![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Het nemen van vaderschapsverlof moet worden verplicht | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 30,00% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
8 | 40,00% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
4 | 20,00% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
2 | 10,00% |
Geen idee |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind dat haast vanzelfsprekend. Genoeg vaders die dat nu niet (durven) op (te) nemen. Vaders moeten ook ten volle kunnen genieten van de geboorte van hun kind, kunnen ook best wat rust gebruiken met een kleine baby in huis en kunnen zo de moeder bijspringen wat - zeker in de eerste weken - meer dan gewenst is. En ze mogen de duur van dat vaderschapsverlof ineens gelijkschakelen aan de moederschapsrust. Dat zal alvast een boel discriminatie op de arbeidsmarkt wegnemen. Niemand is tenslotte onmisbaar en/of onvervangbaar.
Laatst gewijzigd door Edina : 7 oktober 2008 om 16:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 8 oktober 2008 om 12:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er dan ook al sprake mag zijn van een verplicht verlof, door welke ouder dit verlof ook wordt verzilverd, dan zie ik het louter als ter bescherming van het kind, wat totaal onafhankelijk is van om het eender welke ideologische visie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||
|
![]() Citaat:
Vrouwen willen volgens mij bv. helemaal niet onmiddellijk gaan werken, maar staan onder maatschappelijke druk om dat te doen. "de mijne kost weer zulle, ze ga met diene kleien nie gaan werken he"... De meeste mannen verdienen ook niet meer genoeg om ruime alleenverdieners te spelen. Ik ga misschien zwaar filosofisch doen, maar dat is allemaal een restant van de tijd dat men nu eenmaal kinderen kreeg en dus ook de man niet besliste of hij kinderen wou (tenzij door te trouwen zelf). De man is niet meegegroeid met de veranderingen. Voor vele mannen is kinderen de keuze van hun vrouw en moet ze het zelf maar oplossen, want ZIJ koos ervoor. Zo stel ik in dit geval voornamelijk dat een verplichtende staat mbt vrouwen ook een verplichtende staat moet zijn mbt mannen. Geen staat is bv. ook niet discriminerend, maar die staat is er nu wel om allerlei redenen. Citaat:
U haalt weer het "bewuste" aan : u bent overtuigd liberaal... Citaat:
staat geen staat staat geen staat... Maw: wat de staat doet is altijd ideologisch... Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 8 oktober 2008 om 16:51. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wil dat zeggen dat je niet vrij bent in je keuzes? Nee. Dat stellen is oorzakelijke verbanden door elkaar halen. Je hebt steeds de keuze. Je weegt de verschillende gevolgen tov elkaar af, en je kiest daar uit wat je zelf wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar eh, stel dat die kleine voorzien was in de doordachte gezinsplanning, en pa zet ma onder druk om toch maar zo snel mogelijk terug geld te verdienen wegens noodzaak, want iedere cent telt, dan mogen we ons daar toch vragen bij stellen. Zou het niet kunnen dat die kleine achtien jaar later iets meer gaat kosten ? Ik zie nog geen enkele steekhoudende reden om die man te verplichten thuis te blijven. Toch geen acht weken. Wie heeft het wetsvoorstel ingediend om de arbeidovereenkomst van de moeder voor acht weken te kunnen onderbreken ? Steben, weet je waar het schoentje wringt ? Als je ook de vader verplicht vaderschapsverlof te nemen, dan zullen de discriminerende werkgevers misschien niet meer eerder geneigd zijn eerder een man aan te werven waarop je steeds kan rekenen. Dat is de onderliggende gedachte bij de twee feministen die het wetsvoorstel van toepassing op de vaders hebben ingediend. Eerst hebben ze gestreden voor 8 weken rust voor de kersverse moeders, en nu stellen ze vast dat de werkgevers dit toch maar een vervelende zaak vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, ik begrijp wel wat je bedoelt: voor de mannen van hetzelfde laken een broek. Sorry, maar dat vind ik een nogal eenvoudige redenering. Je weet toch dat er tijden geweest zijn waar de vrouw de schuld van alles kreeg als het fout liep ? "Woman is the nigger of the world" (JL) Misschien toch maar eens een enquête voeren bij de vrouwen met de vraag of ze niet liever zouden geld gaan verdienen in plaats van de eerste weken voor de kleine te moeten zorgen. Citaat:
Of bedoel je discriminatie tegenover de vrouwen wegens tijdelijk werkloos ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Steben, ik vind dat je met je argumenten nogal ver van het verplicht vaderschapsverlof zit. Laatst gewijzigd door Rudy : 8 oktober 2008 om 22:54. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Ik geef je gelijk dat de staat een slechte manier is om dingen te realiseren in relatiegebonden kwesties. Dus ik herhaal nog eens: in feite mag het gereguleerde ouderschapsverlof afgeschaft worden voor mij. Ik vind het enkel straf dat een moderne maatschappij die hoog oploopt met anti-discriminatie regels invoert die discrimineren. per slot van rekening kan je evengoed zeggen dat mannen eigenlijk verplicht worden om te gaan werken.
Allemaal heel principieel, maar zo denk ik nu eenmaal. Mijn ultieme oplossing is uiteraard het volledig gelijkschakelen van zelfstandige en bediende, waarbij iedereen zelf zorgt voor zijn uitkeringen. Ik ben een van die mensen die in de welvaartsmaatschappij een verpampering begin te zien. Het zijn niet enkel economische, maar ook sociologische argumenten die mij aanzetten tot het afbreken van ons huidig systeem. De jaren '50 en '60 waren een droom voor de welvaartsstaat, omdat de bevolking nu eenmaal er de mentaliteit voor had.
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() Die nieuwe vader mag doen wat hij wilt zolang die 10 dagen verlofdagen zijn of dat hij onbetaald verlof neemt. Ik veronderstel toch niet dat die papa naast zijn verlof, 10 dagen betaald vaderschapsverlof krijgt? Dat 1 van de ouders betaald ouderschapsverlof krijgt, is normaal, maar beiden?
|
![]() |
![]() |