![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor zover ik weer werd 'liegen' niet echt beschouwd als deel uitmakend van dat concept. Ik kan me vergissen. Dat neemt niet weg dat Caesar inderdaad resultaten behaalde (en zich onder andere -vooral?- daardoor vijanden op de hals haalde), en dat hij daardoor gewicht in de schaal kon werpen waarvan de meeste andere Senatoren alleen maar konden dromen, en hij was inderdaad ook geliefd door het volk. Zou hij een smet op z'n blazoen riskeren? Het zou kunnen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U vergist zich. Vanaf bericht nr. 2 is er reeds discussie over de betekenis van het woord 'fortis'. Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2008 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De discussie over de correcte vertaling begon eigenlijk vanaf het 16de bericht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar of het nu echt zo was, is weer iets anders. Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2008 om 18:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
|
![]() Citaat:
Alleszins, liegen kan best een taktiek zijn op weg naar meer virtus. Opzich dus geen echt onderdeel van maar wel te gebruiken om meer virtus te bekomen/worden. Citaat:
En toch heeft het hem niet geholpen. Jammer. Laatst gewijzigd door HAMC : 19 augustus 2008 om 20:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie héél graag (historische) documentaires, maar ik krijg het op m'n heupen van zo'n dramatiseringen. Wat ik wil is feiten, feiten, feiten, analyses, vergelijkingen, en héél véél authentiek illustratiemateriaal. Hoe minder slechte acteurs in mijn documentaires, hoe liever. En vooral: ik hou niet van generieken die bijna even lang duren als het feature zèlf. Sorry.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk bvb aan één van de eerste afleveringen waarin een stukje getoond wordt hoe ze in staat waren om de fysiek sterkere tegenstander toch de baas te kunnen. In tegenstelling met hun tegenstander vochten de legioenen blijkbaar met iets dat op discipline begon te lijken, zeker in vergelijking met de tegenstander die er gewoon bleef op losbeuken. De romeinen hadden hiervoor blijkbaar een tactiek bedacht. De man in de eerste linie werd na een tijdje afgelost door iemand uit de tweede linie. Dit wisselen gebeurde nadat hier via een fluitsignaal teken toe werd gegeven. Deze manier van vechten had het voordeel dat je ook in de eerste linie kans had om te overleven en meer nog dat de (vaak fysiek sterkere) vijand steeds opnieuw tegen uitgeruste en frisse tegenstanders kwam te staan, waardoor ook deze sterkere tegenstanders uitgeput raakten en overwonnen konden worden. De Belgen zullen deze taktiek ongetwijfeld mietjesachtig gevonden hebben ![]() Voor hun was het gevecht immers een manier om zich als man (individu) te bewijzen. Voor de romeinen telde meer het eindresultaat en had men minder oog voor individuele prestaties. Dat je dit soort van zaken via een serie kan te weten komen, vindt ik wel een leuke manier om beter inzicht te krijgen van hoe het er allemaal aan toe ging. Blijkbaar zouden deze en een aantal andere scenes wel degelijk gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek (zou werd althans in de inleiding tot de serie beweerd). Laatst gewijzigd door satiper : 20 augustus 2008 om 11:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "De Oude Belgen" hebben niets te maken met de huidige bevolking van dat land ; zoals er nauwelijks een verband bestaat tussen de "Franken" en de huidige bevolking van Frankrijk.
De oudste "Belgische" stad is Reims, hoofdstad van één van de belgische provincies van het Romeinse rijk. De Franken was een germaanse stam die een verbond gesloten hadden met de romeinen en dus binnen het rijk mocht komen wonen (in ruil voor soldaten). De frankische adel wist na de val van het romeinse rijk en de slag tegen de Hunnen een overwicht af te dwingen op de Gallo-romeinen hun koning Clovis I trouwde met een Gallo-Romeinse en nam haar taal en geloof (Christen) over... De Frankische taal leeft dus nog slechts door in het huiidige Nederlands, terwijl de leidende klasse in Frankrijk latinizeerde en zo het frans liet ontstaan. In wezen ontstond er in West europa een "Frankische Cultuur" die 2talig was Germaans en Latijn (eigenlijk afgeleide dialectengroepen). Het document dat die ontwikkeling het best laat zien is de zgn. "Eed van Straatsburg" die in de heersende volkstalen was opgesteld en afgelegd werd in de strijd tussen de zonen van Lodewijk de Vrome (Louis I in Frankrijk) Hoewel de zgn "Nationale geschiedenissen" altijd melding maken van een bestaan van de huidige naties in die tijd, is dat een zuiver politieke propaganda - er waren "volkeren" in europa die leefden onder Frankisch gezag, waarbij die adel het latijn steeds mer en meer verleerde en de taal van het volk ging aannemen. Taaldiversiteit was toen een heel gewoon gegeven - handelaars uit alle streken van het rijk kwamen samen op marktplaatsen en konden elkaar blijkbaar goed in de diverse talen/dialecten begrijpen. De staten/leengebieden uit die tijd waren adelijke bezittingen, en omvatten diverse gebieden met verschillende tongvallen en talen. Het idee om eenheidstalen kunstmatig in het leven te roepen o.m. door bijbelvertalingen, boekdrukkunst, verlichting e.d. dateert van ca. 1500 en is een recdent verschijnsel.
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
ik zag onlangs een reportage over een automarkt in Afrika en die gasten spraken daar Frans, Engels en ook nog hun eigen talen door elkaar. Geen wonder dat ze zich thuisvoelen in Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Dat klopt niet erg met de werkelijkheid denk ik. Mensen die bij bestormingen eerst op en over de muur waren werden rijkelijk beloond. Individuele staaltjes van moed en doodsverachting stonden in hoog aanzien in Romeinse legers. Onderdeel van het Romeinse virtus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Komt eigenlijk ook wel zo over in de serie (pullo vechtmachine bij uitstek klimt naar het einde steeds hoger in rang). Toch was discipline misschien nog belangrijker dan vechtlust. In één van de eerste afleveringen is te zien hoe pullo zwaar gestraft wordt om wille van juist zijn onbesuisde manier om de slag in te trekken (ongehoorzaamheid aan bevelen om in gesloten orde te blijven) en hierdoor zijn eenheid te ontwrichten /in gevaar te brengen. Het is maar fictie I know, maar ik denk wel dat er grond van waarheid in schuilt. Dat men vechters kon waarderen staat ongetwijfeld buiten kijf, met mietjes was immers niet veel aan te vangen. Toch zal het eindresultaat (overwinning) wel degelijk het belangrijkst geweest zijn. Kortom de ratio kwam stilaan het oorlogsvoeren binnengeslopen en werd ongetwijfeld belangrijker dan de persoonlijke eer en roem die men als vechter kon behalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2008 om 17:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Banneling
|
![]() Toch oppassen met zulke goedkope statements. Historisch in ieder geval niet erg verantwoord.
Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2008 om 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |