![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
't Moet zijn dat het er toch zo slecht nog niet is. Citaat:
Citaat:
Sterker nog, de keuze om voor eigen rekening te beginnen is er ook altijd. Gezien de afgunst die sommigen hier koesteren voor zelfstandigen, zou dat zelfs een eenvoudige stap moeten zijn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar hoeveel of hoe weinig verdient men nu bij de Carrefour? Zolang we dat niet weten kunnen we daar toch niet over oordelen... Op het gelul van de vakbonden kan men toch (niet altijd) voortgaan... Die durven wel voor dubbele maaltijdcheques 26.000 mensen gijzelen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2 Wat zijn de verschillen in opzet? Vertel eens wat het verschil is in werk in de Carrefour in Brugge en de Carrefour in Kuurne. In Brugge mogen ze ook nog 40 zondagen werken. Zeker een reden om hen minder te betalen. 3 Anciënniteit betekent meer ervaring (dus je werk beter en rapper doen) en loyaliteit. 4 Waarom denk je dat ze dan al lang werkloos zijn? Als je maandag werkloos bent, en er wordt je dinsdag "gepast" werk aangeboden, mag je dit niet weigeren. Anders riskeer je geschorst te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Loyaliteit? Is er nu plots meer relevant voor hetelfde loon te doen, dan enkel hetzelfde werk? Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() En last - en mijn inziens het belangrijkste - de USA heeft de FED. Een van de grootste vijanden van welvaart, zekerheid & vrede. Dus neen; ik 'hunker' niet echt naar de USA. Citaat:
Citaat:
Ik vind 'de vrije markt' dus niet echt onder vuur. Eerder het interventionistisch systeem zoals we het nu gekend hebben. Citaat:
Citaat:
97% van de 'working poor' in de USA hebben hun eigen tv en rond de 70% hun eigen auto. Ik wil zeker 'armoede' as such niet ontkennen, ik wil die 'working poor' cijfers wel een beetje kaderen. De enige weg uit armoede is niet herverdeling, maar een toenemende stijging van de productiecapaciteit, wat het beste gedijt in een vrijere markt. Citaat:
Wij hebben overigens zelf geen auto & ik bibber op dit momnet van de kou. (Jaja, ik ga sebiet wel een extra trui aandoen.) Klinkt dat jou als iemand die 'welgesteld' is? Citaat:
Schaarste is nog altijd een conditie van onze menselijke wereld. Alle verhaaltjes over 'we hebben de schaarste overwonnen' ten spijt, is er nog heel veel schaarste & gebrek aan productie. Dát is het fundamentele probleem van armoede. Citaat:
Voor iedereen die méér dan het minimumloon verdient, is deze wettelijke beperking irrelevant. Voor iedereen die minder verdient, is het de oorzaak dat zij absoluut géén werk kunnen vinden - i.e. dat ze in de werkloosheid & dus gegarandeerde armoede worden gedwongen. Waar men in 'mijn' systeem zichzelf nog uit de armoede (en in ieder geval uit de marginaliteit) zou kunnen werken, wordt het bij jou geïnstitutionaliseerd & van generatie op generatie doorgegeven. Proficiat? De sociale mobiliteit lag in de VS dan ook 10 keer hoger. In de jaren '60 op de jaren '70 was het nog zo dat van iedereen die zich in '60 nog in de laagste 10% van de inkomens bevond, er meer dan 80% al uit die armoedegeneratie was geklommen. Toen 'the war on poverty' kwam, is dit cijfer fenomenaal gedaald. Of: hoe goed bedoeld overheidsoptreden nefaste gevolgen kan hebben, heeft gehad & nog zal hebben. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En, alweer, de USA is niet mijn walhalla. Maar als je gewoonweg leugens aan't vertellen bent, mag je er wel op gewezen worden. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2 De Carrefour in Kuurne en Brugge zijn alle twee hypermarkten. Kan je nu uitleggen wat het verschil is in hun werk? In Brugge moeten ze ook nog 40 zondagen werken. 3 Toch wel. Je denkt toch niet dat ik nog altijd programmeur zoals een beginnelingske? Ervaring heeft een prijs, het brengt ook iets op voor de werkgever. Hoe zwaar weegt anciënniteit bij de bepaling van het loon? 4 Je denkt dat je alleen werk aangeboden krijgt als je in een "opvolg regime" zit? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat telt is wat je doet, niet wat je denkt te doen omdat je wat ouder bent. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2 Waarom? Leg nu toch eens uit wat de verschillen zijn in hun werk in Brugge en Kuurne. Of zijn er geen verschillen? 3 Meestal wil anciënniteit (ervaring) zeggen dat je je werk wel beter doet. Anders zou een werkgever zot zijn om daarvoor te betalen. Als de computer mij een "error" geeft zal ik meestal direct weten wat die "error" wil zeggen. Een onervaren programmeur kan er gemakkelijk een halve dag naar zoeken. 4 Nee, maar ik denk dat je na 1 weigering geschorst wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat denk je dat de vakbonden aan het doen zijn? 2 Als er meer flexibiliteit gevraagd wordt, verwacht je dan hogere of lagere lonen? Anders geen verschillen wat het werk betreft? 3 Kan je dit aantonen. Ik toonde meermaals aan wat de meerwaarde is van ervaring. 4 En alles wat de vakbonden eisen wordt hen in de schoot geworpen? De werkgevers weten heus wel waarom ze voor anciënniteit betalen. 5 Nee? Per definitie niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is inderdaad de realiteit die telt, en in id erealiteit is één winkel niet de andere. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Anciënniteit betekent verre van dat je je job automatisch beter doet. Wat heb je als rekkenvuller nodig aan enkele jaren ervaring, opdat je het beter/slechter zou doen? Wat heb je als kassierster aan enkele jaren ervaring? Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Solidariteit is in het Belgische gegeven weinig meer dan een excuus voor "ik wil, ik wil, ik wil, en de maatschappij moet daar maar voor zorgen". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat is het nu? Moeten ze ertegen protesteren of mogen ze niet? Welke realiteit is er in de ene winkel anders tegenover de andere? 2 Waarvan hangt het af, als de werkgever meer flexibiliteit vraagt, je hoger of lager lonen verwacht? 3 Ik vertelde het je meermaals : geen verschil. Dat ontken je, vertel dus maar eens wat de verschillen zijn. 4 Een ervaren programmeur werkt dan niet rapper dan een beginneling? Heb je al eens een beginnend kassierster (bijvoorbeeld een jobstudent) bezig gezien. Je merkt geen verschil met een ervaren kassierster? Toon nu eens aan dat ervaren dikwijls vastgeroest betekent. 5 Je weet precies niet veel over vakbondswerk, behalve wat wat populistisch gezwets. 6 Neen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer gaan ze nu eens staken voor de werkgevers in plaats voor de werknemers?
Er is daar veel vraag naar.
![]() |
#80 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Overigens wel tof dat je het zo vriendelijk formuleert & niet zomaar ervanuit gaat dat de markt ook niet sociaal kan zijn.)
![]() |
![]() |