![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De streektalen als zuurdesem voor het AN hoort zich op een ander terrein te situeren, nl. het putten van woorden, uitdrukkingen e.d. waarvoor er nog (geen) alternatief is in het AN of waar we slechts een woord uit een andere taal voor hebben. Een mooi voorbeed hiervan vind ik bijvoorbeeld "rekker" en "opstopping" voor "elastiek" en "file". Dan is de bijdrage van de streektalen interessant. Ons woordje "zich" in het AN is trouwens zo erin gekomen: er was immers geen eenduidig woord voor, en dat heeft men gehaald uit de oostelijke of Saksische dialecten (daar bestond "zik" wat men tot "zich" heeft "vernederlandst"). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zijn precies de mono-identitaire natiestaten die de multi-identitaire werkelijkheid op "hun" grondgebied geweld aandoen. Daarom zijn er in elke natiestaat altijd wel minderheden te vinden. In het beste geval worden ze gedoogd op voorwaarde van erkenning van de "Leitkultur", in het slechtste geval proberen natiestaten de werkelijkheid aan hun mono-identitair ideaal aan te passen via een etnische zuivering. Natiestaten hebben het enorm lastig met identitaire verscheidenheid.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 10 januari 2009 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bovendien moet ik jammer genoeg vaststellen dat een groot gedeelte van de Vlaamse Beweging in hun Vlaamse staat een konservatief maatschappijmodel willen invoeren. In het verleden streden ze wel vol vuur voor de emancipatie van de Vlamingen, maar de even noodzakelijke emancipatie van arbeiders en vrouwen zagen ze vaak minder zitten. Arbeiders en vrouwen moesten in "hun" Vlaanderen hun plaats kennen tegenover de Vlaamse patron en de Vlaamse man: aan de lopende band of aan de haard.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is op dat vlak helemaal geen norm, want niemand stelt bijvoorbeeld in de Portugese natiestaat dat men zich op een bepaalde wijze moet kleden, redeneren of eten. Er wordt een kader geschapen waarbinnen de communicatie van ideeën, levensopvattingen e.d. kan gedragen worden. Dergelijke communicatie veronderstelt altijd dat men een aantal zaken toch gemeenschappelijk heeft. Niet uit gedwongen veronderstelling, maar door de noodzaak van de werkelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat lijkt me niet realistisch. Het betekent in de praktijk dat voor alles dus 10-20-30 ingeburgerde synoniemen moeten zijn. Daarvan zullen er in de praktijk weer slechts 2 gebruikt worden, en dan zijn we terug bij af.
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat u daar stelt, is gewoonweg onjuist en bevestigt voor de zoveelste maal waar ik u al veel eerder op wees: u kent de Vlaamse Beweging gewoon niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Jan van den Berghe;3912631]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Parlementslid
|
![]() Ik vind dialect toch nog zijn charme kan hebben.
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Parlementslid
|
![]() Het ABN heeft natuurlijk ook zijn nut. Want een dialect is natuurlijk meer streek gebonden. Vlaanderen is klein en heeft toch verschilende dialecten.
Links en Vlaams Laatst gewijzigd door De rechtvaardige rechter : 10 januari 2009 om 19:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Jij doet ook aan zelfhaat Je zet je af tegen je Belgische identiteit en doet zelfs alsof er geen Belgische identiteit bestaat (even advocaat voor de duivel spelen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Belgische identiteit? Kun je mij daar enkele voorbeelden van noemen? (een Belgische identiteitskaart aanvaard ik niet als geldig argument)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wat moet ik me daarbij voorstellen? De fijngebekte medeforummers hier? Filip Dewinter? Laura Lynn? Wat is de Vlaming? Leg me dat eens uit en dan beslis IK wel of ik bij je clubje wil horen, akkoord?
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Minister-President
|
![]() Zucht... Dus het is een louter geografisch gegeven? Waarom dan al die drukte?