![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar tegen zo een domme redeneringen van onze Patsy geef ik het op. Ik probeerde het zo simpel mogelijk uit te leggen, maar ja niet simpel genoeg blijkbaar. Laatst gewijzigd door Hoomer : 2 oktober 2008 om 20:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
------- DE ORGANIEKE WET BETREFFENDE DE OPENBARE CENTRA VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN - wet van 8 juli 1976 (B.S. 5.8.1976, err., B.S. 26.11.1976) Laatste wijziging: W. 20.07.2006 - B.S. 28.07.2006 Tekst bijgehouden tot 29/11/2007 Heel wat artikelen, die gewijzigd werden door het decreet van 7 juli 2006 (B.S. 30.08.2006), treden pas in werking vanaf de eerstvolgende vernieuwingsprocedure van de raden. De tekst die geldig is voor de gemeenten die niet voorzien in de toevoeging van de voorzitter van het openbaar centrum aan het college van burgemeester en schepenen (voor de bestuursperiode 2006-2012) is eveneens aangegeven (de tekst tussen ronde haakjes). Zie ook de overgangsbepalingen in het decreet. Klik in de inhoudstafel op het om naar de tekst te gaan INHOUDSTAFEL HOOFDSTUK I – ALGEMENE BEPALINGEN Art. 1 – Art. 5 HOOFSTUK II – DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN Afdeling I – Samensteling en vorming van de raad voor maatschappelijk welzij Art. 6 – Art. 23 Afdeling II – Werking van de raad voor maatschappelijk welzijn Art. 24– Art. 40bis HOOFDSTUK III – HET PERSONEEL VAN HET OPENBAAR CENTRUM VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN Art. 41 – Art. 56 HOOFDSTUK IV – TAKEN VAN HET OPENBAAR CENTRUM VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN Afdeling I – Algemene taken en uitvoering Art. 57 – Art. 62bis Afdeling II – Voogdij over kinderen Art. 63 – Art. 68 Afdeling III – Voorschotten op en invordering van onderhoudsgelden Art. 68bis – Art. 68quater Afdeling IV– Specifieke hulp voor het betalen van onderhoudsgelden ten gunste van kinderen Art. 68quinqies HOOFDSTUK V – BEROEP Art. 69 – Art. 74 HOOFDSTUK VI – BEHEER VAN HET OPENBAAR CENTRUM VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN Afdeling I – Beheer van goederen Art. 75 – Art. 85 Afdeling II – Budgettair en financieel beheer Art. 86 – Art. 93ter Afdeling III – Afzonderlijk beheer van diensten en inrichtingen Art. 94– Art. 96 HOOFDSTUK VII – TERUGBETALING DOOR PARTICULIEREN VAN DE KOSTEN VAN MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING Art. 97 – Art. 104 HOOFDSTUK VIIbis – SAMENWERKING MET DE GEMEENTE Art. 104bis– Art. 104ter HOOFDSTUK VIII – FINANCIERING Art. 105 – Art. 107 HOOFDSTUK IX – HET ADMINISTRATIEF TOEZICHT Art. 108 – Art. 113 HOOFDSTUK X – BETWISTE ZAKEN EN RECHTSGEDINGEN Art. 114 – Art. 115 HOOFDSTUK XI – HOGE RAAD VOOR "MAATSCHAPPELIJK" WELZIJN EN STUDIEDIENST Art. 116 – Art. 117 HOOFDSTUK XII – VERENIGINGEN Art. 118 – Art. 135 HOOFDSTUK XIIbis – VERENIGINGEN VAN PRIVAAT RECHT MET HET OOG OP DE GEHELE OF GEDEELTELIJKE EXPLOITATIE VAN EEN ZIEKENHUIS OF VAN ZIEKENHUISGEBONDEN ACTIVITEITEN Art. 135bis – Art. 135octies HOOFDSTUK XIIter – VERENIGINGEN OF VENNOOTSCHAPPEN VAN PRIVAAT RECHT MET HET OOG OP HET VERVULLEN VAN SOCIALE DOELEINDEN MET UITSLUITING VAN DE GEHELE OF GEDEELTELIJKE EXPLOITATIE VAN EEN ZIEKENHUIS OF ZIEKENHUISGEBONDEN ACTIVITEITEN Art. 135novies – Art. 135terdecies HOOFDSTUK XIII – OVERGANGS-, WIJZIGINGS- EN OPHEFFINGSBEPALINGEN Art. 136 - Art. 152
![]() |
![]() |
#65 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier?
Artikel 1. Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Deze heeft tot doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. Er worden openbare centra voor maatschappelijk welzijn opgericht die, onder de door deze wet bepaalde voorwaarden, tot opdracht hebben deze dienstverlening te verzekeren. ---------- Wat is "maatschappelijke dienstverlening"? Aldus volgens wiki: Maatschappelijke dienstverlening Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie Ga naar: navigatie, zoeken Maatschappelijke dienstverlening oftewel public service delivery is het geheel van diensten die de overheden aan hun burgers leveren. Dit begrip wordt gebruikt om dit soort dienstverlening te kunnen bestuderen, overzien en beoordelen. Daarnaast wordt de term gebruikt voor het direct ondersteunen van inwoners die specifieke steun op sociaal gebied nodig hebben, zoals jongeren of ouderen, alleenstaande moeders e.d. Inhoud [verbergen] * 1 Context * 2 Algemeen * 3 Nederland * 4 België [bewerk] Context Maatschappelijke dienstverlening, vooral in het onderwijs en de gezondheidszorg, vormt een essentieel onderdeel van de verzorgingsstaat. In diverse landen bestaan duidelijke wettelijke regelingen voor het verlenen van maatschappelijke diensten in engere zin. [bewerk] Algemeen Maatschappelijke dienstverlening kan ook omschreven worden als een doorlopende wisselwerking tussen sociale politiek en sociaal beleid en de realisatie van een concreet aanbod van dienstverlening. Maatschappelijke dienstverlening bezit een duidelijke besproken sociaal-politieke dimensie, een sociaal-beleiddimensie en de agogische dimensie. De discussie over de plaats, sturing en kwaliteit van maatschappelijke dienstverlening vindt in steeds meer landen plaats. Vaak wordt kritiek geuit op de kwaliteit, de omvang, de toegankelijkheid en de bestuurbaarheid van maatschappelijke dienstverlening van de moderne overheden. Binnen de sociaal-politieke dimensie is de ontwikkeling zichtbaar naar een ‘activerende’ verzorgingsstaat en de maatschappelijke achtergronden hiervan. Ook bestaat er een discussie over welzijnsrecht en de betekenis van een recht op maatschappelijke dienstverlening. Daarnaast wordt maatschappelijke dienstverlening in engere zin gedefinieerd als alle vormen van maatschappelijke gerichte, steunende dienstverlening, al dan niet van de overheid afkomstig, zoals algemeen maatschappelijk werk, (Amw), Fiom-hulpverlening. telefonische hulpdiensten, slachtofferhulp en het werk van sociaal raadslieden. In dit geval spreekt men ook van Welzijnszorg. [bewerk] Nederland In Nederland bestaan voor plaatselijke organisaties voor maatschappelijke dienstverlening, die vaak onder toezicht van een gemeente de feitelijke uitvoering van deze taak in engere zin op zich hebben genomen. [bewerk] België In de Belgische Grondwet wordt het recht op maatschappelijke dienstverlening voor elke persoon gesteld naast het recht op sociale zekerheid, op bescherming van de gezondheid en op maatschappelijke, medische en juridische dienstverlening. Deze Grondwet stelt: "Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Deze heeft tot doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. Om voor deze bijstand te zorgen, zijn er Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn opgericht." ---------- Dus zodoende, tenzij de overheid plots mazoutleverancier is geworden of men industriële of handelsactiviteiten als "maatschappelijke dienstverlening" kan beoordelen, staat dat er dus niet in. Maar dat is waarschijnlijk een rekbaar begrip.
![]() |
#67 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het ocmw treedt in deze niet op als mazoutleverancier en stelt zelfs geen handelsactiviteit, maar treedt louter op als bemiddelaar om een gunstige stookolie prijs te bedingen d.m.v. een groepsaankoop, zodat minder begoeden zich de komende winter toch wat warmte kunnen veroorloven. Dat is inderdaad maatschappelijke dienstverlening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel dat ze datzelfde doen bij elektriciteit en electrabel, nuon en de anderen tegen elkander zouden uitspelen, dat is dan ook maatschappelijke dienstverlening neem ik aan. Of telefonie, mobistar, proximus, belgacom..enz. Of meubelen, ikea, weba, enz.. Waar stopt en waar begint zoiets?
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn gedacht zouden ze wel een rol kunnen spelen in financiering van dergelijke aankopen. Tegen de kar van fortis waar we 49% aandelen in hebben natuurlijk, maar kom.
t' is maatschappelijk en sociaal. Dat onze aandelen daar een beetje minder van worden kan men zich niet aantrekken.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 3 oktober 2008 om 09:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() De kleine mazoutleveranciers kunnen natuurlijk na hun faillissement nog steeds gaan aankloppen bij het OCMW...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het is wat klein van mij, ik weet het wel, maar anderzijds vind ik het erg dat sommigen zich generen en gaan shoppen alsof ze 'blij mogen zijn dat die handelaar hen gedoogt in zijn zaak'.
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Naar mijn gevoel is maatschappelijke dienstverlening geen bemiddeling in privé aankopen.
![]() |
#75 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Woekerwinsten...? Al ooit de prijssamenstelling van stookolie en brandstof voor voertuigen gezien? 't Grootste deel van de prijs gaat naar de schatkist in de vorm van accijnzen en BTW. Slechts minder dan de helft gaat naar productie en distributie. En voor de handelaar is dat slechts... 9% van de eindprijs. Met die 9% moet de distributeur zijn opslagtanks, vrachtwagens, personeel, administratie, verzekering, lonen e.d. betalen. Ik zou wel eens willen zien dat u die berekening voor de kleinere distributeur maakt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, maar aankopen in de privé als gemeenschapsdienst zal allicht ook niet relevant zijn.
![]()
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 4 oktober 2008 om 00:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zeggen handelaren zelf?
Een aantal lokale brandstofhandelaars wil vandaag actie voeren op de jaarmarkt van Aalter. Daar zal de Oost-Vlaamse SP.A-voorzitter Freya Van den Bossche het startschot geven van een actie voor het 'samen aankopen' van stookolie, via de partij. 'Nadat ook in andere gemeenten op initiatief van SP.A-politici dergelijke campagnes zijn opgestart, denken de handelaars eraan om aan het publiek uit te leggen dat ze het met deze praktijken echt niet eens kunnen zijn', aldus Brafco. Handelaar David Vermeire uit Aalter zal op de actie aanwezig zijn. 'Wij kunnen nooit meedingen naar zo'n contract van groepsaankoop. Een kleine handelaar kan nooit de prijzen halen die elders gegeven worden. Kleintjes als wij worden gewoon uit de markt gedreven', stelt hij. 'De SP.A steunt hier het grootkapitaal', vindt Vermeire. 'Dat ze politiek voeren in Brussel. Maar ze moeten zich hier toch niet komen moeien met wat wij doen. Dit is hier echt een politieke stunt op de kap van de handelaars.' Handelaar Peter De Vos uit Eke (Nazareth) geeft hem gelijk. Hij haalde onlangs het stookoliecontract binnen van de OCMW's van Zottegem en Sint-Lievens-Houtem: 2,2 miljoen liter voor 1.443 gezinnen tegen 0,7079 euro de liter. Een koopje voor de consument. 'Ik verdien daar niets meer aan, maar wat kan je anders doen: ze zetten u het mes op de keel. Ik heb nog geluk gehad dat ik die 2miljoen liter tegen een minimumprijs heb kunnen kopen, maar mijn kleinere collega's kunnen aan dergelijke tarieven inderdaad niet concurreren. Als die trend van die groepsaankopen doorzet, gaan de kleintjes er allemaal uit. Zelfs voor ons is dit al moeilijk. Maar wij hebben tien vrachtwagens. Met één vrachtwagen betekent dit vijf maanden rondrijden.' Volgens Johan Mattart van de Brafco, de federatie van de brandstoffenhandelaars, komt het water zo al tot de lippen van de handelaars: 'We leven in België in een heel competitieve markt doordat er nog zoveel kleine brandstofhandelaars zijn. Maar als iedereen met groepsaankopen begint, zullen enkel de grote overblijven, en zal het gedaan zijn met die concurrentie. Zodra er slechts enkele grote stookoliebedrijven meer zijn, gaan die zich zelfs niet meer willen bezighouden met dit soort kortingen.' Freya Van den Bossche begrijpt de kritiek niet. 'Wij maken toch gewoon gebruik van de vrije markt. Die moet niet altijd in het voordeel van de bedrijven spelen, maar mag toch ook eens de consument bevoordelen. Wij dwingen toch geen enkele handelaar aan onze acties deel te nemen?' (bm) --------- Freya begrijpt dat niet. Nochtans, zo moeilijk is dat allemaal nu ook weer niet me dunkt.