![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag me wel af of sommigen met een veel hogere rekening soms geen plasma tv hebben gekocht een tijdje geleden.
Dat "schijnt" nogal wat te verbruiken. En halogeen kan men tegenwoordig vervangen door LED lampen. Dat is weer veel zuiniger.
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerlijk gezegd betwijfel ik dat in bepaalde gevallen. Ongetwijfeld staan er bij heel wat mensen nog oude vriezen die elektriciteit opsouperen zonder weerga. Alleen de nieuwste modellen doen het veel beter. Wij hebben onlangs een groot model Liebherr A++ aangeschaft. Verbruik: ongeveer 200 kW op jaarbasis. Ik denk dat er veel meer kW's gaan naar een kookplaat, oven, televisie of computer...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Private windmolens kunnen weldegelijk... in bepaalde gevallen. Alleen zijn ze geenszins rendabel omdat de subsidieregeling bijzonder slecht uitvalt. Bij fotovoltaïsche cellen is dat dan weer prima gedaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
A jom au uin stoof aunschaffen da vinnekik ui goe gedacht. Volgest mij gommen stillekes aun terug naur nen tijd datte minsen ulder opnief zulle gau verweiremen mi uin stoof. Laatst gewijzigd door STOOF : 16 augustus 2008 om 19:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() In onze nieuwbouw werken we hoofdzakelijk met LED verlichting. Blijkt veel zuiniger te zijn dan halogeenverlichting, en is ook veel minder snel aan vervanging toe...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk stelden LED's me wat teleur. Ja, het verbruik is zelfs beduidend lager dan een spaarlamp, maar daar staat wel tegenover dat de lichtopbrengst ook flink lager zit. Wil je dezelfde lichtsterkte behalen dan moeten er meer LED's aan te pas komen, waardoor je uiteindelijk duurder uitkomt dan een overeenkomstige spaarlamp. Bij ons worden LED's alleen gebruikt als sfeerverlichting, nachtlampjes en leeslampjes. Ik denk er ook aan om binnenkort enkele te hangen in de gang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard, hoe minder het verbruik, hoe duurder de prijs zal worden. Dat gaat hier steeds hand in hand.
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, het is al stukken beter maar nog steeds niet goed genoeg om daadwerkelijk te kunnen concurreren met de spaarlamp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien is het nog niet te koop dat weet ik niet.
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Minister-President
|
![]() Wat maakt het uit dat we nog gaan werken?
Als ik m'n rekeningen zie kan ik amper het hoofd nog boven water houden. En ja ik heb de laatste jaren ook veel geïnvesteerd in energie besparende maatregelen, maar niet zo dat het mijn levensstandaard afneemt (in tegenstelling tot wat ik hier van sommige gelezen heb). Ik weet het ook niet meer, de huidige kudde politici laat ons gewoon in de kou staan, terwijl ze zelf nog steeds op vakantie zijn, ze zijn perfect in de mogelijkheid hun winst aan energie af te bouwen en naar hun burgers te laten vloeien. Maar ze verkiezen een uitzuigpolitiek... het spreekt voor zich dat dit een boomerang is waar ze niet meer van gaan rechtkomen! Ik zit zo al een tijd te denken aan een mengeling van zonnepanelen en batterijen. Alleen is het nogal moeilijk te bepalen hoeveel de batterijcapaciteit moet zijn om steeds energie te hebben. Het spreekt voor zich dat ik electrabel, nuon, luminus .. ben er overal al klant van geweest, niet meer nodig heb (met heimwee denkend aan de gunstige prijzen van citypower) In tussentijd zullen onze politieke bloedzuigers ervoor zorgen dat het bij kerstmis geroosterd brood wordt ipv kalkoen !
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag me af hoeveel nut het nog heeft een huis energie zuinig te verbouwen met de steeds stijgende en wisselende energie prijzen van vandaag.
Vroeger maakte men de rekening, bij een investering van x frank kon je na y zoveel tijd beginnen besparen. Mensen deden dat dan maar. Tegenwoordig? Het beginnen mega investeringen te worden en als je die optelt bij de stijgende energie prijzen, kom je wel aan een bijzondere dure energie rekening om den duur. Noem maar op, een isolatie van vooral dak. Een hoogrendementsketel en uiteraard bijhorende energie zuinige radiatoren met bijpassende thermostaten. Dubbel of tripel glas. Zonnepanelen en een halve elektriciteitscentrale inbouwen. Kortom er zijn vast en zeker nog mogelijkheden waar men zijn geld kan aan spenderen. Allemaal met “terug verdientijd binnen x zoveel jaren” Men zou het eens moeten kunnen berekenen. 1) Ofwel een oud huis ombouwen en kijken wat de besparingen reëel zijn binnen pakweg 15 of 20 jaar, rekening houdende met de stijgende prijzen van energie in het algemeen. 2) Of simpel weg niks doen en gewoon de extra kost betalen van de stijgende prijzen. Ik vrees dat men in het eerste geval wel eens van een kale reis zou kunnen terug komen. Uiteraard alleen in oude huizen van toepassing, niet in nieuwbouw.
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gewoon leven zonder gas en electrisiteit
Moet kunnen hé,of moet ik het weer eens gaan bewijzen |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vrees dat je het moet bewijzen.
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De eerste, en wellicht meest realistische, optie die me te binnenschiet is een model "Franse revolutie 101", waarbij we de politici die verantwoordelijk zijn/waren voor dit misbaksel van een contract (wie koppelt er nu de aardgasprijs aan de olieprijs gvd !) één enkele reis naar de guillotine cadeau doen.
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Partijlid
|
![]() Citaat: