![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
In het oude, nationale monopoliekapitalisme lag het zwaartepunt van de industrie - en van de gehele economie - bij de grote, traditionele nijverheidstakken: ijzer- en staalnijverheid, chemische en farmaceutische nijverheid, metaalconstructie en machinebouw, enz.. Deze grote ondernemingen werden gecontroleerd en rechtstreeks bestuurd door financiële kapitaalgroepen: holdings, trusts, "konzerns", en deze zorgden ook voor de nodige kapitaalinjecties in de door hen gecontroleerde bedrijven. Met de mondialisering en de opkomst van de hoogtechnologische nijverheid, verloren de nationale kapitaalgroepen de controle over de industrie. Dit hing samen met het feit dat, ingevolge de voortdurende inkrimping van het industrieel arbeidspotentieel en de verschuiving van het zwaartepunt van de werkgelegenheid naar de diensten, de industrie als geheel steeds minder meerwaarde produceerde. De kapitaalaccumulatie, die vroeger hoofdzakelijk gebeurde binnen de holdings, verschoof naar de pensioen- en beleggingsfondsen. De gemondialeerde industriegroepen waren dus verplicht nieuwe financieringsbronnen te vinden. Vandaar de deregulatie van de kapitaalmarkten: de kapitalen, geaccumuleerd in de pensioen- en beleggingsfondsen konden hierdoor vrij circuleren op de beurzen. De industrie kon van dan af haar steeds stijgende behoeften aan nieuwe kapitaal dekken door de rechtstreekse emissie van aandelen en - vooral - obligaties op de beurs. Zij hing niet meer af van de holdings of trusts, die in elk geval niet meer in staat waren om de toenemende financiële behoeften van de industrie te dekken uit zelf geaccumuleerd kapitaal. Dit systeem heeft vanzelfsprekend tot gevolg dat de beheerders van de nieuwe vennootschappen niet geïnteresseerd zijn in de toekomst van de onderneming op lange termijn, maar wel in de verhoging van de koers van het aandeel op korte termijn. In een gedereguleerde kapitaalmarkt, waar de overheid doelbewust alle spaargelden kanaliseert naar de beurs, is het stijgingspotentieel van het aandeel quasi onbeperkt. Deze stijging hangt immer niet langer af van enige toename van de intrinsieke waarde van de onderneming, noch van enige rationele winstverwachting. Zij wordt bepaald door wat Alan Greenspan, voorzitter van de Amerikaanse 'Fed' (soort nationale bank, red.) onlangs nog bestempelde als 'irrational exuberance', een naïef enthousiasme dat wordt gevoed door de dwaze praat van ideologisch geïndoctrineerde academische economen… en door een ononderbroken stroom van rooskleurige voorspellingen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Terwijl, noch vraag, noch aanbod lineair zijn. Een lineaire benadering is dus bezijden de praktijk. In de praktijk balanceert het aanbod op de winstverwachtingen en balanceren de winstverwachtingen op de afname. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De 'perfectie' van het resultaat word afgemeten aan hoever het afwijkt van het doel nadat men de middelen om dit doel te bereiken reeds beperkt heeft. Efficiëntie is optimalisatie wiskunde. Het resultaat is een compromis tussen doel en middelen. Als compromis is 't zeer geschikt om aan de vraag van groepen te voldoen. Perfect toepasbaar op 't openbaar vervoer. Als compromis is 't ongeschikt voor individuen die nood hebben aan maatwerk. Liberalisme en efficiënt zijn niet compatibel. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch een applausje voor je poging, dat zeker.
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De overheid steekt hier een handje toe door de erkenning van patenten, die onder druk van corporatisme te ruim in tijd worden gehandhaafd. Maar jouw vraag gaat natuurlijk over "stabiele monopolies'. Te laat. Nahhh nah nah naaaa nah. Moet je je vraag maar beter verwoorden. Peek. Ahum. Sowwy. In een vrije markt kunnen prijsafspraken op grote schaal niet. Dat hoop ik toch. Dus ook een vrije markt zal dit tegen gaan. Correct ? Ik heb geen idee hoe. En jij wil geen 'blauw druk' op tafel leggen. Maar laat ons veronderstellen dat een libertarier op een goede dag een blauwe uitvinding zal doen. Nu is jouw argumentatie dat trustvorming, en dus prijsafspraken op grote schaal niet kan in een vrije markt, en dus besluit je dat er geen vrije markt is, en je geeft de overheid daar de onverdeelde schuld van. Ik zie trouwens anti-trust regels niet als anti-monopoly. Zij zijn anti-prijsmanipulatie. En het feit dat de overheid deze regels moet toepassen betekent dat de markt ze overtreed. De markt streeft naar prijsafspraken geheel vrijwillig en zet dus zichzelf onvrij. Dat is niet de schuld van de overheid. Het is bijvoorbeeld niet zo dat omwille dat er een wet bestaat die moord verbied en daar straffen aan verbind, samen de overheid die helaas deze wet moet toepassen, dit de overheid de moordenaar maakt. Als de regels van toepassing zijn in een wereld met overheid EN in een wereld zonder overheid, dan maakt het niet uit of de regels er zijn, de markt kan er zich vrijwillig aan houden. En dat gebeurd niet. Waarom gebeurd dit niet ? Leg dat nu eens uit. Na al de (VD) vragen van jouw die ik beantwoord heb naar best vermogen, mag jij ook wel eens een geste doen. Me dunkt.
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat gebeurt er niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister
|
![]() Is dat alle kritiek die jij kan geven ?
Of moet je daar eerst 10 boeken voor lezen ? Komaan je kan beter.
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarschijnlijk, maar daar heb ik nu even geen zin in.
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Minister
|
![]() ** stipuleert ** en ***lacht***
Pointillisme in vegen.
![]() |
#69 |
Minister
|
![]() Hahaha, weer een vraag vermijden, vluchtgedrag. De vraag is duidelijk.
![]() |
#70 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus dan kan ik niet antwoorden. De vraag is dus niet duidelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister
|
![]() Allez.
Er zijn regels waar wij 't over eens zijn. Ik geef jouw de vrijheid om al de regels in te vullen, omdat ik geen woorden in je mond tracht te leggen. Maar zijn we 't niet eens over een 'verbod' op 'prijsmanipulatie' door wijde prijsafspraken ? Waarom streven mensen die handelen op de (vrije) markt naar een 'onvrije' markt door het vormen van trusts en de daarmee verbonden prijsafspraken? (en tussen haakjes, je kan dus geen enkele van mijn antwoorden pareren ? bah dat valt tegen)
![]() |
#72 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet dat dat echt duurzaam werkt, natuurlijk, zolang de vrijheid van concurrentie maar niet - door middel van wetgeving, bijvoorbeeld - bemoeilijkt of onmogelijk maakt. EN als er al een kartel is dat echt duurzaam prijsafspraken kan maken, dat ook effectief werkt, dan is dat wrslk een betere situatie dan allerlei bedrijven die concurreren. ![]() Edit: een markt met kartelafspraken is overigens niet onvrij. (Afhankelijk van natuurlijk hoe dat kartel wordt afgedwongen, maar een puur theoretisch kartel is dat iig niet. Als er geweld bij te pas komt, is het al iets anders.) De vrije markt is, tenzij voor zij die daar ideologisch achter staan, ook niet echt een doel op zich voor zij die daaraan deelnemen. Vandaar ook dat de meeste bedrijven kicken op regulering van hun sector - dat maakt de concurrentie wat moeilijker.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 24 november 2008 om 23:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De EU wèl hoor; er zijn al grote boetes voor opgelegd.
![]() |
#75 |
|
![]() Nou, de "geprivatiseerde" energiebedrijven, Openbaar Vervoer, Drinkwater, telefoonproviders etc., kunnen er wat van.
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U maakt een grapje, hoop ik?
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]() Nee; bekijk de tarieven maar eens over de afgelopen jaren.
![]() |
#78 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en gij komt met overheidsbedrijven af?
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() Dat zijn (in Nederland) allang geen overheidsbedrijven meer, maar "geprivatiseerd".
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals u het idd goed zegt: 'geprivatiseerd'.
![]() |
![]() |