![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat was er voor mij wat teveel aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waar jij dat erkend is een logische gevolgtrekking van wat je zei. Je stelt dat corporatisme enkel kan onder een dictatuur. Ik stelde dat het huidige systeem waar de werknemers vertegenwoordigd worden door de vakbonden in overleg met de werkgever en de wettelijke bepalingen omtrent werkomstandigheden, ontslagregelingen etc er ook niet eenzijdig gekomen zijn op vraag van de werknemers en nog minder van de werkgevers maar opgelegd werden door de politiek. Als ooit een puur solidaristische partij opstaat en aan de macht komt zal men tevens het corporatisme "opleggen". Zo dictatoriaal is dat dus allemaal niet. Tenzij je in de boosheid volhard en stelt dat dit per definitie een dictatuur is, waarna je tevens moet toegeven dat het huidige systeem dus ook een dictatuur is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
als ik het "solidarisme" goed begrijp gaat het hier over " de dictatuur van een minderheid". De spelregels bij een systeem van werkgevers en werknemers ontstaan in de allereerste plaats door een overleg tussen de werknemers en de werkgevers zelf; dus zonder opgelegd te worden door een "staat" (dictatuur of niet). Alleen het systeem van sociale zekerheid is door een democratische meerderheid opgelegd - de manier waarop het systeem gefinancierd wordt is dan weer ruimschoots bepaald door de betrokkenen zelf en zo hoort het ook inn een democratie. In het Interbellum zijn er diverse ideologieën opgedoken, die behalve de wieg van het fascisme en het nazisme ook de sociaal democratie en het sovjet-systeem diepgaand beïnvloed hebben. Het mag gerust gezegd worden dat oa. FORD I een groot bewonderaar van Adolf Hitler was (alvorens die een roofoorlog ontketende om lebensraum te bekomen). Men kan gerust de films "Modern Times" en "The Great Dictator" van Ch. Chaplin als twee zijden van hetzelfde muntstuk zien : een diepgravende kritiek op een "modernisme" dat de mens als louter werktuig ten dienste van een grote onderneming/de staat te zien. Een systeem waarin de mens een kritiekloos functionerend "element" is in een "volksstaatsmechanisme" moet in ieder geval bestreden worden zelfs indien het niet onderhevig zou zijn aan xenofobische haat tegenover "de andere".
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat die dictatuur van de minderheid betreft: welke minderheid? de Vlamingen? Werknemers? Voor zover ik weet zijn beide groepen in de meerderheid. Jij stelt dus trouwens onomwonden dat de ontslagregels (2 maand voor bedienden, 15 dagen voor arbeiders -schiet me nu niet dood als het niet 100% correct is maar ik zal er niet ver naast zitten) bepaald zijn in onderlinge afspraak met de werkgevers en werknemers (let wel, ik spreek van werknemers, ik spreek niet van vakbonden) hé. Ik denk (ik ben er zelfs zeker van) dat werkgevers veel liever werknemers op straat willen kunnen zetten wanneer zij willen, zonder zich te moeten houden aan allerhande spelregeltjes die hen OPGELEGD zijn. En dat arbeiders veel liever eenzelfde luxebehandeling zouden krijgen als bedienden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
Niet verwarren dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() In sommige andere landen is het niet veel beter hoor (en ik spreek niet van bananerepublieken maar wel degelijk over landen in West Europa)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Dat verbaasd me niet, maar toch niet met democratie verwarren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
@Liberalist: voor het liberalisme zijn er voor jou jammer genoeg geen schoonmaakoperaties meer voorhanden om het imago er van op te poetsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijna geen enkel land is aan het opschuiven naar meer conservatisme, een gegeven dat het solidarisme bijna ten dode opschrijft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Serge MONGEAU, La simplicité volontaire, plus que jamais, Montréal, Ecosociété, p.28-29.
![]() |
![]() |
#73 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen spoor meer te vinden van het zogenaamde 'volksnationalisme' van deze solidaristen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zij vinden ogenschijnlijk rassenzuiverheid belangrijker dan volkssoevereiniteit. Althans, als je de Eichmann-aanbidders en 'Dritten-Reich'-''net iets te ver doorgeschoten'' aanhangers mag geloven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat en het feit dat ze zich echt wel pijnlijk belachelijk maakten toen ze nog het volksnationalisme zaten te propageren. Ondertussen gaan ze dan meelopen op manifestaties van Franse en Spaanse staatsnationalisten. Je moet het fotomateriaal maar eens bekijken en de internationale contacten die ze onderhouden. Het is eigenlijk een anomalie binnen dat solidaristengedoe dat deze nsa'ers niet met de belze trikoloor staan rond te huppelen in plaats van de vlaamse leeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Bankiers.
Citaat:
En neen, om precies te zijn: het heet NEO-liberaal - drie letters verschil ![]()
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Het separatisme van de "rijke" regio's is nu eenmaal dikwijls liberaal geïnspireerd of gewoon een chantagemiddel om de centrale staat geld af te troggelen.
![]() |