![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Decreten: regionaal of communautair Met andere woorden: de gewesten en gemeenschappen zijn hiërarchisch even hoog als de federatie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Burger
|
![]() Je lijkt het écht niet te begrijpen hé? Wat is de Grondwet dan? Dat is waarschijnlijk ook regionaal?
Als ik zeg dat Vlaanderen op het Vlaams grondgebied NIET soeverein is, dan is Vlaanderen dat ook niet... Maar wie MIJ niet wil geloven (en toch denkt het Recht beter te begrijpen dan zowel ik als mijn mede-studenten als de proffen die het recht geven) die komt het maar aan een prof vragen. Ik ben benieuwd... Voor de allerlaatste keer; dat je mijn gedoe over het internationaal recht niet zomaar pikt, tot daar. Dat je daaromtrent verduidelijking wil, ook goed (ben ik trouwens mee bezig). Maar dat je iets in vraag stelt als de soevereiniteit van onze Federale staat op het federale grondgebied en onze normenhiërarchie, dat gaat echt iets te ver. Wat ik hier vertel (over die soevereiniteit en normenhiërarchie) is basis Recht. Elke eerstejaars zal je dat kunnen vertellen, elke jurist, elke advocaat en rechter. Iedereen, die ook maar een beetje écht verstand heeft van zowel ons nationaal als internationaal recht begrijpt wat ik daarmee bedoel. Begrijpt u het niet? Vraag het aan mij, een ander jurist, een gedoctoreerd jurist (dat aanbod geldt nog steeds); lees Bronnen en beginselen van het Recht door Jan Gorus (verkrijgbaar aan de VUB) en lees Internationaal recht in kort bestek door J. Wouters (ook verkrijgbaar aan de VUB); informeer uzelf. Ik wens graag in discussie te gaan over relevante zaken (zoals de interpretatie van het Recht (bv. Wanneer spreekt men over zelfbeschikkingsrecht? Wanneer spreekt men van ...) Daar zijn rechtsgeleerden het ook niet altijd over eens, als is er een algemene consensus. Maar discussieer alsjeblieft niet over zoiets basis als de normenhiërarchie. En ik wil daar verder niks meer over horen, tenzij het komt van een betrouwbare bron. Wie wil dat ik de pagina's van het verdomde boek inscan en ze hem doormail of op de een of andere manier aan hem bezorg zodat hij gerust kan slapen met de gedachte dat ik toch een beetje weet waarover ik praat (ik volg de richting om een reden), die moet dat vragen, en de pagina's over die normenhiërarchie komen eraan. Hou nu dus maar op daarover te discussiëren, geen enkel jurist met gezond verstand en een geldig diploma zal je zeggen dat Vlaanderen soeverein is, en België niet, en dat er in België geen normenhiërarchie bestaat... En nu op naar de relevantere zaken...
![]() |
#63 |
Burger
|
![]() En oh jah; voor de slimmerikken die maar blijven beweren dat alle gemeenschappen en gewesten gelijk zijn aan elkaar:
ordonnanties (van het Brussels hoofdstedelijk Gewest) zijn hiërarchisch lager dan decreten en wetten. Dat is dus ook een gewest. Ondanks wat de Senaat-website dus zegt, 't is toch iets anders. Dat is tevens één van de zaken die ik bedoel als het gaat om de speciale rechtsregels over Brussel... Dus neen, niet alle gewesten zijn gelijk aan elkaar. Weet je hoe dat heet? Normenhiërarchie. En voor hen die het interesseert, onderaan de ladder van deze hiërarchie staat het gewoonterecht (dit is triviale informatie)
![]() |
#64 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Volgens de argumentatieleer kan er geen vruchtbare discussie zijn als beide partijen niet argumenteren, doch enkel terug vragen. bv. Lees het boek dan, het staat erin. - Maar wat staat er dan in? Ik ga hier niet alles voor u voorkauwen. Misschien doet u er beter aan het te lezen, alsook de twee boeken waar ik al de hele tijd over spreek. Nog éénmaal: lees het VN-handvest. 't Is gratis en zeer dun. Dan zal u weten waar ik het over heb, en dan moet u mij tenminste niet betichten van "u weet niet waar u het over heeft"; dan zal u beter weten.
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Zie ook:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 november 2008 om 02:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hetgeen jij hier schrijft, is dat geweld een juridisch middel tot Vlaamse onafhankelijkheid is. Ik ken geen enkele wet of decreet die zoiets zou bevestigen. Jij wel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Op naar een volgende post : Citaat:
Ik zie zelfs een aantal Waalse parlementariërs met de Vlamingen meestemmen. Vergeet niet dat Wallonië eind juli 1950 op het punt stond om zelf de eenzijdige onafhankelijkheid uit te roepen en daarvoor een autonome Waalse regering aan het vormen was met de legendarische André Renard als één van deze revolutionaire Waalse ministers. (cfr. Gouvernement Wallon séparatiste ) ![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 17 november 2008 om 03:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, ik beschouw al wat u hierboven schrijft als gebral om de eenvoudige reden dat het geen enkel inhoudelijk argument bevat. Over normenhiërarchie noch over de bevoegdheden van de verschillende onderdelen van de Belgische federale staat. Een vage verwijzing naar een of ander boek of hoogleraar is geenszins overtuigend, laat staan inhoudelijk van enig belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand beweert dat. U schijnt maar niet te snappen wat "normenhiërarchie" binnen een federale staat betekent. Mij verwonder het dan ook niet dat u mijn opmerking over de Duitse federale staat en de daar in de grondwet ingeschreven normenhiërarchie volledig links laat liggen. Daarop ingaan betekent immers dat u zult moeten erkennen dat deze federale normenhiërarchie niet in België bestaat. De jure noch de facto.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Gouverneur
|
![]() In de senaat wel, in het Huis van Afgevaardigden niet, daar geldt de zuivere proportionaliteitsregel waarbij volgens de laatste aanpassing van het jaar 2000 elke zetel 646952 burgers vertegenwoordigt zonder ook maar de minste aanpassing naar boven toe voor kleinere staten. De pariteitsregel in de senaat heeft daar ook alleen maar zin omdat er zoveel staten zijn waardoor het niet mogelijk is dat één staat de rest blokkeert. Daarom is dat model voor België niet bruikbaar.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De uitschuiver over taal laat ik voor wat hij is: er is wel degelijk een scherp onderscheid tussen talen, regiolekten en dialekten en het staat buiten kijf dat in eentalige staten de administratie (wetgeving inbegrepen) vlotter loopt al was het maar omdat misverstanden en interpretatieverschillen door vertalingen of door verschillende waardenschalen daarin uitgesloten zijn en dat er in monokulturele staten minder kans is op meningsverschillen die zo diepgaand zijn dat ze het bestuur kunnen lamleggen. Maar goed, het gaat om afscheidingen... In teorie is het enige probleem de erkenning van een nieuwe staat. En zelfs dan gebeurt het dat niet iedereen de nieuwe staat erkent, om te beginnen niet de oude machthebbers. Het kan soms lang duren zoals in het geval van Taiwan maar dat neemt niet weg dat zo een staat in de wereld naadloos kan meedraaien, criteria of geen criteria, erkend of niet erkend. Zeg maar het verschil tussen teorie en praktijk. Neem nu dat Vlaanderen naar Nederland trekt, Wallonië naar Frankrijk en de Oostkantons voor een stuk naar Duitsland en voor een stuk naar Luxemburg, allemaal erkende staten. Wat zegt het internationaal recht daarover? Gaat dat recht dan een "lege" staat blijven erkennen? Lege verzamelingen bestaan alleen in de algebra. Onze grenzen zijn allemaal feodale overblijfselen. Gaat het internationaal recht dwarsliggen als die op een demokratische manier in vraag gesteld worden? Is daar geweld voor nodig of kan dat recht niet veranderen door gewoon gezond verstand? Het voldongen feit zal wel volstaan zeker? Begrijp me niet verkeerd: ik pleit niet voor rechteloosheid maar je moet goed beseffen dat wetten aan verandering en jawel, ook interpretatie onderhevig zijn. Dat ging ooit zo met kolonies en dat groeit nu met de opstanding van regio's, kijk maar naar de schoorvoetende konsolidatie van de Euregio's.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. Laatst gewijzigd door Leo : 17 november 2008 om 09:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En u raadt ons aan om ons GOED (hoofdletters van u) te informeren? U bent me d'er wel eentje, zeg...
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U bent voorwaar een aanwinst voor de VLD...
![]() |
![]() |
#78 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 17 november 2008 om 09:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
M.a.w als het federale niveau een bepaalde bevoegdheid bekleedt, dan heeft een gewest per definitie deze bevoegdheid niet. Als een gewest een bevoegdheid bekleedt, dan heeft het federale niveau deze bevoegdheid niet. Duidelijk? (De enige uitzondering is de beperkte fiscale autonomie van de gewesten die in de grondwet staat, en dan enkel omdat dit expliciet zo door de wet wordt omschreven) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Nou, "helemaal" klopt het inderdaad niet al was het maar omdat je niet met halve zetels kan werken. Een staat kan daardoor hoogstens een halve zetel kwijtspelen en op een totaal van 435 is dat pakweg 1 promille. Die gaat dan naar een andere staat die tot 1 promille teveel zou kunnen krijgen. Het grootste verschil wordt dan 2 promille. Bij ons "kost" een Vlaamse zetel op dit ogenblik 45000 stemmen tegen 37000 voor een Franstalige: een Vlaamse zetel is dus niet 2 promille maar 22 procent "duurder" dan een Franstalige. Dat is honderd keer meer en dat kan je niet verklaren met afrondingsfouten, dat is platvloers bedrog zelfs met inachtname van alle mogelijke inschattingsfouten door te rekenen met gemiddelden. Daar gaat het om als we zeggen dat Vlaanderen ondervertegenwoordigd is. Om nog te zwijgen over wat er verstaan wordt onder pariteit in de regering wat op zichzelf al onrechtvaardig is. Met het truukje van de staatsekretarissen daar bovenop is de verhoudig zowat het omgekeerde van de bevolkingsaantallen... Wie kan dat nou nog in eer en geweten goedkeuren?
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |