Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2008, 16:54   #61
monza
Gouverneur

Standaard

Ik ben een belg en moet niets weten van 1 making met nederland. En als we Belgie opgeven is er geen enkele reden om ons weer in de minderheid te brengen door met een stelletje politieke klojo's samen te gaan uit nederland. Laat staan van ons een nieuwe monarchie te laten opdringen.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 17:14   #62
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De reacties zijn voor 40% positief; in het Gazet van Antwerpen een stuk positiever. Wat wel vreemd is, is dat een aantal Vlamingen op die krantensites beweren dat Nederlanders het niet zouden zien zitten, wat aantoonbaar onjuist is: tussen de 45 en 77% van de Nederlanders is voorstander( in mei dit jaar 70%).
Ik heb de reacties in De Morgen gelezen, er stond geen enkele positieve bij, wel verschillende extreem negatieve, onder andere van een Nederlander die al 20 jaar in Gent woont en zich de twee niet kan voorstellen in een land, en van een historicus die alle pseudo-historische argumentatie van Wilders naar de prullenmand verwijst. Wat de Nederlanders willen interesseert me niet, IK wil het niet, en de meeste Vlamingen willen het ook niet. Stel U voor zeg, een minderheid worden in Néiderland, wat een verschrikking! Met Wilders als premier, en Beatrix als koningin! Heer heb medelijden! Dan nog liever bij Frankrijk of Engeland, of godbetert zelfs Duitsland. Als we ons perse ergens moeten bij aansluiten dan bij Luxemburg, die hebben veel geld en zijn met niet veel.

Laatst gewijzigd door tomm : 9 juli 2008 om 17:18.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 21:13   #63
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik heb de reacties in De Morgen gelezen, er stond geen enkele positieve bij, wel verschillende extreem negatieve, onder andere van een Nederlander die al 20 jaar in Gent woont en zich de twee niet kan voorstellen in een land, en van een historicus die alle pseudo-historische argumentatie van Wilders naar de prullenmand verwijst. Wat de Nederlanders willen interesseert me niet, IK wil het niet, en de meeste Vlamingen willen het ook niet. Stel U voor zeg, een minderheid worden in Néiderland, wat een verschrikking! Met Wilders als premier, en Beatrix als koningin! Heer heb medelijden! Dan nog liever bij Frankrijk of Engeland, of godbetert zelfs Duitsland. Als we ons perse ergens moeten bij aansluiten dan bij Luxemburg, die hebben veel geld en zijn met niet veel.
Verenigd Koninkrijk, dat kan niet kul, die hebben namelijk ook een monarchie. Dat is ook pas een paar honderd jaar, maar dat kan je ontgaan zijn natuurlijk.

Duitsland: dat zou een goeie optie zijn, want je wilt geen minderheid in de Nederlanden zijn met 6 miljoen tegen 16 miljoen, maar 6 miljoen vlamingen is evenveel als 80 miljoen duitsers, daar heb je helemaal gelijk in.

Luxemburg heeft geld, fijn om te weten dat ze alleen voor het geld door je gekoloniseerd willen worden en ook omdat ze een absolute minderheid zullen zijn in jullie tesaampjeslandje en gewoon helemaal geen ene bal te vertellen hebben, zolang ze de eurootjes maar rijkelijk richting Vlaanderen laten vloeien.

Terwijl je wel met het communistisch embleem wappert ben je wel op zoek naar het land met het meeste geld.

Frankrijk wil jullie graag hebben. Ik hoop van harte dat het er voor jou dan van mag komen dat Frankrijk en Vlaanderen verenigd zullen worden. Wat voor positie had je eigenlijk voor het nederlandstalig gebied in Frankrijk in gedachten? Oh nee, wacht...er zijn Vlamingen die zowiezo het Frans verheven vinden boven het Nederlands, dus die taal moet je zeker automatisch spreken.

En de Luxemburgers zullen je ook nog uitlachen. De franstaligen in Wallonië moet je niet, want daar zijn geen pegels, en dan zouden zij wel goed genoeg zijn.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 04:47   #64
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Unie der Provinciën

Citaat:
Verenigd Koninkrijk, dat kan niet kul, die hebben namelijk ook een monarchie. Dat is ook pas een paar honderd jaar, maar dat kan je ontgaan zijn natuurlijk.
Als we perse een monarchie moeten hebben dan liever een echte monarchie met wereldklasse. Ik gruwel alleen al van het idee dat we ons met "koninginnedag" allemaal in het oranje moeten verhullen en lullen in het Hollands met halve liters Heiniken in de hand. Dat is echt een nachtmerrie. Gelukkig kan ik me dit moeilijk voorstellen in België/Vlaanderen.

Citaat:
Citaat:
Duitsland: dat zou een goeie optie zijn, want je wilt geen minderheid in de Nederlanden zijn met 6 miljoen tegen 16 miljoen, maar 6 miljoen vlamingen is evenveel als 80 miljoen duitsers, daar heb je helemaal gelijk in.
Dan worden we gewoon een Duitse deelstaat, met veel autonomie. Maar in Nederland bestaat zoiets niet, daar zullen de vlamingen naar de pijpen van de Hollanders moeten dansen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat je veel Vlamingen zult vinden die dat een leuk idee vinden. Ik hoop alvast dat LDD of VB dat idee ondersteunen. Dan zullen die 2 aan populariteit moeten inboeten.

Citaat:
Luxemburg heeft geld, fijn om te weten dat ze alleen voor het geld door je gekoloniseerd willen worden en ook omdat ze een absolute minderheid zullen zijn in jullie tesaampjeslandje en gewoon helemaal geen ene bal te vertellen hebben, zolang ze de eurootjes maar rijkelijk richting Vlaanderen laten vloeien.
Inderdaad. Als we perse met een ander land moeten samengaan, dan wel met een land met een toegevoegde waarde. (en nee, "kroket" of "koffieshop" zie ik niet als toegevoegde waarde)

Citaat:
Terwijl je wel met het communistisch embleem wappert ben je wel op zoek naar het land met het meeste geld.
Uiteraard, hoe meer geld er is, hoe succesvoller het systeem.

Citaat:
Frankrijk wil jullie graag hebben. Ik hoop van harte dat het er voor jou dan van mag komen dat Frankrijk en Vlaanderen verenigd zullen worden. Wat voor positie had je eigenlijk voor het nederlandstalig gebied in Frankrijk in gedachten? Oh nee, wacht...er zijn Vlamingen die zowiezo het Frans verheven vinden boven het Nederlands, dus die taal moet je zeker automatisch spreken.
Ik vind het Frans een mooie taal, het is mijn moedertaal en een edele taal. De Vlamingen zullen dan een status krijgen zoals de Basken of Corsicanen.
Ideaal is het zeker niet, Belgen zullen dan gewoon tweederangsfransen worden, maar zowiezo beter dan bij de Holanders ingelijfd te worden. (want dan worden de Vlamingen tweederangshollanders ) Cultureel staat Vlaanderen nog dichter bij Frankrijk dan bij Nederland.
Oud 10 juli 2008, 07:12   #65
Calle
Parlementslid

Standaard

Voor mij mag het in elk geval, zoveel te sneller zoveel te beter.

Economisch zouden we er ook ongelofelijk goed bij varen. Een nieuwe gouden eeuw voor de nederlanden ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 07:13   #66
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Unie der Provinciën

Als we perse een monarchie moeten hebben dan liever een echte monarchie met wereldklasse. Ik gruwel alleen al van het idee dat we ons met "koninginnedag" allemaal in het oranje moeten verhullen en lullen in het Hollands met halve liters Heiniken in de hand. Dat is echt een nachtmerrie. Gelukkig kan ik me dit moeilijk voorstellen in België/Vlaanderen.

Dan worden we gewoon een Duitse deelstaat, met veel autonomie. Maar in Nederland bestaat zoiets niet, daar zullen de vlamingen naar de pijpen van de Hollanders moeten dansen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat je veel Vlamingen zult vinden die dat een leuk idee vinden. Ik hoop alvast dat LDD of VB dat idee ondersteunen. Dan zullen die 2 aan populariteit moeten inboeten.

Inderdaad. Als we perse met een ander land moeten samengaan, dan wel met een land met een toegevoegde waarde. (en nee, "kroket" of "koffieshop" zie ik niet als toegevoegde waarde)

Uiteraard, hoe meer geld er is, hoe succesvoller het systeem.

Ik vind het Frans een mooie taal, het is mijn moedertaal en een edele taal. De Vlamingen zullen dan een status krijgen zoals de Basken of Corsicanen.
Ideaal is het zeker niet, Belgen zullen dan gewoon tweederangsfransen worden, maar zowiezo beter dan bij de Holanders ingelijfd te worden. (want dan worden de Vlamingen tweederangshollanders ) Cultureel staat Vlaanderen nog dichter bij Frankrijk dan bij Nederland.
Een johnny in een getunede opel manta zal zijn wagen ook mooi vinden, maar dat wil nog niks zeggen.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 08:13   #67
luvali
Lokaal Raadslid

Standaard

eigenlijk is het simpel, wij, Vlamingen, hebben die klote-Nederlanders niet nodig.
Je leest het hier in hun reacties toch ook, dat ze zich veel beter voelen en dat we, als we met hen samen gaan, nog slechter af zijn dan nu. Laat ze aub aan hun kant van de grens blijven. Wie dicht tegen de grens woont, in regio's waar veel van die arrogante Nederlanders komen wonen zijn, weten wat ik bedoel.
luvali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 11:47   #68
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luvali Bekijk bericht
eigenlijk is het simpel, wij, Vlamingen, hebben die klote-Nederlanders niet nodig.
Je leest het hier in hun reacties toch ook, dat ze zich veel beter voelen en dat we, als we met hen samen gaan, nog slechter af zijn dan nu. Laat ze aub aan hun kant van de grens blijven. Wie dicht tegen de grens woont, in regio's waar veel van die arrogante Nederlanders komen wonen zijn, weten wat ik bedoel.
Nederlanders zijn niet arrogant, JOUW reactie druipt van de arrogantie.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 12:14   #69
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders zijn niet arrogant, JOUW reactie druipt van de arrogantie.
Nederlanders zijn niet arrogant, maar door hun directe aanpak komen ze in Vlaanderen arrogant over, het is gewoon een verschil in cultuur. Vlamingen, en Belgen in het algemeen, gaan meer omzichtig te werk.
Oud 10 juli 2008, 13:14   #70
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nederlanders zijn niet arrogant, maar door hun directe aanpak komen ze in Vlaanderen arrogant over, het is gewoon een verschil in cultuur. Vlamingen, en Belgen in het algemeen, gaan meer omzichtig te werk.
De Vlamingen die ik als collega's had in het Nederlands bedrijf, alsook de meesten van mijn contactpersonen in Belgische technische en commerciële bedrijven, hadden bij vorderende samenwerking weinig tijd nodig om zich "onze" snelheden eigen te maken, inclusief kortheid van berichten.

Heel af en toe een (Brusselse) taal-eigenaardigheid waarover ff moest worden nagedacht, bijvoorbeeld: "klopfout" .....

Hoe dan ook, intensievere samengang/samenwerking zie ik best zitten en zoals ik in andere draden al stelde: ideaal lijkt mij om te beginnen een Zelfstandig Vlaanderen met daarna groeiende kans dat op succesvolle termijn Nederland netjes vraagt, zich daarbij te mogen aansluiten.
Oud 10 juli 2008, 13:35   #71
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luvali Bekijk bericht
Ik woon op de grens en heb er totaal geen last van.
Astar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 14:18   #72
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
De Vlamingen die ik als collega's had in het Nederlands bedrijf, alsook de meesten van mijn contactpersonen in Belgische technische en commerciële bedrijven, hadden bij vorderende samenwerking weinig tijd nodig om zich "onze" snelheden eigen te maken, inclusief kortheid van berichten.

Heel af en toe een (Brusselse) taal-eigenaardigheid waarover ff moest worden nagedacht, bijvoorbeeld: "klopfout" .....

Hoe dan ook, intensievere samengang/samenwerking zie ik best zitten en zoals ik in andere draden al stelde: ideaal lijkt mij om te beginnen een Zelfstandig Vlaanderen met daarna groeiende kans dat op succesvolle termijn Nederland netjes vraagt, zich daarbij te mogen aansluiten.

Toch blijft er een groot verschil, zoals ook naar boven kwam in de artikels van de standaard over de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Alle Vlamingen die ik ken die in Nederland wonen, en Nederlanders die in België wonen, getuigen over een groot verschil. De directheid van de Nederlanders is maar een aspect. Nederlanders gaan ook losser om met gezagsstructuren en hiërarchie. De familiebanden en vriendenkringen zijn iets losser dan in België, en Vlamingen zijn dikwijls hun hele leven gehecht aan hun dorp, jeugdvrienden, etc. Het is ook moeilijker in Vlaanderen om je als buitenstaander te integreren dan in Nederland. Enerzijds zijn Vlamingen warmere mensen dan Nederlanders, inderdaad meer "Bourgondisch", maar liefst in besloten kring, met familie of een vaste vriendenkring, als buitenstaander kom je daar niet zo gemakkelijk in. In Vlaanderen is het ook ondenkbaar dat businesslunchen verlopen met een sandwich in de hand en een fruitsap. Dat getuigt ook die Nederlandse correspondent in België in een van z'n commentaarstukken in De Morgen. Daarnaast zijn er nog tal van andere verschillen. Ik denk niet dat zo'n unie kans op slagen maakt. Dan worden de Vlamingen een minderheid en hebben ze veel minder in de pap te brokken dan nu in België.
Oud 10 juli 2008, 14:35   #73
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Een klare kijk op "de grens" is noodzakelijk :

Hoe is die er gekomen ? Was er een "belgisch volk" en een "nederlands volk" & zijn die dan maar even oivereengekomen een grens te trekken ? Vanzelfsprekend niet. Het proces liep precies tegengesteld : adellijke heren moesten een afgrenzing hebben van de domeinen van hun geburen & daarbij was geen enkele "volkskundige of etnische overweging" van tel.
Vanzelfsprekend hebben enkele eeuwen onveranderlijke grenzen hun invloed gehad op de mensen - waar vroeger de ganse Nederlanden zich op antwerpen en Brussel richtte,
doet het Noorden dat sinds eeuwen op Amsterdam (bevolkt door "weggelopen"Antwerpenaars, Spaansje Joden, Franschmans en meer van dat fraais).

De voortdurend aangehaalde "verschillen" zijn een zuivere vorm van "lekker bullshitten".

Mijn oudste kleindochter vroeg me onlangs welkj % Duitsch bloed er door haar aderen stroomt (een 12jarig knap blondje met blauwe ogen wil dat al eens weten). Welaan van wat ik weet had mijn Hamburgse Grootvader zelf een grootmoeder die afkomstig was van Brasschaat... door de spelingen van de grenzen was een oudtante van mij tijdens WO I wegens het hebben van de feindliche belgische Nationalität eingesperrt. dus het germaans-duitse aande"el in mijn genen is kleiner dan men zou denken (alhoewel - het aantal bedovergrootvaders en moeders is groot).

Het idee van de gemiddelde "Ollander" die geen culinaire geneugten kan appreciëren en
nogal danig pierke dood is om geld uit te geven (beschuitjes met hagelslag en een kroket nuit de muur) is dus sterk overdreven - zoals overigens dat van de boertige domme Pelg
die dagelijks 100 km met de fiets aflegt en niet uit zijn woorden geraakt omdat hij weeral te veel gezopen heeft (bourgondische levensstijl weet je wel ?).

Tijdens een E-o kongres vertelde een Kroaat doodleuk dat er niet minder dan 3 Kroatische "volkeren" zijn....

Van mij mag de wereld gerust in staatjes van niet meer dan enjkele honderduizenden inwoners verdeeld worden - punt is dat een intense samenwerking tussen die "volkeren"
noodzakelijk blijft willen we enigermate een democratische economie met respect voor gelijke kansen en het milieu op poten willen kunnen zetten.

Laat ons in ieder geval overeenkomen dat de middeleeuwen voorbij zijn !

O ja zaterdag geef ik een BBQ ik geloof dat er nog een plaatszje vrij zou kunnen zijn kijk eens op :

http://www.facebook.com/wall.php?id=...0039758&ref=mf

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 14:41   #74
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch blijft er een groot verschil, zoals ook naar boven kwam in de artikels van de standaard over de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Alle Vlamingen die ik ken die in Nederland wonen, en Nederlanders die in België wonen, getuigen over een groot verschil. De directheid van de Nederlanders is maar een aspect. Nederlanders gaan ook losser om met gezagsstructuren en hiërarchie. De familiebanden en vriendenkringen zijn iets losser dan in België, en Vlamingen zijn dikwijls hun hele leven gehecht aan hun dorp, jeugdvrienden, etc. Het is ook moeilijker in Vlaanderen om je als buitenstaander te integreren dan in Nederland. Enerzijds zijn Vlamingen warmere mensen dan Nederlanders, inderdaad meer "Bourgondisch", maar liefst in besloten kring, met familie of een vaste vriendenkring, als buitenstaander kom je daar niet zo gemakkelijk in. In Vlaanderen is het ook ondenkbaar dat businesslunchen verlopen met een sandwich in de hand en een fruitsap. Dat getuigt ook die Nederlandse correspondent in België in een van z'n commentaarstukken in De Morgen. Daarnaast zijn er nog tal van andere verschillen. Ik denk niet dat zo'n unie kans op slagen maakt. Dan worden de Vlamingen een minderheid en hebben ze veel minder in de pap te brokken dan nu in België.
Maar is dit alles relevant voor een mogelijk samengaan? Alsof we alle Vlamingen dan dwangvoeding gaan geven. Trechter in de strot, en er dan Hollandse lekkernijen doorheen proppen. En in de Vlaamse kroegen mag alleen nog Heineken getapt worden.

Als je wilt weten waarom ik tegen een fusie ben kun je hier kijken:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=103189

Daar vind je naar mijn idee wat betere argumenten dan die veel voorkomende onzin over eetgewoonten en dergelijke.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 10 juli 2008 om 14:49.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 14:44   #75
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een klare kijk op "de grens" is noodzakelijk :

Hoe is die er gekomen ? Was er een "belgisch volk" en een "nederlands volk" & zijn die dan maar even oivereengekomen een grens te trekken ? Vanzelfsprekend niet. Het proces liep precies tegengesteld : adellijke heren moesten een afgrenzing hebben van de domeinen van hun geburen & daarbij was geen enkele "volkskundige of etnische overweging" van tel.
Vanzelfsprekend hebben enkele eeuwen onveranderlijke grenzen hun invloed gehad op de mensen - waar vroeger de ganse Nederlanden zich op antwerpen en Brussel richtte,
doet het Noorden dat sinds eeuwen op Amsterdam (bevolkt door "weggelopen"Antwerpenaars, Spaansje Joden, Franschmans en meer van dat fraais).

De voortdurend aangehaalde "verschillen" zijn een zuivere vorm van "lekker bullshitten".

Mijn oudste kleindochter vroeg me onlangs welkj % Duitsch bloed er door haar aderen stroomt (een 12jarig knap blondje met blauwe ogen wil dat al eens weten). Welaan van wat ik weet had mijn Hamburgse Grootvader zelf een grootmoeder die afkomstig was van Brasschaat... door de spelingen van de grenzen was een oudtante van mij tijdens WO I wegens het hebben van de feindliche belgische Nationalität eingesperrt. dus het germaans-duitse aande"el in mijn genen is kleiner dan men zou denken (alhoewel - het aantal bedovergrootvaders en moeders is groot).

Het idee van de gemiddelde "Ollander" die geen culinaire geneugten kan appreciëren en
nogal danig pierke dood is om geld uit te geven (beschuitjes met hagelslag en een kroket nuit de muur) is dus sterk overdreven - zoals overigens dat van de boertige domme Pelg
die dagelijks 100 km met de fiets aflegt en niet uit zijn woorden geraakt omdat hij weeral te veel gezopen heeft (bourgondische levensstijl weet je wel ?).

Tijdens een E-o kongres vertelde een Kroaat doodleuk dat er niet minder dan 3 Kroatische "volkeren" zijn....

Van mij mag de wereld gerust in staatjes van niet meer dan enjkele honderduizenden inwoners verdeeld worden - punt is dat een intense samenwerking tussen die "volkeren"
noodzakelijk blijft willen we enigermate een democratische economie met respect voor gelijke kansen en het milieu op poten willen kunnen zetten.

Laat ons in ieder geval overeenkomen dat de middeleeuwen voorbij zijn !

O ja zaterdag geef ik een BBQ ik geloof dat er nog een plaatszje vrij zou kunnen zijn kijk eens op :

http://www.facebook.com/wall.php?id=...0039758&ref=mf
Dat klopt, maar dat geldt voor heel Noord-West-Europa en zeker ook België. Bijna elke Waal heeft wel Vlaams bloed door de aderen stromen en omgekeerd zal het ook niet zoveel schelen. Ook de grenzen tussen Noord-Frankrijk en België/Vlaanderen werden heel arbitrair getrokken en er zijn nog tal van overeenkomsten tussen Noord-Fransen en Vlamingen. Maar moeten we daarom perse in een staat wonen? De verschillen als gevolg van arbitrair getrokken grenzen werden groter na verloop van tijd, en ik denk dat we niet meer terug kunnen.

Ik ben onlangs in Tadjikistan geweest. Eigenlijk is dat hetzelfde volk en ze spreken zelfs dezelfde taal als over de grens in Afghanistan toch is er een wereld van verschil, eeuwenlange Russiche overheersing heeft diepe sporen nagelaten. Tadjieken drinken vodka, eten Russisch eten, luisteren naar Russische muziek of naar MTV, vrouwen zijn vrijgevochten, slechts enkele vooral oudere vrouwen dragen hoofddoeken, boerka's zijn onbekend, ze denken Europees of toch Russisch, Islam wordt er beleden zoals de meeste Belgen hun katholicisme belijden, terwijl Afghanistan gewoon een andere planeet is, ze spreken dezelfde taal maar voor de rest hebben ze absoluut niets meer gemeen. Toen ik vroeg of ze graag zouden herenigen met de Tadjieken in Afghanistan proestten ze het uit. De Tadjieken vereenzelvigen zich ook met het Rode Leger in Afghanistan, dat voor een groot deel uit Tadjieken bestond (die de taal spraken) zeker en vast niet met de Aghaanse mujaheddin. Arbitrair getrokken grenzen laten onuitwisbare sporen na na verloop van tijd, zo is het nu eenmaal.

Laatst gewijzigd door tomm : 10 juli 2008 om 15:03.
Oud 10 juli 2008, 14:58   #76
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Maar is dit alles relevant voor een mogelijk samengaan? Alsof we alle Vlamingen dan dwangvoeding gaan geven. Trechter in de strot, en er dan Hollandse lekkernijen doorheen proppen. En in de Vlaamse kroegen mag alleen nog Heineken getapt worden.

Als je wilt weten waarom ik tegen een fusie ben kun je hier kijken:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=103189

Daar vind je naar mijn idee wat betere argumenten dan die veel voorkomende onzin over eetgewoonten en dergelijke.
Ja, maar Wilders gebruikte het argument dat een Nederlander en Vlamingen minder van elkaar verschillen dan een Zuid- of Noord-Duitser. Klinkklare onzin natuurlijk. Daarnaast zijn er natuurlijk nog tal van andere zaken die zo'n unie bemoeilijken. De wetgeving en politieke cultuur is in de loop der tijden volledig uit elkaar gegroeid bvb.
Oud 10 juli 2008, 15:41   #77
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar Wilders gebruikte het argument dat een Nederlander en Vlamingen minder van elkaar verschillen dan een Zuid- of Noord-Duitser.
Mijn kennis van Duitsland is te beperkt om hier over te oordelen. Maar ik weet wel dat er tussen Nederlanders onderling nogal veel verschillen zijn. Je hebt Zeeuwen, Limburgers, Friezen, etc. Die hebben allemaal een eigen identiteit. Zouden Vlamingen daartussen nou echt uit de toon vallen?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 16:08   #78
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Wie gaat wie annexeren en onderdrukken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL
In de Nederlanden zouden de Brabanders in de meerderheid zijn (inwoners van Noord-Brabant, Antwerpen, Vlaams-Brabant en Brussel).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Maar hoe zouden de Gelderlanders het vinden als ze door de Brabanders onderdrukt gaan worden??
Citaat:
Volgens mij begrijp je mijn opmerking niet. Mitgard had het over Groot-Holland, terwijl juist in de Nederlanden de inwoners uit de bovenstaande provincies in de meerderheid zouden zijn. Meer moet je er niet achter zoeken, we zijn allemaal Nederlanders!
Ik begrijp het inderdaad niet.

Als Vlaanderen en Nederland samen gaan, wie gaat wie dan onderdrukken, en met welke criteria: de taal, het geloof of het uiterlijk? Wil iemand een front creëren bij de Moerdijk of zo, waar tot nu toe nog nooit problemen waren?
Er zijn welliswaar meer Vlamingen dan Hollanders, echter er zijn nóg meer Brabanders in Groot-Nederland. En wie is plotseling een ge-annexeerde minderheid: de Achterhoekers, de Westhoekers, of toch de Groningers??? De West-Limburgers en de Oost-Limburgers zijn een minderheid, maar tesamen zijn de Limburgers een meerderheid (vergeleken met de inwoners van de provincie Utrecht).
Moet er dan iemand Heineken, Duvel of kroketten nuttigen van de regering??? Word lekker eten of een oranje pruik verboden?

Veel vragen, wie weet de antwoorden?
Is de spreuk "Eendracht maakt macht" vergeten? Of is het een Calimero gedrag ("help, ik ben een minderheid die men vast en zeker gaat onderdrukken"), als gevolg van een minderwaardigheidsgevoel?

De grens tussen Nederland en België is een kunstmatige grens. De verschillen tussen een Duitser uit Hamburg en een Duitser uit München zijn een stuk groter dan de verschillen tussen iemand uit Gent en iemand uit Groningen.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2008, 16:25   #79
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Mijn kennis van Duitsland is te beperkt om hier over te oordelen. Maar ik weet wel dat er tussen Nederlanders onderling nogal veel verschillen zijn. Je hebt Zeeuwen, Limburgers, Friezen, etc. Die hebben allemaal een eigen identiteit. Zouden Vlamingen daartussen nou echt uit de toon vallen?
En by the way: Noord-Brabant is ook in feite bezet gebied. Wij zijn geannexeerd en kunnen toch zeggen dat we er niet slechter van geworden zijn. In tegendeel. Ik denk dat we juist blij zijn dat we niet bij het zuiden zijn blijven hangen. Als ik dat politiek spektakel bekijk, geef mij dan mijn eigen landje maar. De Vlaming kan het gewoon niet uitstaan dat zij altijd tegen de Nederlander op heeft moeten kijken en daar lit de basis van al die wrok.
Oud 10 juli 2008, 16:28   #80
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Ik begrijp het inderdaad niet.

Als Vlaanderen en Nederland samen gaan, wie gaat wie dan onderdrukken, en met welke criteria: de taal, het geloof of het uiterlijk? Wil iemand een front creëren bij de Moerdijk of zo, waar tot nu toe nog nooit problemen waren?
Er zijn welliswaar meer Vlamingen dan Hollanders, echter er zijn nóg meer Brabanders in Groot-Nederland. En wie is plotseling een ge-annexeerde minderheid: de Achterhoekers, de Westhoekers, of toch de Groningers??? De West-Limburgers en de Oost-Limburgers zijn een minderheid, maar tesamen zijn de Limburgers een meerderheid (vergeleken met de inwoners van de provincie Utrecht).
Moet er dan iemand Heineken, Duvel of kroketten nuttigen van de regering??? Word lekker eten of een oranje pruik verboden?

Veel vragen, wie weet de antwoorden?
Is de spreuk "Eendracht maakt macht" vergeten? Of is het een Calimero gedrag ("help, ik ben een minderheid die men vast en zeker gaat onderdrukken"), als gevolg van een minderwaardigheidsgevoel?

Dat ONDERDRUKKEN zit zo opgesloten in de meeste Vlaming dat je er alleen maar medelijden mee kan hebben. Waarschijnlijk als ze onafhankelijk zijn, dan hoor je binnen een paar jaar de West-Vlaming of de West-Limburger gillen dat ze onderdrukt worden door de rest van Vlaanderen. Het lijkt wel in hun persoonlijkheid ingebakken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be