Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2008, 19:51   #61
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
VDB beweert dat hij de scholen meer geld gaf, zodat het zwemmen niet in het gedrang komt.
In de basisschool, waar mijn kinderen naar school gingen, is er zwemmen, vanaf de derde kleuterklas. Iedere 2 weken, 2 lesuren na elkaar, om minder tijd te verliezen. Ze hebben geluk dat er op 1,5km een zwembad is. Zij hebben geen 20 minuten nodig om zich om te kleden, en moeten niet wachten aan de rand. 1 zwemleraar, en voor de 3de kleuterklas gaat ook de juffrouw mee.
Bij natte haren in de winter kan een muts wonderen doen.
Op het einde van het schooljaar kunnen alle kinderen van de derde kleuterklas zwemmen.
En dan heb je de redders van het zwembad zelf nog, die steeds aanwezig zijn.

Hier is het zwembad 5kilometer verder. En de meeste kinderen hier hebben een buzzypass, wat betekend dat zij zonder verdere kosten de lijnbussen kunnen gebruiken. Iets waar de school hier dus dankbaar gebruik van maakt.
Bushalte voor de school en voor het zwembad.

Voor de kleinste worden er TAXI ouders en grootouders gevraagd, die dan ook nog helpen bij het aan en uitkleden van de kleinste.

Het hangt dus gewoon van de vindingrijkheid van de schooldirectie af.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 23:14   #62
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1 Groen wil daar iets aan doen. Is dat niet positief?
2 En dan? We willen dat iedereen zich integreert, een diploma behaalt en werk vindt. Wat heb je erop tegen dat zo veel mogelijk kinderen zo veel mogelijk kansen krijgen?
3 Pleit je voor moeder of vader aan de haard?
Natuurlijk is het tijd om eens stil te staan bij de organisatie van het onderwijs. Het is nogal ouderwets en voorbijgestreefd.

Het motto van een school die methodeonderwijs aanbiedt is "Wat we graag doen doen we beter" Zeker de moeite waard om er eens over na te denken.
4 Ja, en? Is dit een argument?
5 Het is best mogelijk dat de bewaking veelal van goede kwaliteit is. Meestal is er een persoon die toezicht houdt, en ieder kind heeft wel een lessenaar.
Is het niet voor verbetering vatbaar?
6 Waaraan ligt het, dat iemand tot een sociaal lagere klasse behoort? Mogen die kinderen ook de kans krijgen om te sporten? Muziek te volgen?...
In ons onderwijs is de sociale klasse waartoe een kind behoort, de meest bepalende factor voor het behalen van een diploma. Hier moet in elk geval, en zo spoedig mogelijk, iets aan gedaan worden.
Kinderen met leerachterstand behoren tot meerdere groepen. Waarom zouden zij niet mogen geholpen worden? Dat probeert men nu toch ook al.
7 Het is nu eenmaal een feit dat ouders uit sociaal lagere klassen, hun kinderen minder constructief speelgoed kopen. (Je denkt toch niet dat de lagere sociale klasse uitsluitend uit allochtonen bestaat?)

Dat is ook één van de redenen waarom kinderen uit de lagere sociale klassen meer leerachterstand opdoen, en minder (hoge) diploma's behalen. Nochtans is een diploma niet erfelijk.
8 Kan je dit aantonen?

En met de rest van de ideeën en argumenten uit hun persbericht ga je wel akkoord?
U gaat voorbij aan de pointe van de mensen hun kritiek nl. waarom moet dit allemaal VERPLICHT zijn ipv. vrijwillig? Er zijn veel ouders die WEL speciaal tijd maken om zich hun met de kinderen bezig te houden (zoals bijv. half-time werken). Het is net zoals iedereen verplicht naar de AA-club sturen omdat sommigen een alcoholprobleem hebben. Laat diegene die geen hulp nodig hebben van overheidswege gewoon met rust, is dat zo moeilijk te begrijpen voor Groen! of zijn die echt zo bemoeiziek?
Oud 19 september 2008, 02:40   #63
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Groen! zal wel geen voorstander zijn van basisdemocratie op school. Ik zie weinig leerlingen daar enthoesiast over doen.
Is dit nog zoiets voor diegenen die Groen! wereldvreemd vinden?
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 05:25   #64
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
U gaat voorbij aan de pointe van de mensen hun kritiek nl. waarom moet dit allemaal VERPLICHT zijn ipv. vrijwillig? Er zijn veel ouders die WEL speciaal tijd maken om zich hun met de kinderen bezig te houden (zoals bijv. half-time werken). Het is net zoals iedereen verplicht naar de AA-club sturen omdat sommigen een alcoholprobleem hebben. Laat diegene die geen hulp nodig hebben van overheidswege gewoon met rust, is dat zo moeilijk te begrijpen voor Groen! of zijn die echt zo bemoeiziek?
Veel vrouwen gaan net slechts part-time werken, omdat ze er moeten zijn voor de kids en omdat opvang meer kost dan zijn kunnen verdienen.
En Groen! spreek niet over een verplichting voor de leerlingen, maar over een verplichting voor de scholen.
Groen! doet namelijk een voorstel om de scholen te verplichten langer open te zijn en de naschoolse activietieten binnen de schoolpoorten te geven, niet om de schoolpicht in te voeren.
Oud 19 september 2008, 08:26   #65
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Veel vrouwen gaan net slechts part-time werken, omdat ze er moeten zijn voor de kids en omdat opvang meer kost dan zijn kunnen verdienen.
En Groen! spreek niet over een verplichting voor de leerlingen, maar over een verplichting voor de scholen.
Groen! doet namelijk een voorstel om de scholen te verplichten langer open te zijn en de naschoolse activietieten binnen de schoolpoorten te geven, niet om de schoolpicht in te voeren.
Beste Jantje, op een andere discutie over de kinderopvang, verteld men mij dat ze 4€ per dag betalen eten en pampers inbegrepen.
Laat de kinderen kinderen zijn en geef ze vrije tijd en een gezellige thuis inplaats van dagelijks 11 a 12 u onderweg te zijn.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 15:15   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Beste Jantje, op een andere discutie over de kinderopvang, verteld men mij dat ze 4€ per dag betalen eten en pampers inbegrepen.
Laat de kinderen kinderen zijn en geef ze vrije tijd en een gezellige thuis inplaats van dagelijks 11 a 12 u onderweg te zijn.
Grapjas,

Nu zijn de meeste kinderen die creatief en sportief bezig zijn meer onderweg om zich van schoolgebouw naar schoolgebouw te verplaatsen dan wat anders.
Vaak zinloze verplaatsingen, die enkel moeten gebeuren, omdat men slechts op bepaalde plaatsen muziekschool geeft. Of omdat die school haar turnzaal wel laat gebruiken door de ene sportvereniging, maar niet door de andere.

Trouwens als vader van 4 kids en nonkel van 25kinds en grootnonkel van zo'n 15 kids, kan ik je vertellen, dat vrije tijd nu net iets is dat kinderen niet willen hebben. Want vrije tijd betekend een tijd dat ze niets te doen hebben en dat ze zich dus gaan vervelen.
Oud 19 september 2008, 15:24   #67
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de school van je kids hen 20minuten doet wandelen voor de zwemles, omdat ze de ouders geen geld voor de bus mag vragen, moet je dringend de directieeens aanspreken, want de scholen krijgen wel extra geld voor de verplichte verplaastingen voor zwemlessen. De school krijgt dus van de staat geld voor de bus, inplaats van van de ouders. Het maakt dus geen verschil voor de school.

En per 5 leerlingen moet er een leerkracht of toezichter/redder zijn.

Je bent hier dus of onzin aan het vertellen, of de school gaat dik in de fout.
Ik vertel geen onzin, en zal ook niet zeggen dat jij onzin verkoopt als je ervaringen anders zijn dan de mijne.
Ik heb trouwens nog niet alles verteld over dat zwemmen. (Omdat het niet echt te maken heeft met het onderwerp van deze draad.) Het is een Nederlandstalige school in Brussel die naar 'Posseidon' in Woluwe gaat zwemmen, en daar is de zweminstructeur ééntalig Frans, dus mijn dochters verstaan er geen woord van. Gelukkig hebben ze allebei privé-lessen gekregen, maar dan 's avonds na de schooluren. Daar hebben ze echt leren zwemmen, niet op school.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 15:28   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Ik vertel geen onzin, en zal ook niet zeggen dat jij onzin verkoopt als je ervaringen anders zijn dan de mijne.
Ik heb trouwens nog niet alles verteld over dat zwemmen. (Omdat het niet echt te maken heeft met het onderwerp van deze draad.) Het is een Nederlandstalige school in Brussel die naar 'Posseidon' in Woluwe gaat zwemmen, en daar is de zweminstructeur ééntalig Frans, dus mijn dochters verstaan er geen woord van. Gelukkig hebben ze allebei privé-lessen gekregen, maar dan 's avonds na de schooluren. Daar hebben ze echt leren zwemmen, niet op school.
Dan gaat de school van je dochters dikke in de fout.
De directie speelt mooie weer met geld dat voor de kinderen bedoeld is, laat de ouderraad de directie maar eens op het matje roepen hiervoor.
Oud 19 september 2008, 15:34   #69
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Groen! stelt dat ze de huidige schooldag (die van 8:30 tot 15:30) willen vervangen door schooldagen van 8:00 tot 18:00. Maw enkel diegene die privè-onderwijs kunnen betalen, kunnen hieraan ontsnappen. In theorie ben je idd. niet verplicht om naar school te gaan maar in de praktijk is dit uiteraard wel zo (tenzij ge veel geld hebt). Dus in feite heeft het zeker een verplichtend karakter (niet dat Groen! veel duidelijkheid schept hieromtrent).

Verder geeft het ouders nog meer de gelegenheid om hun kinderen op de kinderopvang te kunnen dumpen zodat ze er zelf niet teveel hoeven mee bezig te zijn.
Oud 19 september 2008, 15:50   #70
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grapjas,

Nu zijn de meeste kinderen die creatief en sportief bezig zijn meer onderweg om zich van schoolgebouw naar schoolgebouw te verplaatsen dan wat anders.
Vaak zinloze verplaatsingen, die enkel moeten gebeuren, omdat men slechts op bepaalde plaatsen muziekschool geeft. Of omdat die school haar turnzaal wel laat gebruiken door de ene sportvereniging, maar niet door de andere.

Trouwens als vader van 4 kids en nonkel van 25kinds en grootnonkel van zo'n 15 kids, kan ik je vertellen, dat vrije tijd nu net iets is dat kinderen niet willen hebben. Want vrije tijd betekend een tijd dat ze niets te doen hebben en dat ze zich dus gaan vervelen.
Hm, als vader van 6 heb ik ook recht op spreken hé Jantje, bij ons betekend vrije tijd dat we samen dingens ondernemen en niet onder begeleiding van wild vreemden of in gezeldschap van andere rotjong die de boel verzieken enz.
Opvoeden is belangrijk en dat wens ik niet over te laten aan vreemden, zoals men oudste dochter die bv. op haar zeventien in de klas lessen kreeg tegen het toenmalig vlaams blok en van die toestanden.
Als mijn kinderen alleen maar thuis zijn om te ontbijten en te slapen verlies ik alle controle over hun opvoeding. Dan krijgen we toestanden dat de staat onze kinderen opvoed in een totaliteir regime, alla pol pot.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2008, 15:54   #71
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

In mijn tijd mochten kinderen nog zelf hun hobbies kiezen, in plaats van de hele dag op school bezig gehouden te worden.
Oud 19 september 2008, 16:09   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Hm, als vader van 6 heb ik ook recht op spreken hé Jantje, bij ons betekend vrije tijd dat we samen dingens ondernemen en niet onder begeleiding van wild vreemden of in gezeldschap van andere rotjong die de boel verzieken enz.
Opvoeden is belangrijk en dat wens ik niet over te laten aan vreemden, zoals men oudste dochter die bv. op haar zeventien in de klas lessen kreeg tegen het toenmalig vlaams blok en van die toestanden.
Als mijn kinderen alleen maar thuis zijn om te ontbijten en te slapen verlies ik alle controle over hun opvoeding. Dan krijgen we toestanden dat de staat onze kinderen opvoed in een totaliteir regime, alla pol pot.
Als jij 8uur per dag moet werken, en dit 5 dagen per week en een verplaatsing hebt van 30minuten heen en 30 minuten terug van thuis-werk.
Plus 30 minuten pauze tijdens de middag, dan ben je 9.30 uur van huis weg.

Vertelt jij mijn nu maar eens wanneer jij tussen de voorgestelde schooluren zelf voor je kids zorgt.

Trouwens de controle over hun opvoeding benje altijd kwijt eens ze naar school gaan en vriendjes maken. Je moet kinderen niet gecontroleerd opvoeden, maar sturend en begeleidend. En laat hen hun weg zelf zoeken en bepalen, geef hen enkel de nodige houvast.
Oud 20 september 2008, 10:14   #73
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
1 Groen wil daar iets aan doen. Is dat niet positief?
2 En dan? We willen dat iedereen zich integreert, een diploma behaalt en werk vindt. Wat heb je erop tegen dat zo veel mogelijk kinderen zo veel mogelijk kansen krijgen?
3 Pleit je voor moeder of vader aan de haard?
Natuurlijk is het tijd om eens stil te staan bij de organisatie van het onderwijs. Het is nogal ouderwets en voorbijgestreefd.
Groen wil er iets aan doen ...
Leuk als holle slogan trouwens ...
Maar aan wat willen ze iets doen, en hoe ???
1) Ze gaan een overstroming willen bekampen door er nog wat water bij te gieten ... De jeugd die ze viseren is net de jeugd die geen bal interresse heeft in school, studie of diplomas ... Hoe gaan ze dat oplossen ? Door nog meer schooluren te geven en te proberen om er via het creëren van "speelpleinscholen" een leuke draai aan te geven ... Gaat dus niets helpen , integendeel, ze gaan het niveau van het onderwijs achteruit halen in een poging die doelgroep een te bereiken . Volledig fout dus, 't Is net die doelgroep die zich toch eens zal moeten aanpassen aan de studies...
2) Simpel , integreren doe je niet op school , dat begint thuis , 't is daar dat het misloopt, 't is dus daar dat het probleem moet bekeken worden ...
Het taalspectakel vormt al een groot probleem, maar als men dan thuis en in de vriendenkring steeds maar in een andere taal spreekt zal men zich de taal nooit eigen maken ... Iedereen kan Spaanse les volgen, maar enkel door het dagdagelijks te gebruiken ga je 't Spaans deftig kunnen hoor ...
3) Daar zit eigenlijk één van de grote problemen ... Meer en meer wordt de opvoeding weggegeven aan derden ...Ouders krijgen de kans meestal niet meer om hun kinderen op te voeden en moeten dit door allerlei omstandigheden aan anderen overlaten ...Het begint met onthaalmoeders en créches en eindigt in het groene scenario met scholen die er voor zorgen dat kinderen enkel nog thuiskomen om snel iets te eten en te gaan slapen ...
Ik krijg het idee dat C2C er niet ver naast zat hier http://forum.politics.be/showthread.php?t=96525 ...
Ouders moeten terug ouders zijn, en er alle kansen voor krijgen ook ...'t Zijn zij die voor de opvoeding van hun kinderen moeten instaan hé ...

Citaat:
Het motto van een school die methodeonderwijs aanbiedt is "Wat we graag doen doen we beter" Zeker de moeite waard om er eens over na te denken.
Speelpleinschooltjes dus , mss eens kijken naar de befaamde Steinerscholen, die hadden ook zo'n pakket, en hoe zat het met de leerachterstand daar ???
Citaat:
4 Ja, en? Is dit een argument?
Ja , een auteur die in alle scholen wordt opgehemelt mag zomaar niet het boegbeeld worden van ten eerste een politieke partij, en ten tweede van een systeem dat diezelfde scholen overhoop wil zetten ...(IMO toch...)
Citaat:
5 Het is best mogelijk dat de bewaking veelal van goede kwaliteit is. Meestal is er een persoon die toezicht houdt, en ieder kind heeft wel een lessenaar.
Is het niet voor verbetering vatbaar?
Verbetering ? Het zijn kinderen die jammer genoeg voor verschillende redenen niet op hetzelfde uur al de andere leerlingen naar huis kunnen gaan ...
De tijd in de nabewaking is vrije tijd voor zo'n kind , ze kunnen hun huiswerk maken (als ze dat al hebben) en kunnen er even spelen ... Toch goed , waarom ze verplichten om meer te doen ...
Citaat:
6 Waaraan ligt het, dat iemand tot een sociaal lagere klasse behoort? Mogen die kinderen ook de kans krijgen om te sporten? Muziek te volgen?...
In ons onderwijs is de sociale klasse waartoe een kind behoort, de meest bepalende factor voor het behalen van een diploma. Hier moet in elk geval, en zo spoedig mogelijk, iets aan gedaan worden.
Kinderen met leerachterstand behoren tot meerdere groepen. Waarom zouden zij niet mogen geholpen worden? Dat probeert men nu toch ook al.
Die kinderen kunnen ook naschoolse aktiviteiten doen hoor ... Er zijn steeds mogelijkheden ... Maar weer is dat iets dat van thuis uit moet komen, niet van school of zo ...
De sociale klasse vormt niet enkel de factor om een diploma te behalen , ook de "drive" om het te willen behalen is bepalend ...

Citaat:
7 Het is nu eenmaal een feit dat ouders uit sociaal lagere klassen, hun kinderen minder constructief speelgoed kopen. (Je denkt toch niet dat de lagere sociale klasse uitsluitend uit allochtonen bestaat?)
Dat is ook één van de redenen waarom kinderen uit de lagere sociale klassen meer leerachterstand opdoen, en minder (hoge) diploma's behalen. Nochtans is een diploma niet erfelijk.
'k ben gisteren voorbij een speelgoedwinkel gelopen , en 't viel me op dat puzzels en nep-lego goedkoper zijn als geweertjes en revolvertjes ... Dus geld zal daar wel niet de oorzaak zijn zeker ...
Een groot deel van de problematiek daar zit hem in het "laat maar lopen" en "als ze maar stil zijn" opvoeden van tegenwoordig ... Hoeveel ouders zitten op vrije momenten nog te puzzelen of te knutselen met hun kinderen ??? Playstation en 24-uur tv heeft die taak deels overgenomen, en de gevolgen zien we nu ...
Het is een heikel punt, want men kan zomaar niet vertellen aan de mensen hoe ze hun kinderen moeten opvoeden , maar om die taken aan de scholen over te laten is ook al te gek ...
Trouwens , als we nu al zien dat massa's kinderen "schoolmoe" zijn, wat gaat het dan geven als ze nog wat langer MOETEN gaan ???
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 11:03   #74
Another Jack
Banneling

Standaard

Alle leraars HSO stemmen vanaf nu groen!: 2 dagen werken per week, full-time betaald!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 11:24   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=manta;3700748]
Citaat:
1) Ze gaan een overstroming willen bekampen door er nog wat water bij te gieten ... De jeugd die ze viseren is net de jeugd die geen bal interresse heeft in school, studie of diplomas ... Hoe gaan ze dat oplossen ? Door nog meer schooluren te geven en te proberen om er via het creëren van "speelpleinscholen" een leuke draai aan te geven ... Gaat dus niets helpen , integendeel, ze gaan het niveau van het onderwijs achteruit halen in een poging die doelgroep een te bereiken . Volledig fout dus, 't Is net die doelgroep die zich toch eens zal moeten aanpassen aan de studies...
2) Simpel , integreren doe je niet op school , dat begint thuis , 't is daar dat het misloopt, 't is dus daar dat het probleem moet bekeken worden ...
Het taalspectakel vormt al een groot probleem, maar als men dan thuis en in de vriendenkring steeds maar in een andere taal spreekt zal men zich de taal nooit eigen maken ... Iedereen kan Spaanse les volgen, maar enkel door het dagdagelijks te gebruiken ga je 't Spaans deftig kunnen hoor ...
3) Daar zit eigenlijk één van de grote problemen ... Meer en meer wordt de opvoeding weggegeven aan derden ...Ouders krijgen de kans meestal niet meer om hun kinderen op te voeden en moeten dit door allerlei omstandigheden aan anderen overlaten ...Het begint met onthaalmoeders en créches en eindigt in het groene scenario met scholen die er voor zorgen dat kinderen enkel nog thuiskomen om snel iets te eten en te gaan slapen ...
Ik krijg het idee dat C2C er niet ver naast zat hier http://forum.politics.be/showthread.php?t=96525 ...
Ouders moeten terug ouders zijn, en er alle kansen voor krijgen ook ...'t Zijn zij die voor de opvoeding van hun kinderen moeten instaan hé ...

Speelpleinschooltjes dus , mss eens kijken naar de befaamde Steinerscholen, die hadden ook zo'n pakket, en hoe zat het met de leerachterstand daar ???
Ja , een auteur die in alle scholen wordt opgehemelt mag zomaar niet het boegbeeld worden van ten eerste een politieke partij, en ten tweede van een systeem dat diezelfde scholen overhoop wil zetten ...(IMO toch...)

Verbetering ? Het zijn kinderen die jammer genoeg voor verschillende redenen niet op hetzelfde uur al de andere leerlingen naar huis kunnen gaan ...
De tijd in de nabewaking is vrije tijd voor zo'n kind , ze kunnen hun huiswerk maken (als ze dat al hebben) en kunnen er even spelen ... Toch goed , waarom ze verplichten om meer te doen ...

Die kinderen kunnen ook naschoolse aktiviteiten doen hoor ... Er zijn steeds mogelijkheden ... Maar weer is dat iets dat van thuis uit moet komen, niet van school of zo ...
De sociale klasse vormt niet enkel de factor om een diploma te behalen , ook de "drive" om het te willen behalen is bepalend ...

'k ben gisteren voorbij een speelgoedwinkel gelopen , en 't viel me op dat puzzels en nep-lego goedkoper zijn als geweertjes en revolvertjes ... Dus geld zal daar wel niet de oorzaak zijn zeker ...
Een groot deel van de problematiek daar zit hem in het "laat maar lopen" en "als ze maar stil zijn" opvoeden van tegenwoordig ... Hoeveel ouders zitten op vrije momenten nog te puzzelen of te knutselen met hun kinderen ??? Playstation en 24-uur tv heeft die taak deels overgenomen, en de gevolgen zien we nu ...
Het is een heikel punt, want men kan zomaar niet vertellen aan de mensen hoe ze hun kinderen moeten opvoeden , maar om die taken aan de scholen over te laten is ook al te gek ...
Trouwens , als we nu al zien dat massa's kinderen "schoolmoe" zijn, wat gaat het dan geven als ze nog wat langer MOETEN gaan ???
Stap nu eens eindelijk van het klassiek beeld over gezinnen af. 60% zijn samengestelde gezinnen of alleenstaande ouders, waar de normen en waarden totaal anders liggen dan in de klassieke gezinnen.

De huidige schooluren verhinderen hier veel alleenstaande ouders om voltijds te gaan werken, vaak is zelfs part time niet haalbaar.
En iut ervaring weet ik dat het Amerikaanse schoolsysteem, welke hetis dat Groen! hier voorstelt en over heel de wereld gebruikt word buiten West Europa, veel betere resultaten afleverd dan het Europese systeem.
De schooluren gelijkstellen aan de werkuren is dus helemaal geen slechte zaak, maar zelfs economisch verantwoord.
Wat de Steinerscholen aangaat, dit systeem was en is bedoeld voor leerlingen met een leervoorsprong, welke leergierig zijn en zelf meer uitdagingen zoeken. Maar ze worden nu bevolkt door leerlingen die niet mee kunnen, of van wie de ouders hun kids beter achten dan ze werkelijk zijn.
Oud 20 september 2008, 11:49   #76
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht

4 Speelpleinschooltjes dus , mss eens kijken naar de befaamde Steinerscholen, die hadden ook zo'n pakket, en hoe zat het met de leerachterstand daar ???
5 Ja , een auteur die in alle scholen wordt opgehemelt mag zomaar niet het boegbeeld worden van ten eerste een politieke partij, en ten tweede van een systeem dat diezelfde scholen overhoop wil zetten ...(IMO toch...)

6 Verbetering ? Het zijn kinderen die jammer genoeg voor verschillende redenen niet op hetzelfde uur al de andere leerlingen naar huis kunnen gaan ...

7 Die kinderen kunnen ook naschoolse aktiviteiten doen hoor ... Er zijn steeds mogelijkheden ... Maar weer is dat iets dat van thuis uit moet komen, niet van school of zo ...
8 De sociale klasse vormt niet enkel de factor om een diploma te behalen , ook de "drive" om het te willen behalen is bepalend ...

9 'k ben gisteren voorbij een speelgoedwinkel gelopen , en 't viel me op dat puzzels en nep-lego goedkoper zijn als geweertjes en revolvertjes ... Dus geld zal daar wel niet de oorzaak zijn zeker ...
1 Nee, de kinderen die gedragsproblemen hebben, zijn niet noodzakelijk degene die geen bal interesse hebben.
Heb jij je al eens afgevraagd waarom sommige kinderen gedragsproblemen hebben?
Waarom sommige kinderen geen bal geinteresseerd zijn in school?
Hoe gaat ze dat oplossen : minder stress voor de kinderen, er voor zorgen dat kinderen graag (of liever) naar school gaan. Een school op maat van de kinderen, waar kinderen kind kunnen zijn.
2 Integreren doe je niet alleen op school, maar ook op school.
Een diploma halen, doe je op school.
3 Dat is nu eenmaal de realiteit.
Tussen 18 uur 's avonds en 8 uur 's morgens, gebeurt er nog veel meer dan enkel eten en slapen.
Opvoeden is niet alleen zeggen wat mag en niet mag. De voorbeeldfunctie (van de ouders) speelt een enorme rol in alles wat ze doen en vertellen en voelen.
4 Een methodeschool is geen Steinerschool (informeer je eerst voor je zo'n vergelijking maak) en ook geen speelschool. "Wat we graag doen, doen we beter" betekent niet dat er maar wat gespeeld wordt. Mijn dochter heeft de eerste graad van de middelbare school methodeonderwijs gevolgd en heeft geen achterstand. Integendeel, ze heeft vaardigheden geleerd die ze in het gewone onderwijs niet aanleren. En vooral, ze gaat zeer graag naar school (alhoewel nu minder graag dan in methode, gelukkig zijn er nog leerkrachten die het wel leuk maken), is geïnteresseerd, is "gebeten om te weten".
5 Opgehemeld op school? Hij is nu eenmaal een goed auteur en schrijft boeken die (zeer) veel kinderen (zeer) graag lezen. Hij is helemaal niet het boegbeeld. Hij werd uitgenodigd om te spreken, met kennis van zaken.
Je hebt me nog niet uitgelegd waarom we niet zouden nadenken over ons huidige schoolsysteem.
6 Naschoolse bewaking is dikwijls wachttijd, en kan stukken beter.
Waar haal je "verplichten om meer te doen"?
7 Die kinderen kunnen, in zekere mate, ook naschoolse activiteiten doen. Maar ze doen het niet of toch veel minder. Wat heb jij er op tegen dat die kinderen ook meer kansen zouden krijgen om te sporten, muziek te volgen,...
8 De sociale klasse is de meest bepalende factor om een diploma te halen. Dit is al jaar en dag zo.
Je vertelde me niet waaraan het ligt, dat iemand tot een sociaal lagere klasse behoort.
Heb jij misschien een voorstel om ervoor te zorgen dat kinderen uit sociaal lagere klassen evenveel kansen krijgen?
De "drive" speelt zeker mee. Sommige kinderen krijgen minder "drive" mee. Maar ook de school en het onderwijssysteem bepalen mee de "drive"
9 Sorry, maar met nep-lego kom je niet ver, en Lego is wel duur.
Maar natuurlijk is geld niet de (enige) reden waarom mensen uit sociaal lagere klassen minder constructief speelgoed kopen voor hun kinderen.
Nochtans kopen alle ouders het speelgoed waarvan zij denken dat hun kind dat het liefst zal hebben, liefst mee zal spelen, meest aan zal hebben.

Hoe komt het dat massa's kinderen schoolmoe zijn?
School kan nochtans leuk en interessant zijn.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 15:16   #77
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Stap nu eens eindelijk van het klassiek beeld over gezinnen af. 60% zijn samengestelde gezinnen of alleenstaande ouders, waar de normen en waarden totaal anders liggen dan in de klassieke gezinnen.

De huidige schooluren verhinderen hier veel alleenstaande ouders om voltijds te gaan werken, vaak is zelfs part time niet haalbaar.
En iut ervaring weet ik dat het Amerikaanse schoolsysteem, welke hetis dat Groen! hier voorstelt en over heel de wereld gebruikt word buiten West Europa, veel betere resultaten afleverd dan het Europese systeem.
De schooluren gelijkstellen aan de werkuren is dus helemaal geen slechte zaak, maar zelfs economisch verantwoord.
Wat de Steinerscholen aangaat, dit systeem was en is bedoeld voor leerlingen met een leervoorsprong, welke leergierig zijn en zelf meer uitdagingen zoeken. Maar ze worden nu bevolkt door leerlingen die niet mee kunnen, of van wie de ouders hun kids beter achten dan ze werkelijk zijn.

Die 60% lijkt mij wel erg overdreven en wat bedoelt ge met "normen en waarden" die anders liggen? Normen �* la "de staat moet mijn kinderen opvoeden en niet ik want ik heb daar gene tijd voor omdat ik toch zo hard moet werken"? Vergeet niet dat we "werken om te leven" en niet "leven om te werken". Bij mijn weten gaan de kinderen in de VS niet naar school van 8u tot 18u (http://en.wikipedia.org/wiki/Educati..._United_States, Most students attend school for around six hours per day, and usually anywhere from 175 to 185 days per year.), niet veel verschil als hier en waar ge die mythe van betere resultaten vandaan haalt is mij ook een raadsel.

"De schooluren gelijkstellen aan de werkuren is dus helemaal geen slechte zaak, maar zelfs economisch verantwoord.", misschien wel economisch verantwoord maar zeker niet sociaal en pedagogisch verantwoord en als we het allemaal vanuit economisch standpunt gaan bekijken dan werken we morgen allemaal minstens 40 uren per week, schaffen we de sociale zekerheid af en maken we alle gepensioneerden af.

Als gij perse uw kinderen wilt laten opvoeden door de staat is dat uw goed recht maar verplicht anderen er niet toe.

Laatst gewijzigd door Rapture : 20 september 2008 om 15:17.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 15:24   #78
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
1 Nee, de kinderen die gedragsproblemen hebben, zijn niet noodzakelijk degene die geen bal interesse hebben.
Heb jij je al eens afgevraagd waarom sommige kinderen gedragsproblemen hebben?
Waarom sommige kinderen geen bal geinteresseerd zijn in school?
Hoe gaat ze dat oplossen : minder stress voor de kinderen, er voor zorgen dat kinderen graag (of liever) naar school gaan. Een school op maat van de kinderen, waar kinderen kind kunnen zijn.
2 Integreren doe je niet alleen op school, maar ook op school.
Een diploma halen, doe je op school.
3 Dat is nu eenmaal de realiteit.
Tussen 18 uur 's avonds en 8 uur 's morgens, gebeurt er nog veel meer dan enkel eten en slapen.
Opvoeden is niet alleen zeggen wat mag en niet mag. De voorbeeldfunctie (van de ouders) speelt een enorme rol in alles wat ze doen en vertellen en voelen.
4 Een methodeschool is geen Steinerschool (informeer je eerst voor je zo'n vergelijking maak) en ook geen speelschool. "Wat we graag doen, doen we beter" betekent niet dat er maar wat gespeeld wordt. Mijn dochter heeft de eerste graad van de middelbare school methodeonderwijs gevolgd en heeft geen achterstand. Integendeel, ze heeft vaardigheden geleerd die ze in het gewone onderwijs niet aanleren. En vooral, ze gaat zeer graag naar school (alhoewel nu minder graag dan in methode, gelukkig zijn er nog leerkrachten die het wel leuk maken), is geïnteresseerd, is "gebeten om te weten".
5 Opgehemeld op school? Hij is nu eenmaal een goed auteur en schrijft boeken die (zeer) veel kinderen (zeer) graag lezen. Hij is helemaal niet het boegbeeld. Hij werd uitgenodigd om te spreken, met kennis van zaken.
Je hebt me nog niet uitgelegd waarom we niet zouden nadenken over ons huidige schoolsysteem.
6 Naschoolse bewaking is dikwijls wachttijd, en kan stukken beter.
Waar haal je "verplichten om meer te doen"?
7 Die kinderen kunnen, in zekere mate, ook naschoolse activiteiten doen. Maar ze doen het niet of toch veel minder. Wat heb jij er op tegen dat die kinderen ook meer kansen zouden krijgen om te sporten, muziek te volgen,...
8 De sociale klasse is de meest bepalende factor om een diploma te halen. Dit is al jaar en dag zo.
Je vertelde me niet waaraan het ligt, dat iemand tot een sociaal lagere klasse behoort.
Heb jij misschien een voorstel om ervoor te zorgen dat kinderen uit sociaal lagere klassen evenveel kansen krijgen?
De "drive" speelt zeker mee. Sommige kinderen krijgen minder "drive" mee. Maar ook de school en het onderwijssysteem bepalen mee de "drive"
9 Sorry, maar met nep-lego kom je niet ver, en Lego is wel duur.
Maar natuurlijk is geld niet de (enige) reden waarom mensen uit sociaal lagere klassen minder constructief speelgoed kopen voor hun kinderen.
Nochtans kopen alle ouders het speelgoed waarvan zij denken dat hun kind dat het liefst zal hebben, liefst mee zal spelen, meest aan zal hebben.

Hoe komt het dat massa's kinderen schoolmoe zijn?
School kan nochtans leuk en interessant zijn.
Het hele onderwijssysteem omgooien omdat er een paar niet kunnen volgen of omdat er paar zijn die sociaal achtergesteld zijn lijkt mij ook met een kannon achter een mug gaan. Het onderwijs in Vlaanderen behoort de dag van vandaag nog altijd tot de betere van Europa (en ook ter wereld), "never change a winning team", zou ik zeggen.

Trouwens de groenen en sossen hun maatregelen op gebied van onderwijs zijn naar gewoonte meestal erg dwaas met als summum dit befaamde idee van ne sos:"laten we het bedrag van de subsidie aan scholen en universiteiten niet langer baseren op het studentenaantal maar op het slaagpercentage.", maw hoe herleid ik de waarde van een diploma tot 0
Oud 20 september 2008, 15:34   #79
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Groen moet dat groen eens achter de oren laten wegschrapen
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2008, 17:41   #80
Zoom
Partijlid

Zoom's schermafbeelding

Standaard

Kinderen nog meer op school duwen?

Het is dat mensen in hun leven al zo veel vrije tijd hebben, het moment dat ze van school komen moeten ze gaan werken en zijn ze (meestal) druk bezig tot hun pensioen.

Waarom nu nog meer uurtjes afknabbelen van het weinige dat mensen/kinderen in hun leven nog over hebben van vrije tijd.

Om rondhangjongeren te vermijden? Nee sorry, dit is een ander probleem, ze zullen gewoon wat later rondhangen, en dit is weer zo'n onnuttige "tussenoplossing" die onze maatschappij verder aanpast doordat sommige (meestal allochtone) jongeren nooit geen manieren zijn aangebracht.

Pruts een beetje met de kinderbijslag als ouders hun kinderen niet opvoeden, dan is er meteen al een kleine afdwingmaatregel die heir meer effect tegen gaat hebben op langere termijn.
Zoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be