Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vandaag staken de vakbonden voor meer koopkracht. Heeft zo'n actie zin?
Ja 18 26,87%
Neen 49 73,13%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2008, 17:32   #61
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik ga akkoord met het recht op staken, maar dan moet men ook het recht op werken respecteren!!

Bedrijvenparken afsluiten, toegang tot havenbedrijven versperren, dat is het recht van anderen afpakken!!

De VRT heeft anders weer wel bloedrood gekleurde berichtgeving gebracht: in veel gemeenten waren alle diensten gewoon aan het werk!!

Dus waar ze niet konden blokkeren, werd er gewerkt!!!

Gemakkelijk om te zeggen dat de staking een succes was: als er zoveel file was, betekent dat toch dat er veel mensen naar het werk reden!!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 17:55   #62
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik ga akkoord met het recht op staken, maar dan moet men ook het recht op werken respecteren!!

Bedrijvenparken afsluiten, toegang tot havenbedrijven versperren, dat is het recht van anderen afpakken!!

De VRT heeft anders weer wel bloedrood gekleurde berichtgeving gebracht: in veel gemeenten waren alle diensten gewoon aan het werk!!

Dus waar ze niet konden blokkeren, werd er gewerkt!!!

Gemakkelijk om te zeggen dat de staking een succes was: als er zoveel file was, betekent dat toch dat er veel mensen naar het werk reden!!!
op veel plaatsen is er GEEN vakbond , denk maar aan werknemers bij kmo's en kleine zelfstandigen
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 18:29   #63
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Jij vind dus dat de BTW op verwarming en electriciteit van 21% willen terugbrengen naar 6%, onzin is ?? Dan moet je ook niet klagen dat je te arm bent.
En wat hebben de werkgevers daarmee te maken?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 18:36   #64
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
De laffe stakingsbrekers zijn goed kalm gebleven? Dat is hun eigen!
Ik ben vandaag gaan werken zoals altijd, alle dagen, nooit ziek en nog NOOIT één dag in mijn leven meegestaakt.
Maar ik heb ze wel gezien die stakingsposten, roken en zuipen zeven honden in huis en op reis gaan met familieflodder airlines plus nog een paar luidruchtige midweeks in centerparcs.
En dan azijnpissen over koopkracht, vette jaren achter de rug maar niets gespaard.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 18:59   #65
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Jij vind dus dat de BTW op verwarming en electriciteit van 21% willen terugbrengen naar 6%, onzin is ?? Dan moet je ook niet klagen dat je te arm bent.
Is het ook niet een beetje onzinnig, Pietje, dat de Sossen, Smurfen en Tsjeven boengden betogen tegen de Sossen, Smurfen en Tsjeven partijen?
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 19:03   #66
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
laffe stakingsbrekers
Tisdat ik geen stakingspiket ben tegengekomen, anders zoudt ge wel eens gezien hebben hoe "laf" deze stakingsbreker is.

Maar ja, dan zou ik wel een gewelddadige stakingsbreker geweest zijn.
Oud 6 oktober 2008, 19:09   #67
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

moesten ze nu nog een geldige reden gehad hebben om te staken, kzou nog zeggen. Nu staken ze gewoon om te staken... sorry, maar kvind het luie mensen >_>

nu gaan staken "om de koopkracht te verhogen" haalt totaal niks uit in dit economisch klimaat. Indien je dat niet kunt zien, dan kunt ge idd gaan staken.

Mensen zoals ik die vrijwillig Koning-Auto niet gebruiken en volledig op het openbaar vervoer aangewezen zijn, waren weer ferm betoept!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 19:32   #68
Sante
Partijlid

Standaard

De meesten schijnen hier de macht van de vakbonden te willen breken zodat ze tijdig naar toilet kunnen Lol. Ik vermoed dat de vakbonden al een groot deel van hun macht hebben ingeleverd en dat ze verder zullen wegzinken.

De "fuck you buddy"-mentaliteit verandert ons systeem naar een model waarin recht, geneeskunde en misschien later ook bassisbehoeften ongelijk verdeeld worden. Zodoende kunnen we binnenkort met ongeloof en afschuw reageren op wantoestanden in bejaardetehuizen, gehandicaptenzorg, kinderen zonder toekomst, krotwoningen in stad x etc... in ons eigen land. Al even voorspelbaar zullen we de schuldvraag van ons afschuiven en de zwakkeren met de vinger wijzen.
Als arbeider/bediende heb je rechten, maar wat zijn die waard als je ze niet kan afdwingen ? Wat is de stem van 1000 arbeiders in een wereldwijd consortium ?
Ik zou niet graag bediende of arbeider zijn in een wereld zonder vakbonden. Ter verduidelijking, ik heb vandaag niet gestaakt, kmo - je weet hoe het er daar aan toegaat.

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 19:37   #69
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sante Bekijk bericht
ik heb vandaag niet gestaakt, kmo - je weet hoe het er daar aan toegaat.
Er wordt daar hard gewerkt, en de meerwaardes worden zwaar belast zodat men een legertje waalse nietsnut-ambtenaren kan financieren.

Om van onze ambassadeur in Parijs, vriendje van strikjessos, nog maar te zwijgen.
Oud 6 oktober 2008, 20:02   #70
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sante Bekijk bericht
De meesten schijnen hier de macht van de vakbonden te willen breken zodat ze tijdig naar toilet kunnen Lol. Ik vermoed dat de vakbonden al een groot deel van hun macht hebben ingeleverd en dat ze verder zullen wegzinken.

De "fuck you buddy"-mentaliteit verandert ons systeem naar een model waarin recht, geneeskunde en misschien later ook bassisbehoeften ongelijk verdeeld worden. Zodoende kunnen we binnenkort met ongeloof en afschuw reageren op wantoestanden in bejaardetehuizen, gehandicaptenzorg, kinderen zonder toekomst, krotwoningen in stad x etc... in ons eigen land. Al even voorspelbaar zullen we de schuldvraag van ons afschuiven en de zwakkeren met de vinger wijzen.
Als arbeider/bediende heb je rechten, maar wat zijn die waard als je ze niet kan afdwingen ? Wat is de stem van 1000 arbeiders in een wereldwijd consortium ?
Ik zou niet graag bediende of arbeider zijn in een wereld zonder vakbonden. Ter verduidelijking, ik heb vandaag niet gestaakt, kmo - je weet hoe het er daar aan toegaat.
U weet toch dat de bonden van de gepelde garnalen steeds enkel staken uit eigen belang??
Of wat deden verleden jaar die maaltijdchequestakers in Zavzntem denkt U?
Oud 6 oktober 2008, 20:03   #71
Chipie
Banneling

Standaard

Poll die momenteel op DS loopt:
Vraag van de dag

Staking
De drie vakbonden houden vandaag een 'nationale actiedag voor meer koopkracht'

Heeft u vandaag mee actie gevoerd?

Ja3.84% Nee96.16% Al 1509 stemmen | Andere polls
Oud 6 oktober 2008, 20:13   #72
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Heb vandaag een dagje onbetaald verlof moeten nemen, omdat ik anders niet op m'n werk kon geraken. Op zich niet zo erg, maar ik zal toch blij zijn als ik een bedrijfswagen heb.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 20:16   #73
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Op zich niet zo erg
Wel erg.

Een mens mag zijn verlof nemen wanneer HIJ dat wil, net wanneer de klote belgicistische parasietenbonden dat nodig vinden.
Oud 7 oktober 2008, 02:29   #74
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Ik heb "nee" geantwoord omdat m.i. staken niet langer het beste middel is om iets te bekomen.

Ik sta wel achter de verzuchtingen van de stakers maar niet hun strijdmiddel.
a) Een bedrijf dat één dag acties niet overleeft zal allicht toch volgende week dichtgaan om een andere reden.

b) wie zich nu neerlegt bij de gang van zaken, en blijft geloven in de "waarheid" van allerlei zakkenvullers (niet alleen banken doen dat: grote couponknippers doen dat nog meer) is een kieken, een uil.

Er loopt iets mis in deze maatschappij: door de superwinsten die een kleine kliek maakt, ons afdreigende met werkloosheid (lees: met kapitaalvlucht) worden wij armer, en gaan zij er bij gebrek aan koopkracht ook onderdoor.

Men moet de rekening maken, de boel eerlijk besturen en de kwakzalvers van hun privileges ontdoen. Het mag iets zachtaardiger dan in 1789, op voorwaarde dat er minder mensen verhongeren. Anders mag het van mijn paart wat flinkser
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 05:33   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
a) Een bedrijf dat één dag acties niet overleeft zal allicht toch volgende week dichtgaan om een andere reden.

b) wie zich nu neerlegt bij de gang van zaken, en blijft geloven in de "waarheid" van allerlei zakkenvullers (niet alleen banken doen dat: grote couponknippers doen dat nog meer) is een kieken, een uil.

Er loopt iets mis in deze maatschappij: door de superwinsten die een kleine kliek maakt, ons afdreigende met werkloosheid (lees: met kapitaalvlucht) worden wij armer, en gaan zij er bij gebrek aan koopkracht ook onderdoor.

Men moet de rekening maken, de boel eerlijk besturen en de kwakzalvers van hun privileges ontdoen. Het mag iets zachtaardiger dan in 1789, op voorwaarde dat er minder mensen verhongeren. Anders mag het van mijn paart wat flinkser
Bedrijven hebben zich aan overeenkomsten te houden.

Ik werk in een bedrijfje met 10mensen dat actief is in de scheepsvaart.
Door die stomme staking geraakte bepaalde stukken niet op tijd in Rotterdam en kon een schip niet optijd vertrekken. Extra wachttijd voor dit schip 12 uur, te betalen door een bedrijfje met 10 werknemers.

Tegelijk had de vertegenwoordiger ook een afpraak in Parijs met een grote Chinese reder, hij was niet optijd op zijn afspraak en verloor hierdoor het vertrouwen van deze reder en een kontrakt voor het onderhoud van deze reder zijn scheepsonderdelen.

Ondertussen moest er in Antwerpen voor het eerst voor een Russische reder gewerkt worden, die voor de eerste maal als proef naar Antwerpen kwam voor het lossen en laden en herstellen van zijn schepen.
Hij is naar Duinkerken moeten uitwijken dankzij deze staking en Antwerpen mag dag zeggen tegen de kontrakten met deze reder.

Gevolg van deze dwaze stakingsdag in Antwerpen; arbeidsgelegenheid verloren, kontrakten met opkomende economiën verloren, vertrouwen van opkomende buitenlandse bedrijven verloren, en een paar kleine bedrijfjes( waar de vakbonden niet binnen zitten) in moeilijkheden omdat ze hunkontrakten niet konden nakomen en omdat ze niet optijd op onderhandelingsafpraken geraakten.
De gevolgen van deze stakingsdag zullen voor deze kleine bedrijfjes nog jaren lang te voelen zijn en zal waarschijnlijk een deel van hen doen sluiten en/of de eigenaars overtuigt hebben te verhuizen naar meer betrouwbare havens.

Voor wie het nog niet aanvaard dat deze stakingsdag een dwaasheid was, zelfs de meest stakingsgezinde vakbondsafdelingen waren tegen deze staking, omdat zij wisten dat deze meer kwaad dan goed zou doen.
En het ABVV- metaal is anders een krak in het staken, die zijn zelfs niet bang om heel het land lam te leggen om hun doel te bereiken
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 08:38   #76
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw expertise scheert hoge toppen

Citaat:
En voor de kiekens en de uilen bij (de top van) de vakbond ben jij zo blind als diezelfde uil.

Citaat:
Er loopt iets mis in deze maatschappij
Juist, de vakbonden hebben schandalig te veel macht
Oud 7 oktober 2008, 08:46   #77
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Volgens Open VLD-voorzitter Bart Somers is de gewone Vlaming het grootste slachtoffer van de actiedag. Uit eerdere stakingen blijkt dat 22 procent van de pendelaars een extra dag verlof moet nemen.

Dat betekent dat alleen al bij de treinreizigers meer dan 60.000 Vlamingen een verlofdag hebben moeten inleveren, redeneert Somers.

Hij wijst er voorts op dat de stakers tussen de 60 en 75 procent van hun dagloon inleveren en dat honderdduizenden Vlamingen vandaag in de file stonden en dus meer brandstof verbruikten, wat noch het budget noch het milieu ten goede komt.

Voor Open VLD is dit een staking zonder voorwerp en zonder doel. 'Niemand stelt immers de index in vraag en de onderhandelingen voor het interprofessioneel akkoord zijn zelfs nog niet begonnen.'

'Helemaal te gek is het feit dat overheidsdiensten eveneens in de staking betrokken werden, omdat de interprofessionele onderhandelingen louter over de private sector gaan', aldus nog Somers.

Hij viseert vooral het ABVV, 'omdat zij het initiatief namen tot deze onverantwoorde staking en daardoor de andere bonden nagenoeg verplicht waren om te volgen'.
Bron

Somers heeft groot gelijk...

De Leeuw... de aap van de eeuw...
Kan iemand Somers z'n tanden uitslaan aub !

Laatst gewijzigd door Bierke : 7 oktober 2008 om 08:47.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 08:49   #78
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Ik ben vandaag gaan werken zoals altijd, alle dagen, nooit ziek en nog NOOIT één dag in mijn leven meegestaakt.
Maar ik heb ze wel gezien die stakingsposten, roken en zuipen zeven honden in huis en op reis gaan met familieflodder airlines plus nog een paar luidruchtige midweeks in centerparcs.
En dan azijnpissen over koopkracht, vette jaren achter de rug maar niets gespaard.
En hiermee gaat u akkoord dat u geen extra legale voordelen uit deze of toekomstige onderhandelingen meer zal halen, u zal zeggen werkgever hou u voordelen ik ben blij met wat ik heb, en ik sta elk jaar graag meer af
Oud 7 oktober 2008, 08:55   #79
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik sta absoluut achter de eisen, maar het was gewoon het moment niet. er is totaal geen draagvlak bij de gewone mensen en er zijn andere prioriteiten nu. de publieke opinie keert zich langzaamaan tegen staken, is dat dan de bedoeling? straks krijgen we minimumdienstverleningen bij het spoor, beperkingen op het stakingsrecht enz. en dat allemaal omdat sommige vakbondleiders hun kopke wilden uitwerken???

trouwens, staken vooraleer je gaat onderhandelen, nooit slim. hopelijk hebben ze nu niet het omgekeerde bereikt wat ze beoogden.
Oud 7 oktober 2008, 09:06   #80
Nefertete
Lokaal Raadslid

Nefertete's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de publieke opinie keert zich langzaamaan tegen staken, is dat dan de bedoeling?

DAT is een verdomd interessant punt.
Nefertete is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be