Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2008, 20:21   #61
jbl
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
LOL

Misschien eens tijd om het verschil te leren tussen de Europese Unie (enigszins democratisch gelegitimeerd en met reële zeggingsmacht) en de obsure Raad van Europa (niet de minste democratische legitimatie, niet de minste zeggingsmacht noch bevoegdheid)?
Hetzelfde kan ik zeggen over de burgemeesters, democratisch verkozen mensen worden door hun overheid niet benoemd (en ik gebruik bewust de term mensen). Waar doet dit U aan denken, aan democratie???
jbl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:24   #62
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Volgens de flaminganten zijn enkel de Vlamingen verstandige mensen, al de andere Europeanen zijn dommeriken en dwalen.
Oh, maar ik kijk reik-hal-zend uit naar de dag dat Europa beslist dat haar leden voortaan de bestuurstaal op het gemeentelijk niveau moeten laten bepalen hoor (zoals waar Guégan voor pleitte). Dat is de dag dat de weerslag zo onmiddellijk en zo enorm is dat de franstaligen hier geen piep meer zullen durven geven. Het is natuurlijk een ijdele hoop, want dergelijke sentimenten zullen beperkt blijven tot zelfgenoegzame rapportjes van Franstalige burgemeesters in politieke adviesorganen.

Ik ken alleszins één grote dommerik, en dat is Michel Guégan zelf. Uit nostalgie, wat greatest hits uit zijn stommiteiten:

Citaat:
(DS): "Maar ze hebben alledrie de taalwet overtreden. Zelfs verschillende keren."
(Guégan) "Kijk, daar wil ik me dus ab-so-luut niet in mengen. De interpretaties zijn enorm verschillend naargelang je gesprekspartner."
Langs de ene kant, het hoogste rechtscollege in Belgie, langs de andere kant, zijn 3 collega drinkebroers. Laten we de wetten dus maar negeren, het is te ingewikkeld. Het Vlaamse argument was daar wel op gebaseerd, maar ja.

Citaat:
"Het gaat hier om democratisch verkozen burgemeesters. De overheid heeft hier een zware verantwoordelijkheid", zei een zichtbaar opgewonden Guegan.
Behalve dat er noch in Vlaanderen of Brussel burgemeesters worden verkozen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:24   #63
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbl Bekijk bericht
Hetzelfde kan ik zeggen over de burgemeesters, democratisch verkozen mensen worden door hun overheid niet benoemd (en ik gebruik bewust de term mensen). Waar doet dit U aan denken, aan democratie???
Dit goochelen met de termen 'verkozen' en 'benoemd' vind je ook in de tekst die men nu aangenomen heeft. Voor alle duidelijkheid: burgemeesters in Vlaanderen worden niet verkozen maar voorgedragen door de verkozenen en benoemd door de minister (die een vetorecht heeft).

Maar als je burgemeestersverkiezingen in twee ronden wil houden, mijn steun heb je!
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 2 december 2008 om 20:25.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:25   #64
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Waar moeit Europa zich verdomme mee?
Zij kennen de wetten hier niet, de plaatselijke gevoeligheden niet, zij hebben zich NIET te moeien met ons hier.
Als Keulen een echte vent is, negeert hij de uitspraak van deze wereldvreemde instelling.

En die commissie die hier in mei kwam, was écht objectief. Met een fransman als voorzitter.
Misschien moet België ook maar eens een delegatie sturen naar Frankrijk, bijvoorbeeld Frans-Vlaanderen of Bretagne, om te controleren of de taalwetgeving dáár wordt nageleefd. Ik adviseer Bart De Wever als voorzitter.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:27   #65
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Misschien moet België ook maar eens een delegatie sturen naar Frankrijk, bijvoorbeeld Frans-Vlaanderen of Bretagne, om te controleren of de taalwetgeving dáár wordt nageleefd. Ik adviseer Bart De Wever als voorzitter.
Goed idee, dan zijn we hem voor een tijdje kwijt.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:28   #66
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mensen die verkozen worden moeten niet benoemd worden. Mensen die benoemd worden zijn niet verkozen. Probeer tenminste in dezelfde zin consequent te blijven.

Bovendien zijn ze niet onbenoemd gebleven op basis van de stembusgang, maar omdat ze de wet hebben overtreden.

Een minister is ook niet verkozen, een minister is benoemd. Vind je dan ook dat een minister die de wet overtreedt en belooft te blijven overtreden moet aanblijven, omdat er nu eenmaal veel mensen op hem gestemd hebben? Ik denk dat het antwoord duidelijk is.

Kan iedereen dan ook alsjeblieft ophouden dit manifest onwaar stuk fdf-propaganda te herhalen? Dankuwel.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 2 december 2008 om 20:30.
Oud 2 december 2008, 20:29   #67
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Pas op hé, er staan ook een aantal goede elementen in de tekst. Bijvoorbeeld:

Start die tuchtprocedure al maar op, we hebben de zegen van de RvE.

De volledige ontwerptekst kan je hier vinden, het kan zijn dat die nog gewijzigd werd maar ik betwijfel het.
Je zevert maar wat. Ik zie hierin vooral hypocrisie: de Vlaams-nationalisten schreeuwen van de daken dat de burgmeesters een fout hebben begaan, maar voeren toch geen tuchtprocedure.

Wat er ook van zij: de beslissing is disproportioneel. Elk redelijk mens komt tot zulk een conclusie.

Laatst gewijzigd door Doedelzak : 2 december 2008 om 20:30.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:30   #68
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Hij zal dat niet kunnen daar hij goed genoeg weet dat de Raad van Europa niets kan opleggen. Dat zou politieke zelfmoord zijn, waar de opposisitie op staat te springen...
Keulen zal stilaan ontdekken dat men hem een paar posten naar voor heeft geschoven maar wel in een mijnenveld is terecht gekomen.
Eens kijken hoever de VLD-top hem steunt......Stilzwijgen de andere frakties in de Vlaamse regering.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:30   #69
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Enkel Keulen of de "Belgische" Raad van State kunnen deze niet-benoeming ongedaan maken. Tot zover de Franstaligen hun kleine pyrrusoverwinning.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:31   #70
jbl
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dit goochelen met de termen 'verkozen' en 'benoemd' vind je ook in de tekst die men nu aangenomen heeft. Voor alle duidelijkheid: burgemeesters in Vlaanderen worden niet verkozen maar voorgedragen door de verkozenen en benoemd door de minister (die een vetorecht heeft).

Maar als je burgemeestersverkiezingen in twee ronden wil houden, mijn steun heb je!
Uw quote klopt natuurlijk, maar ook deze voordracht gebeurt vanuit een democratisch verkozen meerderheid, dat de minister dit niet wilt volgen, wil genoeg zeggen denk ik. Een verkozen burgemeester of meerderheid is een reflectie van de bevolking, een sociale realiteit dit kan en mag zelfs niet onkend worden, vlaanderen maak hier een kapitale fout die totaal niet meer past binnen de Europese logica, de straf indien ze er is kan niet hard genoeg zijn.

Laatst gewijzigd door jbl : 2 december 2008 om 20:35.
jbl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:33   #71
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Hier kan ik met mijn hoofd niet bij: De burgemeesters houden zich niet aan de Vlaamse wet en worden daar nog voor beloond ook door de Raad van Europa?!
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 2 december 2008 om 20:33.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:34   #72
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard

Het duurt wel enorm lang vooraleer een 'Vlaamse' beweging een algemeen protest organiseert.
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:35   #73
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Je zevert maar wat. Ik zie hierin vooral hypocrisie: de Vlaams-nationalisten schreeuwen van de daken dat de burgmeesters een fout hebben begaan, maar voeren toch geen tuchtprocedure.

Wat er ook van zij: de beslissing is disproportioneel. Elk redelijk mens komt tot zulk een conclusie.
Beweer jij dan dat ze geen fout hebben gemaakt?

Keulen heeft al herhaaldelijk verklaard dat, van zodra ze verklaren de verkiezingen in het vervolg wettelijk te willen organiseren, de burgemeesters onmiddellijk kunnen benoemd worden. Dat is disproportioneel repressief?
Oud 2 december 2008, 20:35   #74
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is zeker democratisch, want de Raad van State heeft gezegd dat Vlaaderen de beslissing van niet benoeming mocht nemen. De bevoegdheid van al dan niet benoemen heeft Vlaanderen democratisch gekregen.

Het zijn precies de drie incivieke waarnemend burgemeesters die niet democratisch zijn want zij kunnen zich niet neerleggen bij de democratisch genomen beslissing van niet benoeming wegens inciviek gedrag .
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:35   #75
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Enkel Keulen of de "Belgische" Raad van State kunnen deze niet-benoeming ongedaan maken. Tot zover de Franstaligen hun kleine pyrrusoverwinning.
In het rapport van de "fact-finding mission" stond als ik me goed herinner zelfs uitdrukkelijk dat de Franstaligen volgens de rapporteurs naar de Raad van State hadden moeten trekken. Bij een tweede niet-benoeming hadden de Franstaligen volgens hen geen andere keuze dan het aanvaarden van die beslissing of naar de Raad van State stappen en daarna eventueel naar de internationale gerechtshoven...

Als de Franstaligen zich geen barst aantrekken van de Raad van Europa, waarom zouden wij het dan doen?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 2 december 2008 om 20:36.
Oud 2 december 2008, 20:37   #76
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Keulen gaat zo zot niet zijn om zich bij dit advies neer te leggen
er is niks wezenlijks gebeurd. Ik vraag me trouwens wel af waarom we fons borgignon gestuurd hebben.. ik vind niks charismatisch of wat dan ook aan die mens... :/
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:38   #77
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Keulen gaat zo zot niet zijn om zich bij dit advies neer te leggen
er is niks wezenlijks gebeurd. Ik vraag me trouwens wel af waarom we fons borgignon gestuurd hebben.. ik vind niks charismatisch of wat dan ook aan die mens... :/
Omdat Keulen noch zijn advocaat noch zijn kat mocht sturen.
Oud 2 december 2008, 20:39   #78
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pff, ho maar als we daar te werk gaan gaan zoals die 'waarnemers' uit de Vlaamse Rand, is dat op een drafje geregeld hoor: Een dagje naar Frans-Vlaanderen, een dagje naar Bretagne en een dagje naar Baskenland ofzo. Daarna gaat Bart De Wever gewoon opnieuw over tot de orde van de dag.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:39   #79
rik47
Gouverneur

Standaard

Velen zijn maar bezig met de wettelijke kant van de zaak, jongens het gaat om de knikkers......
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:39   #80
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doedelzak ook

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be