![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Spaanse staat heeft nooit enig bewijs kunnen aanbrengen voor haar loze beschuldiging dat er banden zouden zijn tussen ETA en Batasuna.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor jou is dezelfde terroristische organisatie met dezelfde doeleinden en dezelfde middelen dus gerechtvaardigd voor medio jaren 70 en sindsdien niet meer. Over hypocrisie gesproken. Terroristische aanslagen zijn voor ok als het je goed uitkomt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
De beide zaken die u opsomt zijn van fundamenteel andere aard dan een terroristische beweging die sinds decennia actief is. Wat de aanslag op Heydrich betreft, dat was een militaire commando-operatie met Tsjechische commando's die gedropt werden vanuit Engeland. Het was dus een militaire operatie in het kader van een oorlog tussen twee staten. Of dergelijke individuele moordaanslag gerechtvaardigd is in de context van krijgshandelingen is voor discussie vatbaar. Er bestaan daar verschillende meningen over. Persoonlijk ben ik daar geen groot voorstander van, maar men kan een argumentarium opbouwen om degelijke militaire operaties te rechtvaardigen. In dit geval was ze vrij succesvol, rekening houdend met het doel: Heydrich uitschakelen omdat zijn politiek van onmenselijke repressie gecombineerd met beloningen voor medewerking in Bohemen-Moravië dreigde te werken. Wat de aanslag op Hitler betreft, dat is een veel moeilijker verhaal. Ik beperk mij even tot de aanslag van 20 juli en daarbij horende poging tot militaire staatsgreep. Rekening houdend met wat we weten over de coupplegers en met wat we weten over de ruimere verzetsbeweging tegen het Nazi-regime, moet ik zeggen dat ik het verzet van Graaf von Moltke verkies boven het roekeloze avonturisme van 20 juli. Leven en werken onder een onmenselijk regime kan tot extreme reacties leiden, maar toch heeft 20 juli voor mij teveel weg van een hysterische harakiri (met desastreuze gevolgen). Ik ben overigens sowieso geen fan van militaire staatsgrepen. Beide zaken die u aanhaalt (een commandoraid in een oorlogscontext en een militaire couppoging) hebben niets te maken met terroristische bewegingen en hun aanslagen. De commandoraid tegen Heydrich is volgens mij een technische schending van het oorlogsrecht, maar kan gerechtvaardigd worden. De aanslag van 20 juli 1944 was een zinloze harakiri waar ik mij niet kan in vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mij alleszins wel ja. Tegen Franco en zijn regime was elk verzet legitiem. Ik ga daar niet hypocriet over doen, fascistische dictaturen moeten met alle middelen noodzakelijk bestreden worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Staatssecretaris
|
![]() Ja, nu weet ik het zeker, de Antichrist staat te wachten aan het portaal. WINK
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Liever dan te kiezen tussen pest en cholera kies ik voor genezing. Overigens was het Franco-regime een vrij ordinaire reactionaire militaire dictatuur en geen echt fascistisch regime. Maar dat is voor een andere thread. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een aanslag tegen Adolf Hitler, tegen Carrero Blanco door de ETA, of tegen gevangenisbeulen door de DHKP-C is geen terrorisme. Dat is een gewapende strijd. Maar ik zie niet in waarom het selectief veroordelen van aanslagen hypocriet zou zijn. Het is niet omdat ik de aanslag tegen Carrero Blanco goedkeur, dat ik ook alle andere aanslagen overal ter wereld zou moeten goedkeuren. En ja, die keuze is zuiver politiek ingegeven. Is daar iets mis mee?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het doel heiligt nooit ALLE middelen. Maar je hoeft ook niet naïef te zijn. Onder bepaalde voorwaarden is gewapend verzet een noodzakelijke keuze.
Als Spanje ooit een democratie zou worden, dan is het evident dat er geen plaats is voor gewapende oppositie. De weg van de ETA lijkt mij niet de aangewezen keuze om de doelstellingen te verwezelijken, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar het wordt wel behoorlijk krankzinnig wanneer je hier vanuit het veilige Vlaanderen Spanje zou gaan bestempelen als een democratie of de ETA als een bende terroristen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Terrorisme is een louter psychologisch wapen.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Fascistoïde" zou inderdaad een betere omschrijving zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
Ja, Spanje is een democratie. En ja, de ETA is een volstrekt anti-democratische organisatie. Ik heb veel sympathie voor het onafhankelijkheidsstreven van vele Basken. Maar de ETA is ongeveer het slechtste wat de Basken ooit overkomen is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Terrorisme is terrorisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kan u mij dan aanwijzingen geven waarom specifiek déze 2.973 mensen vermoord werden, en niet de overige 280 miljoen Amerikanen? Werden deze mensen geselecteerd en door Al Qaeda samengebracht in de WTC-torens?
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 12 december 2008 om 12:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Bernt u het overigens met de ETA eens dat willekeurige gemeenteraadsleden mogen gegijzeld en vermoord worden? |
|
![]() |
![]() |