Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2008, 14:48   #61
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
Een bijkomende opleiding kan je beter volgen via CEVORA of andere privaat-instellingen.Een opleiding via de VDAB stelt niets voor: de werkgevers lachen je zelfs uit vlak in het gezicht als je zegt dat je een VDAB opleiding hebt gevolgd.De werkgevers zeiden: "oh ja een VDAB-opleiding is in het leven geroepen om werklozen een tijdje hun RVA schorsing te ontlopen!

Ik heb al 3 VDAB opleidingen gevolgd: rezultaat: geen werk!
Volledig met akkoord!

VDAB opleidingen stellen dus niet veel voor en het is gewoon een perfecte manier voor langdurige werklozen om een RVA schorsing te ontlopen.

En de werklozen houden tussentijds de hele firma VDAB/RVA aan de wiggel, die werklozen nodig hebben om zelf ook niet werkloos te worden.

De twee partijen hebben elkaar duidelijk nodig!

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 22 augustus 2008 om 14:51.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 15:10   #62
Don Quichote
Banneling

Standaard

De vdab is al in het verleden doorgelicht door een onafhankelijke (privaat) instelling.

De opleidingen kwamen er verrassend goed uit.
Bijzonder kwam noor voren dat de lesgevers zelf ervaren mensen waren, die het betreffende beroep dus daadwerkelijk uitgeoefend hadden.
Dit in tegenstelling tot de gewone scholen.

Als die opleidingen nu slecht zijn, moet daar een verklaring voor zijn.

Waarom zijn ze slecht...en wat doen we eraan om dat weer in orde te brengen?

Wie durft redeneren?
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 15:44   #63
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
De vdab is al in het verleden doorgelicht door een onafhankelijke (privaat) instelling.

De opleidingen kwamen er verrassend goed uit.
Bijzonder kwam noor voren dat de lesgevers zelf ervaren mensen waren, die het betreffende beroep dus daadwerkelijk uitgeoefend hadden.
Dit in tegenstelling tot de gewone scholen.

Als die opleidingen nu slecht zijn, moet daar een verklaring voor zijn.

Waarom zijn ze slecht...en wat doen we eraan om dat weer in orde te brengen?

Wie durft redeneren?
Hangt af van opleiding tot opleiding natuurlijk, maar veel van die opleidingen bij de VDAB stellen niet zoveel voor en zijn er slechts om de werkloze wat bezig te houden. Maar ik wil zeker niet de fout alleen leggen bij de opleidingskwaliteit en instructeurs van de VDAB, want daar heb je zeker ook degelijke en bekwame mensen tussen zitten.
Oud 22 augustus 2008, 17:38   #64
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Amai zeg, wat een hel moet dat wel niet zijn!

Als het aan mij lag kregen ze 1/10 daarvan, dat zou pas een incentive zijn om op zoek te gaan naar werk en op te houden met werkloos te zijn.
Spijtig dat je zo denkt, ik hoop voor je dat je je werk kan behouden.
Oud 23 augustus 2008, 07:57   #65
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bridgeton Bekijk bericht
Op zich kan dit voorstel niet door de beugel.
Maar wanneer je een klein beetje nuanceert.

Geef de mensen een jaar en een half tijd om werk te zoeken, en voer pas dan die regel in. Wanneer je deftig werk zoekt, heb je vermoed ik in een jaar en een half wel werk. Wanneer je op je lui gat blijft zitten, zoals men zegt, en liever van ons systeem profiteert dan te gaan werken, kan dat dan voortaan niet meer.

Maar in plaats van deze mensen voor de staat te laten werken, steek je ze dan beter in het werk in knelpuntberoepen - desnoods mits bijscholing, en met een normaal loon. Maw: je verplicht ze te gaan werken, of ze verliezen hun uitkering.
Nogmaals volledig tegen. En nu gaat het zelfs van kwaad naar erger: werd in het voorstel Daems nog voor de staat (i.e. voor de gemeenschap gewerkt), dan luidt het nu al dat er voor de privé gewerkt moet worden. Maw, ter meerdere verrijking van een select groepje aandeelhouders. En die zullen absoluut niet geneigd zijn om nog mensen aan te nemen tegen de geldende lonen en arbeidsvoorwaarden, als ze gratis tot goedkope werklozen kunnen binnenhalen.

Werken is niet zomaar een beetje werken: arbeid is ingebed in een geheel van CAO's, opbouw van verlofdagen, vakbondsvertegenwoordiging, ARAB, opbouw van sociale zekerheid etc. Wie bovenstaande voorstel (of dat van Daems) realiseert, die schuift gans dat stelsel opzij, en teleporteert ons terug naar de tijden van Dickens.

Het enige dat ge-eist mag worden, is het volgen van een opleiding in een knelpuntberoep. NIET het verplicht aannemen van een dergelijke job.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 08:08   #66
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Belachelijk.

Als je 4 dagen verplicht moet werken voor de Staat als werkZOEKENDE wanneer ga je dan tijd hebben om te solliciteren, cv versturen, interimbureaus bezoeken,....
Trouwens, die 4 dagen dat je werkt, ben je iemand anders zijn job aan het afpakken.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 08:47   #67
Don Quichote
Banneling

Standaard

Het enige dat ge-eist mag worden, is het volgen van een opleiding in een knelpuntberoep. NIET het verplicht aannemen van een dergelijke job.
--------------------------------------------------
Dus de overheid moet maar (zeer dure) opleidingen organiseren die vrijblijvend door betrokkene al dan niet benut worden?

Opleiding als doel, niet als middel?

Jereinste geldverkwisting.

Deze debatten hier brengen steeds 1 zaak naar voor...

" Een steuntrekker wil zelf kunnen bepalen in welke job hij instapt, en onder zijn voorwaarden."
Zoniet claimt hij het recht om te blijven leven op de rug van de werkenden.

Die werkende zelf worden dan als iets vanzelfsprekend beschouwd.
Hallo?

Volgens mij mogen die dan ook vrijblijvend kiezen tussen werken of doppen.
En dan gaan we zien naar de betaalbaarheid van het systeem.

Onbetaalbaar.

Het recht op luiheid claimen is een zeer egoistische gedachte.
Oud 23 augustus 2008, 08:48   #68
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Op zich is het niet meer dan normaal dat je een werkinspanning levert in ruil voor de uitkeringen die je systematisch ontvangt. Als je 4 dagen verplicht moet werken, schieten er nog 3 volle dagen en 4 halve dagen over om op zoek te gaan naar een job en ervoor te solliciteren.
Ja, zaterdag en zondag gaan solliciteren, hé ? Van slechte wil gesproken.Als je 4 dagen gaat werken, zowat de hele week, dan doe je in het week-end zoals iedereen die gaat werken: uw boodschappen, uw paperassen regelen, en als er nog wat tijd overschiet, u met uw kinderen bezig houden.
Neenee, die 4 dagen gemeenschappelijke dienst is een slecht idee: daarvoor kan men full-time werkvolk aanpakken. Dit door doppers gratis laten doen, is dat publiek hun werk afnemen, wat dus nog méér werkloosheid zal veroorzaken. Belachelijk, dom en zelfs crimineel idee, dat enkel kan ontstaan in een wereldvreemd brein zoals dat van Dwaze Rik.

Laatst gewijzigd door piraat : 23 augustus 2008 om 08:50.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 08:57   #69
Don Quichote
Banneling

Standaard

Aangaande de kwaliteits-achteruitgang van de Vdab-opleidingen.
----
Het is zeker zo dat de lat steeds lager wordt gelegd.
Door de druk van bovenuit (regering) wordt er steeds minder ernstig nagegaan of de kandidaat wel in staat is om de opleiding tot een goed einde te brengen.

Vergelijk het met de scholen die iedereen binnenpakken om toch maar voldoende leerlingen te hebben.

Dat gaat mis op iets langere termijn.
Oud 23 augustus 2008, 10:06   #70
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Dus de overheid moet maar (zeer dure) opleidingen organiseren die vrijblijvend door betrokkene al dan niet benut worden?

" Een steuntrekker wil zelf kunnen bepalen in welke job hij instapt, en onder zijn voorwaarden."

Hallo?

Onbetaalbaar.

Welkom in België!
Oud 23 augustus 2008, 10:23   #71
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hallo?

Onbetaalbaar.

Het is geen kwestie van "recht op luiheid", het is wel een kwestie dat wie werkt een loon moet ontvangen.
Een werkloze die werk vindt doet dat in 99% vande gevallen niet "onder zijn voorwaarden", maar doet dat onder de geldende CAO's, arbeidsvoorwaarden, sociale bescherming, veiligheids- en opleidingsnormen van dat beroep.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 10:35   #72
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Mijn beste, ik wens niet de gezondheidszorg te betalen van duizenden steuntrekkers die je dwingt een baan aan te nemen waar ze lichaamlijk of mentaal niet geschikt voor zijn.
Mentale gezondheid in een job is héél belangrijk. Iets wat vele neo-liberalen schijnen te vergeten.
Oud 23 augustus 2008, 10:39   #73
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Enkele dagen geleden in de krant:

"Rik Daems blijft bij zijn voorstel om werklozen verplicht gratis te doen werken voor de overheid, 4 dagen per week,dus zonder loon! De werkloze behoudt in ruil het recht op zijn uitkering"...

Wat vinden jullie hiervan? Stel je krijgt een minimumuitkering van 250 euro/maand, zou je dan 4 dagen per week gratis voltijds gaan werken?

Voor mensen die een uitkering krijgen van 1000 euro/maand vind ik dit OK maar voor mensen die 250 euro/maand krijgen en dan 4 dagen verplichten gratis te werken,lijkt me sterk op de herinvoer van de slavernij! Sterker nog: Rik Daems wil dat de armen gratis gaan werken voor de rijken!

Uw mening? ...

250 eur/maand? Volgens mij kan het bijna niet dat iemand zo'n lage uitkering krijgt...

Ik vind het OK dat er tegenprestaties gevraagd kunnen worden van werkzoekenden. Ik zou zeggen dat je per jaar dat je voordien gewerkt hebt 3 maand kan sparen waarin je geen tegenprestatie hoeft te leveren. Daarna wel.

Bvb: ik heb 5 jaar lang gewerkt en werd dan werloos. Pas als ik na 15m nog geen nieuwe betrekking heb wordt ik 'gedwongen' tot werk voor mijn uitkering.

Ik heb nog nooit in mijn leven een klop uitgevoerd => ik moet onmiddelijk tegenprestaties leveren.

Laten we de redenering eens omdraaien. Mag de belastingbetaler vragen aan de uitkeringstrekker om in ruil voor die uitkering prestaties te leveren of moet hij/zij enkel de portfeuille opentrekken...

4 dagen/week lijkt me wel veel, maar je zou het gradueel kunnen maken. Hoe langer je werkloos bent, hoe meer tegenprestaties er worden gevraagd. Het doel moet zijn mensen te motiveren (goedschiks als het kan maar kwaadschiks als het moet) om niet in de werkloosheid te blijven hangen.

Het overgrote deel van de werklozen zou door een dergerlijke regeling niet of nauwelijks getroffen worden. Het is vooralsnog maar een minderheid van de werklozen die jarenlang werkloos blijft.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 10:49   #74
Don Quichote
Banneling

Standaard

In Wallonie is er een verbijsterend grote werkloosheid ..hoogste in Eurozone. Omdat er geen werk is, zeggen de werklozen, de vakbonden...links.

In Frankrijk op verlof spraken we 8 jaar geleden met een Waals koppel.
Hoteluitbaters.
Hadden 1 weekje verlof..het was moeilijk.

Moesten hun zaakjes beredderen met familie.
Konden geen personeel krijgen.

Hoe guller de werkloosheidsuitkeringen, hoe meer werkloosheid.
Want werklozen worden almaar kieskeuriger.

Nu , goed.

In de toekomst, en zeker bij een economische neergang van betekenis, zal Belgie op de vingers getikt worden (Europa) voor het kwistig smijten met uitkeringen.

Ik zie dus in de toekomst mensen die nu hun neus optrekken voor een redelijke job...
Later gaan moeten instappen in een klotejob.

Maar iedereen doet maar wat hij wil.

Mij raakt het niet.
Oud 23 augustus 2008, 10:57   #75
kamiel spieces
Minister

Standaard

Het is ofwel de mensen een fatsoenlijke uitkering geven als ze werkloos worden zoniet zal er een pak meer criminaliteit komen wat nog meer miserie en kosten met zich mee zal brengen.
Oud 23 augustus 2008, 11:00   #76
Don Quichote
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Mijn beste, ik wens niet de gezondheidszorg te betalen van duizenden steuntrekkers die je dwingt een baan aan te nemen waar ze lichaamlijk of mentaal niet geschikt voor zijn.
Mentale gezondheid in een job is héél belangrijk. Iets wat vele neo-liberalen schijnen te vergeten.
Je vergeet weer de groep werkenden die hun klotejob maar moeten blijven doen,zonder morren.

Of denk je dat die allemaal een reuzejob hebben?

Stellingen:
- Er zijn veeeel meer werkenden die hun klotejob tegen hun goesting doen, dan werkzoekenden.
- Degenen die een goede job hebben , hebben dat haast nooit op een zilveren schoteltje gekregen.

Jaja,
Bij vele werkzoekenden moeten de gebraden kippen in de mond vliegen.
Of gegooid worden door de werkenden.
Oud 23 augustus 2008, 11:04   #77
Don Quichote
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Het is ofwel de mensen een fatsoenlijke uitkering geven als ze werkloos worden zoniet zal er een pak meer criminaliteit komen wat nog meer miserie en kosten met zich mee zal brengen.
Jaja,
In alle andere Europese landen is veel criminaliteit.
En dat komt omdat ze veel strenger zijn aangaande steuntrekken.

La Wallonie/Bruxelles is een kweekvijver voor luierikken.
Oud 23 augustus 2008, 11:17   #78
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Jaja,
In alle andere Europese landen is veel criminaliteit.
En dat komt omdat ze veel strenger zijn aangaande steuntrekken.

La Wallonie/Bruxelles is een kweekvijver voor luierikken.

Als de EU volledig op zijn poten staat dan zullen ze hier ook strenger moeten gaan worden wat betreft de sociale zekerheid.
Oud 26 augustus 2008, 19:11   #79
gertjan22
Banneling

Standaard

De overheid moet de werklozen niet gratis doen werken,maar zorgen voor degelijke en vaste jobs! Ik ken honderden mensen die al jaren werken met een tijdelijk contract en een nepstatuut.Als je dan op bijvoorbeeld 45 jaar werkloos wordt, begin maar eens te zoeken!

Overheid: zorgen voor vaste jobs!
gertjan22 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 22:48   #80
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
De overheid moet de werklozen niet gratis doen werken,maar zorgen voor degelijke en vaste jobs! Ik ken honderden mensen die al jaren werken met een tijdelijk contract en een nepstatuut.Als je dan op bijvoorbeeld 45 jaar werkloos wordt, begin maar eens te zoeken!

Overheid: zorgen voor vaste jobs!
Ik sluit me hier volledig bij aan!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be