Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2009, 16:02   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
De rijkdom van onze streektalen is de zuurdesem van ons algemeen Nederlands. Die wortels mogen we niet loslaten. In de strijd tegen de verfransing is er maar al te veel tegen onze dialecten geageerd geweest ter eer en meerdere glorie van het ABN door een ganse generatie taalserganten. We moeten een manier vinden om onze streektalen weer meer in contact te brengen met het algemeen nederlands en die rijkdom te verspreiden over gans het Nederlands taalgebied. "Pimpaljoentje" moet bekend worden tot boven de moerdijk en omgekeerd moeten bijvoorbeeld Amsterdamse dialectwoorden hier ook ingeburgerd geraken. Hoe meer hoe beter want onze taal kan er alleen maar rijker, warmer en vrolijker van worden.
Er is geen enkele noodzaak een reeds bestaand woord in het AN te vervangen door een woord uit een dialect dat u leuk vindt. Anderen zullen misschien een ander woord prefereren.

De streektalen als zuurdesem voor het AN hoort zich op een ander terrein te situeren, nl. het putten van woorden, uitdrukkingen e.d. waarvoor er nog (geen) alternatief is in het AN of waar we slechts een woord uit een andere taal voor hebben. Een mooi voorbeed hiervan vind ik bijvoorbeeld "rekker" en "opstopping" voor "elastiek" en "file". Dan is de bijdrage van de streektalen interessant. Ons woordje "zich" in het AN is trouwens zo erin gekomen: er was immers geen eenduidig woord voor, en dat heeft men gehaald uit de oostelijke of Saksische dialecten (daar bestond "zik" wat men tot "zich" heeft "vernederlandst").
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 17:03   #62
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Had u dan gedacht dat een natiestaat niet neutraal is? Waar haalt u dat vandaan?
Jazeker. Een natiestaat k�*n niet neutraal zijn omdat de identiteit van de heersende elite er de norm is en omdat het konkurreert met andere natiestaten met een andere identiteit. Een natiestaat k�*n dus nooit neutraal zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
alleen komt dat alles niet overeen met de werkelijkheid.
Het zijn precies de mono-identitaire natiestaten die de multi-identitaire werkelijkheid op "hun" grondgebied geweld aandoen. Daarom zijn er in elke natiestaat altijd wel minderheden te vinden. In het beste geval worden ze gedoogd op voorwaarde van erkenning van de "Leitkultur", in het slechtste geval proberen natiestaten de werkelijkheid aan hun mono-identitair ideaal aan te passen via een etnische zuivering. Natiestaten hebben het enorm lastig met identitaire verscheidenheid.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 10 januari 2009 om 17:14.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 17:35   #63
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij ook een beetje stoort is dat je de promotie van het West-Vlaams en andere streektalen van ons taalgebied vooral lijkt te willen gebruiken als koevoet om wat de Vlaamse Beweging voor staat te willen dwarsbomen. Het is spijtig dat je daarvoor onze streektalen misbruikt. Het zou beter zijn dat je het verdedigen van de rijkdom van onze streektalen in zijn echte context plaatst en in de eerste plaats voor hun intrinsieke sociale waarde voorop zet en niet alleen maar als politiek wapen omwille van één of andere obscure ideologische frustratie die je hebt tegenover de brede democratische Vlaamse Beweging.
Voor alle duidelijkheid: de emancipatiestrijd van de Vlaamse Beweging voor de niet-Franstalige inwoners van dit land en de bestrijding van het elitarisme van de Franstalige bourgeoisie tegenover het gewone volk vond ik terecht. Alleen: de Vlaamse Beweging is nu zelf een elitair klubje geworden dat haar normen en waarden aan de rest van de bevolking wil opleggen. Die bourgeoismentaliteit met minachting tegenover het "boerentaaltje" van het gewone volk is teruggekeerd. Enig verschil is dat die niieuwe bourgeois zich niet van het gewone volk willen onderscheiden door er bekakt (en vaak slecht) Frans tegen te praten, maar dit doen in even bekakt (en vaak slecht) Nederlands.

Bovendien moet ik jammer genoeg vaststellen dat een groot gedeelte van de Vlaamse Beweging in hun Vlaamse staat een konservatief maatschappijmodel willen invoeren. In het verleden streden ze wel vol vuur voor de emancipatie van de Vlamingen, maar de even noodzakelijke emancipatie van arbeiders en vrouwen zagen ze vaak minder zitten. Arbeiders en vrouwen moesten in "hun" Vlaanderen hun plaats kennen tegenover de Vlaamse patron en de Vlaamse man: aan de lopende band of aan de haard.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 17:53   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Jazeker. Een natiestaat k�*n niet neutraal zijn omdat de identiteit van de heersende elite er de norm is en omdat het konkurreert met andere natiestaten met een andere identiteit. Een natiestaat k�*n dus nooit neutraal zijn.
Er is op dat vlak helemaal geen norm, want niemand stelt bijvoorbeeld in de Portugese natiestaat dat men zich op een bepaalde wijze moet kleden, redeneren of eten. Er wordt een kader geschapen waarbinnen de communicatie van ideeën, levensopvattingen e.d. kan gedragen worden. Dergelijke communicatie veronderstelt altijd dat men een aantal zaken toch gemeenschappelijk heeft. Niet uit gedwongen veronderstelling, maar door de noodzaak van de werkelijkheid.
Oud 10 januari 2009, 18:10   #65
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Pimpaljoentje" moet bekend worden tot boven de moerdijk
dat is het bij deze dus (beperkt, maar goed)

Citaat:
en omgekeerd moeten bijvoorbeeld Amsterdamse dialectwoorden hier ook ingeburgerd geraken. Hoe meer hoe beter want onze taal kan er alleen maar rijker, warmer en vrolijker van worden.
Dat lijkt me niet realistisch. Het betekent in de praktijk dat voor alles dus 10-20-30 ingeburgerde synoniemen moeten zijn. Daarvan zullen er in de praktijk weer slechts 2 gebruikt worden, en dan zijn we terug bij af.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 18:25   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijkheid: de emancipatiestrijd van de Vlaamse Beweging voor de niet-Franstalige inwoners van dit land en de bestrijding van het elitarisme van de Franstalige bourgeoisie tegenover het gewone volk vond ik terecht. Alleen: de Vlaamse Beweging is nu zelf een elitair klubje geworden dat haar normen en waarden aan de rest van de bevolking wil opleggen. Die bourgeoismentaliteit met minachting tegenover het "boerentaaltje" van het gewone volk is teruggekeerd. Enig verschil is dat die niieuwe bourgeois zich niet van het gewone volk willen onderscheiden door er bekakt (en vaak slecht) Frans tegen te praten, maar dit doen in even bekakt (en vaak slecht) Nederlands.
Deze alinea staat bol van de Don Quichote-achtige veronderstellingen. "De" Vlaamse Beweging zou volgens u tegen het "boerentaaltje" van het gewone volk zijn... Lees: men zou tegen dialecten zijn. Welnu, daar heb ik als Vlaams Beweger nog nooit iets van gemerkt. Bij de meeste Vlaams-nationalistisch gerelateerde bijeenkomsten wordt dialect gesproken. Geen mens die zich daar aan ergert.

Wat u daar stelt, is gewoonweg onjuist en bevestigt voor de zoveelste maal waar ik u al veel eerder op wees: u kent de Vlaamse Beweging gewoon niet.
Oud 10 januari 2009, 18:27   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien moet ik jammer genoeg vaststellen dat een groot gedeelte van de Vlaamse Beweging in hun Vlaamse staat een konservatief maatschappijmodel willen invoeren. In het verleden streden ze wel vol vuur voor de emancipatie van de Vlamingen, maar de even noodzakelijke emancipatie van arbeiders en vrouwen zagen ze vaak minder zitten. Arbeiders en vrouwen moesten in "hun" Vlaanderen hun plaats kennen tegenover de Vlaamse patron en de Vlaamse man: aan de lopende band of aan de haard.
Tja, als u moeite heeft om met diversiteit om te gaan... U die de grote prediker ervan bent, kan schijnbaar nog niet omgaan met het feit dat er een rechtse, conservatieve stroming bestaat...
Oud 10 januari 2009, 18:30   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn precies de mono-identitaire natiestaten die de multi-identitaire werkelijkheid op "hun" grondgebied geweld aandoen. Daarom zijn er in elke natiestaat altijd wel minderheden te vinden. In het beste geval worden ze gedoogd op voorwaarde van erkenning van de "Leitkultur", in het slechtste geval proberen natiestaten de werkelijkheid aan hun mono-identitair ideaal aan te passen via een etnische zuivering. Natiestaten hebben het enorm lastig met identitaire verscheidenheid.
En nu mag u mij dat eens aantonen door uw stellingen eens toe te passen op een natiestaat als Denemarken (met haar erkende Duitse minderheid).
Oud 10 januari 2009, 18:40   #69
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Jan van den Berghe;3912631]
Citaat:
Bij de meeste Vlaams-nationalistisch gerelateerde bijeenkomsten wordt dialect gesproken. Geen mens die zich daar aan ergert.
Zoals veel Vlaams-nationalisten ben ik lid van het Davidsfonds, toch geen elitair clubje. Ik kan je verzekeren dat daar heel weinig dialect gesproken worden, ook geen AN maar wel de tussentaal waarvan veel Vlamingen zich bedienen. Dialect spreek ik met oudere familieleden, mijn kinderen beheersen het zelfs niet meer.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 18:43   #70
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dialect toch nog zijn charme kan hebben.
Oud 10 januari 2009, 18:48   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Zoals veel Vlaams-nationalisten ben ik lid van het Davidsfonds, toch geen elitair clubje. Ik kan je verzekeren dat daar heel weinig dialect gesproken worden, ook geen AN maar wel de tussentaal waarvan veel Vlamingen zich bedienen. Dialect spreek ik met oudere familieleden, mijn kinderen beheersen het zelfs niet meer.
Ook ik ben lid van het Davidsfonds, én van het VVB, én van het Vlaams Belang, én van de IJzerwake, en van nog enkele verenigingen. En ik kan je verzekeren dat in de streekgebonden afdelingen er weldegelijk nog veel dialect wordt gesproken (ongetwijfeld geen zuiver dialect meer, maar toch zeker niet dat zogenaamde verkavelingsvlaams).
Oud 10 januari 2009, 18:50   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Ik vind dialect toch nog zijn charme kan hebben.
Natuurlijk, maar ook de standaardtaal heeft haar charme, én nut...!
Oud 10 januari 2009, 19:01   #73
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Het ABN heeft natuurlijk ook zijn nut. Want een dialect is natuurlijk meer streek gebonden. Vlaanderen is klein en heeft toch verschilende dialecten.

Laatst gewijzigd door De rechtvaardige rechter : 10 januari 2009 om 19:02.
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 12:12   #74
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bart Dewever stelt groot belang aan identiteit en gemeenschapsvorming binnen een burgerlijk nationalisme. Maar terzelfdertijd wil hij de vrijheid van het individu inperken en dit individu op een betuttelende manier aan het handje houden. Het is duidelijk geen vrije identiteit in een zelf gekozen gemeenschap dat hij wil. Hij wil iedere inwoner van "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen een opgelegde eenheidsidentiteit opleggen: de zijne.

Zijn burgerlijk nationalisme is in wezen even jakobijns, centralistisch en betuttelend als dit van de Franse, Turkse, of voormalige unitaristische Belgische staat. Alle burger zijn in teorie gelijk, maar moeten wel eenzelfde opgedrongen eenheidsidentiteit hebben. Alle andere identiteiten en gemeenschappen in deze staten zijn daaraan ondergeschikt. Een Koerd moet in de eerste plaats een Turk zijn, en dan pas een Koerd. Een Bretoen of Bask moet in de eerste plaats een Fransman zijn, en dan pas een Bretoen of Fransman. En in Vlaanderen moet een West-Vlaming, Limburger, moslim of metalfan in de eerste plaats een Vlaming zijn, en dan pas West-Vlaming, Limburger, moslim, metalfan.

Deze identiteiten hebben slechts bestaansrecht als ondergeschikte "sub"kultuur die de hegemonie van een "Leitkultur" erkennen. Net zoals niet-kommunistische partijen in kommunistische landen slechts mogen bestaan als ze de suprematie van de kommunistische partij erkennen, en niet-moslims in fundamentalistische moslimlanden de suprematie van de islam moeten erkennen.

De "Nieuw-Zeelandse Maori-autonomist Tame Iti strijdt tegen het feit dat Maori in Nieuw-Zeeland als tweederangsburgers worden behandeld. Hij heeft deze betuttelende mentaliteit waarbij "sub"kulturen worden behandeld als ondergeschikte kulturen tegenover de "Leitkultur" perfekt als volgt omschreven:

"Ze zeggen dat we alle rechten hebben, gelijke kansen. Maar altijd onder hun heerschappij en regels. Ik geef toe dat de situatie veel subtieler is dan in Afghanistan, maar wij willen onze culturele soevereiniteit terug. We willen niet dat onze geschiedenis wordt geschreven door de anderen."

Is er trouwens een objektieve reden waarom gemeenschappen op basis van taal (België) of godsdienst (Noord-Ierland/Ulster, Bosnië-Herzegovina, Irak) een voorkeursbehandeling moeten krijgen tegenover gemeenschappen op basis van levensstijl (bikers, vegetariërs), muzikale voorkeur (metalfans, technofans)? Waarom zouden deze gemeenschapsvormen minderwaardig zijn? Weg met de hiërarchie der identiteiten! Leve de vrije en onafhankelijke identiteit!
Ik stoor me ook aan de milde druk van fanatici die me tracht te dwingen me als Vlaming te profileren. Ik ben geboren als Belg maar plots moet het allemaal vlaams zijn... Ik vind het ontroerend absurd dat er blijkbaar mensen samenkomen om te beslissen dat het niet langer de Belgische kust maar wel de Vlaamse kust is. Wat de meerwaarde daar van is is voor iedereen een raadsel. Waarom moet ik plots Vlaams zijn? Mag ik niet Europees of Belgisch zijn? Nee hoor, Vlaanderen moet zijn, willen of niet...
Oud 22 januari 2009, 17:54   #75
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Ik stoor me ook aan de milde druk van fanatici die me tracht te dwingen me als Vlaming te profileren. Ik ben geboren als Belg maar plots moet het allemaal vlaams zijn... Ik vind het ontroerend absurd dat er blijkbaar mensen samenkomen om te beslissen dat het niet langer de Belgische kust maar wel de Vlaamse kust is. Wat de meerwaarde daar van is is voor iedereen een raadsel. Waarom moet ik plots Vlaams zijn? Mag ik niet Europees of Belgisch zijn? Nee hoor, Vlaanderen moet zijn, willen of niet...
'Boehoehoe... o wat h�*�*t ik mijzelf toch... snif, snif...'
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 18:01   #76
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
'Boehoehoe... o wat h�*�*t ik mijzelf toch... snif, snif...'
Maar z&g
Jij doet ook aan zelfhaat
Je zet je af tegen je Belgische identiteit en doet zelfs alsof er geen Belgische identiteit bestaat
(even advocaat voor de duivel spelen)

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2009, 18:04   #77
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Maar z&g
Jij doet ook aan zelfhaat
Je zet je af tegen je Belgische identiteit en doet zelfs alsof er geen Belgische identiteit bestaat
(even advocaat voor de duivel spelen)
Belgische identiteit? Kun je mij daar enkele voorbeelden van noemen? (een Belgische identiteitskaart aanvaard ik niet als geldig argument)
Oud 23 januari 2009, 10:28   #78
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgische identiteit? Kun je mij daar enkele voorbeelden van noemen? (een Belgische identiteitskaart aanvaard ik niet als geldig argument)
En de Vlaamsche identiteit, wat is dat dan? U zegt dat ik aan zelfhaat doe omdat ik me geen Vlaming voel maar euh... wat is dat nu eigenlijk: de Vlaming?
Wat moet ik me daarbij voorstellen? De fijngebekte medeforummers hier? Filip Dewinter? Laura Lynn? Wat is de Vlaming? Leg me dat eens uit en dan beslis IK wel of ik bij je clubje wil horen, akkoord?
Oud 23 januari 2009, 10:30   #79
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
En de Vlaamsche identiteit, wat is dat dan? U zegt dat ik aan zelfhaat doe omdat ik me geen Vlaming voel maar euh... wat is dat nu eigenlijk: de Vlaming?
Wat moet ik me daarbij voorstellen? De fijngebekte medeforummers hier? Filip Dewinter? Laura Lynn? Wat is de Vlaming? Leg me dat eens uit en dan beslis IK wel of ik bij je clubje wil horen, akkoord?
Inwoners van Vlaanderen. Simpel toch?
Oud 23 januari 2009, 10:32   #80
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inwoners van Vlaanderen. Simpel toch?
Zucht... Dus het is een louter geografisch gegeven? Waarom dan al die drukte?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be