Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2008, 10:42   #61
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Ik denk dat staten, die politieke ruimtes zijn, idealiter eentalig zijn.
Is Zwitserland eentalig? Ik meen mij te herinneren van niet.
Nochtans lijkt mij dat land behoorlijk te functioneren, en dat realiter.

Op de Economists List of Most Democratic Countries

(zie: http://flavor8.com/index.php/2007/09...tic-countries/)

staat het nochtans slechts op de tiende plaats. Helemaal vooraan staat Zweden, ook niet volledig eentalig, maar er is wél een erg duidelijke meerderheid, wat in België, dat slechts op de twintigste plaats staat - ex aequo met Japan, maar �*chter de USA (ook niet echt ééntalig, niet? )- helaas wel minder het geval is.

Op de 2e plaats staat Ijsland (uw theorie lijkt te kloppen), op de 3e plaats Nederland (met z'n beschermde en best tevreden lijkende minderheid).

Een vereniging van België (en bvb. Luxemburg, zevende op de ranglijst, en niet eentalig) met zijn noorderbuur en de Skandinavische landen (de rest van de top zes, en ook niet helemaal eentalig) zou alle Belgen ongetwijfeld ten goede komen. Frankrijk komt niet voor in de eerste 23. Een vereniging van welk deel van België dan ook met 'het Zuiden' is blijkbaar geen interessante optie.

Ook Ierland, Duitsland, Oostenrijk, Malta en Tsjechië doen het beter dan "o dierbaar België", dat (schijn)heilig land sommiger vaad'ren. Alvast niet de mijne.

Een vereniging van de Noordzeelanden tot een alternatief voor de EU lijkt mij ook interessanter dan uw opsplitsingsmanie.

Anti-separatistische groeten vanuit Bruxelles Flamandophobe,

vanaf heden mìjn stad,

en nog steeds ook een beetje ùw hoofdstad (kom uw deel opeisen!),

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 4 oktober 2008 om 10:43.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 10:51   #62
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
als we dan toch aan het verdelen zijn : ik wil niet in hetzelfde land wonen als de vuil janetten van Aalst. Dat dialect bezorgt me immers koude rillingen.
Lekker plat
Oud 4 oktober 2008, 17:30   #63
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
als we dan toch aan het verdelen zijn : ik wil niet in hetzelfde land wonen als de vuil janetten van Aalst. Dat dialect bezorgt me immers koude rillingen.
Uh? Waar woon je nu dan? In Duitsland?!?!?!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 23:22   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
invloed van Brussel op leuven is quasi nihil. De luchthaven niet meegerekend dan - maar die ligt dan ook niet in Brussel
Leuven is een voorstad van Brussel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 20:44   #65
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard Onafhankelijkheid voor iedereen !

Citaat:
4. Een onafhankelijk Brabant bestaande uit Vlaams- en Waals-Brabant en Brussel. Dit wordt een volledig tweetalig gebied
Dit deel van je voorstel heeft een (te) hoog conflictgehalte, vrees ik. En creërt bovendien nieuwe problemen.
* Vlaanderen verliest op die manier meer dan een miljoen inwoners.
* Wallonië verliest haar economisch gezien meest rijke provincie.
* De problematiek van de verfransing van Brussel wordt geëxporteerd naar het volledige Vlaams-Brabant en het Nederlands taalgebied krimpt daardoor op termijn verder in ten voordele van een uitbreiding van het Frans taalgebied.

Vlaanderen zowel als Wallonië zijn nu deelstaten geworden met een eigen parlement, minister-president, regering, vlag en volkslied. Beiden hebben een grondwet in voorbereiding. Je kan echt niet meer verwachten dat Wallonië of/en Vlaanderen het gaan toelaten dat het Brussels gewest belangrijke stukken van Wallonië en Vlaanderen gaan annexeren. Dit punt van je voorstel heeft bijna iets van een oorlogsverklaring.

* VLAAMSE GRONDWET IN VOORBEREIDING: De Proeve van Grondwet voor Vlaanderen

* WAALSE GRONDWET IN VOORBEREIDING: Texte de la proposition de décret spécial instituant une Constitution wallonne.

Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 11:04   #66
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Dit deel van je voorstel heeft een (te) hoog conflictgehalte, vrees ik. En creërt bovendien nieuwe problemen.
* Vlaanderen verliest op die manier meer dan een miljoen inwoners.
* Wallonië verliest haar economisch gezien meest rijke provincie.
Die problemen die je aanhaalt zijn geen toevallige gevolgen van het voorstel. Zij zijn de reden waarom zulke voorstellen worden gedaan. D�*�*r draait het om en daar om alleen. Al die voorstellen voor een herindeling gaan helemaal niet om bekommernissen om het land te doen functioneren, maar puur om de imperialistische Groot-Brusselse lebensraumdromen. Laat je niet misleiden, dit heeft helemaal niks met democratie of solidariteit of goed bestuur te maken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 12:06   #67
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat staten, die politieke ruimtes zijn, idealiter eentalig zijn. In een politieke ruimte moet iedereen met iedereen kunnen debatteren, zonder taalbarrières, en iedereen moet toegang hebben tot dezelfde media waar zich het politieke debat kan voltrekken (d.w.z. toegang zonder taalbarrières).

Door de democratiseringsdynamiek is België uitgegroeid van een eentalige staat (alleen een Franssprekende elite nam deel aan de politieke ruimte) naar een tweetalige staat (gaandeweg mocht ook het plebs gaan stemmen).

We zitten uiteraard in een moeilijk gebied, langs de wazige grens tussen de Germaanse en de Romaanse taalgroep. Dat betekent dat in dit gebied tweetalige staten min of meer onvermijdelijk zullen zijn. Deze moeten zo klein mogelijk worden gehouden, maar desalniettemin voldoende geografische ruimte krijgen om zelfstandig te kunnen voortbestaan.

Terloops opgemerkt:
a) Twee eentalige gebieden die dezelfde taal delen hoeven niet per se samen te gaan. Het is perfect mogelijk om meerdere Nederlandstalige staten te creëren.
b) Men zou in complexe gebieden alsnog eentaligheid kunnen opleggen, maar dat vereist een onwenselijk despotisch regime.

Daarom stel ik voor:
1. Een onafhankelijk Friesland
2. Een onafhankelijk Nederland minus Friesland
3. Een onafhankelijk Vlaanderen bestaande uit West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg (maar kan ook bij 2 gevoegd worden)
4. Een onafhankelijk Brabant bestaande uit Vlaams- en Waals-Brabant en Brussel. Dit wordt een volledig tweetalig gebied!
5. Een onafhankelijk Wallonië bestaande uit Henegouwen, Luik, Namen en Luxemburg (of aansluiting bij Frankrijk van deze provincies)
6. Aanhechting van de oostkantons bij het Groothertogdom Luxemburg.

(Waar "onafhankelijkheid" wordt gesuggereerd, moet niet worden uitgesloten dat het om beperktere autonomie gaat binnen een confederaal model.)

Eerlijk gezegd denk ik dat deze evolutie al gaande is. Men kan deze evoluties proberen te vertragen of te bespoedigen, maar men kan ze niet meer terugdraaien. Het verstandigst zou zijn deze evolutie zodanig te begeleiden dat ze zo pijnloos mogelijk verloopt.
Het taalnationalisme is u ook wat naar het hoofd gestegen blijkbaar. U pleit eigenlijk voor een terugkeer naar de feodaliteit en de afschaffing van de Europese Unie. Beseft u dat?
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 12:16   #68
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
en de afschaffing van de Europese Unie.
was het maar waar.
Oud 28 oktober 2008, 14:42   #69
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Wat hebben jullie Vlamingen toch altijd met een onafhankelijk Friesland? Dat leeft daar totaal niet onder de bevolking
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 15:19   #70
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Wat hebben jullie Vlamingen toch altijd met een onafhankelijk Friesland? Dat leeft daar totaal niet onder de bevolking
Deze Vlaming niet.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 15:47   #71
Geert C

Standaard

Citaat:
Ach, zelfbeschikking houdt voor sommigen in dat zij namens andere volkeren mogen beslissen wie onafhankelijk mag worden, ook al is op en al een halve procent van de bevolking van de regio's in kwestie in onafhankelijkheid geïnteresseerd.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 16:07   #72
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er zijn niet veel vlamingen die vinden dat Fryslân moet onafhankelijk zijn hoor. Er zijn er wel die vinden dat de Friesen het recht daarop hebben moesten ze dat willen, en sowieso moet er ook binnen Nederlands staatsverband een plaats zijn voor de Friese taal en cultuur, maar daar is de afgelopen decennia al hard aan gewerkt (Belgique zou er een voorbeeld aan mogen nemen, het Waals hier heeft in het geheel niks).
Oud 28 oktober 2008, 16:28   #73
Marcus Antonius
Vreemdeling

Marcus Antonius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
n)
4. Een onafhankelijk Brabant bestaande uit Vlaams- en Waals-Brabant en Brussel. Dit wordt een volledig tweetalig gebied!

Laatst gewijzigd door Marcus Antonius : 28 oktober 2008 om 16:29.
Marcus Antonius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 22:33   #74
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze Vlaming vind dat Friesland deel uitmaakt van de Nederlandse familie, ook al hebben ze een eigen taal (naast het Nederlands). Het zou binnen de verenigde Nederlanden het statuut van regio met een sterke identiteit moeten krijgen. Deel van het geheel maar toch iets speciaals.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 02:44   #75
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Mijn excuses, mijn eerdere opmerking was iets te generaliserend. Maar het is een streven dat ik wel vaker hoor uit Vlaamse monden, vanzelfsprekend zijn er ook een hoop Vlamingen die er niet veel om geven.

Laatst gewijzigd door Fetai : 30 oktober 2008 om 02:45.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 14:06   #76
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ach, zelfbeschikking houdt voor sommigen in dat zij namens andere volkeren mogen beslissen wie onafhankelijk mag worden, ook al is op en al een halve procent van de bevolking van de regio's in kwestie in onafhankelijkheid geïnteresseerd.
Friezen behoren tot hetzelfde volk als Nederlanders met als enige verschil dat een krappe meerderheid een andere taal spreekt.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 14:17   #77
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Friezen behoren tot hetzelfde volk als Nederlanders met als enige verschil dat een krappe meerderheid een andere taal spreekt.
het gaat eigenlijk net om die taal. Voor de meeste Nederlanders is taalstrijd en taalverdrukking iets waar ze alleen over horen spreken, voor Vlamingen is het iets waar onze ouders nog voor hebben moeten strijd leveren. Het lijkt me dus vrij normaal dat Vlamingen (zeker de politiek meer bewuste) iets meer gevoelig zijn voor de bekommernissen van andere taalminderhedenzoals de Friesen. Je zal er moeten mee leren leven dat er na vereniging ook vanuit het zuiden met een kritisch oog naar het taalbeleid zal gekeken worden

anderzijds, het moet gezegd worden dat Nederland op dat vlak veel verder staat dan Belgique, waar een aantal inheemse volkstalen zelfs in het geheel geen erkenning hebben (niet toevallig in het "Franstalige" landsgedeelte...)

Een confederatie der lage landen zal sowieso meertalig zijn, misschien gaan niet alle noord-Nederlanders dat even gemakkelijk kunnen aanvaarden, maar ik denk dat een structurele verdieping van de diversiteit van de lage landen net een sterke troef kan zijn van 'ons' land.
Oud 30 oktober 2008, 14:40   #78
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Je zal er moeten mee leren leven dat er na vereniging ook vanuit het zuiden met een kritisch oog naar het taalbeleid zal gekeken worden
Ik verheug mij erop.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 14:49   #79
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
het gaat eigenlijk net om die taal. Voor de meeste Nederlanders is taalstrijd en taalverdrukking iets waar ze alleen over horen spreken, voor Vlamingen is het iets waar onze ouders nog voor hebben moeten strijd leveren. Het lijkt me dus vrij normaal dat Vlamingen (zeker de politiek meer bewuste) iets meer gevoelig zijn voor de bekommernissen van andere taalminderhedenzoals de Friesen. Je zal er moeten mee leren leven dat er na vereniging ook vanuit het zuiden met een kritisch oog naar het taalbeleid zal gekeken worden

anderzijds, het moet gezegd worden dat Nederland op dat vlak veel verder staat dan Belgique, waar een aantal inheemse volkstalen zelfs in het geheel geen erkenning hebben (niet toevallig in het "Franstalige" landsgedeelte...)

Een confederatie der lage landen zal sowieso meertalig zijn, misschien gaan niet alle noord-Nederlanders dat even gemakkelijk kunnen aanvaarden, maar ik denk dat een structurele verdieping van de diversiteit van de lage landen net een sterke troef kan zijn van 'ons' land.
Ik ben dat zonder meer met je eens. Sterker nog: Ik vind dat het Vlaamse taalbeleid moet gaan gelden in ons toekomstige land. Ik begin me steeds meer te ergeren aan de verengelsing van bijvoorbeeld universiteiten en op Schiphol. Ook simpele dingen dat je in Vlaanderen op de autosnelweg richting Aken/Aachen rijdt, maar eenmaal in Nederland je enkel richting Aachen rijdt. Het trots zijn op je taal is zeker iets dat Nederlanders van Vlamingen moeten overnemen.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 30 oktober 2008 om 14:53.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 12:19   #80
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

I concur
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be