![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het immuunsysteem in de mens Naast het weren van virussen, bacteriën en parasieten wordt het immuunsysteem ook wel ingezet om giffen en ook zieke lichaamscellen als kankercellen op te ruimen. Een ziekteverwekker wordt ook wel pathogeen genoemd. Het immuunsysteem kan worden onderverdeeld in een adaptief (verworven) en een aspecifiek (aangeboren) deel. Het adaptieve deel past zich aan de pathogeen aan, dit kost tijd, maar zal uiteindelijk een sterke afweer worden. Bovendien is het lichaam daarna vaak langdurig beschermd tegen deze pathogeen. Het aspecifieke deel daarentegen is direct werkzaam, maar minder specifiek voor de pathogeen en kan de afweer soms maar weinig in gang zetten. Beide vormen van afweer bevatten zowel humorale als cellulaire componenten. Humorale componenten zijn enzymen die zich in vloeistoffen in het lichaam bevinden, bijvoorbeeld in het bloed. Humorale componenten remmen zelf de pathogeen of activeren andere enzymen of cellen die de pathogeen opruimen. Cellulaire componenten zijn cellen die werken voor het immuunsysteem, zoals de witte bloedcellen. De witte bloedcellen zijn cellen van het immuunsysteem die zich in het bloed of in de lymfevloeistof bevinden en omvat cellen zowel uit het aspecifieke als het adaptieve immuunsysteem. Fagocyten en lymfocyten zijn vrij bekende witte bloedcellen. Fagocyten fagocyteren (Opnemen van de pathogenen in de cel door blaasjes in het celmembraan te maken en zo de pathogeen te omgeven) de pathogenen en breken ze af in lysosomen. Elke cel of molecuul heeft specifieke structuren op het oppervlak (epitopen). Lymfocyten ontwikkelen antistoffen specifiek voor epitopen op het vreemde materiaal. Elk antistof is specifiek voor een antigen, een zo'n vreemde structuur. Wanneer een antistof is gebonden aan zijn antigen wordt het vreemde materiaal nog makkelijker als vreemd beschouwd en opgeruimd door fagocyten, bovendien hindert de binding van antilichamen het functioneren van de pathogeen. Het immuunsysteem is betrokken bij een groot deel van de bekende ziekten in mensen en hogere diersoorten. Er is vrij veel over het immuunsysteem bekend, en er zijn technieken ontwikkeld om het immuunsysteem te remmen, dan wel te bevorderen. Ook worden antistoffen gebruikt in het laboratorium om kleine stoffen te herkennen of binden.
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Wordt hier gerookt meneer/mevrouw?" "Is die Playstation van de kinderen?" Soms is de oplossing erger dan de kwaal. En een dictatuur valt onder die categorie van oplossingen. Ik moet er niet aan denken hoe het er binnen 50 jaar in België aan toegaat. Nog meer zelfmoorden waarschijnlijk. En nee, ik rook niet. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 september 2008 om 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
pffffff denk ff na. Roken zal wel slecht zijn maar zeggen dat alcohol een persoonlijke zaak is tssss. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Partijlid
|
![]() De bedoeling is ok, maar hoe gaat men dat ooit controleren? Kinderen die hun ouders gaan verlinken?
Ik zie het al voor mij: 'Pa, geef mij geld voor Grand Theft Auto V, of ik ga aan de politie melden dat ge in mijn buurt gerookt hebt.' A propos: ik rook al jaren niet meer binnenshuis, want mijn vrouw is erger dan de politsie. De wereld uit het verhaal 'De laatste roker' van WF Hermans komt akelig dichtbij.
120 kg klier ![]() Laatst gewijzigd door The_fat_bloke : 17 september 2008 om 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Papa roker tegen zijn zoontje: jongen! en nu buiten !
Papa gaat een sigaretje roken! ------------------------------ tot op welke leeftijd moeten de kinderen buiten gaan staan als de ouders roken?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Europees Commissaris
|
![]() Zo'n veertig, vijftig jaar geleden hoorde men hier en daar wel eens van iemand die stierf aan kanker, maar de gevallen waren eerder uitzonderlijk. Tabak schaadt, dat erken ik, maar men dweept er een beetje (veel) mee.
Toen reden er thans heel wat minder auto's rond, werd het fruit niet bespoten en zaten er haast geen bewaarmiddelen in ons voedsel. Dat men nu de sigaret, of tabak, aan de schandpaal nagelt als zijnde moordenaar is totaal overdreven. Of, hoe verklaar je anders de zeldzaamheid van kanker een halve eeuw geleden, terwijl er toen heel wat meer gedompt werd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn overgrootmoeder stierf aan "vliegende kanker" (waarschijnlijk lymfeklierkanker) zoals ze dat noemden, nochtans had ze nooit gerookt.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar blijkbaar voert men graag tirannie tegen tabak. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tuberculose.
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() Tegenkrachten beginnen zich nu - eindelijk - te roeren:
http://www.brabantsdagblad.nl/regios...-aan-laars.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die veronderstelling dat de politie aan je deur zou komen om ... is inderdaad afgrijselijk. Echter alleen ... één ding vind ik nog erger ... en dat zijn ouders die blijven roken in het bijzijn van hun kinderen, terwijl heden ten dage toch wel duidelijk is dat dit schadelijk is voor die kinderen ... Ik vergelijk het perfekt met illegale geneesmiddelen, of legale geneesmiddelen die toegediend zouden worden zonder doktersvoorschrift: het zou echt krimineel zijn om als ouder geneesmiddelen te geven aan je kinderen, die je illegaal gekocht hebt, en waarvan je niet zeker bent of ze wel degelijk werkzaam zijn/ongevaarlijk zijn wegens niet-zuiver enz.; of zelf besluiten dat je kleine de ziekte zus of zo heeft, en die dan maar zelf uitgekozen geneesmiddelen toedienen. Nochtans ... geen enkele flik en geen enkele apotheker komt bij jou thuis je apotekerskastje kontroleren .... en ik verwacht hetzelfde met dat rookverbod. Maar ja, zo'n pragmatische houding geeft geen aanleiding tot zo van die duur-pseudo-wetenschappelijke hoogdravers als sommige paranoïden hier graag hanteren ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Is erg hé, die opleiding van die dokters tegenwoordig, zeker toch die kankerspesialisten ... ze vergissen zich hopeloos ... ze vergissen zich niet alleen in het vaststellen en voorkomen van kankers, maar ze kunnen zelfs niet meer tellen hoeveel kankers er zijn want onzen Havana hierboven weet dat veel beter.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoeveel maatregelen neemt met daartegen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Parlementslid
|
![]() Mijn moeder rookte in mijn bijzijn en nu heb ik astma.
En dat sigaretje smaakt me toch zo.
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het schandalig dat men zelfs maar overweegt om de burger tot in zijn huiskamer te controleren. Hoe zit dat eigenlijk met het recht op privacy?
Roken is ongezond, goed, maar wat is tegenwoordig niet ongezond? Luister naar het nieuws, sla een krant of tijdschrift open, overal is er informatie te vinden over weer een schandaal in verband met vervuiling van de lucht, de grond, ons voedsel en ga maar door. Toen ik klein was, rookten alle volwassenen die ik kende, de éne wat meer dan de andere natuurlijk. Niemand wist toen dat roken zo slecht was. Over het algemeen heb ik niet de indruk dat ze ongezonder waren dan de huidige volwassenen. Hoe zou het anders komen dat er zoveel mensen boven de 80 zijn tegenwoordig? Ikzelf heb ook gerookt en heel veel zelfs. Ik ben er 20 jaar geleden wel mee gestopt. Ik ben nu de 60 voorbij en tot hiertoe geen spoor van kanker, dank u.
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je erkent dat roken schadelijk is voor de gezondheid.
Maar je ontkent dat die geneesheren, die dagelijks te maken hebben met kankers, met de oorzaken van kankers, met preventiemogelijkheden van kankers, de juiste konklusies trekken. Het is niet omdat jouw huisarts ook verslaafd is aan roken, maar wel toegeeft dat het schadelijk is, nog niet durft erkennen dat het "dodelijk" (zie wat er op de pakjes gedrukt is) is, dat de konklusies van de dokteurs onjuist zouden zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Twijfel je aan de kompetentie van de kankerspesialisten? Twijfel je er aan dat zij eerst die maatregel zouden voorstellen die het meest effekt zou hebben ????
|
![]() |
![]() |