![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Om te beginnen bent u al op het verkeerde spoor met uw uitspraak van " in 1948 hebben de zionisten land veroverd op de Palestijnen."
Waar slaat dit op? Toch niet op wat ook maar op historie lijkt. Dit zijn daadwerkelijk Gretta Duisenberg uitgspraken: even onzinnig als onjuist.
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 16 december 2008 om 19:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door groene flamingant : 16 december 2008 om 20:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mensen de mond willen zien gesnoerd worden omwille van hun (afwijkende) overtuigingen is nooit goed.
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Of dat goed is laat ik in het midden maar het tolereren van antizionisme heeft ervoor gezorgd dat de laatste jaren Joden in Amsterdam werden aangevallen, werden bespot en dat er bv. in Antwerpen en Parijs zelfs Joden werden vermoord. Zero-tolerantie tegen Antizionisme!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2.) Met je stelling dat het huidige Israel enkel een terugkeer is naar een (utopisch) verleden, begeef je je op zeer gevaarlijk terrein. Je kan op die manier een rechtvaardiging vinden voor alle geweld op de Palestijnen, voor elke Israelische politiek ook, louter op religieuze gronden. Met dat soort historische rechtvaardiging maak je elke discussie, elk vergelijk onmogelijk, want je legt geen verantwoording af aan jezelf, noch aan je medemens, maar aan God of de Geschiedenis. Op die manier ben je gewoon het joodse spiegelbeeld van het moslimextremisme, dat ook zijn rechtvaardiging in de religie zoekt. 3.) Je kan verder ook historische bezwaren aanvoeren tegen jouw standpunt. Het jodendom -voorzover dat al bestaat- van 70 nC is niet dat van 632 en dat is al helemaal dat niet meer van 1948: de veronderstelling dat er één onveranderlijke jood is geweest doorheen de geschiedenis, wiens einddoel het was naar Jeruzalem terug te keren, is naïef en ahistorisch. Zoals ik eerder al opmerkte in een onbeantwoord bericht, was het terugverlangen naar een verloren paradijs, de notie van verbanning, een belangrijke karakteristiek van het jodendom, zonder dat de terugkeer een reële wens was: het Sefarad van de joden in Thessaloniki en Noord-Afrika, het 'Volgend jaar in Jeruzalem'. Het zionisme, als concretisering van dat verlangen was een randfenomeen, dat pas in de negentiende eeuw vorm kreeg, en pas kon doorbreken na een catastrofe als de Holocaust. Kortom, stellen dat Israel de vervulling is van een heilsgeschiedenis, is wankel. 4.) Ik denk dat er weinig mensen het bestaansrecht van Israel betwisten, maar wel op de gronden van religieus fanatisme.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() Kijk zie, dat is een uitspraak.
![]() |
#73 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ossaert@ hier mijn antwoord.
Een antisemiet is iemand die Joden/Isralieten louter haat omdat ze 'Joden' zijn. De Joden im Mumbay werden enkel vermoord(en als enige gefolterd) omdat ze Joden waren.Maar laten we niet off topic gaan. Veel Europese en vandaag ook Amerikaanse(White Power) antisemieten veroordelen Israel(met tal van complottheorieën) enkel omdat Israel een Joods land is. Foraleden(of algemene actievoerders) die anti-Israel propoganda voeren en geen geschiedenis willen lezen/leren en belangrijke details negeren zijn antisemieten,want ze willen niet objectief zijn tegenover Joden. Ze hebben meestal zogenaamd Antwerpse Joodse vrienden en als je iets wil zeggen,vragen ze je om mee te zwijgen met onze Zionistische leugens. Want beste Ossaert, als je je gevoelens wegneemt en de zaak neutraal beoordeelt ,zie je dat het niet zwart-wit is maar eerder grijs,waar een meer schuldig is dan de ander.(dat is een aparte discussie) (vrede?)Organisaties die dagelijks boycots tegen Israel voeren,geld voor terroristen inzamelen,elk pro-Israel argument als Zionistische leugen zien. Maar vooral al de miserie in de wereld(alle conflicten,oorloggen) negeren en koud laat zijn,ja lees goed grote antisemieten. Daarna heb je nog die mensen(genoeg leden hier) die Israel als enige beschuldigen geen vrede te willen,terwijl Hamas(democratisch) aan de macht is en al 60 jaar Israel niet erkent en niets anders doet om de andere te vermoorden.Wel die mensen wil ik nog als dom zien ! Een paar jaar geleden noemde ik JMD(LDD) een antisemiet maar neem mijn woorden terug sinds ik zijn open interview in Joods Actueel las. In zijn interview gaf hij de slechte/goede punten van Israel en die van de Arabieren; een objectieve mening. Hij zei dat hij begrijpt dat een Gazza inwoner(zonder toekomst) zich wil laten opblazen maar dat hij dat zeker niet rechtvaardigt en dat de situatie in Gazza niet enkel te danken is aan Israel !
Hamas accepts 1967 borders, but will never recognize Israel, top official says Speaking to Palestinian news agency Ma'an, Mahmoud Zahar says recognition of Israel would deprive future Palestinian generations of the possibility to 'liberate' their lands. Published 12:49 11.05.11 |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Toen ik in Israel studeerde,woonde ik een tijd in een "nederzetting".
Toen las ik geen kranten of internetartikels,mij enige info over het conflict kwam van hen. Wel ik geef toe dat de info totaal niet neutraal was en dat ik rare theorieën kreeg te horen. Er zijn tot vandaag Polen die denken dat Joden onder hun hoed horens hebben. Wel ik dacht toen dat in de Arabische delen(Ramallah...) er geen scholen enz... bestonden en enkel gewapende mannen,vrouwen en kinderen rondliepen. Maar ondertussen sta ik jaren verder en heb alle kanten gehoord en gelezen en weet beter. Ik laat me niet beinvloeden door een wenende Arabische moeder of een screeuwende mannelijke kolonist. Dus ik herhaal,zoals ik alle kanten en elke belangrijke detail wou horen,moet iedereen dat doen.Wie dat niet wil doen moet niet komen wenen als men hem antisemiet noemt.
Hamas accepts 1967 borders, but will never recognize Israel, top official says Speaking to Palestinian news agency Ma'an, Mahmoud Zahar says recognition of Israel would deprive future Palestinian generations of the possibility to 'liberate' their lands. Published 12:49 11.05.11 |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat ik vooral wil waarschuwen voor een uitholling van het begrip antisemitisme. Het is een erg kwalijk fenomeen en ik denk dat het averechts werkt het slag om slinger in een discussie als argument te gebruiken. Op die manier smoor je elke discussie, deprecieer je het fenomeen en werk je onbewust mee aan het aanvaardbaar maken ervan. Ik vermoed niet dat dat iets is waar Israel of het jodendom in het algemeen mee gebaat is.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 17 december 2008 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() Misschien een wat ongelukkige formulering van mijn kant: 'in het Westen' was waarschijnlijk heel wat accurater geweest. Als de kwestie een beetje volgt, denk ik niet dat hier in het Westen het bestaansrecht van de joodse staat - of laat ons zeggen: de staat Israel - en zijn recht op veiligheid betwist wordt. Pleidooien voor het in de zee drijven van de joden zijn hier dan ook erg zeldzaam. Waar velen het echter niet mee eens zijn, is de idee dat Israel een godsgeschenk is, dat zijn bestaansrecht gefundeerd is op onwrikbare Bijbelse rechten, die niet alleen de vestiging, maar ook de expansie van Israel rechtvaardigen en zelfs opdragen. Israel als seculiere rechtsstaat heeft zijn rechten; Israel als joodse theocratie -laat ik het even scherp stellen- niet.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Een nuttige nuancering. Toch denk ik dat u zich vergist, want ook in het Westen zie je de laatste jaren - vooral ter linkerzijde - een groeiend aantal radicale pro-Palestijnen opkomen die eigenlijk het bestaansrecht van Israel betwisten. Op het forum zijn er trouwens zo een paar actief, naast de beate wannabe neo-nazi-typetjes. Ik doe ook opmerken dat bv. de Ecolo/Groen-fractie in de Kamer van Volksvertegenwoordigers er geen graten in ziet om een platform te bieden aan één van de meest uitsgesproken anti-semitische terreurorganisaties in de wereld, met name Hezbollah. Voor het overige is mijn houding jegens Israel vrij pragmatisch. Ik heb geen bijzondere affiniteit met die staat. Ze is voor mij geen "Godsgeschenk", maar wel een realiteit. En ik kan nogal wat begrip opbrengen voor het gevoel van vele Joden dat die staat essentieel is om hun fysieke voortbestaan te waarborgen. Ik heb overigens altijd de nederzettingenpolitiek van Israel betreurt, maar ook dat is een historische realiteit geworden in de context van een onwrikbaar afwijzen van elke vrede door de Palestijnse kant. De Palestijnen verdienen betere leiders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
![]() |
![]() |
![]() |