshitten". Mijn oudste kleindochter vroeg me onlangs welkj % Duitsch bloed er door haar aderen stroomt (een 12jarig knap blondje met blauwe ogen wil dat al eens weten). Welaan van wat ik weet had mijn Hamburgse Grootvader zelf een grootmoeder die afkomstig was van Brasschaat... door de spelingen van de grenzen was een oudtante van mij tijdens WO I wegens het hebben van de feindliche belgische Nationalität eingesperrt. dus het germaans-duitse aande"el in mijn genen is kleiner dan men zou denken (alhoewel - het aantal bedovergrootvaders en moeders is groot). Het idee van de gemiddelde "Ollander" die geen culinaire geneugten kan appreciëren en nogal danig pierke dood is om geld uit te geven (beschuitjes met hagelslag en een kroket nuit de muur) is dus sterk overdreven - zoals overigens dat van de boertige domme Pelg die dagelijks 100 km met de fiets aflegt en niet uit zijn woorden geraakt omdat hij weeral te veel gezopen heeft (bourgondische levensstijl weet je wel ?). Tijdens een E-o kongres vertelde een Kroaat doodleuk dat er niet minder dan 3 Kroatische "volkeren" zijn.... Van mij mag de wereld gerust in staatjes van niet meer dan enjkele honderduizenden inwoners verdeeld worden - punt is dat een intense samenwerking tussen die "volkeren" noodzakelijk blijft willen we enigermate een democratische economie met respect voor gelijke kansen en het milieu op poten willen kunnen zetten. Laat ons in ieder geval overeenkomen dat de middeleeuwen voorbij zijn ! O ja zaterdag geef ik een BBQ ik geloof dat er nog een plaatszje vrij zou kunnen zijn kijk eens op : http://www.facebook.com/wall.php?id=...0039758&ref=mf
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je wilt weten waarom ik tegen een fusie ben kun je hier kijken: http://forum.politics.be/showthread.php?t=103189 Daar vind je naar mijn idee wat betere argumenten dan die veel voorkomende onzin over eetgewoonten en dergelijke. Laatst gewijzigd door Spinoza : 10 juli 2008 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben onlangs in Tadjikistan geweest. Eigenlijk is dat hetzelfde volk en ze spreken zelfs dezelfde taal als over de grens in Afghanistan toch is er een wereld van verschil, eeuwenlange Russiche overheersing heeft diepe sporen nagelaten. Tadjieken drinken vodka, eten Russisch eten, luisteren naar Russische muziek of naar MTV, vrouwen zijn vrijgevochten, slechts enkele vooral oudere vrouwen dragen hoofddoeken, boerka's zijn onbekend, ze denken Europees of toch Russisch, Islam wordt er beleden zoals de meeste Belgen hun katholicisme belijden, terwijl Afghanistan gewoon een andere planeet is, ze spreken dezelfde taal maar voor de rest hebben ze absoluut niets meer gemeen. Toen ik vroeg of ze graag zouden herenigen met de Tadjieken in Afghanistan proestten ze het uit. De Tadjieken vereenzelvigen zich ook met het Rode Leger in Afghanistan, dat voor een groot deel uit Tadjieken bestond (die de taal spraken) zeker en vast niet met de Aghaanse mujaheddin. Arbitrair getrokken grenzen laten onuitwisbare sporen na na verloop van tijd, zo is het nu eenmaal. Laatst gewijzigd door tomm : 10 juli 2008 om 15:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() Mijn kennis van Duitsland is te beperkt om hier over te oordelen. Maar ik weet wel dat er tussen Nederlanders onderling nogal veel verschillen zijn. Je hebt Zeeuwen, Limburgers, Friezen, etc. Die hebben allemaal een eigen identiteit. Zouden Vlamingen daartussen nou echt uit de toon vallen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als Vlaanderen en Nederland samen gaan, wie gaat wie dan onderdrukken, en met welke criteria: de taal, het geloof of het uiterlijk? Wil iemand een front creëren bij de Moerdijk of zo, waar tot nu toe nog nooit problemen waren? Er zijn welliswaar meer Vlamingen dan Hollanders, echter er zijn nóg meer Brabanders in Groot-Nederland. En wie is plotseling een ge-annexeerde minderheid: de Achterhoekers, de Westhoekers, of toch de Groningers??? De West-Limburgers en de Oost-Limburgers zijn een minderheid, maar tesamen zijn de Limburgers een meerderheid (vergeleken met de inwoners van de provincie Utrecht). Moet er dan iemand Heineken, Duvel of kroketten nuttigen van de regering??? Word lekker eten of een oranje pruik verboden? Veel vragen, wie weet de antwoorden? Is de spreuk "Eendracht maakt macht" vergeten? Of is het een Calimero gedrag ("help, ik ben een minderheid die men vast en zeker gaat onderdrukken"), als gevolg van een minderwaardigheidsgevoel? _________________________________ Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |