Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2008, 01:29   #61
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
't Is in beide gevallen een hypocriete bedoeling. Kinderen moeten niet als wapen gebruikt worden in politieke spelletjes van volwassenen. En trouwens, ik zou het willen omkeren: de kinderen moeten niet de taal van de speelpleinwerking kennen, de speelpleinwerking zou gewoon de taal van de kinderen moeten kennen (uiteraard beperkt tot de officiële talen van ons land)...
Sorry, maar die infantiele politieke spelletjes zie ik meer langs Franstalige dan langs Nederlandstalige kant !: 1. de speelpleinwerking in Brussel ( SLW ), 2. het zogezegde gebrek aan tweetaligen in Brussel, 3. Het geval van de Franstalige stoorzenders ( zie N-VA website ) , de hetze tegen Liedekerke, terwijl SLW net hetzelfde Veiligheidsargument gebruikt als Liedekerke. De Franstaligen negeren het tweetalig karakter van Brussel, en het eentalig karakter van Liedekerke. Als je weet dat Maingain het liefst aansluit bij Frankrijk, dan zie ik niet in bij wie je de meeste liefde voor België gaat vinden ? OOK hierin vergist het Koningshuis zich, daar zij denken: "Franstalig is Belgisch".
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 07:07   #62
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbl Bekijk bericht
Elke regio moet verplicht alle talen van het Rijk aanbieden, probleem opgelost.
Want het werkt zo goed in Brussel?
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 07:10   #63
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom is het nu te laat? Omdat een handjevol extremisten aan beide kanten van het land met meer of minder animo loopt te verkondigen dat het te laat is? En dat hun natte droom - zijnde de splitsing van België - de enige goede oplossing is?
't Is helemaal niet te laat: het is duidelijk dat het federale bestel zoals we het nu hebben niet werkt en we willen een staatshervorming?
Neen het is te laat omdat het experiment Brussel de Vlamingen een blik in de toekomst gunt wat "tweetaligheid" voor de franstaligen uiteindelijk betekent, en de Vlamingen zijn absoluut niet tevreden over het resultaat.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 10:56   #64
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Daar waar u echter één en ander "wil omkeren", zegt u eigenlijk dat elke speelpleinwerking in gans België de facto drietalig zou moeten zijn.

Echt nog nooit van de taalwetgeving gehoord ?
Uiteraard. Maar wetgeving kan aangepast worden.

Ter zake (vermits het over veiligheid gaat): een kleine die op een speelplein een bal tegen zijn buik krijgt of op een andere manier verongelukt, moet zo veel mogelijk in zijn eigen taal geholpen worden / zich kunnen uitdrukken. Da's elementair... En als er ons landje een taalwetgeving is die zo iets "verbiedt", dan moet die wetgeving maar eens dringend aangepast / afgeschaft worden. Wetgeving staat ten dienste van mensen, niet omgekeerd...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
In het Offic tweetalige Brussel, waar de Franstaligen de plak zwaaien, heerst pure APARTHEID. SLW telt 23 eentalig franstalige speelpleinwerkingen en 1 eentalig Nederlandstalige. Is Brussel de hoofdstad der Belgen ???
Als de verhouding in speelpleinwerking in Sint-Lambrechts-Woluwe FR/NL 23:1 is, is dat alleen zo omdat er gewoon geen vraag is naar meer Nederlandstalige speelpleinwerking - niet omdat ze niet willen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Sorry, maar die infantiele politieke spelletjes zie ik meer langs Franstalige dan langs Nederlandstalige kant !: 1. de speelpleinwerking in Brussel ( SLW ), 2. het zogezegde gebrek aan tweetaligen in Brussel, 3. Het geval van de Franstalige stoorzenders ( zie N-VA website ) , de hetze tegen Liedekerke, terwijl SLW net hetzelfde Veiligheidsargument gebruikt als Liedekerke. De Franstaligen negeren het tweetalig karakter van Brussel, en het eentalig karakter van Liedekerke. Als je weet dat Maingain het liefst aansluit bij Frankrijk, dan zie ik niet in bij wie je de meeste liefde voor België gaat vinden ? OOK hierin vergist het Koningshuis zich, daar zij denken: "Franstalig is Belgisch".
Het maakt niet uit wie er nu meer of minder van die infantiele politieke spelletjes speelt... Laat ons daar gewoon mee ophouden... Die kinderen op de speelpleinen lijken soms volwassener dan veel volwassenen...
  1. De speelpleinwerking: zie hoger. Als er geen vraag is naar Nederlandstalige speelpleinwerking, kunnen ze die ook niet organiseren. En als je er een probleem mee hebt dat Nederlandstalige kinderen niet op Franstalige speelpleinen mogen komen (en omgekeerd), dan heb je een punt: speelpleinen moeten in de taal van de kinderen zijn, niet omgekeerd.
  2. Zogezegde gebrek aan tweetaligen in Brussel: dat gebrek is niet "zogezegd", wel effectief. Waarom zou een Franstalige Brusselaar nu Nederlands moeten praten? Er zijn praktisch geen Nederlandstaligen in Brussel en de weinigen die er zijn, beginnen van zodra er een Franstalige in de buurt komt allemaal Frans te spreken (zie ook dat topic over een tweetalig revalidatieziekenhuis in Brussel). Zolang het Nederlands in Brussel "nombre négligeable" blijft én de Nederlandstaligen in Brussel niet het lef heb hun taal te gebruiken, zal dat probleem nooit opgelost worden - en geloof me maar: als er in Brusselse ziekenhuisdiensten voldoende Nederlandstaligen werken, die Nederlands spreken, dan *wordt* er Nederlands gesproken, ook door Franstaligen...
  3. Franse stoorzenders: sorry, maar de NV-A-website is geen objectieve bron van informatie ter zake (wegens partijdig). Heb je een andere bron?
    Radiostations die zich niet houden aan de geldende wetgeving, moeten uiteraard gesanctioneerd worden.
  4. Liedekerke: idem als de speelpleinen in Sint-Lambrechts-Woluwe. Een kleine die op een speelplein een bal tegen ... enz...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Neen het is te laat omdat het experiment Brussel de Vlamingen een blik in de toekomst gunt wat "tweetaligheid" voor de franstaligen uiteindelijk betekent, en de Vlamingen zijn absoluut niet tevreden over het resultaat.
Sinds wanneer is Brussel een "experiment"??? Ik dacht dat het een stad was, met mensen die er wonen en/of werken.
Zoals ik hoger gezegd heb, is de reden waarom er in Brussel zo weinig tot geen Nederlands gesproken wordt gewoon het gevolg van het feit dat er in Brussel zo weinig tot geen Nederlands gesproken wordt. Als er meer Nederlandstaligen in Brussel zouden wonen / werken (en als die ook Nederlands zouden spreken en geen Frans), dan lost dat "probleem" zichzelf wel op.
Als de Vlamingen absoluut niet tevreden zijn over het resultaat... dat ze er dan voor zorgen dat het Nederlands in Brussel belangrijker wordt. En, o ja... kom ajb niet af met het verhaal dat Franstaligen in Brussel geen Nederlands willen praten. Ze hebben momenteel gewoon geen reden om Nederlands te spreken (tegen wie zouden ze???).

Laatst gewijzigd door LcGrs : 3 augustus 2008 om 10:57. Reden: Een DT-foutje... ;)
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 13:40   #65
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
....de reden waarom er in Brussel zo weinig tot geen Nederlands gesproken wordt is gewoon het gevolg van het feit dat er in Brussel zo weinig tot geen Nederlands gesproken wordt.
Daar is echt geen speld tussen te krijgen.

De reden waarom er geen speld tussen te krijgen is, is gewoon het gevolg van het feit dat er geen speld tussen te krijgen is.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 13:44   #66
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vlaanderen radicaliseert vrolijk verder. Of alleen de politici?

De vraag is of de kiezers zich bij de volgende verkiezingen laten leiden door staatskundige troebelen, of meer aardse zaken.

Wat een archi-onnoezle teut is de dikke dewever toch?!

Hoe kan men nu-IN GODSNAAM!!- migrant zijn in eigen land??? Leg mij dat even uit!

Zo iemand met een belangrijke post maakt hééél vééél kapot.

De vent heeft geheel België al serieus onheil aangebracht. En de Vlamingen in het bijzonder. Slechte domme man!

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 3 augustus 2008 om 13:46.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 13:58   #67
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er meer Nederlandstaligen in Brussel zouden wonen / werken (en als die ook Nederlands zouden spreken en geen Frans), dan lost dat "probleem" zichzelf wel op.
De Nederlandstaligen worden dan ook echt aangemoedigd om in Brussel te gaan wonen, he? Met politici daar aan het bewind die een filosofie hanteren als 'Bruxelles, plutôt arabe que flamand', met burgemeesters die apartheid voorstaan bij speelpleinwerking, met ziekenhuizen waar het quasi onmogelijk is om in de eigen taal te woord gestaan te worden, met gemeentebesturen die nieuwkomers onder zachte dwang stuurt om voor het Frans te kiezen en Nederlandstaligen die in hun eigen taal wensen bediend te worden minachten, met politieke partijen die het in een tweetalige stad een probleem vinden dat in bepaalde warenhuizen te veel Nederlands naar hun zin te horen is, met wijken die door het multiculturele wanbeleid zo onleefbaar geworden zijn dat zelfs de autochtone Franstalige Brusselaars er niet meer willen wonen... Zo is het natuurlijk gemakkelijk om met het vingertje te staan zwaaien en de Nederlandstaligen een schuldgevoel aan te praten. Hypocrisie ten top!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 14:34   #68
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Wat een archi-onnoezle teut is de dikke dewever toch?!

Hoe kan men nu-IN GODSNAAM!!- migrant zijn in eigen land??? Leg mij dat even uit!

Zo iemand met een belangrijke post maakt hééél vééél kapot.

De vent heeft geheel België al serieus onheil aangebracht. En de Vlamingen in het bijzonder. Slechte domme man!
Wat hij bedoelt is dat Franstaligen in VLaanderen geen historische minderheid zijn.

Trouwens, over slechte mannen gesproken: ga onze koningen maar is na... van massamoordenaars tot hoerenlopers. Keuze genoeg...
Oud 3 augustus 2008, 15:49   #69
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

deze migrant doet iedereen op het forum vele groetjes...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 16:20   #70
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Groetjes terug
Oud 3 augustus 2008, 16:33   #71
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
deze migrant doet iedereen op het forum vele groetjes...
Maar, Largo is terug!
Oud 3 augustus 2008, 17:15   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

[quote=MaGNiFiCaT;3606400]

...
...

/QUOTE]

Men kan geen migrant zijn in eigen land.
Maar in werkelijkheid leven wij in twee aparte landen. Nog niet juridisch, maar dat komt nog wel.

Sommigen betreuren dat, anderen bejubelen dat.
Degenen die het betreuren, mogen de keuze maken: eens de juridische feiten de reële feiten zullen volgen, of ze al dan niet een politieke beweging stichten om de terugkeer van het oude (on)land na te streven.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 17:18   #73
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Dewever heeft af en toe mijn sympathie gewonnen, maar hier heeft hij het toch compleet fout. die Franstalige Vlamingen zijn meestal geen Walen die naar hier verhuisd zijn hé, dat zijn oervlaamse gezinnen die gewoon verfranst zijn.
Oud 3 augustus 2008, 17:38   #74
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Voor mij mag iedereen thuis of spreken wat hij wil, maar in Vlaanderen dienen de contacten met de overheid in het Nederlands te verlopen.
Voor wie het nog wist: de voorbije decennia worden bewuste pogingen ondernomen om BHV te verfransen. Voor een stuk door Franstalige Brusselaars die "om één of andere reden" de hoofdstad willen verlaten. Ik vind De Wevers uitspraak dan ook niet zo raar.

Ter illustratie wat cijfermateriaal uit een verder verleden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Resulta...edelijk_Gewest

Dit filmpje is ook zeer interessant: http://kanaalz.trends.be/kanaalz/nl/...rticleID=12605
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 17:50   #75
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Voor mij mag iedereen thuis of spreken wat hij wil, maar in Vlaanderen dienen de contacten met de overheid in het Nederlands te verlopen.
Voor wie het nog wist: de voorbije decennia worden bewuste pogingen ondernomen om BHV te verfransen. Voor een stuk door Franstalige Brusselaars die "om één of andere reden" de hoofdstad willen verlaten. Ik vind De Wevers uitspraak dan ook niet zo raar.
Akkoord
Oud 3 augustus 2008, 17:50   #76
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht

Ter illustratie wat cijfermateriaal uit een verder verleden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Resulta...edelijk_Gewest

Dit filmpje is ook zeer interessant: http://kanaalz.trends.be/kanaalz/nl/...rticleID=12605
Franstalige Brusselaars die dan ook eerst en vooral verfranste Vlamingen zijn...
Oud 3 augustus 2008, 18:16   #77
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Franstalige Brusselaars die dan ook eerst en vooral verfranste Vlamingen zijn...
Dat maakt het alleen maar erger. De walen zijn niet de vijand wel die Francophone kolonisten.
Oud 3 augustus 2008, 18:22   #78
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Dat maakt het alleen maar erger. De walen zijn niet de vijand wel die Francophone kolonisten.
en dus zijn het zeker geen migranten.
Oud 3 augustus 2008, 18:22   #79
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Daar is echt geen speld tussen te krijgen.

De reden waarom er geen speld tussen te krijgen is, is gewoon het gevolg van het feit dat er geen speld tussen te krijgen is.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 21:01   #80
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en dus zijn het zeker geen migranten.
Toch wel: ze zijn verhuisd van land W naar land VL.
Ze zijn geïmmigreerd naar hier; ze zijn geëmigreerd uit hun geboorteland.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be