![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als ik uw logica (of wat daarvoor moet doorgaan) volg dan mag ik uiteraard de milieubeweging a la Greenpeace edm ook op één lijn zetten met de jihadi's? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ja hoor beste Jozef, de investituurstrijd zegt me inderdaad iets hoor. De investituurstrijd gaat alleen over het feit of de wereldlijke macht iets te zeggen heeft over de geestelijke macht (uiteraard vocht de Kerk tegen de inmenging van de Keizer bij haar interne keuken). Het gaat hierbij niet over het kwestie of de geestelijke macht iets te zeggen heeft over de wereldlijke kwesties. Er zijn dus twee kanten aan de medaille van de scheiding tussen Kerk en Staat: geen staatsbemoeienis met religie, maar ook geen religieuze bemoeienis met politiek. Je praat slechts over een enkel kant ervan om jouw gelijk te halen. De Kerk heeft uiteraard altijd het principe gehanteerd dat niemand zich moest bemoeien met haar interen keuken. Ze heeft echter nooit beweerd dat zij niets te zeggen zou hebben in de politiek. Dit laatste is natuurlijk van groot belang als de vergelijking met de Islam wordt gemaakt. Je moet de zaken wel een beetje uit elkaar houden he beste Jozef. Hierover kan je een en ander lezen in de Syllabus Errorum, gepubliceerd in 1864. Je zal dan zien dat de Katholieke Kerk niet zo positief geweest is over de scheiding tussen Kerk en Staat. Opnieuw echter zijn we echter aan het afwijken van de kern van de zaak. De discussie gaat nu over de "essentie" van de verschillende godsdiensten. De oorpsronkelijke discussie ging over iets anders. Namelijk: moeten er hier in Belgie andere wetten gelden voor de Islam dan voor andere godsdiensten. Laatst gewijzigd door pieter&co : 22 september 2008 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Hoe uit mijn logica ook maar iets zou volgen over Greenpeace en Jihadi's is mij volkomen duister. Ik heb beweerd dat uit onderzoek blijkt dat om de acties van de terroristen die de aanslagen in Londen pleegden te begrijpen, de rol van de Islam slechts klein is. Ik heb er expliciet bij geschreven dat ik niet wist hoe dat bij andere Jihadi's is. Ik heb dus gewezen op een case study. Jij ontkent de resultaten omdat ze niet in jouw kraam passen. Dat is uiteraard jouw goed recht. Je probeert de resultaten van deze studie onderuit te halen met een algemene stelling over vals bewustzijn. Je ontkent dus dat mensen soms handelen uit motieven waar ze zich zelf niet van bewust zijn en dus andere redenen opgeven dan die hun werkelijk drijven. Tja... . Laatst gewijzigd door pieter&co : 22 september 2008 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben zeker geen pleitbezorger van de vrij pathetische islamofobie van sommigen op dit forum. Maar een krampachtige blindheid om de feiten die wel bestaan te ontkennen zint me ook niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
U begrijpt het nog altijd niet en u wilt het ook niet begrijpen vrees ik. Het essentiële verschil is dat in de Islam de religieuze regels ook wereldlijke regels zijn en dat staat en geloofsgemeenschap samenvallen, terwijl dat in het Christendom niet het geval is. Dat is overigens geen waardeoordeel van mijnentwege, alleen een vaststelling. En als u de koran eens zou lezen dan zou u dat ook vaststellen want de koran is op zijn minst evenzeer een burgerlijkwetboek en een handleiding voor oorlogsrecht als een religieuze tekst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik ontken dat helemaal niet. Zoals ik al zei er zijn gekken die alles aangrijpen als verantwoording voor hun daden. Zo was de moordenaar van Fortuyn een overtuigd ecologist. Spreken we daarom over het gevaar van het ecologisme (ook in de ecologische literatuur zijn heel extreme standpunten die geweld tegenover bepaalde groepen van mensen propageren te vinden). Ik denk dat we het daar over eens zijn is dat we die allemaal moeten bestrijden, Ik denk ook dat het zich concentreren op de islam niet productief is in die strijd tegen fanatisme. Het maakt ons namelijk blind voor de andere fanatici |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Wat dat betreft verwijs ik naar mijn eerste post in deze thread. Men moet gewoon consequent zijn. dat impliceert dus dat moslims bv. niet kunnen eisen dat er op hun vraag een censuur wordt toegepast die door geen enkele andere godsdienst wordt gevraagd; of dat er op scholen wijzigingen worden aangebracht aan het lesprogramma of aan het voedsel om hun regels te respecteren. Overigens heb ik de stellige indruk dat de meeste moslims dat ook niet vragen. Het is een minderheid die dat doet, gesteund door een dwaze groep van mensen die blijkbaar menen dat de Westerse landen zich moeten aanpassen aan de Islam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Deze religieuze regels zijn evenzeer wereldlijke regels. Waarom wou de Kerk anders zolang politiek zeggenschap claimen? Ook inde Middeleeuwen werd het samenvallen van Kerk en Rijk bepleit door de katholieken. Bij de verschillende vredesverdragen na de godsdienstoorlogen werd bepaald dat in elk vorstendom de religie uniform moest zijn. D.w.z. samenvallen van rijk met geloofsgemeenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
En er is wel degelijk een verschil tussen religieuze regels en wereldlijke regels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
Totnooitmeerziens.
![]() |
![]() |
#72 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Meer algemeen is mijn punt precies dat vermits zowel in de ecologische als islamitische ideologie zeer extreme interpretaties kunnen worden gevonden, het niet de islamideologie kan zijn die het verschil in gevaar tussen beide types van extremisten kan verklaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Burger
|
![]() Citaat:
De insinuaties over het aantal schuilnamen zijn volledig naast de kwestie (pieter is mijn echte naam hoor). U speelt de man niet de bal beste Willem. Laatst gewijzigd door pieter&co : 22 september 2008 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Over de censuur die door verschillende godsiensten wordt gevraagd in Belgie heb ik het al gehad in de spaarvarkentjes discussie. Nogmaals: wat mij stoort aan gans de discussie is het feit dat gedaan wordt alsof enkel moslimfanatici onredelijke eisen stellen. Andere fanatici doen dat evenzeer. Deze simpele vaststelling wordt dan telkens gecounterd met opmerking over 9/11 die volledig naast de kwestie zijn. Men doet dus aan inflatie van de problematiek. Ik vind niet dat Westerse landen zich moeten aanpassen aan de Islam. Ik wens dat dezelfde regels gelden voor alle godsdiensten. Dit is mijn consistente lijn doorheen gans de discussie geweest. PS: in uw post doet ook aan inflatie. Dat er geen verandering in lespakket mag gevraagd worden, daar ben ik het volledig mee eens (godsdiensten die wel dergelijke uitzonderingen genieten in Westerse democratieen zijn bijvoorbeeld de Amish in de VS). Wat dat met het aanbieden van gewijzigde voeding te maken heeft is mij niet duidelijk. Ik zie echt niet in hoe de scheiding van Kerk en Staat, of de centrale waarden van onze democratie in gevaar zijn als in bepaalde scholen Hallal voedsel aangeboden wordt. Dat er een zo gelijke mogelijk schoolloopbaan voor iedereen is, lijkt mij zeer wenselijk. Dat iedereen hetzelfde zou eten, lijkt mij vrij irrelevant. Er is met andere woorden een duidelijk verschil tussen beide zaken. Laatst gewijzigd door pieter&co : 22 september 2008 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Willem vat het eigenlijk heel goed samen: http://forum.politics.be/showpost.ph...2&postcount=56 Maar jij weet uiteraard beter dan ik waarover ik het heb... ![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |